Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe
zondag 20 mei 2018 om 12:10 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe

Tijd om uit te rusten hebben de renners na de Zoncolan niet, want op zondag trekken de coureurs naar de Oostelijke Dolomieten. Waar de veertiende etappe al werd bestempeld als zwaar, staan op de voorlaatste Giro-zondag zelfs nog meer hoogtemeters op het programma. Bekende toppen als de Passo Fedaia, Passo Pordoi en Tre Cime Di Lavaredo worden zelfs nog gemeden.

Vanuit Tomezzo, een stad uit de Middeleeuwen met 10 duizend inwoners, gaat het over de Passo del Mauria (derde categorie), Passo Tre Croci (tweede categorie), Passo Di Sant’Antonio (tweede categorie), Costalissoio (tweede categorie) en de slotklim naar Sappada. Het is een dag voor campionissimo’s. Een keer eerder was Sappada aankomstplaats in La Corsa Rosa. Het was die ene keer ons Nederlanders wel goed gezind, want het was Johan van der Velde die hier in 1987 wist te zegevieren. Krijgt hij een opvolger?

De hoogste top van de dag ligt op de Tre Croci en is 1805 meter boven zeeniveau. Vlak voor de voet van die col ligt een van de tussensprints in Cortina d’Ampezzo. Ja, die naam doet een belletje rinkelen bij de sportliefhebber. Menig WorldCup op de ski’s wordt daar afgewerkt iedere winter. Het skioord is daarnaast het decor geweest van opnames voor de James Bond-film. De 007-kaskraker ‘For Your Eyes Only’ is hier deels opgenomen. Toch leuk om te weten. En om toch een bruggetje te kunnen maken: Wie gaat daags voor de laatste rustdag de James Bond uithangen?

De Sant’Antonio wordt niet voor het eerst in de Giro-historie beklommen, maar wel is het een primeur dat hij van deze kant (8,3 km aan 7,5%) beklommen gaat worden. Castalissoio is een korte (3,8 km) maar steile (8,8%) inleiding voor de slotklim naar Sappada, die officieel niet als klim is bestempeld door de mensen van de Giro. In 8,5 kilometer gaat de weg gemiddeld ‘maar’ 3,1% omhoog. De steilste passage is vier kilometer voor de meet, als het stijgingspercentage de 10% aantikt. Een brede weg met de nodige haarspeldbochten leidt de renners naar de eindstreep, die na 176 kilometer is getrokken.

Om 12:15 start het peloton aan de neutrale zone. Het officiële startschot volgt vijf minuten later. Tussen 16:56 en 17:34 komt de eerste coureur naar verwachting aan in Sappada. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
332 Reacties
20-05-2018 13:50
#ikmiskarsten

Geen extreem zware Dolomieten etappe (Pordoi, Marmolade etc.) maar dat kan ook een voordeel zijn, soms werken veel en zware cols wat verlammend. Niemand durft wat te ondernemen.

Ik hoop dat we nu eindelijk strijd tussen de klassementsmannen gaan zien en niet de laatste 3-4 km wat wegspuitende klimmertjes.

Niets mis met Hoste maar Kroon begon al lekker cult te worden :). Prima commentaar trouwens van Hoste.
20-05-2018 13:52
@t731
Volgens mij zit Eurosport in Haarlemmermeer.

Dit zou toch de etappe voor Gesink moeten zijn. Zoveel kansen zijn er nou ook weer niet komende week.
20-05-2018 14:00
Misschien is Gesink gewoon niet top. Verwacht ‘m al dagen maar hij doet niets.
20-05-2018 14:02
Volgens Bouwman is Gesink het doel vandaag
20-05-2018 14:02
Karsten had mooi uitgeweid over James Bond in Cortina, en hoe die daar een minderjarige kunstrijdster verleidde. Je zou voor minder ...
20-05-2018 14:03
Ze fietsen de Vallei van de IJsmakers binnen. Groot deel van de NL ijsmakers van Italiaanse afkomst komt hier vandaan. Lees het boek De IJsmakers van Vd Kwast.
20-05-2018 14:05
Stybar is mee, de vlucht gaat lopen.
20-05-2018 14:07
@Jean

Lijkt me niet slim als ze gaan lopen, dan komen ze buiten tijd binnen.
20-05-2018 14:08
Gesink was gisteren nog erg goed vond ik
20-05-2018 14:08
Goedemiddag!
Ik heb een andere telefoon en krijg via Google PlayStory een andere Wielerflits aangeboden (zonder forum enz)
Iemand een idee hoe ik deze versie (met forum etc) kan downloaden?
Alvast bedankt voor jullie reacties
20-05-2018 14:10
Tot nu toe heeft Gesink nog feilloos gekozen, nog geen vlucht heeft het gehaald...
20-05-2018 14:10
Hup Koen!
20-05-2018 14:10
Bouwman in de aardappeljacht.
20-05-2018 14:11
Pfff bouwman. Waarom?
20-05-2018 14:11
Karsten afwezig ivm Lentefeest :-)
20-05-2018 14:12
Ik hoop dat Koen er toch bij komt, al is het maar om het ongelijk van die Belg te bewijzen. Vind zijn commentaar overigens niet eens heel slecht, maar vind zijn stem niet fijn om naar te luisteren.
20-05-2018 14:12
Hahaha Bouwmanmanman.....
20-05-2018 14:12
Vind die hoste helemaal niets...
20-05-2018 14:12
Te laat Bouwman.
20-05-2018 14:12
Gesink rijdt tot nu toe een prima ronde, maar vandaag niet mee zitten als dat wel de bedoeling was, is niet best.
20-05-2018 14:13
Dit was een groep voor gesink zeg. Dan was hij de beste geweest...
20-05-2018 14:14
@vlek dit was een ideale groep geweest.
20-05-2018 14:15
Le question jambon: pourquoi les bananes sont tordues?
20-05-2018 14:15
[quote]Dan was hij de beste geweest…[/quote]
Niet meezitten toont het tegendeel.
20-05-2018 14:15
Volgens mij is Koen er al bij. Mooi snel

EDIT: toch niet

Om te reageren moet je ingelogd zijn.