Zwitserse autoriteiten bevestigen: overleden Muriel Furrer bleef ‘enige tijd’ onopgemerkt na val
foto: Cor Vos
dinsdag 1 oktober 2024 om 08:52

Zwitserse autoriteiten bevestigen: overleden Muriel Furrer bleef ‘enige tijd’ onopgemerkt na val

De Zwitserse autoriteiten hebben informatie gedeeld uit het onderzoek naar het dodelijke ongeval van Muriel Furrer. In een persbericht worden eerdere geruchten bevestigd: de 18-jarige renster heeft na haar val inderdaad ‘enige tijd’ onopgemerkt langs het parcours gelegen. Het is nog niet bekend hoe lang het heeft geduurd voordat de hulpverlening op gang kwam.

“Het onderzoek naar de toedracht van het ongeval loopt nog en is dus nog niet afgerond”, wijst de politiezone Zürich er meteen op dat nog niet alle details over het ongeval bekend zijn. Wel is duidelijk dat Furrer gevallen is ‘in de buurt van Küsnacht, tijdens een afdaling vanuit het gehucht Schmalzgrueb in een flauwe bocht naar links’.

Er zijn geen aanwijzingen voor invloed van derden, klinkt het. Ook zou niemand de val hebben waargenomen. En na de val bleef Furrer ook nog ‘enige tijd’ onopgemerkt. Ze werd pas gevonden nadat de wedstrijd voor junioren vrouwen was afgelopen.

Wanneer Furrer precies gevallen is, kunnen de autoriteiten nog niet zeggen. “Uit het onderzoek tot nu toe blijkt dat de gevallen renster bewusteloos werd aangetroffen in het bos buiten de baan door een lid van het baanveiligheidsteam. De hulpdiensten, die direct werden opgeroepen, kwamen kort daarna ter plaatse en namen de eerste hulp over. Het exacte tijdstip van het ongeval is nog niet volledig opgehelderd.”

RIDE Magazine
44 Reacties
01-10-2024 09:07
Dit is gewoon onacceptabel.
Altijd maar roepen over veiligheid en dan een gewonde renster over het hoofd zien.

Het wordt tijd dat er eens een lokale autoriteit doorpakt en de verantwoordelijke personen aanklaagt voor dood door schuld/nalatigheid.
Misschien is dat dan een teken voor de uci om de veiligheid serieuzer te nemen.
    01-10-2024 09:29
    Altijd maar aanklagen, aanklagen. Hysterische Amerikaanse ziekte. Zelf wel eens iets georganiseerd?
    01-10-2024 09:35
    De uci is gewoon heel hardleers en kijkt nooit in de spiegel.
    In teveel koersen is de veiligheid gewoon ondermaats.
    Ze wijzen altijd maar naar andere factoren om hun eigen straatje schoon te vegen.
    Daar mag echt weleens harder tegen op worden getreden.

    Maar je kan ook lekker niks doen en hopen dat het vanzelf beter wordt...
    01-10-2024 09:36
    Zoals ik het lees, lijkt me dit gewoon een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Regen en slechte zichtbaarheid, net te ver van de weg gevallen, niemand die haar gezien heeft, geen oortjes etc etc.

    Hoe erg dit ook is, ik denk niet dat hier echt een schuldige kan aangeduid worden. En zelfs als dat zo is, gaat het Muriel niet terugbrengen..

    Lijkt me beter om nu te kijken, wat we hieruit kunnen leren.
    01-10-2024 09:54
    Maar dat is toch juist het probleem, ze leren er niets van.
    Ze nemen gewoon de hele veiligheid van de renners niet serieus.
    01-10-2024 10:30
    Dan open je wel een deur die beter dicht blijft Handige Harry, als je als organisator voor een ongeval kan veroordeeld worden voor dood door nalatigheid dan gaat niemand nog iets willen organiseren onder het professionele niveau. Je moet dan al gek zijn om met een beperkt budget en zonder er iets aan te verdienen een amateur of jeugdwedstrijd te organiseren. En gaan sportclubs dan nog op vrijwilligers kunnen draaien, ongelukje op training, boze ouders en je kan voorkomen? De UCI organiseert ook niet rechtstreeks denk ik, dus die gaan er sowieso weinig last van hebben...

    Waarmee ik niet wil zeggen dat veiligheid geen belangrijk item is, maar buiten als er bewust fouten zijn gemaakt is aanklagen echt geen ding in Europa en dat moeten we toch wel zo houden vind ik.
    01-10-2024 11:09
    "Zelf wel eens iets georganiseerd?"

