Zwitserse media: “WK wielrennen gaat waarschijnlijk niet door”

dinsdag 11 augustus 2020 om 17:19
Zwitserse media: “WK wielrennen gaat waarschijnlijk niet door”

foto: Cor Vos (archief)

Morgen komt de Zwitserse Veiligheidsraad samen en zullen nieuwe federale maatregelen worden aangekondigd. Dan zal ook een beslissing vallen over het WK wielrennen in Aigle en Martigny. Maar volgens Zwitserse media is de kans bijzonder klein dat het sportevenement dit jaar doorgaat.

De wereldkampioenschappen wielrennen vinden plaats van 20 tot en met 27 september, maar het is al een tijdje onduidelijk of gastland Zwitserland klaar is voor het wielerevenement. Enkele dagen geleden luidde het organisatiecomité al de noodklok. “Zonder versoepeling gaat het WK wielrennen niet door.”

In Zwitserland gelden nu nog de nodige coronarestricties. Zo is het tot 31 augustus niet toegestaan om evenementen met meer dan 1.000 toeschouwers te organiseren, wat een probleem is voor de organisatie van het WK wielrennen. De verwachting is dat deze maatregelen zullen worden verlengd vanwege een toename van het aantal besmettingen.

De Zwitserse journalist Baptiste Coppey weet het zeker: het WK wielrennen gaat dit jaar niet door. “Helaas zal het WK uitgesteld moeten worden. Het is nog niet officieel, maar de beslissing staat zo goed als vast.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

Romāns Vainšteins 11 augustus 2020 om 17:26

Het is natuurlijk ook niet 1 koers. Kort in tot mannen en vrouwen elite .

Fred Postma 11 augustus 2020 om 18:06

Ja zonder publiek

Jan Blokland 11 augustus 2020 om 17:38

Duidelijk denk ik zo. Dit gaat geschrapt worden. Ze maken in Zwitserland echt geen uitzondering voor het wielrennen alleen.

Arie den Blanken 11 augustus 2020 om 17:50

Goede zaak voor de huidige regenboogtruidragers die hun titel nauwelijks hebben kunnen verzilveren. Hebben ze een jaar extra om de regenboogtrui te gelde te maken.

xistnc 11 augustus 2020 om 18:49

Mee eens. Ik ben benieuwd hoe dat reglementair werkt.

Limal 11 augustus 2020 om 20:06

Wie weet, misschien wel een paar jaar extra :D

Velominatus 11 augustus 2020 om 20:48

Ik denk dat dit vooral voor Mads gunstig is

Fred Postma 11 augustus 2020 om 17:56

Gooi het skiseizoen er ook maar vast uit

Michelangelo 11 augustus 2020 om 20:23

Ik denk ook dat het wintersportseizoen inderdaad een hele zware knauw gaat krijgen. Wie wil er nu wintersporten als je niet naderhand jezelf kunt onderdompelen in de apres-ski… minstens net zo belangrijk als het gebeuren in de sneeuw zelf.

Lalsacien 11 augustus 2020 om 20:41

Ik! Après-ski laat ik aan mij voorbij gaan.

Rob_in_de_hekken 11 augustus 2020 om 21:48

Ho ho ho hoooo, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren!

Arie den Blanken 11 augustus 2020 om 18:02

Ik vrees ook voor het veldritseizoen en dat vind ik heel wat meer jammer dan het niet doorgaan van het WK op de weg of eventueel de Tour en de verplaatste klassiekers..

Magician 11 augustus 2020 om 20:07

Wat is er te vrezen voor het veldrijden? Op zo’n parcours juist alle mogelijkheid om de risico’s zo klein mogelijk te maken.

Fred Postma 11 augustus 2020 om 18:05

Geen alpenhoornblazen dit seizoen. jammer.

Fred Postma 11 augustus 2020 om 18:06

Ouwe Zwitsers.

Fast Freddy 11 augustus 2020 om 18:27

Overal fietsen, maar niet in Zwitserland. Dan helemaal schrappen dat WK in Aigle.

skylimit 11 augustus 2020 om 18:45

Heeft de UCI geen vinger in de pap in Zwitserland ? Misschien wordt het langszaam aan het tijd de overdreven berichtgevingen over besmettingen te minderen of op zijn minst te nuanceren. Evenementen als wielerkoersen lijken tot nu toe vrij goed te kunnen worden georganiseerd. Laten we even kijken hoe het deze week in toch een grote koers als de Dauphine gaat.

Fred Postma 11 augustus 2020 om 19:12

Het punt is dat de toeschouwers zich een week ophouden in die dorpen.
Het wielrennen op zich zou kunnen, maar vinden die ouwe Zwetsers het nog de moeite waard dan zonder publiek?

Bummetje 11 augustus 2020 om 18:45

Toch nog uitwijken naar Qatar later dit jaar? Of is dat plan al definitief van de baan?

Fredje Raketje 11 augustus 2020 om 18:48

Definitief van de baan, een WK in april volgend jaar zou in theorie, volgens de regels, wel kunnen.

koos1 11 augustus 2020 om 20:17

Het is of in Zwitserland of nergens.
Het alternatief Qatar of uitstellen tot voorjaar 2021, zijn dacht ik al van de baan.

Plavka 11 augustus 2020 om 19:00

Gelukkig

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 19:02

Ooh wat jammer!

