Steeds meer contracten worden verbroken: wie is de volgende na transfer Evenepoel?
Remco Evenepoel die ondanks een doorlopend contract bij Soudal Quick-Step vertrekt om bij Red Bull-BORA-hansgrohe te tekenen. Het is ondertussen geen zeldzaamheid meer in de wielerwereld. Evenepoel is al de zovéélste renner die voortijdig van ploeg verwisselt en de volgende contractbreuken lijken zich ook alweer aan te dienen in de wielerwereld. Who’s next? In de wielerwereld gonzen de geruchten verder.
Cian Uijtdebroeks in 2024, Maxim Van Gils afgelopen winter en nu dus Evenepoel. Een doorlopend contract hoeft niet per se meer uitgezeten te worden, mits renner en nieuwe ploeg het redelijk afhandelen met de oude werkgever.
Ploeg-CEO Jurgen Foré zei daar vorige week nog zelf over dat Red Bull-BORA-hansgrohe een ‘fair bedrag’ heeft overgemaakt naar Soudal Quick-Step. Volgens de geruchten gaat het om een bedrag van tegen de acht miljoen euro aan. Een afkoopsom van drie miljoen euro voor de Belgische ploeg en het resterende salaris van Evenepoel bij de ploeg zelf, wat tussen de vier en vijf miljoen euro ligt.
Na het vertrek van Evenepoel, is het in de wielerwereld bijna wachten op het volgende nieuws van een renner die voortijdig zijn huidige ploeg verlaat. Juan Ayuso, Florian Lipowitz en Primoz Roglic, ze kwamen allemaal in de afgelopen week weer veelvuldig aan bod in allerlei media. Maar of ze echt vertrekken, is nog maar de vraag.
Geruchten gaan rond
WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs noemt in de WielerFlits Podcast de geruchten logisch. “Als je kijkt naar de Red Bull-ploeg, dan vraag je je af: moet Lipowitz nog wel blijven? Hij heeft een contract tot en met 2026, maar de geruchten dat hij eerder weg wil, deden in de Tour de France al de ronde. Ik heb de manager van Lipowitz tijdens de Tour aan de telefoon gehad en het eerste wat hij zei was: ik ga niet reageren op de komst van Evenepoel.”
“Wat ik daaruit opmaak: dat de komst van Evenepoel zéker een rol speelt”, gaat Kerckhoffs verder. “Lipowitz gaat zich nu ook afvragen: wat wordt mijn rol in de ploeg? Moet ik nu knechten in de Tour, terwijl ik vorig jaar derde ben geworden? Het zijn allemaal vragen die nu naar voren gaan komen. Ik geef het vijftig procent kans dat ze nog met elkaar in de ploeg rijden volgend jaar. Deze transfer gaat zeker een domino-effect opleveren.”
Luister in de WielerFlits Podcast rond 11.10 naar de geruchten over Lipowitz en Roglic
Roglic gelinkt aan Movistar
Overigens ziet Kerckhoffs Roglic dan weer niet vertrekken. “Hij is eerder een voordeel voor jongere renners. Al weet ik niet of dat ook zo bij Evenepoel is, want die twee hebben niet de beste band… Roglic kan ook gewoon nog heel veel geld verdienen bij Red Bull, het zou gek zijn als hij eerder zou stoppen bij die ploeg”, eindigt hij.
Saillant detail: juist Roglic werd deze week hevig gelinkt aan een transfer naar Movistar door Estadio Deportivo. Hetzelfde Movistar dat overigens ook al maanden aan Ayuso wordt gelinkt – die nog een contract tot en met 2028 heeft bij UAE Emirates XRG.