    Wat een afschuwelijke dooddoener is dit. Je bent als organisatie simpelweg in een bepaalde mate verantwoordelijk voor je bezoekers/deelnemers/medewerkers/... en daar heb je invulling aan te geven.

    Bij de eerstvolgende passage aan de finish zal Furrer (zonder umlaut alstublieft) niet in de tabellen zijn verschenen. Vlak voor de doorkomst moeten de Zwitserse verzorgers Furrer gemist hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit beide in eerste instantie leidt tot een aanname als 'het zal wel hier of daar aan liggen', maar daar mag het nooit bij blijven.

    Als het aanklagen van verantwoordelijken helpt om hiervan te leren en de veiligheid in de toekomst te verbeteren, dan moet dat maar. Met name bij de UCI gaan dingen helaas veel te traag. Misschien moeten we op dat vlak juist wat Amerikaanser worden.
    01-10-2024 12:32
    Hysterische reactie.
    Ten eerste om een aanklacht samen te stellen moet er eerst een duidelijke toedracht zijn en men heeft nog altijd geen idee hoe de val ontstaan is.

    Ten tweede is er geen regelement waarin staat dat de organisatie elke deelnemer moet monitoren (in het vizier houden) en daardoor mede verantwoordelijk is voor directe hulpverlening. Hetgeen betekent dat in dat geval hooguit een uitermate ongelukkige samenloop van omstandigheden kan worden geconcludeerd.
    01-10-2024 18:06
    Sommige mensen blijven maar excuses zoeken voor de uci. Best zorgelijk.

    Dat is denk ik ook wel wat er mis is, de mentaliteit van volgende keer beter. En zo niet pech, dan maar de keer daarop.

    Maar OWee als je iets weggooit buiten de zone dan heb je een boete aan je broek.


    De uci en andere organisaties hebben kennelijk gewoon wat meer motivatie nodig om hun taken goed uit te voeren.
    En daar hoort de veiligheid van de deelnemers ook bij.

    En als het op een gewone manier niet kan dan moet het maar door middel van aanklagen.
    Ze hebben gewoon genoeg kansen gehad.
    01-10-2024 20:02
    Het is nooit goed Harry als mensen al schuldigen willen aanduiden en over aanklagen beginnen voor een onderzoek afgerond is. Zwitserland is een rechtstaat dus als het oppertuun is zullen er wel dingen in gang gezet worden....
    01-10-2024 20:13
    Duidelijk Kennie.
    Handig Harry, niet zo handig. De UCI hoeft nergens van verschoond te worden. Sterker mbt veiligheid laten ze het jaar door flinke steken vallen. Dat neemt niet weg mbt deze zaak er niets nog duidelijk is en dus ookmnietbde UCInverwetne kan worden..
    Daarnaast; Wat Kennie aangeeft. Zwitserland is een rechtsstaat en wat mij betreft nog meer dan Nederland of België want kantons en bindende referanda.
    02-10-2024 12:38
    De UCI is niet verantwoordelijk. De organisator is de Zwitserse bond al dan niet in samenwerking met commerciële partners. Mocht er reden zijn tot een aanklacht, dan treft het dus de Zwitserse wielerbond en NIET de UCI. De UCI levert (tegen betaling) jury en commissarissen, maar is niet betrokken bij de organisatie.
01-10-2024 09:18
Een koers, en al helemaal in de regen, is natuurlijk een vrij onoverzichtelijk evenement. Zonder te weten wat er exact gebeurd is en waar ze terechtgekomen is vind ik het lastig om vanuit hier de vinger te wijzen wie waar welke steek heeft laten vallen. Het enige dat ik nu bedenken kan is een transponder die op dezelfde locatie blijft hangen op een plek waar je normaal niet uit koers stapt, maar ik weet niet of ze daarmee uitgerust waren.
    01-10-2024 09:33
    Ik zat inderdaad ook meteen aan een transponder te denken. Kan zowel dienst doen tijdens de koers, als in noodgevallen.
    01-10-2024 09:37
    Volgens mij wordt het signaal van de chip in de huidige transponders alleen opgepikt door de punten waar deze gescand worden (zoals bij start/finish en tijdens tijdritten ook op de meetpunten onderweg). Van der Poel heeft als makkelijke en weliswaar kleine verbetering ook al gepleit voor een gps-tracker, dus in feite een bevestiging dat die functie momenteel nog niet voorzien is.
    01-10-2024 09:43
    In dat geval zijn er tal van situaties denkbaar waarin een renner van het parcours verdwijnen kan zonder dat het meteen opvalt en al helemaal in 1 van de jongerenkoersen. Die GPS trackers zullen er nu wel verplicht gaan komen, dat is dan de dure getrokken les uit dit noodlottige ongeval.
    01-10-2024 09:48
    En dan moet iemand van de organisatie 180 trackers volgen, gedurende een etappe van 7 uur. En als hij of zij er eentje mist dan wordt ie aangeklaagd.
    Ik stel voor dat de ploegen hier dan zelf verantwoordelijk voor worden.
    01-10-2024 10:16
    @Hamerman: dat is best makkelijk. Bij de finish en als je in de bezemwagen stapt wordt de tracker afgemeld. Voor de rest is het vooral in de gaten houden welke tracker niet meer beweegt. En dat kun je automatiseren.
    01-10-2024 10:18
    @Man met de hamer, het is 2024, dat is gewoon met software op te lossen in plaats van het manueel te gaan volgen of iedereen in beweging is.
    01-10-2024 10:30
    Daar hebben jullie een punt. Dan hoop ik maar dat in 2025 deze kwestie wordt opgelost met trackers, software en AI.
    01-10-2024 10:47
    Transponder is voor mij een betere optie dan oortjes.

