Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe
zondag 20 mei 2018 om 12:10 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe

Tijd om uit te rusten hebben de renners na de Zoncolan niet, want op zondag trekken de coureurs naar de Oostelijke Dolomieten. Waar de veertiende etappe al werd bestempeld als zwaar, staan op de voorlaatste Giro-zondag zelfs nog meer hoogtemeters op het programma. Bekende toppen als de Passo Fedaia, Passo Pordoi en Tre Cime Di Lavaredo worden zelfs nog gemeden.

Vanuit Tomezzo, een stad uit de Middeleeuwen met 10 duizend inwoners, gaat het over de Passo del Mauria (derde categorie), Passo Tre Croci (tweede categorie), Passo Di Sant’Antonio (tweede categorie), Costalissoio (tweede categorie) en de slotklim naar Sappada. Het is een dag voor campionissimo’s. Een keer eerder was Sappada aankomstplaats in La Corsa Rosa. Het was die ene keer ons Nederlanders wel goed gezind, want het was Johan van der Velde die hier in 1987 wist te zegevieren. Krijgt hij een opvolger?

De hoogste top van de dag ligt op de Tre Croci en is 1805 meter boven zeeniveau. Vlak voor de voet van die col ligt een van de tussensprints in Cortina d’Ampezzo. Ja, die naam doet een belletje rinkelen bij de sportliefhebber. Menig WorldCup op de ski’s wordt daar afgewerkt iedere winter. Het skioord is daarnaast het decor geweest van opnames voor de James Bond-film. De 007-kaskraker ‘For Your Eyes Only’ is hier deels opgenomen. Toch leuk om te weten. En om toch een bruggetje te kunnen maken: Wie gaat daags voor de laatste rustdag de James Bond uithangen?

De Sant’Antonio wordt niet voor het eerst in de Giro-historie beklommen, maar wel is het een primeur dat hij van deze kant (8,3 km aan 7,5%) beklommen gaat worden. Castalissoio is een korte (3,8 km) maar steile (8,8%) inleiding voor de slotklim naar Sappada, die officieel niet als klim is bestempeld door de mensen van de Giro. In 8,5 kilometer gaat de weg gemiddeld ‘maar’ 3,1% omhoog. De steilste passage is vier kilometer voor de meet, als het stijgingspercentage de 10% aantikt. Een brede weg met de nodige haarspeldbochten leidt de renners naar de eindstreep, die na 176 kilometer is getrokken.

Om 12:15 start het peloton aan de neutrale zone. Het officiële startschot volgt vijf minuten later. Tussen 16:56 en 17:34 komt de eerste coureur naar verwachting aan in Sappada. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
332 Reacties
1 4 5 6 7 8 14
20-05-2018 15:41
@Pietro Sagano

Karsten Kroon is afwezig tot, waarschijnlijk, Dinsdag door familie omstandigheden.
20-05-2018 15:44
Etappe gaat zo pas beginnen eigenlijk. Benieuwd of er wat kanshebber durven te gaan (Formolo/Aru/Bennett)?
20-05-2018 15:45
Er gaat deze Giro toch weinig naar de vluchters. Vandaag uitrraard nog niet beslist, maar 2'20 is niet veel voorsprong.

Toch ook grote ronden gezien waar klassementsrijder totaal niet geïnteresseerd leken in etappes.
20-05-2018 15:46
Men blijft niet samen, op het kronkelpad van de komende beklimmingen wordt het aanvallen.
20-05-2018 15:49
@Hf2013

'T zijn toch vooral de bonificatie seconden die hier deze Giro een stokje voorsteken. Het is natuurlijk ook vrij uniek dat de leider zo'n beetje 2 minuten voorsprong nodigt heeft op de naaste achtervolger ivm. verlies in een tijdrit.
20-05-2018 15:55
Orica lacht zich suf als niemand iets doet
20-05-2018 16:00
Mitchelton lijkt niet echt voor het terugpakken van de vluchters te gaan.
20-05-2018 16:03
Wat een zaad etappe. Terwijl het parcours er prima voor leent om oorlog te maken.
20-05-2018 16:04
Oomen en Dumoulin naar voren.
20-05-2018 16:04
Oomen trekt t gas open
20-05-2018 16:05
Dag Aru
20-05-2018 16:05
Oké, wat is het plan?
20-05-2018 16:05
Tom houdt niet van het trage tempo en wil meer regelmaat.
20-05-2018 16:06
Hoppaaaa, Tom voelt zich goed!
20-05-2018 16:06
Aru....zou zich beter op 1 week richten denk je soms.
20-05-2018 16:06
De rest van de etappe moeten we dus naar de afgang van Aru kijken.
20-05-2018 16:07
Tom wil geen explosieve aanvallen dus hij is ze aan het uitputten
20-05-2018 16:08
Waarom heeft Sunweb daar maar twee man zitten? Hier horen ten dam en vervaeke bij te zitten. Wat een bagger selectie.
20-05-2018 16:08
Nu moet er wel iemand gaan overnemen natuurlijk, want Oomen moet afgelost worden.
20-05-2018 16:09
Vraag me af wat ze hiermee op denken te schieten.
20-05-2018 16:09
Wat is Sunweb aan het doen behalve tempo maken?
20-05-2018 16:10
Sunweb doet een EFje
20-05-2018 16:11
Ik ben het wel eens met onze Geit. Als dit bergop je sterkste team is zonder Kelderman is dat wel treurig... Na Kelderman en Oomen komt echt helemaal niets meer qua ondersteuning bergop. Daar moet Sunweb toch eens serieus in gaan investeren als je zo'n topper in je team hebt.
20-05-2018 16:11
De Here Yates gaat straks nog 100 km naar het hotel fietsen zo te zien.
20-05-2018 16:11
Ik zeg misschien iets raars hoor maar..
Wat als Tom weg gaat rijden, afdaling misschien, wie gaat hem terug halen? Yates zit straks nog met 1 man. Enige die er wat tegen zou kunnen doen is SKY.
Anders zou ik niet weten wat Sunweb nu probeert, anders dan Yates isoleren.
1 4 5 6 7 8 14

Om te reageren moet je ingelogd zijn.