2025: Remco Evenepoel (Soudal-Quick Step > RedBull Bora Hansgrohe)
2024: Lorenzo Milesi (Team dsm-firmenich > Movistar)
2024: Mark Padun (EF Education-EasyPost > Corratec-Sella Italia)
2024: Cian Uijtdebroeks (BORA-hansgrohe > Jumbo-Visma)
2024: Primož Roglič (Jumbo-Visma > BORA-hansgrohe)
2024: Caleb Ewan (Lotto Dstny > Jayco-AlUla)
2024: Luke Plapp (INEOS Grenadiers > Jayco-AlUla)
2024: Manuel Peñalver (Burgos-BH > EOLO-Kometa)
2023: Zoe Bäckstedt (EF Education-TIBCO-SVB > Canyon//SRAM)
2023: Andrii Ponomar (Arkéa Samsic > Corratec-Sella Italia)
2023: Arnaud Démare (Groupama-FDJ > Arkéa Samsic)
2023: Harm Vanhoucke (Team dsm-firmenich > Lotto Dstny)
2023: Antonio Tiberi (Trek-Segafredo > Bahrain Victorious)
2023: Simon Pellaud (Trek-Segafredo > Tudor Pro Cycling)
2023: Jay Vine (Alpecin-Deceuninck > UAE Emirates)
2023: Lorena Wiebes (Team DSM > SD Worx)
2022: Jefferson Alexander Cepeda (Androni Giocattoli > EF Education-Easypost)
2022: Andrea Piccolo (Androni Giocattoli > EF Education-Easypost)
2022: Dylan Teuns (Bahrain Victorious > Israel-Premier Tech)
2022: Marc Hirschi (Team DSM > UAE Emirates)
2022: Tiesj Benoot (Team DSM > Jumbo-Visma)
2022: Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma > BikeExchange-Jayco)
2022: Felix Gall (Team DSM > AG2R Citroën)
2022: Miguel Ángel López (Movistar > Astana Qazaqstan)
2021: Ilan Van Wilder (Team DSM > Quick-Step Floors)
2021: Michael Matthews (Team Sunweb > Team BikeExchange)
2020: Fausto Masnada (Team CCC > Quick-Step Floors)
2020: Lorena Wiebes (Parkhotel Valkenburg > Team Sunweb)
2020: Andrey Amador (Movistar > INEOS Grenadiers)
2020: Tom Dumoulin (Team DSM > Jumbo-Visma)
2019: Edward Theuns (Team Sunweb > Trek-Segafredo)
2018: Wout van Aert (Veranda’s Willems-Crelan > Jumbo-Visma)
2018: Warren Barguil (Team Sunweb > Fortuneo-Samsic)
2018: Martijn Tusveld (Roompot-Oranje Peloton > Team Sunweb)
2018: Elia Viviani (Team Sky > Quick-Step Floors)
2018: Egan Bernal (Androni-Sidermec-Bottecchia > Team Sky)
2017: Nicolò Bonifazio (Trek-Segafredo > Bahrain Merida)
2017: Ion Izagirre (Movistar > Bahrain Merida)
2017: Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton > LottoNL-Jumbo)
2016: Dylan Groenewegen (Roompot-Oranje Peloton > LottoNL-Jumbo)
2016: Marcel Kittel (Giant-Alpecin > Etixx-Quick-Step)
2014: Rohan Dennis (Garmin-Sharp > BMC)*
2012: Mark Cavendish (Team Sky > Omega Pharma-Quick-Step)
2011: Fabian Cancellara (Saxo Bank > Leopard)
2010: Fumiyuki Beppu (Skil-Shimano > Team RadioShack)
2010: Bradley Wiggins (Garmin-Sharp > Team Sky)
Hulde.
Als ik mag vragen: hoe ben je tot dit lijstje gekomen? Van Tiberi weet ik bvb dat hij ontslagen werd door Trek na kat-gate; alvast deze zou ik daarom niet in een lijstje 'vroegtijdige transfers' zetten. (Criterium daarbij vind ik dat het op aandringen van de renner zelf moet zijn.)
Dus het zou mooi en relevanter zijn als je je lijstje weet terug te brengen tot daar waar een afkoop- of transfersom is betaald.
Uit dat ene feitje zou ik niet te veel conclusies trekken - als die manager eerder al tien andere journalisten met net die ene vraag aan de lijn had, dan is het logisch om dit meteen af te blokken. Wat niet wegneemt natuurlijk dat met name het eens zo trotse Ineos een Lipowitz goed zou kunnen gebruiken...
Er zijn vast nog voorbeelden van andere nationaliteiten en ploegen, maar wel opvallend dat Jumbo/Visma en Bora/RB vaak de bestemming lijken te zijn.
Beter dat dat grote talent een jaar vroeger gaat en je nog geld oplevert dan dat je alles gratis aan het opleiden bent.
Als ze daadwerkelijk 8 miljoen hebben betaald voor Evenepoel dan is dat qua budget voor volgend seizoen voor Soudal gewoon goed geld.
Daarmee kunnen ze een paar goede renners erbij halen zodat de ploeg in de ploeg sterker wordt.
Doordat Remco voor Red Bull kiest en Lipowitz het goed deed in de tour, zijn er mogelijkheden voor Lipowitz naar andere ploegen zoals Ineos om zich financieel te verbeteren.
Waarom zou hij dat niet doen? dat gebeurt in het dagelijkse leven toch ook.
Als je jong bent, verander je toch van job als een betere mogelijkheid zich biedt.