    Enerzijds omdat oortjes de koers dood maken. En anderzijds omdat je weinig kunt zeggen als je bewusteloos in een sloot ligt.

    Volgens mij kun je transponders prima zo maken dat ze een GPS signaal uitzenden. En wie weet zelfs ook een crash detectie hebben, waarbij ze een signaal afgeven als ze abrupt van snelheid veranderen en daarna niet meer bewegen. Of een soort omval-systeem, waarbij de transponder een noodsignaal gaat uitzenden als een fiets langer dan 1 minuut niet verticaal is.
    01-10-2024 11:26
    Met het systeem wat in de WT wordt gebruikt is dat mogelijk maar volgens mij is dan niet de transponder die in het rugnummer zit. Het kastje onder het zadel wordt daar voor gebuikt
    01-10-2024 14:14
    We kunnen alles maakbaar maken en controleren met trackers, Ai en software maar het leven blijft fragiel met wielrennen als een gevaarlijke sport. En een hele mooie ook trouwens. Het gaat om een tragisch ongeval met trieste afloop waar vermoedelijk niemand schuld aan heeft.
01-10-2024 10:14
“Wanneer Furrer precies gevallen is, kunnen de autoriteiten nog niet zeggen.”
Merkwaardig. Zij zal toch wel met een fietscomputer hebben gereden? Die registreert toch op welk tijdstip er geen beweging meer is?

Ikzelf ben 15 jaar geleden de bocht uitgevlogen op een zeer stille weg, en heb op mijn doorsnee Garmin kunnen achterhalen op welk tijdstip ik ben gevallen en hoe lang ik bewusteloos heb gelegen voordat ik door een voorbijganger met fiets en al in een auto werd gehesen en naar het ziekenhuis werd vervoerd.
Vreemd dat dit hier niet valt te achterhalen.
    01-10-2024 10:38
    Hebben fietscomputwrs niet ook een functie die een signal verstuurd als je valt?
    01-10-2024 10:40
    Bijkomend zou aan de aankomst duidelijk moeten zijn wanneer ze laatst is doorgekomen. Als je vervolgens weet waar ze gevallen is en hoe snel ze ongeveer rijden is dit eenvoudig te bepalen.
    01-10-2024 10:43
    Dan moeten ze gekoppeld zijn aan een telefoon die je in je zak hebt. En communicatie is verboden.