Wildebert 11 augustus 2020 om 19:08

Als de kaasfondue maar doorgaat….

skylimit 11 augustus 2020 om 19:31

@Fred Postma wat is het probleem met toeristen ? als je als land de regel instelt dat je als reiziger afkomstig van buiten Zwitserland een negatieve corona virus test moet overleggen van niet ouder dan 48-72 uur, dan lijkt mij de risico op verspreiding toch zeer minimaal. Zeker als je dan ook nog eventueel plaatselijke controles instelt of op zijn minst een temperatuur controle doet.

Vele blijven zo in een panische gedachte hangen omtrent corona.
Momenteel zijn er dagelijkse vele meldingen van nieuwe besmettingen, maar blijkbaar worden er slechts heel weinig mensen ernstig ziek en betreft inderdaad veelal de jongerengeneratie. Als iedereen een beetje oplet, dan is er volgens mij zeer
weinig aan de hand.

Fred Postma 11 augustus 2020 om 19:48

Ik denk dat de Zwitsers het geen goed id vinden dat duizenden mensen uit binnen en buitenland omhangen in die dorpen in bars cafés en feesttenten. Kan ik inkomen.
Ik ben voor sport maar nu even met beperkingen voor toeschouwers.

nickdt 11 augustus 2020 om 20:45

Het probleem is dat de testen zo onbetrouwbaar zijn als wat. Als je drie dagen achter elkaar test, kan je 2 keer negatief zijn en 1 keer positief. Ik ken iemand die positief was getest op Covid. Ging een dag later weer testen voor een second opinion, toen was de test negatief en de drie dagen daarna ook, terwijl de vierde dag weer positief was.

Omhoog73 11 augustus 2020 om 19:39

Aanstellers die Zwitsers! Collectieve massabangmakerij.
Waarom niet gewoon houden zonder publiek?
Of hebben ze in Zwitserland toevallig een gevaarlijke variant?

Arie den Blanken 11 augustus 2020 om 19:58

Dan hebben ze behoorlijk minder inkomsten aan het evenement, Het gezegde : Geen geld geen Zwitsers, bestaat niet zo maar.

Ultras100 11 augustus 2020 om 19:50

Zou jammer zijn maar kans lijkt me groot. Deze week volop genieten van Dauphine en Lombardije… elke koers die we mee pakken is bonus in deze situatie.

vocsnor 11 augustus 2020 om 19:54

Begrijp ik eigenlijk niks van. Juist een WK, op een parcours van maar enkele km, is toch een pak gemakkelijker veilig te houden dan de meeste andere koersen

Romāns Vainšteins 11 augustus 2020 om 20:20

Het probleem is Zwitserland, die zijn lichtelijk afschermend.

Fred Postma 11 augustus 2020 om 21:04

Dan concentreert zich dus daar ook het publiek.

Marik 11 augustus 2020 om 20:04

Er gaan nog wel meer koersen volgen. Laten we genieten van wat er nu is, het kan zo weer veranderen.

Coureurs du Courage 11 augustus 2020 om 20:07

Geen moeite mee – voldoende andere koersen.
Plus dan mag Annemiek een jaar langer die trui houden (wat anders ook wel was gebeurd tbh :p )

superfcdb 11 augustus 2020 om 21:08

Dit is toch wel een vreemd bericht. In dezelfde regio vond afgelopen weekend nog een cyclo plaats (Tour des Stations). Het is raar dat dit evenement met ruim 1500 deelnemers wel kan plaatsvinden, maar een WK met 200 deelnemers niet…

ChefSpijker 11 augustus 2020 om 22:17

Organisatie van zo’n WK kost veel geld en het zal ze wel teveel geld kosten als ze niet honderden bobo’s in een tent kwijt kunnen.

Merlinappa 12 augustus 2020 om 07:32

Een wk is meer dan 1 wedstrijd hè. Ook junioren/beloften en alle vrouwen categorieën. Daarnaast natuurlijk ook nog eens erg veel publiek, wat massaal de cafés plat loopt.

Panache 12 augustus 2020 om 08:52

Veel kosten zijn al gemaakt. Zwitserland kan hopen (maar niet rekenen) op verplaatsing naar een ander jaar.

user5697 11 augustus 2020 om 23:02

Het veldrijden lijkt me ook onmogelijk. Je kan toch geen wedstrijden organiseren zonder (betalend) publiek en zonder VIP- en eet- en drinktenten. Enkel nog wielerwedstrijden op niet vaste omlopen (dus geen rondjes draaien met veel publiek). Wel een grote ronde waarbij je zoveel mogelijk toeschouwers ontmoedigt om de beklimmingen op te gaan. Dus geen auto’s of campers de dagen voordien op de berg toelaten.

ssj 12 augustus 2020 om 08:53

Sportevenementen zijn momenteel idd alleen rendabel voor sporten die grootschalig op TV worden gevolgd en/of die weinig geld kosten om te organiseren.

Kosmonaut 11 augustus 2020 om 23:39

Hopelijk kunnen ze het WK dan nog ergens anders heen verplaatsen, net als het EK al is dit wat korter dag.

Lance4eva 12 augustus 2020 om 00:24

Gun het Pedersen wel om wat langer in die regenboogtrui te rijden. Leuke, onverwachte en zeker niet onverdiende wereldkampioen.

Kevin Lowagie 12 augustus 2020 om 08:09

Ik vind het frappant dat het WK niet kan georganiseerd worden in het land waar de UCI hun hoofdzetel is gevestigd. Bovendien is dit een erg late annulatie. Een waardige vervanger worden zal aartsmoeilijk worden. Het zou jammer zijn dat er dit jaar geen WK kan georganiseerd worden.

Joaquim Agostinho 12 augustus 2020 om 08:57

Vergeet het “rode kruis” niet, extra argument.

Headlines

Materiaalzone

Populair