Giro 2016: Volg hier de zeventiende etappe
woensdag 25 mei 2016 om 12:20 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de zeventiende etappe

Nog vijf finales te rijden voor LottoNL-Jumbo om een historische Nederlandse eindzege in de Giro d’Italia te boeken. Vandaag vervolgt de carovona haar weg naar Cassano d’Adda, vlakbij het hoofdkantoor van fietsenmerk Bianchi. Stevent Kruijswijk daar op een nieuwe roze trui af?

Die kans is zeer groot. Kruijswijk verdedigt namelijk een voorsprong van drie minuten op nummer twee Johan Esteban Chaves en gezien de vlakke etappe van vandaag moet de Nederlander zijn leidende positie normaal gesproken kunnen behouden. De sprinters zijn daarom vandaag aan het woord. Zonder kanonnen Marcel Kittel en André Greipel wel te verstaan, want die zijn allang weer naar der Heimat vertrokken. Wie van de ‘B-spurters’ duikt in dat gat?

De rit van vandaag start om 12.35, terwijl de aankomst ligt tussen 17.01 en 17.29. Eurosport 1 begint om 14.45 met de live-uitzending. Sporza doet dat om 16.00 na de Ronde van België, terwijl de NOS de voorkeur geeft aan Rolland Garros. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de etappe.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 17

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
208 Reacties
25-05-2016 15:52
@Wheely..
Juist ! welke andere sportman zou dan nog achteraan Kruijswijk en Dumoulin in het rijtje passen ?
Ken verder geen Nederlandse sporters die voor de titel in aanmerking komen dan de bovenste 2.
En..... darten is geen sport, maar een spel !
25-05-2016 15:53
Nou... Ik denk dat Max Verstappen daar ook nog wel wat over te zeggen gaat hebben Wheely en VanSpringel.

En met de Spelen in Rio weet je nooit wat er nog meer gaat gebeuren deze zomer qua waanzinnige prestaties. Staat natuurlijk wel vast dat Kruijswijk genomineerd is en als ie nu zou winnen is ie de hoofdgegadigde.
25-05-2016 15:54
Inderdaad HoofdisVrij, ze hebben er vertrouwen in denk ik. Uitgedund sprintersveld natuurlijk, dus alles is mogelijk. Achter Nizzolo en Modolo ligt alles dicht bij elkaar en Modolo heeft ook wel eens een betere vorm gekend. Dit is de kans voor de eerste winst van Nizzolo, Grosu zou een mooie ereplaats kunnen pakken.
25-05-2016 15:54
Pff basketball... er zijn heel veel sporten waar ik echt van kan genieten. Maar als ik 1 sport zwaar overdreven vind, en totaal niet te pruimen is het basketball wel. Vanuit welke hoek of ze die bal ook door die ring gooien, ieder punt is minimaal "Amazing". Ik durf zelfs te stellen dat het na WWE de meest overdreven sport is.
25-05-2016 15:55
In een olympisch jaar telt eigenlijk alleen olympisch goud.

Hoe schitterend het ook zou zijn dat voor het eerst in anderhalve generatie weer een Nederlander een grote ronde wint, de Olympische Spelen wegen zwaarder.
25-05-2016 15:59
Op de Spelen maakt het heel erg uit wat je dan wint. Als er een Nederlander de 100m zou winnen (wat bij de mannen uiteraard niet gaat gebeuren) dan zou ik dat misschien nog wel boven de Giro zetten. Maar een 'random' olympisch goud is zeker niet per definitie meer waard dan de Giro.
25-05-2016 16:00
@Lyndalid & Pédaleur de charme ...
Zou het zo zijn dat de Olympische Spelen zwaarder gaan wegen ?
Ik ga er vanuit dat het niet zo is..... 't mot niet gekker worden !
Na drie weken winnaar worden van een zware etappewedstrijd of winnaar van een .......... tsja, welke NL mannen doen er eigenlijk mee in Brazilië met medaillekansen ?
25-05-2016 16:01
Geweldig! eerste livebeelden van op de fiets!
25-05-2016 16:02
@vanSpringel, zou ik net zeggen inderdaad, zoveel individueel mannelijk goud gaat er niet komen.
25-05-2016 16:04
Dat is al de hele Giro Daan.
25-05-2016 16:06
Nou, bij de Spelen weet je in elk geval dat álle sporters aan de start er alles aan hebben gedaan om in topvorm te verschijnen. Zeker bij de wat "typischere" Olympische sporten. Daar wordt gewoon 4 jaar naartoe gewerkt, dus dat hoger inschalen dan de Giro lijkt me helemaal niet gek.