    Maar ik denk vooral dat ze in deze casus eerst alle feiten op een rij willen hebben: zorgvuldigheid voor snelheid, zeker als er iemand is overleden. Maar normaal kunnen ze prima aflezen op de fietscomputer op welk moment in de koers ze gevallen is (ervan uitgaande dat ze met een beetje een high-end computertje rijdt)
01-10-2024 10:46
De Cape Epic en de vroegere Cape Pioneer Trek in Zuid Afrika, 2 meerdaagse MTB wedstrijden gebruiken al heel lang GPS trackers waarmee elke rijder online te volgen is voor de fans. Maar in Europa blijven we lekker achterlopen en doen we het met transponders die alleen op bepaalde punten verbinding maken. Soort Kermit telefoon uit het begin van 2000..
Ga eens mee in de tijd en rust ook deze wielrenners uit met GPS trackers. Men is altijd zichtbaar en je kan er ook nog hele mooie dingen mee doen voor de fans.
Maar vernieuwing en UCI gaan niet echt samen helaas... Met droevig nieuws tot gevolg..
    02-10-2024 13:04
    Probleem is dat de gps-tracker i.t.t. een transponder in de fiets (onder het zadel) zit. Wanneer een renner van fiets wisselt (niet toegestaan voor MTB, maar wel voor wegwielrennen) dan kun je die niet meer volgen. Ook als een knecht haar fiets afstaat aan haar kopvrouw heb je een probleem: de fiets kun je nog prima volgen, maar er zit een andere renster op.
01-10-2024 12:25
Transponders die live locatie weergeven worden al jaren gebruikt in ASO en RCS evenementen. De dames en heren elite reden er ook mee rond in hun WK., hopelijk als gevolg van het ongeval want als nu blijkt dat het voor de andere koersen bv te duur of te moeilijk zou geweest zijn dan is dat opeens wél nalatig…
    01-10-2024 16:31
    Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat het zo veel moet kosten.
    Je hebt één keer een apparaatje nodig, wat je de rest van je wielercarrière opnieuw kunt gebruiken.

    Verder, als mijn kind mee zou rijden meld ik me als vrijwilliger om de schermen in de gaten te houden.

    Dus hoeveel geld is het nou... Met alleen al die Vuelta boetes voor 50 meter te laat afval weggooien, plakbidonnen en podiumceremonies missen kunnen ze het makkelijk betalen.
    02-10-2024 13:22
    Alle categorieën rijden met verplichte transponder. Ook Muriel Furrer droeg een transponder.
01-10-2024 14:37
Vreselijk.. het is duidelijk dat de organisatie de veiligheid niet op orde had.. gevaarlijke bochten met een kussen, dan 10 meter geen kussen en dan weer een kussen.. en op de plek van dit ongeval alleen een afzetlintje spannen, is echt om te janken…
01-10-2024 16:00
Als je die shots zag van het parcours bij dat bos dan verbaasd het me niet dat je daar ongezien de bosjes in kunt duiken en niet opgemerkt word. Een gps apparaat dat afwijkend gedrag monitort zou op zich natuurlijk een prima oplossing kunnen zijn. Er zijn ook van die tags aan helmen die een signaal afgeven bij valpartijen.
01-10-2024 12:17
Ik denk dat we wel mogen zeggen dat dit niet direct aan het parcours of veiligheid daarrond te wijten is.
Wat mag/moet er wel gebeuren:
-Zoals hierboven gezegd: Gps trackers ipv transponders. Dit zou wss dit meisje haar leven gered hebben en is toch beetje onverklaarbaar dat ze dit nog niet toepassen. Enige reden dat ik kan bedenken is dat de nauwkeurigheid hoger ligt bij transponder (maar dit moet toch makkelijk combineerbaar zijn).

-Het gebrek aan oortjes: Deze zou ook wss dit meisje haar leven kunnen redden hebben. Als ploegleider/teamgenoten heb je nauwelijks weet v/d situatie in dergelijke chaotische koers. Zonder communicatie vermoed je dat ze gelost is/ afgestapt en richting de finish. Het is pas na de koers dat je beseft dat ze vermist is.
Met oortjes kan je makkelijk ze proberen op te roepen of aan de ploeggenoten vragen, waar heb je ze nog gezien. En als je ze dan niet kan bereiken, kun je verzorger/familie proberen contacteren met de vraag om ze te spotten en konden ze al veel vroeger beginnen te zoeken (wat het nog altijd gemakkelijk maakt natuurlijk).
    01-10-2024 12:49
    Met oortjes weet je nog niets. Er is alleen contact wanneer je het knopje indrukt en spreekt. Verder is er niets.
    Oproepen; wanneer ga je iemand oproepen? Elke 15 seconden, minuut, 5 minuten. Wanneer er geen overzicht is op alle deelnemers wanneer ga je dan aannemen dat de iets mis is?
    "Waar heb je ze nog gezien?". Net gelost of al tijd terug en de anderen hebben dus geen idee waar ze rijd. En al is al vast te stellen dat ze bijvoorbeeld 5 minuten ervoor ze nog bij ploeggenoten zat moet je dan het gebied na dat punt gaan uitkammen want je weet nog steeds niets. Iemand kan zomaar ergens onder de struiken liggen bijvoorbeeld.

