EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen
zondag 11 augustus 2019 om 11:15 Volg in Google

EK wielrennen 2019: Volg hier de wegrit voor mannen

Het EK wielrennen werd pas in 2016 voor het eerst georganiseerd, maar inmiddels azen veel wereldtoppers op die witte trui met blauwe strepen. Vorig jaar wist Matteo Trentin in het Schotse Glasgow naar het goud te sprinten. De Italiaan is er in Alkmaar opnieuw bij, maar kan hij opnieuw winnen?

Na Plumelec, Herning en Glasgow strijkt het Europese wielercircus neer in Noord-Holland, Alkmaar, voor een wedstrijd van 172,6 kilometer. Het parcours is zo goed als vlak, maar het belooft zeker geen makkelijk EK te worden. De renners koersen namelijk een tijdje door de Noord-Hollandse polderlandschappen (lees: wind!).

Het stadscircuit is bovendien erg technisch met veel bochten én een passage over de kasseien van Munnikenweg. Het EK lijkt een kroniek te worden van een aangekondigde massasprint, maar onderschat de finale dus niet. De bochten volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het echt een kwestie is van draaien en keren.

Met andere woorden: het is zeker niet onmogelijk om als aanvaller uit de greep te blijven van het peloton. Bovendien hebben we te maken met een felle wind, wat van invloed zal zijn op het koersverloop. De renners vertrekken om 11.30 uur vanuit Alkmaar, om rond 16.00 weer te finishen in de kaasstad.

Het Europees kampioenschap wordt live uitgezonden door NPO1, Sporza (op één) en Eurosport. De eerste live-beelden zijn beschikbaar vanaf 13.30 uur. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van het EK!

Links
EK wielrennen 2019: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen

EK Wielrennen 2019: Programma, starttijden en uitslagen

Website organisatie
Deelnemers
Parcours

Liveticker (Twitter UEC)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
215 Reacties
1 2 3 6
11-08-2019 11:26
Dus we krijgen elk bijprogramma zo'n beetje vanaf de eerste centimeter live, maar het hoofdgerecht pas na twee uur volle bak oorlog?
    11-08-2019 11:37
    Ze hadden best een uur later kunnen starten. Dan had al een stuk meer van de eerste kilometers in beeld gekomen en al om 16.00uur finish is in vergelijking met de meeste koersen ook wel heel erg vroeg.
    11-08-2019 12:05
    Ik zie op Twitter wel een foto van TV-beelden voorbij komen, [url=https://twitter.com/VanDerKloor/status/1160491301726498816]klik[/url]. Dus ergens moet iets te vinden zijn.

    Edit: hmmm, in de [url=https://twitter.com/VanDerKloor/status/1160492947789553665]perszaal[/url] dus...

    Momenteel laten diverse twitteraars vanuit de perszaal weten dat ze daar beeld hebben, maar niemand is nog op het idee gekomen om verslag te doen van de eerste ontwikkelingen. Dat typeert volgens mij het wielerjournaille. 'Kijk ons er eens bij zijn' is het belangrijkst.
    11-08-2019 12:30
    @xistnc....wat een vooringenomenheid weer. En....jìj wil blijkbaar hier, op dit forum, heel graag bij zijn en hebt eigenlijk ook niets te melden. Ga wat leuks doen vandaag!
    11-08-2019 12:32
    Thanks, doe ik.
11-08-2019 12:00
Is er uberhaupt een goede liveticker? Die van Sporza lijkt me gewoon wat tweets te selecteren.
11-08-2019 12:08
Heeft er iemand toevallig een stream
want zie inderdaad bij iemand ook TV beelden?
11-08-2019 12:10
Volgens Sporza beelden vanaf 13u20, commentaar vanaf 13u30.
11-08-2019 12:15
Oranje man op de foto is teunissen volgens mij.
11-08-2019 12:17
Doorkomst in Schermer, met dank aan een toeschouwer: [url=https://twitter.com/johanbarendregt/status/1160494231804399616]klik[/url].

Als dit de eerste waaier is (50 man) van de 5 die Renaat meldt, dan zit daarin niet teveel oranje. Ik tel er twee, volgens mij Teunissen en Groenewegen.
    11-08-2019 12:18
    Teunissen en Groenewegen als enige 2, de rest van de Nederlanders is al gelost en zit een paar waaiers verder.
    11-08-2019 12:20
    Als je ziet hoe die Sloveen en Tsjech eruit gekegeld worden dan weet je dat het hard koersen is
    11-08-2019 12:22
    Ik meen ook pixels te herkennen van Lampaert, Philipsen en Theuns.
11-08-2019 12:18
Lekke band Merlier, zat in de eerste van 5 waaiers volgens twitter Renaat Schotte.
11-08-2019 12:21
Hoe komen ze aan die beelden? Weet iemand dat?
    11-08-2019 12:21
    Ja. En jij kunt dat ook weten.
    11-08-2019 12:37
    En hoe moet ik dat weten dan?
    11-08-2019 12:43
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-08-2019 12:45
    Dat wordt verteld in dit topic.