Bovendien is het als sportevenement natuurlijk ook 1000x groter. Als Dumoulin daar goud wint weet ik echter nog niet of het als prestatie groter is dan dit van Kruijswijk..Ik vind Olympisch goud altijd meer waard, maar dit is toch ook wel zó uniek.... Als Schippers goud wint op de 200 of 100 meter dan staat de grootste sportprestatie van alle Nederlanders natuurlijk vast, en mag ze ook de Sport[i]man[/i] van het jaar worden ;) Maar anders zal het gaan tussen Kruijswijk en Verstappen voorlopig, en wie weet zet Dumoulin of Zonderland zich daar nog tussen.
25-05-2016 16:07
Bijnamen, hmm.. Ik vind 'Kuifje' of 'Tintin' wel sprekend. Er zijn duidelijk uiterlijke overeenkomsten. 'De Kleerhanger' is ook een goede. Zijn hoekige brede schouders zijn toch erg herkenbaar. Ook de 'Rooie uit Nuenen' is duidelijk. Maar ik vind Il Gatto Rosso, oftewel 'de Rode Kater', misschien nog wel de mooiste. Hij loert als een kat, reageert op elke beweging en is deze Giro toch onverwachts en onnavolgbaar. Tot nu toe maakte hij alleen geen rare sprongen.
25-05-2016 16:07
Het zou wel eens Dumoulin op de tijdrit kunnen worden die de grootste concurrent wordt.
Maar dan vind ik de prestatie van Kruijswijk als die de Giro wint toch wel een stuk groter.
25-05-2016 16:07
@jerteg. Weet je dat heel zeker, live? Ik heb namelijk bijna elke etappe gekeken. 1ste keer dat ik het zie.
25-05-2016 16:08
@Pédaleur: Oneens. Olympische Spelen kunnen me qua wielrennen zowat gestolen worden, de drie grote rondes zijn mij toch echt wel een stuk meer waard.
25-05-2016 16:09
Als we echt optimistisch zijn zou een gouden medaille van Eelco Sintnicolaas wat mij betreft toch nog voor moeten gaan. Ook omdat de tienkamp toch een van de meest complete sportprestaties is. Mocht Dorian van Rijsselberghe echter goud winnen, vind ik dat minder de titel sportman van het jaar waard dan een (mogelijke) Giro overwinning van Kruijswijk.
25-05-2016 16:10
21 dagen lang goed zijn verdient veel meer lof en is veel lastiger dan 1 dag knallen. Dus mocht Dumoulin de RIO tijdrit winnen en Kruijswijk de Giro winnen, staat voor mij vast dat Kruijswijks prestatie wat groter is.

Maar het hele jaar op 1 dag specialiseren en dan ook echt winnen is natuurlijk ook bijzonder.
25-05-2016 16:10
De Olympische Spelen is de hoogmis van de b- en c-sporten. Voetbal, de Amerikaanse sporten, wielrennen, allemaal niet zo belangrijk op de OS. Vaak doen niet eens de beste sporters mee. Ik sla de Giro veel hoger aan dan een olympische medaille.
25-05-2016 16:11
Kruijsfje?
25-05-2016 16:11
Eens met Prima Facie!
25-05-2016 16:12
@ Tobsodan

Oh als dat zou gebeuren, Eelco Sintnicolaas, dan is het absoluut over en beslist, dat zou één van de grootste sportprestaties ooit zijn! Maar daar zal ene Ashley Eaton ongetwijfeld een stokje voor steken ;)
25-05-2016 16:13
@Spaakje
Toch wel wat kanshebbers hoor. Bijvoorbeeld bij judo, zwemmen (open water), surfen, bmx, wellicht zelfs boksen. En natuurlijk gewoon wielrennen, baan en weg. Ik hoop alleen dat we straks geen handboogschutter als sportman van het jaar hebben.

@Floris
Ik schat een grote ronde ook minstens zo hoog in als olympisch goud bij het wielrennen, maar voor 90% van de sporten/sporters zijn de Spelen nu eenmaal hét podium. En aangezien die sportman van het jaar uiteindelijk door medesporters wordt gekozen, zal een aansprekende olympiër vaak hogere ogen gooien dan iemand die een wedstrijd wint die elk jaar terugkeert.
25-05-2016 16:13
Wie weet haalt Robben het EK binnen voor ons. Dan zou hij zich er ook nog tussen kunnen gooien.
25-05-2016 16:13
Dit bericht is verwijderd
25-05-2016 16:14
@ Prima Facie

Nou wacht even.. De moeder aller sporten is en blijft wel atletiek natuurlijk, en een gouden medaille daar mag je heel erg veel hoger aanslaan dan de Giro, hoe fantastisch dit ook is. Althans, niet alle onderdelen zijn even groots in de atletiek, maar de 100 of 200 meter (Schippers) of de tienkamp (Sintnicolaas, maar dat gaat niet gebeuren) zijn écht het neusje van de zalm in de sport hoor.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.