Zwitserse autoriteiten bevestigen: overleden Muriel Furrer bleef ‘enige tijd’ onopgemerkt na val
De Zwitserse autoriteiten hebben informatie gedeeld uit het onderzoek naar het dodelijke ongeval van Muriel Furrer. In een persbericht worden eerdere geruchten bevestigd: de 18-jarige renster heeft na haar val inderdaad ‘enige tijd’ onopgemerkt langs het parcours gelegen. Het is nog niet bekend hoe lang het heeft geduurd voordat de hulpverlening op gang kwam.
“Het onderzoek naar de toedracht van het ongeval loopt nog en is dus nog niet afgerond”, wijst de politiezone Zürich er meteen op dat nog niet alle details over het ongeval bekend zijn. Wel is duidelijk dat Furrer gevallen is ‘in de buurt van Küsnacht, tijdens een afdaling vanuit het gehucht Schmalzgrueb in een flauwe bocht naar links’.
Er zijn geen aanwijzingen voor invloed van derden, klinkt het. Ook zou niemand de val hebben waargenomen. En na de val bleef Furrer ook nog ‘enige tijd’ onopgemerkt. Ze werd pas gevonden nadat de wedstrijd voor junioren vrouwen was afgelopen.
Wanneer Furrer precies gevallen is, kunnen de autoriteiten nog niet zeggen. “Uit het onderzoek tot nu toe blijkt dat de gevallen renster bewusteloos werd aangetroffen in het bos buiten de baan door een lid van het baanveiligheidsteam. De hulpdiensten, die direct werden opgeroepen, kwamen kort daarna ter plaatse en namen de eerste hulp over. Het exacte tijdstip van het ongeval is nog niet volledig opgehelderd.”
Altijd maar roepen over veiligheid en dan een gewonde renster over het hoofd zien.
Het wordt tijd dat er eens een lokale autoriteit doorpakt en de verantwoordelijke personen aanklaagt voor dood door schuld/nalatigheid.
Misschien is dat dan een teken voor de uci om de veiligheid serieuzer te nemen.
In teveel koersen is de veiligheid gewoon ondermaats.
Ze wijzen altijd maar naar andere factoren om hun eigen straatje schoon te vegen.
Daar mag echt weleens harder tegen op worden getreden.
Maar je kan ook lekker niks doen en hopen dat het vanzelf beter wordt...
Hoe erg dit ook is, ik denk niet dat hier echt een schuldige kan aangeduid worden. En zelfs als dat zo is, gaat het Muriel niet terugbrengen..
Lijkt me beter om nu te kijken, wat we hieruit kunnen leren.
Ze nemen gewoon de hele veiligheid van de renners niet serieus.
Waarmee ik niet wil zeggen dat veiligheid geen belangrijk item is, maar buiten als er bewust fouten zijn gemaakt is aanklagen echt geen ding in Europa en dat moeten we toch wel zo houden vind ik.
Wat een afschuwelijke dooddoener is dit. Je bent als organisatie simpelweg in een bepaalde mate verantwoordelijk voor je bezoekers/deelnemers/medewerkers/... en daar heb je invulling aan te geven.
Bij de eerstvolgende passage aan de finish zal Furrer (zonder umlaut alstublieft) niet in de tabellen zijn verschenen. Vlak voor de doorkomst moeten de Zwitserse verzorgers Furrer gemist hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit beide in eerste instantie leidt tot een aanname als 'het zal wel hier of daar aan liggen', maar daar mag het nooit bij blijven.
Als het aanklagen van verantwoordelijken helpt om hiervan te leren en de veiligheid in de toekomst te verbeteren, dan moet dat maar. Met name bij de UCI gaan dingen helaas veel te traag. Misschien moeten we op dat vlak juist wat Amerikaanser worden.
Ten eerste om een aanklacht samen te stellen moet er eerst een duidelijke toedracht zijn en men heeft nog altijd geen idee hoe de val ontstaan is.
Ten tweede is er geen regelement waarin staat dat de organisatie elke deelnemer moet monitoren (in het vizier houden) en daardoor mede verantwoordelijk is voor directe hulpverlening. Hetgeen betekent dat in dat geval hooguit een uitermate ongelukkige samenloop van omstandigheden kan worden geconcludeerd.
Dat is denk ik ook wel wat er mis is, de mentaliteit van volgende keer beter. En zo niet pech, dan maar de keer daarop.
Maar OWee als je iets weggooit buiten de zone dan heb je een boete aan je broek.
De uci en andere organisaties hebben kennelijk gewoon wat meer motivatie nodig om hun taken goed uit te voeren.
En daar hoort de veiligheid van de deelnemers ook bij.
En als het op een gewone manier niet kan dan moet het maar door middel van aanklagen.
Ze hebben gewoon genoeg kansen gehad.
Handig Harry, niet zo handig. De UCI hoeft nergens van verschoond te worden. Sterker mbt veiligheid laten ze het jaar door flinke steken vallen. Dat neemt niet weg mbt deze zaak er niets nog duidelijk is en dus ookmnietbde UCInverwetne kan worden..
Daarnaast; Wat Kennie aangeeft. Zwitserland is een rechtsstaat en wat mij betreft nog meer dan Nederland of België want kantons en bindende referanda.
Ik stel voor dat de ploegen hier dan zelf verantwoordelijk voor worden.
Enerzijds omdat oortjes de koers dood maken. En anderzijds omdat je weinig kunt zeggen als je bewusteloos in een sloot ligt.
Volgens mij kun je transponders prima zo maken dat ze een GPS signaal uitzenden. En wie weet zelfs ook een crash detectie hebben, waarbij ze een signaal afgeven als ze abrupt van snelheid veranderen en daarna niet meer bewegen. Of een soort omval-systeem, waarbij de transponder een noodsignaal gaat uitzenden als een fiets langer dan 1 minuut niet verticaal is.
Merkwaardig. Zij zal toch wel met een fietscomputer hebben gereden? Die registreert toch op welk tijdstip er geen beweging meer is?
Ikzelf ben 15 jaar geleden de bocht uitgevlogen op een zeer stille weg, en heb op mijn doorsnee Garmin kunnen achterhalen op welk tijdstip ik ben gevallen en hoe lang ik bewusteloos heb gelegen voordat ik door een voorbijganger met fiets en al in een auto werd gehesen en naar het ziekenhuis werd vervoerd.
Vreemd dat dit hier niet valt te achterhalen.
Maar ik denk vooral dat ze in deze casus eerst alle feiten op een rij willen hebben: zorgvuldigheid voor snelheid, zeker als er iemand is overleden. Maar normaal kunnen ze prima aflezen op de fietscomputer op welk moment in de koers ze gevallen is (ervan uitgaande dat ze met een beetje een high-end computertje rijdt)
Ga eens mee in de tijd en rust ook deze wielrenners uit met GPS trackers. Men is altijd zichtbaar en je kan er ook nog hele mooie dingen mee doen voor de fans.
Maar vernieuwing en UCI gaan niet echt samen helaas... Met droevig nieuws tot gevolg..
Je hebt één keer een apparaatje nodig, wat je de rest van je wielercarrière opnieuw kunt gebruiken.
Verder, als mijn kind mee zou rijden meld ik me als vrijwilliger om de schermen in de gaten te houden.
Dus hoeveel geld is het nou... Met alleen al die Vuelta boetes voor 50 meter te laat afval weggooien, plakbidonnen en podiumceremonies missen kunnen ze het makkelijk betalen.
Wat mag/moet er wel gebeuren:
-Zoals hierboven gezegd: Gps trackers ipv transponders. Dit zou wss dit meisje haar leven gered hebben en is toch beetje onverklaarbaar dat ze dit nog niet toepassen. Enige reden dat ik kan bedenken is dat de nauwkeurigheid hoger ligt bij transponder (maar dit moet toch makkelijk combineerbaar zijn).
-Het gebrek aan oortjes: Deze zou ook wss dit meisje haar leven kunnen redden hebben. Als ploegleider/teamgenoten heb je nauwelijks weet v/d situatie in dergelijke chaotische koers. Zonder communicatie vermoed je dat ze gelost is/ afgestapt en richting de finish. Het is pas na de koers dat je beseft dat ze vermist is.
Met oortjes kan je makkelijk ze proberen op te roepen of aan de ploeggenoten vragen, waar heb je ze nog gezien. En als je ze dan niet kan bereiken, kun je verzorger/familie proberen contacteren met de vraag om ze te spotten en konden ze al veel vroeger beginnen te zoeken (wat het nog altijd gemakkelijk maakt natuurlijk).
Oproepen; wanneer ga je iemand oproepen? Elke 15 seconden, minuut, 5 minuten. Wanneer er geen overzicht is op alle deelnemers wanneer ga je dan aannemen dat de iets mis is?
"Waar heb je ze nog gezien?". Net gelost of al tijd terug en de anderen hebben dus geen idee waar ze rijd. En al is al vast te stellen dat ze bijvoorbeeld 5 minuten ervoor ze nog bij ploeggenoten zat moet je dan het gebied na dat punt gaan uitkammen want je weet nog steeds niets. Iemand kan zomaar ergens onder de struiken liggen bijvoorbeeld.
Nee, wanneer er oortjes zijn kan in dezelfde behuizing tegenwoordig ook een gps tracker met G kracht sensor geïnstalleerd worden die een val registreert en dat direct meld met gps coördinaten. Dat kan wel snel resultaat opleveren of de tracker zoals in de WT gebruikt wordt. Beide leveren een direct accuraat "beeld" op.
https://www.bright.nl/nieuws/1132669/tour-de-france-data-voorspelling-technologie-sensoren-digital-twin.html
En hoe hadden oortjes haar precies gered als (blijkbaar) niemand haar heeft zien vallen en ze zelf bewustenloos in een greppel ligt?
Het feit is dat niemand wist waar ze was en dat ze haar pas +-2uur later hebben gevonden. Ik weet ook niet wanneer ze 'vermist' was en wanneer ze haar proberen te zoeken hebben (of dat ze haar toevallig gevonden hebben).
Ik durf wel stellig te zeggen dat de ploeg/ploegleiding haar eerder ging gemist hebben wanneer er communicatie ( of in dit geval gebrek aan communicatie als ze niet antwoordde) ging zijn. En dat er snellere reactie ging zijn hierop. Dit wil natuurlijk niet zeggen of ze haar tijdig gingen gevonden hebben, want ze weten idd nog altijd niet waar ze exact lag. Daarmee dat ik ook de tracker optie als eerste bijsloot.
Dat het twee uur heeft geduurd is in elk geval niet bevorderlijk geweest, en is hoe dan ook onacceptabel. En verder weten we natuurlijk niets.
Oortjes hebben alleen zin als iemand ook bij bewustzijn is en in staat is om ze te gebruiken. Juist de ellendige val waarbij iemand meteen buiten bewustzijn is ondervang je er niet mee. Het lijkt me dan ook verstandig om de oortjes buiten deze discussie te houden.
Ik krijg het ellendige gevoel dat de UCI meer bezig is met het eigen straatje dan met het trekken van lessen.
Al bij al vond ik het een kut WK. Slecht in beeld gebracht en een tactisch genante race bij de vrouwen profs.
Gelukkig won bij de mannen de geloofwaardige favoriet die een eerbetoon bracht aan de onbesproken heren die in 2008 Saunier Duval naar ongekende hoogten brachten.