Zwitserse politie start onderzoek naar noodlottige val van Gino Mäder
foto: Cor Vos
zaterdag 17 juni 2023 om 08:31

Zwitserse politie start onderzoek naar noodlottige val van Gino Mäder

De Zwitserse kantonpolitie van Graubünden is een onderzoek gestart naar de noodlottige valpartij van Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland. De Zwitser kwam donderdag ten val in de afdaling van de Albulapass. Hij werd naar het ziekenhuis van Chur gebracht, waar hulp niet meer mocht baten.

De lokale Zwitserse politie wil met een onderzoek “de exacte dynamiek van de feiten vaststellen en eventuele getuigen vragen om zich te melden”. Dit staat in een politierapport, dat is ingezien door Rsi.ch en Blick.

Mäder kwam donderdag zwaar ten val in de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland. De 26-jarige Zwitser raakte van de weg in de afdaling van de Albulapass en stortte in het ravijn. Mäder werd bewegingsloos gevonden, al liggend in het water, en is daarna gereanimeerd. Hij werd lange tijd behandeld en vervolgens met een traumahelikopter afgevoerd naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis van Chur mocht hulp echter niet meer baten. Om 11.30 uur op vrijdagochtend is Mäder aan de gevolgen van zijn valpartij overleden. De Zwitser is 26 jaar geworden.

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
17 juni 2023 10:59
Zou het in de volgende bocht naar links geweest zijn? Deze bocht is veel scherper dan je in eerste instantie zou denken.. (en komt na 2 km vrijwel rechtdoor)

https://www.google.nl/maps/@46.5884528,9.8810914,3a,75y,127.38h,84.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1szS20-XNCbMhoMytVppe3iA!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu
    17 juni 2023 11:30
    Zoiets zou ook my best guess zijn.

    Gevaarlijkste bochten in een afdaling vind ik doorgaans niet de haarspeldbochten, maar de bochten die "blind" zijn maar die je op hoge snelheid kunt nemen. Als die dan een beetje knijpt op het eind ben je al snel het haasje.
    17 juni 2023 11:42
    Deed deze afdaling 3 x en de laatste keer tijdens Tour Trans Alp op afgesloten weg (binnen 1 uur kopgroep is route afgesloten) Nog nagekeken vandaag, top 98 in deze afdaling tot aan afslag Livigno. Ga je max dus op de limiet ook op het gemakkelijke deel maar maakt een inschatting fout door paar zonken in de weg niet goed te zien dan kun je er zomaar uitvliegen.

    Zoals filmpje Pidcock van vorig jaar op snelle afdaling, daar zie je dat hij even een zonk raakt en frame licht reageert, tordeert. Hoe harder het frame hoe agressiever de reactie, zwieper want tegenkracht. Je ziet daar redelijk ver vooruit hoe de bochten lopen en waar die op of afloopt of een zonk heeft, daar moet je op de limiet echt goed zitten. Op de limiet op ogenschijnlijke goede weg kan even de verkeerde lijn kiezen

    Op de limiet dalen is eigenlijk teveel risico gezien de mate waarop de renner zelf beschermd is zeker op deze snelheden. Zelfs de helm is er niet voor gemaakt.
    17 juni 2023 12:07
    Dit lijkt inderdaad de bocht te zijn, zeker als je iets verder daalt en dan terugkijkt, dan zie je de waterwerken. Het geheel is zelfs afgezet met een wit lintje (zal wel voor wandelaars en koeien zijn).
17 juni 2023 08:36
Is dat niet gewoon routine dat er een onderzoek gestart wordt als er iemand sterft?
    17 juni 2023 08:47
    Lijkt mij ook inderdaad. Net als dat de organisatie zal evalueren of men hier teveel risico heeft genomen.
    17 juni 2023 12:47
    Dit lijkt me idd gewoon een routineonderzoek. Zeker voor iets wat op de openbare gebeurt is zonder camerabeelden of al teveel getuigen
17 juni 2023 08:52
Heeft ook verzekeringstechnische implicaties.
17 juni 2023 09:27
Zouden ze Sheffield dan ook als getuige willen horen, of is dat vanwege zijn hersenschudding niet betrouwbaar?
    17 juni 2023 09:31
    Ze zullen hem ongetwijfeld wat vragen stellen, volgens het (Nederlands) recht is een hersenschudding ook geen reden waarom een verklaring onbetrouwbaar zou zijn, geen idee hoe dat in Zwitserland zit.
    17 juni 2023 10:24
    Is het wel zeker dat zij samen gevallen zijn?
    17 juni 2023 10:57
    Nee. Het kan dus zijn dat hij met Mäder is gevallen, na Mäder is gevallen of voor Mäder is gevallen. In al deze situaties kan hij vertellen wat hij heeft gezien of wat er mogelijk gebeurd kan zijn.
    17 juni 2023 11:21
    Volgens mij zijn ze niet samen gevallen. Je ziet vlak na de top namelijk een beeld vanuit de groep Evenepoel en daarvoor rijdt een groepje met Sheffield, waar Mäder niet in zit. Ook spraken zowel Bardet als Evenepoel na afloop alleen over de valpartij van Sheffield, dus ik ga ervan uit dat Mäder er een stukje achter reed en pas later is gevallen.
17 juni 2023 10:55
Ik vrees dat het onderzoek zich enkel zal toespitsen op de evt medeverantwoordelijkheid van Sheffield en de evt risicofactoren in de bewuste bocht (water of olie op het wegdek, publiek op de weg, afboording...). De verantwoordelijkheid van de organisatoren zal zeker niet onderzocht worden. Zwitserland is een heel protectionistisch land. Zo is een rechtszaak van buitenlanders of buitenlandse bedrijven tegen de Zwitserse overheid, Zwitserse ingezetenen of Zwitserse instellingen op voorhand verloren. Probleem voor de Zwitsers is dat het slachtoffer..... zelf Zwitser is. Deze zaak zal net als Mader een stille dood sterven. Tenzij het Zwitsers gerecht een buitenlander als verantwoordelijke kan aanduiden.
    17 juni 2023 12:44
    Je zou ook kunnen kijken naar de rol van de ploegleiders, ik vind dat strafrechtelijk niet interessant maar wel om in de toekomst dit soort dingen te kunnen voorkomen. Ik weet niet wat de koers situatie precies was maar je zou je kunnen voorstellen dat er een situatie is waar bij Mäder wordt aangemoedigd om de aansluiting bij Bilbao te maken om hem bij te staan in de finale. Er zal wellicht een reden geweest zijn waarom er risico is genomen, misschien ook niet. In iedergeval zouden ploegleiders renners op achterstand tijdens afdalingen eerder tot voorzichtigheid moeten manen ipv aan te moedigen, dit heb ik ook gezegd na de val van Remco in Lombardije, zonder direct met de vinger te gaan wijzen.
    17 juni 2023 12:51
    Is die vrees ook ergens op gebaseerd anders dan een onderbuikgevoel? Praktisch gezien is dit niet anders dan een regulier fietsongeluk met dodelijke afloop, wat in Nederland ook aandacht krijgt als men de directe oorzaak niet meteen kan duiden.

Reacties zijn gesloten.