Volg hier de Brabantse Pijl 2016
woensdag 13 april 2016 om 12:21 Volg in Google

Volg hier de Brabantse Pijl 2016

Na de kasseienvreters is het in klassiekermaand april vanaf heden het domein van de heuvelspecialisten. De Brabantse Pijl (1.HC) is sinds een paar jaar de aftrap voor de Waalse klassiekers. Renners met ambities voor deze koersen zullen hun slag willen slaan in Overijse.

De koersorganisatie wil graag promoveren naar de WorldTour, maar brengt vanmiddag een wat magerder deelnemersveld aan de start dan voorgaande edities. Met Michael Matthews is – evenals uittredend winnaar Ben Hermans (foto) – de nummer twee van 2015 en 2014 wel van de partij en hij is de grote favoriet voor de zege. Wie kan de AustraliĆ«r van de winst houden?

Het startschot op de Grote Markt klinkt om 12.30, wanneer de organisatie de officiƫle start om 12.36 af vlagt. De aankomst is vanmiddag tussen 17.22 en 17.52, na 26 hellingen. Sporza brengt de koers live in beeld en start om 15.00 met de uitzending. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de semiklassieker.

PROFIEL Brabantse Pijl 2016

Links
Voorbeschouwing WielerFlits
Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Parcoursinformatie

Liveticker (Sporza)

WielerFlits Live

[poll id=”213″]

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
114 Reacties
13-04-2016 15:13
Een niet-leuke klassieker wtf ? Dit is juist een vd mooiste man
13-04-2016 15:14
Was Wuyts nu die Boonen fan? En die andere commentator van Sporza (niet Renaat) die nu commentaar geeft, wie is dat?
13-04-2016 15:14
Hopelijk wordt het een editie als 2013 met echte verschillen. Het weer is er in ieder geval goed voor. De Waalse klassiekers zijn de laatste jaren toch wel enorm saai, zeker in vergelijking met de Vlaamse klassiekers.

Iemand een idee waarom TLJ hier niet start?
13-04-2016 15:16
Waarschijnlijk is het al gezegd, maar waarom ontbreekt TLJ?
13-04-2016 15:18
Zal wel niet in het programma passen........
13-04-2016 15:28
@Daan Allez, dat is de alom gelauwerde JosƩ de Cauwer. Wuyts is inderdaad nogal Boonen liefhebber.
13-04-2016 15:29
Zullen we het een keertje niet over het commentaar hebben?

een keertje maar
13-04-2016 15:30
Matthews topfavoriet, maar ik ben erg benieuwd hoe Coquard zich houdt vandaag maar vooral zondag.
13-04-2016 15:31
@martini151, hoofdisvrij
Volgens mij startte die ploeg hier voor het laatst in het tijdperk-Freire.
13-04-2016 15:32
@ Striga

Meen je dat nou echt? Wat is er dan zo mooi aan deze "klassieker"? Het is een lelijk parcours, niet door mooie natuur. Het is een parcours dat niet selectief genoeg is. Het eindigt vaak in een sprintje tussen mindere goden en ƩƩn of twee toppers. Het startveld is (dus) zƩƩr matig. En Renaat Schotte doet commentaar.
13-04-2016 15:35
@tendam

Vorige jaar nog gestart.
13-04-2016 15:41
@ LyndaLid, ik vind het ook een hele mooie wedstrijd. Deze koers kent vaak een langere finale dan de drie heuvelklassiekers uit de World Tour die er nu aankomen. Het is een koers waar aanvallen beloond wordt. Wie in het peloton blijft wachten, wint normaal niet. Dat is in de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl meestal wel het geval.
13-04-2016 15:44
Joachim, klopt misschien maar P-R, RvV, GW en strade bianchi zijn toch echt wel mooier vind ik, en vaak ook erg sensatie vol.
13-04-2016 15:45
Akkoord, dat kan ik inzien. Ik vind alleen een wedstrijd met zo'n deelnemersveld Ʃn parcours echt geen klassieker. Je kan je ook afvragen of het dat is natuurlijk, maar zo wordt ie (wat mij betreft dus echt onterecht) wel vaak gezien. Ik kijk hem elk jaar, maar kan me heel eerlijk gezegd bijna geen edities echt herinneren. Omdat ze gewoon weinig indruk maken. De Gold Race is weliswaar erg gesloten, maar eindigt met een bom van de wereldtop. Dat mis ik gewoon hier, maar ieder zijn mening en smaak :)
13-04-2016 15:45
Ik val net in, maar gaan hier nog Nederlanders een rol van betekenis spelen? Hoe zit het met de vorm van Dumoulin? Slagter of Oomen?
13-04-2016 15:55
@ LyndaLid, dat snap ik, ik zei ook gewoon dat de Brabantse Pijl een mooie wedstrijd is en vaak over een langere periode boeiend is dan de Ardennenklassiekers, niet dat het dezelfde status moet hebben als de Amstel en Luik. Ik kijk ook meer uit naar de grote klassiekers dan naar deze wedstrijd hoor, vooral vanwege het deelnemersveld. De Brabantse Pijl is gewoon een leuke semi-klassieker die zelden teleurstelt. Je moet ook geen te hoge verwachtingen hebben natuurlijk. ;)
13-04-2016 15:56
Het is misschien geen klassieker, maar wel ƩƩn van de mooiste eendagswedstrijden van het jaar wat mij betreft. Altijd volop koers, meer dan in de meeste klassiekers.

En deelnemersveld... Ik heb best genoten van Samyn, ondanks dat dat niet de wereldtop was. Nu Teuns, Vliegen en Van der Sande, leuke renners toch?
13-04-2016 16:03
Veel actie. Weinig Giant. Dus de vorm van Oomen en Dumoulin zal niet bijster goed zijn.
13-04-2016 16:06
Giant heeft ook maar een klein team bij dus verwacht niet te veel teamspel van ze.
13-04-2016 16:08
Vliegen echt gemaakt voor dit werk, perfecte opvolger van Phil. Wat een motor zit daarop!
13-04-2016 16:10
Flink gat nu voor die mannen. En met Impey voorop gaat Orica ook niet rijden.
13-04-2016 16:13
De sterkste ploegen zijn vertegenwoordigd in de kopgroep, en er wordt goed samengewerkt lijkt het. Dit zou de ontsnapping wel eens kunnen zijn.
13-04-2016 16:17
[quote] LyndaLid - 13 april 2016 om 15:32 - Bewerkt op 13 april 2016 om 15:33
Meen je dat nou echt? Wat is er dan zo mooi aan deze "klassieker"? Het is een lelijk parcours, niet door mooie natuur. [/quote]

Ik vind het parcours mooi zat, maar ben opgegroeid in Rotterdam. Dus groen heeft al snel mijn interesse. Dan vind ik de armoedige voorsteden van Luik een heel wat droeviger gezicht. Bovendien is het al volop koers...

Ik vind Brabantse Pijl qua vermaak meer een QuƩbec of Montreal, prima strijd doorgaans.
13-04-2016 16:22
Ik vind het opvallend dat CCC niet gaat rijden...
13-04-2016 16:24
Samenstelling van d ekopgroep?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.