    Greeny, dank weer voor je zinvolle bijdrage.
11-08-2019 12:28
Oa Cavendish met drie andere Britten en Trentin voorbij zien schuiven in de eerste waaier.
11-08-2019 12:35
Nog wat beelden van de waaiers, met diverse NL-ers die terugwapperen: [url=https://twitter.com/BicyclingNL/status/1160497524395917312]klik[/url].

De eerste waaier is het lokale circuit opgedraaid, [url=https://twitter.com/BELCyclingTeam/status/1160500220695842816]klik[/url].
    11-08-2019 12:39
    Gespot in de eerste waaier: Lampaert, Teunissen, Theuns, Philipsen, Groenewegen, Trentin, Bennett, Asgreen, Viviani, Cavendish, Baska, Demare, Morkov, Ackermann, Coquard, Halvorsen, Mezgec, Albasini.

    Ackermann heeft bovendien nog 2 of 3 andere Duitsers van Bora in steun, [url=https://twitter.com/TimvanDijk1991/status/1160501329644728320]klik[/url].

    Groep met Sinkeldam/Leezer wordt gemeld op 20s, 'peloton' op 1m40.
    11-08-2019 12:42
    Zo ongeveer alle favorieten dan in 1e peloton. Hopen dat er nog wat Nederlanders bijkomen.
    11-08-2019 12:49
    Groep 1 en 2 komen ei-zo-na bij elkaar, [url=https://twitter.com/cyclingonlineNL/status/1160502218753290240]klik[/url].

    Asgreen gaat er solo van door, [url=https://twitter.com/beewee71/status/1160503369959641089]klik[/url].
11-08-2019 12:36
Als teunissen en groenewegen erbij zitten netjes hun kant, maar teleurstellend dat geen groter deel van de Nederlandse ploeg erbij zit.
11-08-2019 12:40
Doorkomst zou zo de namen in de eerste waaier op moeten leveren..
11-08-2019 12:49
Zal vermoedelijk nog heel wat volk terugkeren, niemand zal nu al zijn knechten oproken. Maar op dit parcours mag je niet te veel voorsprong geven, dat is wel gebleken uit de vorige wedstrijden.
11-08-2019 12:55
Komen er nog beelden?
    11-08-2019 12:56
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-08-2019 13:25
    Haha
11-08-2019 13:03
Het eerste peloton houdt Asgreen binnen schot, [url=https://twitter.com/Alkmaar2019/status/1160506552018702336]klik[/url]. De groep erachter lijkt de aansluiting nog niet te hebben gemaakt.

Nu wel, [url=https://twitter.com/beewee71/status/1160507118140764161]klik[/url].

Zo'n 60 renners in het eerste peloton, met op Merlier na alle Belgen.
    11-08-2019 13:14
    Ter hoogte van Rollebol Kindercentra mennen de Duitsers en de Britten het eerste peloton, [url=https://twitter.com/renebakkum/status/1160509293789110273]klik[/url].
11-08-2019 13:08
Ik sta op de Munnikenweg. Sinkeldam, Teunissen, Leezer en Groenewegen in eerste groep. Grote peloton op 4 minuten lijkt nu al kansloos.
    11-08-2019 13:16
    Wel precies z'n sprinttrein mee!

    Raar dat de Belgen niemand hebben laten inhouden om Merlier bij te staan
    11-08-2019 13:17
    Merlier reed lek in de polder, toen de waaiers ontstonden. Dat heeft dan weinig zin.
11-08-2019 13:20
Alleen Bouwman niet in de eerste groep
11-08-2019 13:21
Alleen Bouwman heeft de slag gemist. Ongeveer 60 man aan kop nu en de rest komt niet meer terug verwacht ik.
    11-08-2019 13:23
    Ah, dat groepje met die 3 Nederlanders van [url=https://twitter.com/TimvanDijk1991/status/1160501329644728320/photo/3]jouw foto[/url] hing dus nog tussen de eerste waaier en het peloton? Dat werd nergens op die manier gemeld. Mooi dat ze nog teruggekeerd zijn vooraan.
    11-08-2019 13:26
    Mooi shot van Tim, [url=https://twitter.com/TimvanDijk1991/status/1160511722605690880]klik[/url].
11-08-2019 13:21
Heeft Tim of debarre man gelijk? 4 of 7 Nederlanders in 1e groep?
11-08-2019 13:24
Kijk ik nou heel scheef of heeft Spanje überhaupt geen selectie afgevaardigd? Lopen de EU subsidies terug?
    11-08-2019 13:26
    Spanje doet idd niet mee.
    11-08-2019 13:27
    Spanje is geen lid meer van de EU
11-08-2019 13:34
De foto's op Twitter zijn van een naamgenoot, maar niet van mij. Net weer passage geweest op de Munnikenweg. Groenewegen wordt netjes van voren gehouden. Tweede groep rijdt op ongeveer 4.30 min.
11-08-2019 13:34
Op de beelden op tiz zie ik idd 7 man van nl in 1e groep, dus dat is netjes.
11-08-2019 13:37
Daarna nog een groepje op 8 min. De rest is al uit koers.
    11-08-2019 13:44
    Kon je zien welk land in de groep op 4m30 op kop rijdt?
11-08-2019 13:46
Bedankt voor de updates, allemaal!
11-08-2019 13:57
Italianen stellen nooit teleur op een kampioenschap.
1 2 3 6

Om te reageren moet je ingelogd zijn.