Giro 2015: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 28 mei 2015 om 12:30 Volg in Google

Giro 2015: Volg hier de achttiende etappe

Na een dagje sprinten is het vandaag weer de beurt aan de klimmers of beter gezegd de dalers in het peloton. De achttiende etappe gaat van het Zwitserse Melide naar het Italiaanse plaatsje Verbania en is 170 kilometer lang. Na een vlakke aanloop wacht de renners de loodzware Monte Ologno (gemiddeld 9%). Nadat de top hiervan gerond is wachten nog enkele kleine klimmetjes, maar is het vooral afdalen richting finish.

De etappe heeft dus feitelijk drie fases: de vlakke aanloop, de klim en de razendsnelle afdaling richting Verbania. Het eerste (vlakke) deel van de rit leent zich uitstekend voor vluchters die in de 125 kilometer voorafgaand aan de Monte Ologno op avontuur kunnen gaan. De klim zelf is dan weer bijzonder geschikt voor klassementsrenners om aan te vallen, omĀ zodoende te proberen hun positie in de algemene rangschikking te verbeteren. Voor bergkoning Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) zal het zaak zijn de concurrenten voor die blauwe trui in de gaten te houden en bovenop de nodige punten te pakken. De achttiende etappe lijkt echter vooral kansen te bieden aan renners met uitstekende daalcapaciteiten.

Wie gaat er met de etappewinst vandoor? Het peloton vertrekt om 12:55 en zal rond 17:10 in Verbania aankomen. Zoals gebruikelijk doet Eurosport vanaf 14:30uur verslag van de rit. Sporza haakt omstreeks tien over 4 aan bij het live-verslag.

Volg en bespreek het koersverloop van etappe 18 in de Giro d’Italia hier op Wielerflits.

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits
Informatie parcours
Deelnemerslijst

Liveticker Sporza
Liveticker organisatie
Liveticker NuSport

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
404 Reacties
28-05-2015 14:52
Astana gaat straks nog wel keihard beuken hoor, die hebben niemand mee en Landa gaat vast weer een Ricco'tje willen doen!
28-05-2015 14:52
Rijdt Lotto al op kop om de 12e plek van JVDB te verdedigen?
28-05-2015 14:55
Sporza heeft een livestream zonder commentaar, ook wel eens lekker, hoef je dat chauvinistische gelul niet de hele tijd aan te horen. Als Siutsou zo rijdt als in Trentino, rijdt ie iedereen uit deze groep het wiel uit.
28-05-2015 14:56
Neen tinkov controleerd, 12 minuten nu
28-05-2015 14:56
Het zou mooi zijn als de procontinentale Bongiorno het BMC duo van de ritwinst kan houden. ;)
28-05-2015 14:56
@lyndalid,

seriously? gat is meer dan 11 minuten. De winnaar zit gewoon in de kopgroep hoor.
28-05-2015 15:00
Daar vrees ik ook voor
28-05-2015 15:00
Dat denk ik ook maar ik bedoel dat Moinard echt geen minuten gaat pakken
28-05-2015 15:01
@LL
waarom niet?
28-05-2015 15:02
@Lynda nee inderdaad. Astana gaat waarschijnlijk hard op kop sleuren op de Ologno om te proberen Contador te isoleren om zo mogelijk Landa en Aru te laten aanvallen. edit: het lijkt me logisch om te proberen in elke etappe om tijd proberen te winnen op Contador, dus dat zullen ze vandaag ook wel doen. Tenzij Aru het niet aankan...
28-05-2015 15:03
Omdat ik denk dat er met beukwerk van Astana nog genoeg af gereden gaat worden. Denken hĆØ, niet zeker weten natuurlijk.
28-05-2015 15:03
Nog maar 70 km, en 12 man hebben 12 min.
28-05-2015 15:04
Dit bericht is verwijderd
28-05-2015 15:04
omdat er nog wel fiks zal worden doorgereden op de klim wheely. Misschien laten ze het lopen, maar ergens is AC erbij gebaat Aru geen makkelijke dag meer te geven. Hoeft niet vol gas, maar hoog tempo moet toch kunnen.

Ik hoop echt dat Hofland sterker uit de giro komt en heuvels beter gaat verteren trouwens :)
28-05-2015 15:07
Ik snap juist eurosport niet, op ned.1 is dezelfde wedstrijd als op eurosport 2
Eurosport 1 wacht op....totdat Williams wint.
En wat heben ze dan uitgezonden, tweede klasse sport !!!
28-05-2015 15:07
Weening voor de etappe vandaag!
28-05-2015 15:07
Winnaar zit vooraan, hopelijk heeft Pietertje weer de benen vandaag!
28-05-2015 15:08
@ll
aha, op die fiets. Ze zullen idd vast nog wel tempo gaan maken en de klim hard willen maken. Wat 'een riccootje doen' inhoudt weet ik dan niet. Wat bedoel je daar mee?
28-05-2015 15:09
Villella lijkt mij de favoriet. Anders Weening of Siutsou. En heel misschien Gilbert.
28-05-2015 15:11
Ik ben benieuwd, verwacht vandaag een keer geen vuurwerk eigenlijk van de klassementsmannen. Maar ja het blijft de Giro 2015 dus we weten het niet he. ;)
28-05-2015 15:12
Chavanel een meester in ontsnappingen maar ook in organiseren. Zien ze normaal niet terug.
Zou leuk zijn als ie beloond wordt dit keer.
28-05-2015 15:12
Moinard, weening siutsou als het op de klim gebeurt. of gilbert als hij niet tever achter ligt op de top.

Zou Gilbert een late gooi naar de puntentrui willen doen? Als hij vandaag wint staat hij 2de op 6 puntjes van nr 1...
28-05-2015 15:15
die moinard staat 'maar' 15e in AK op 26:21 van Alberto, dus maar 15 minuutjes van Kruijswijk
28-05-2015 15:16
Het is dat we Rai hebben, maar wat een waardeloze zender is ES toch. Wel zeggen dat je uitzendt vanaf 14.30, maar het dan niet doen. Ze moeten gewoon duidelijk communiceren, nu creƫer je alleen maar irritatie.

Het is dat Nadal speelt, die hopelijk voor een 10e keer RG gaat winnen ;)
28-05-2015 15:16
Eurosport 1. gaat uitzenden...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.