    Nee, wanneer er oortjes zijn kan in dezelfde behuizing tegenwoordig ook een gps tracker met G kracht sensor geïnstalleerd worden die een val registreert en dat direct meld met gps coördinaten. Dat kan wel snel resultaat opleveren of de tracker zoals in de WT gebruikt wordt. Beide leveren een direct accuraat "beeld" op.
    https://www.bright.nl/nieuws/1132669/tour-de-france-data-voorspelling-technologie-sensoren-digital-twin.html
    01-10-2024 13:01
    @Massimo: jij trekt nou wel weer erg voorbarige conclusies! Jouw oplossing zouden waarschijnlijk haar leven hebben gered? Waar baseer je dat op? Jij hebt het autopsie rapport gezien? Jij weet al hoe lang ze daar lag? Jij weet dat de verwondingen van een dusdanige aard waren dat als ze 5 minuten eerder gevonden was ze het wel had overleefd?

    En hoe hadden oortjes haar precies gered als (blijkbaar) niemand haar heeft zien vallen en ze zelf bewustenloos in een greppel ligt?
    01-10-2024 13:26
    Nergens zeg ik dat dit haar leven ging gered hebben, ik zeg miss/mogelijks.
    Het feit is dat niemand wist waar ze was en dat ze haar pas +-2uur later hebben gevonden. Ik weet ook niet wanneer ze 'vermist' was en wanneer ze haar proberen te zoeken hebben (of dat ze haar toevallig gevonden hebben).
    Ik durf wel stellig te zeggen dat de ploeg/ploegleiding haar eerder ging gemist hebben wanneer er communicatie ( of in dit geval gebrek aan communicatie als ze niet antwoordde) ging zijn. En dat er snellere reactie ging zijn hierop. Dit wil natuurlijk niet zeggen of ze haar tijdig gingen gevonden hebben, want ze weten idd nog altijd niet waar ze exact lag. Daarmee dat ik ook de tracker optie als eerste bijsloot.
    01-10-2024 16:25
    Het gaat er vooral om dat in de toekomst een renner zo snel mogelijk wordt opgemerkt na een val, zodat de overlevingskans het grootst is.
    Dat het twee uur heeft geduurd is in elk geval niet bevorderlijk geweest, en is hoe dan ook onacceptabel. En verder weten we natuurlijk niets.

    Oortjes hebben alleen zin als iemand ook bij bewustzijn is en in staat is om ze te gebruiken. Juist de ellendige val waarbij iemand meteen buiten bewustzijn is ondervang je er niet mee. Het lijkt me dan ook verstandig om de oortjes buiten deze discussie te houden.
01-10-2024 13:03
Dan moet iedereen vanaf nu maar verplicht met een tracker rijden in koers en moet iets of iemand van die rare gedragingen (of geen verplaatsing voor x aantal tijd) spotten en dan weten ze toch ook meteen over wie het gaat en waar hij/zij is. Eerder dit dan communicatiemiddelen willen weren uit de sport, het zijn toch geen gladiatoren meer dacht ik…
01-10-2024 16:19
Dit was allang bekend, maar nu de schijnwerpers een beetje van het WK af zijn wordt het dan ook eindelijk toegegeven. En niet meer weggestopt onder de categorie "geruchten", onder het mom van gedegen onderzoek afwachten etc.

Ik krijg het ellendige gevoel dat de UCI meer bezig is met het eigen straatje dan met het trekken van lessen.
01-10-2024 19:11
Dat kan Selfie Lappartient weinig schelen. Die heeft hogere doelen.
Al bij al vond ik het een kut WK. Slecht in beeld gebracht en een tactisch genante race bij de vrouwen profs.
Gelukkig won bij de mannen de geloofwaardige favoriet die een eerbetoon bracht aan de onbesproken heren die in 2008 Saunier Duval naar ongekende hoogten brachten.
    01-10-2024 21:45
    Bij de junior vrouwen viel er nog iemand in de finish straat. Duurde minuten voordat iemand toesnelde. Slechte organisatie. Mag de UCI zich aantrekken.
    02-10-2024 13:14
    @Westfalen Nogmaals: het WK wordt niet door de UCI georganiseerd!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine