Zuid-Limburg gaat komende dagen op slot voor wielertoeristen

woensdag 8 april 2020 om 15:12
Zuid-Limburg gaat komende dagen op slot voor wielertoeristen

foto: Cor Vos (archief)

Vanaf donderdag is het Heuvelland van Zuid-Limburg afgesloten voor dagtoeristen, waaronder wielrenners. De Veiligheidsregio Zuid-Limburg acht deze maatregel noodzakelijk om te voorkomen dat grote groepen mensen bij elkaar komen en op die manier het coronavirus verspreiden.

De maatregel duurt in elk geval tot en met maandag 13 april, wat betekent dat wielerliefhebbers tijdens het Paasweekend niet kunnen fietsen over de Zuid-Limburgse hellingen. Op basis van de evaluatie van het Paasweekend zal worden besloten of een verlenging van de maatregel noodzakelijk is, zo klinkt het vanuit de Veiligheidsregio.

“Het is erop gericht om grote groepen wandelaars, fietsers en motorrijders niet bij elkaar te brengen”, zo vertelt woordvoerder Leon Eummelen in gesprek met 1Limburg over de genomen maatregel. “Als je naar buiten wil, doe dat dan in je eigen omgeving en niet in het Heuvelland.” De sluiting geldt steeds van 9.00 tot 18.00 uur.

Handhaving 
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg zal de komende dagen streng optreden, mochten wielrenners de regels toch overtreden. Naast de reguliere inzet van gemeentelijke toezichthouders, BOA’s en politie, kunnen Provincie Limburg en Waterschap Limburg ook opsporingsambtenaren inzetten voor handhaving van de regels.

Bestemmingsverkeer mag nog wel in het gebied komen, net als mensen die werken in Zuid-Limburg. De Veiligheidsregio Noord-Limburg zal vanmiddag overleggen over mogelijke maatregelen tijdens het Paasweekend in de strijd tegen het coronavirus.

Dit artikel delen:

29 Reacties

S. V. 8 april 2020 om 16:07

Met dank aan de groepjes wielrenners die afgelopen dagen van mening waren dat dit virus niet van toepassing voor hun was en dus wel als groep mochten gaan rond toeren.
Nu nog in de rest van NL met groepjes blijven fietsen en geen één wielrenner mag binnenkort meer op pad.

xistnc 8 april 2020 om 16:43

Jammer dat de individuele recreant moet lijden onder het groepsgedrag van clubs en gezelschappen op motor en racefiets. Ik vrees dat het niet bij Zuid-Limburg zal blijven.

kleomantre 8 april 2020 om 17:13

Veluwe en met name Veluwezoom zullen wel onder het vergrootglas liggen. Evenals enkele recreatiegebieden rondom onze grotere steden. De Loonse- en Drunense Duinen zal wel meevallen, dat zal eerder te kampen hebben met wandelaars.

Hier rondom Nijmegen vind ik het allemaal nog wel meevallen (nog geen groepen gezien tot dusver buiten 1x vier jongelui op MTB-pad) en dat ondanks dat het gebied een van de interessantste is voor wielrenners in ons land. Maar wie weet constateren ze hier ook wel een piek op een bepaald tijdstip en zal je net een overijverige burgemeester hebben met geldingsdrang.

xistnc 8 april 2020 om 17:46

Op de Heuvelrug en in het rivierengebied ten oosten van Utrecht viel het afgelopen weekend qua wielrenners prima mee. Ik ben slechts twee groepen groter dan 2 tegengekomen, waarbij één van die twee groepen onderling prima afstand hield. Eén groep van vier in studentenleeftijd leek zich echt helemaal nergens iets van aan te trekken.

Qua motoren was het stuitend. Hele pelotons denderden af en aan over de Amerongse Berg en de dijk naar Wijk. Ik heb geluiden gehoord dat dijken en landwegen afgezet gaan worden voor groepen motoren en wielrenners, dus niet voor individuen. Hoe dat gehandhaafd wordt, geen flauw idee. Dan ben je uiteindelijk afhankelijk van de interpretatie door verkeersregelaars. Brrr…

rovi 8 april 2020 om 20:55

Groene hart ging ook prima. Alleen wel 8!! idioten (sorry voor het woord) die dachten dat het WEL slim was om alleen te fietsen maar best het risico op zwaar hoofdletsel wilden lopen bij een valpartij en dus maar zonder helm gingen rijden…

stalle 8 april 2020 om 17:04

Vandaar de term wielerterroristen.

girardengo 8 april 2020 om 17:47

Voor mij, rand Veluwe, is het duidelijk de komende tijd: zo vroeg mogelijk (alleen) op pad (te voet of op de fiets).

Franco Ballerini 8 april 2020 om 20:06

Goed gezien. Ik hou ook van fietsen maar besef me terdege dat de gezondheidszorg nu onder zware druk staat en dat ze niet staan te wachten op een gebroken gewricht van mij, mocht ik al vallen. Ter compensatie sta ik om 4:30 op en maak een wandelingetje van een uur of twee.

oscaritoforlife 8 april 2020 om 18:05

Kan aan mij liggen maar ik vind dit niet echt een duidelijk bericht. Mag ik nu ook niet meer fietsen hier of gooien ze de wegen dicht voor wielertoeristen die hier speciaal naar toe komen?

Ik ben geen wielertoerist, maar wel wielrenner

ifor 8 april 2020 om 18:06

Ik heb afgelopen weekend een stuk gefietst op mijn trekkingfiets (25km/u) en werd, ook op smalle paadjes, constant ingehaald door éénlingen die daarbij absoluut geen afstand hielden. Ronduit asociaal!

oscaritoforlife 8 april 2020 om 18:11

Als.ze dat heel snel doen, kunnen ze je ook niet besmetten.

xistnc 9 april 2020 om 12:22

Als jij smalle paadjes uitkiest om te fietsen, is het logisch dat afstand houden af en toe lastig is. Iemand die jou tegemoet fietst heeft evenveel ruimte nodig als iemand die jou inhaalt.

oscaritoforlife 8 april 2020 om 18:11

1 Limburg biedt uitkomst. Geldt alleen voor dagtoeristen. Niet voor inwoners en mensen die daar in een bungalow, hotel of b&b verblijven

FDJ 8 april 2020 om 18:19

Rutte zegt volgens mij heel duidelijk Blijf zoveel mogelijk thuis. Eventueel een ommetje. Een ommetje zie ik niet als kom laten we massaal eigenwijs op de fiets stappen. Wat is er zo moeilijk aan om dit dan ook niet te doen? Een ommetje voor een frisse lucht is eigen tuin of directe omgeving.

stefanl2512 8 april 2020 om 20:47

Blijf jij fijn thuis dan hebben wij wat extra ruimte op de weg om een ommetje te maken op fiets.

rovi 8 april 2020 om 20:53

Rutte en Grapperhaus zeiden ook heel duidelijk dat groepen fietsers en motorrijders niet konden. Als fietsen als ommetje helemaal niet kon hadden ze dat nooit zo specifiek over groepen gezegd

Binda 9 april 2020 om 00:41

Een ommetje is niet je eigen tuin. Een ommetje is een stukje fietsen van een km of 50. Niet van 150km.

FDJ 9 april 2020 om 07:49

Zoek het woord ommetje maar op in het woordenboek. Klein wandelingetje. Het dringende advies is blijf thuis. Helaas zijn er velen eigenwijs en nemen de dringende adviezen niet over.

oscaritoforlife 8 april 2020 om 18:51

50 km in je eentje is een ommetje. Zolang je alleen fietst boeit het echt helemaal niets en is het goed voor je weerstand

FDJ 8 april 2020 om 19:00

Heel veel eenlingen maakt toch een hoop fietsers op de weg. 50 km is zeker geen ommetje. De definitie van ommetje is in het woordenboek zelfs: Een kleine wandeling.

Romāns Vainšteins 9 april 2020 om 07:56

Dan definiëren ze het maar beter, mijn ommetjes zijn meestal tussen de 50-100 k, sowieso over terrein waar zo min mogelijk mensen te zien zijn.

Maglia Rosa 9 april 2020 om 08:11

Grapperhaus heeft letterlijk gezegd dat 50km fietsen ook onder ‘een frisse neus halen’ valt

Romāns Vainšteins 9 april 2020 om 08:44

Ik haal graag 2 frisse neuzen achter elkaar.

Merlinappa 8 april 2020 om 20:07

Ik vermoed dat de Veluwezoom ook op slot gaat. Afgelopen weekend was vooral qua motoren en auto’s te zot voor woorden.

tvm 9 april 2020 om 10:01

De middel is mij veel te gortig als je het afzet tegen de kwaal.
Zet het aantal vermeende “coronadoden” maar eens af tegen het aantal reguliere doden. Zoek de cijfers maar eens op. De gehele samenleving wordt hiervoor geslachtofferd. Ik vind dat een hoge prijs.

Gaan we ook stoppen met autorijden omdat dat te dodelijk is?

Ik blijf gewoon koersen. Van binnen zitten kan men relatieproblemen krijgen, overgewicht en wat al niet meer.

Mechanieker 9 april 2020 om 20:56

Niet interessant wat jij vindt!
Regels zijn er om opgevolgd te worden, daar schort het aan in Nederland.

tvm 9 april 2020 om 21:34

@Mechanieker,

Ik volg alleen regels op waar ik het nut van inzie. Zo wacht ik niet voor een rood verkeerslicht als er niemand op straat te bekennen is. Durf zelf te denken.

Mechanieker 9 april 2020 om 21:46

Prima als je niet voor een rood stoplicht wacht (als je op je fiets zit), daar heb je je alleen zelf mee.
Met het niet opvolgen vd regels ben je een potentieel risico voor anderen die in jouw omgeving komen.

Dr. Logic 9 april 2020 om 12:14

Ik vind het prima. Kom al jaren niet meer in Zuid-Limburg in de weekends vanwege de grote groepen aso’s die hier wekelijks rond racen om een “bergie” te kunnen doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair