Zorgeloze Nibali: “Zal in de best mogelijke conditie aan de Tour beginnen”

Door Koen Middendorp, zaterdag 9 juni 2018 om 12:33

foto: Sirotti

Vincenzo Nibali heeft nog geen indruk kunnen maken in het Critérium du Dauphiné. De Italiaan kwam gisteren als zestiende boven op de top van Valmorel. Hierdoor is hij in het klassement terug te vinden op een twintigste plaats, op 3:44 van leider Geraint Thomas. Zorgen maakt de Bahrain Merida-kopman zich echter allerminst. “Ik zal in de best mogelijke conditie starten aan de Tour de France”, zo laat hij weten aan Cyclingnews.


Wie kijkt naar zijn eerdere uitslagen in het Critérium du Dauphiné, ziet een gelijkaardig patroon. Zo eindigde hij in 2014 – het jaar waarin Nibali de Tour won – als zevende, terwijl hij het jaar daarop bleef steken op een twaalfde plaats. Volgens Nibali is de Dauphiné dan ook een ideale ronde om koersritme op te doen.

“Het doel is om deze week zonder druk te koersen en af te zien, om zodoende koersritme op te doen. Ik weet hoe hard je moet werken om in vorm te komen. Er zijn veel concurrenten die hier al willen scoren. Ik wist dat ik ten opzichte van deze renners een conditionele achterstand had.”

Het feit dat hij zich gisteren erg slecht voelde, doet bij Lo Squalo geen alarmbellen rinkelen. “Ik heb geprobeerd me zo goed mogelijk te handhaven, maar het was niet gemakkelijk. Ik voelde me de hele etappe slecht. Ik hoop echter dat ik in het slotweekend kan verbeteren.”

“Ik weet dat ik goed werk lever, en dat ik in de best mogelijke conditie zal beginnen aan mijn hoofddoel. Het resultaat in deze koers doet daar niks aan af”, zo besluit hij.

21 Reacties

Keltador 9 juni 2018 om 12:49

Denk niet dat Nibali nog indruk zal maken in de Tour, wie rijdt nu zo slecht in de laatste voorbereidingsronde!?

adelaarvanantwerpen 9 juni 2018 om 12:58

Of wie rijdt nu zo rustig in de laatste Voorbereidings wedstrijd.

Ik heb een gevoel dat hij top zal zijn

Zinie 9 juni 2018 om 13:01

Nibali staat er eigenlijk altijd wel in een grote ronde, dus ik vermoed dat hij er in de tour ook wel weer zal staan. Alleen ben ik van mening dat Nibali al zijn grote rondes tot nu toe heeft gewonnen door het minder zijn, ontbreken of uitvallen van de allerbeste ronderenners. Ik zie hem de tour dit jaar dan ook niet winnen, maar ik zie hem eerder ergens rond de 3e plek eindigen.

Baukema Tomoulin 9 juni 2018 om 13:01

@keltador. Nibali zelf meestal. Daarnaast heeft hij ook nog eens de eerste 10 dagen van de tour om in het ritme te komen. Ja hij gaat enkele tientallen secondes tot 2 minuten verliezen in de eerste week, waarschijnlijk bij de ploegentijdrit en op de mur de bretagne. Maar die pakt hij misschien in de kasseienrit voor een deel alweer terug. Pas op dag 11 begint de tour echt.

williams 9 juni 2018 om 13:44

en net gelost uit het peleton…

Jan Blokland 9 juni 2018 om 13:58

@Keltador. Nibali gaat er echt wel staan in de Tour hoor. Heb je gezien hoe hij gisteren binnen kwam. Die is alleen maar bezig om zijn conditie omhoog te brengen en wedstrijdritme op te doen.
En je moet nu ook nog niet top zijn. De Tour begint uiteindelijk pas na de eerste rustdag.
Dan hebben we het over 17 juli. Dat duurt nog vijf weken.

Sephiroth 9 juni 2018 om 14:40

Contador, was ook vaak niet goed in de Dauphine.. dus ik snapnibali wel

Bertvd 9 juni 2018 om 14:50

Nibali… er blijven mensen laatdunkend over hem doen als hij tijdens de voorbereiding wisselvallig dan wel middelmatig presteert.

Tip: check even zijn palmares. Deze meneer is gewoon podium kandidaat.

michael rasmussen 9 juni 2018 om 15:09

Volgens mij is ie gewoon, na Froome topfavoriet voor de eindzege.

LB117 9 juni 2018 om 15:18

Na Froome en Thomas de favoriet voor de eindzege wat mij betreft.

Het is zo onderhand wel m’n favoriete buitenlandse renner geworden, prachtige style en altijd aanvallend ingesteld. En kan i.t.t. Froome ook andere wedstrijden goed rijden

Doordrijver 9 juni 2018 om 15:25

Nibali was in 14 best wel indrukwekkend bergop hoor. Enkel een allerbeste Froome zou misschien nog wat hebbn weggereden.

Veloburto 9 juni 2018 om 15:32

Ik zie Nibali als topfavoriet. Dit parcours is echt op zijn lijf geschreven

Sonsbach Allstars 9 juni 2018 om 16:16

De haai…fantastische renner.
Z’n laatste koers LBL viel echter flink tegen

squadra 9 juni 2018 om 16:20

De beste man heeft 10x podium gereden in een grote ronde dus je kunt er beter maar rekening mee houden. Ook jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat Nibali de Tour van 2014 heeft gewonnen door het uitvallen van Froome en Contador. Froome was niet in topvorm en had al een slechte Dauphine achter de rug en hij zou ook zeker tijd hebben verloren in de kasseienrit. Contador had al bijna drie minuten achterstand en in de eerste aankomst bergop pakte hij 3 seconden terug (omdat Nibali verkeerd schakelde aan het eind). Kijkend naar de klimtijden van Nibali die ronde was het onmogelijk geweest om veel tijd in de bergen goed te maken, als Contador iedere bergetappe 30 of 40 seconden sneller was geweest dan Nibali dan had hij dezelfde klimtijden als Pantani en Armstrong genoteerd. Kortom dit was niet meer mogelijk in het jaar 2014. Ook in de afsluitende tijdrit van 50km werd Nibali 4e (achter Martin & Dumoulin), voor zijn doen ongekend goed. Froome en zeker Contador hadden dat niet veel beter kunnen doen. Kortom Nibali had die ronde een vorm waar niks aan te doen was (zoals kruiswijk dat eigenlijk had in de Giro van 2016). Hij was toen ook 29 en dat is normaal ook de periode waarin je op je sterkst bent als wielrenner. Die vorm van toen gaat hij deze Tour ook niet halen, maar hij is zeker podiumkandidaat.

Maar ik ben echt een beetje klaar met mensen die denken dat al zijn overwinningen door geluk tot stand zijn gekomen. De enige ronde waarvan je dat kan zeggen is de Giro van 2016. Zonder het uitvallen van Kruijswijk zou het zeer moeilijk zijn geweest om die ronde nog te winnen. Over de Vuelta van 2010 wordt er vaak gerefereerd aan de val van Anton, maar men vergeet echter dat ook Anton de lange tijdrit nog moest rijden waar Rodriguez bijna 5 minuten verloor, kortom Anton was niet echt de grootste concurrent voor Nibali. In de Giro van 2013 was hij natuurlijk ook oppermachtig en dan kun je lacherig gaan doen dat de nummer 2 Uran was maar dezelfde Uran werd vorig jaar wel 2e in de Tour.

Doordrijver 9 juni 2018 om 17:26

Nagels met koppen.

Japsie 9 juni 2018 om 17:44

@ squadra, mensen die roepen dat zijn zeges door geluk tot stad kwamen niet serieus nemen, Nibali is 1 van de grootste coureurs van de afgelopen 15 jaar. Enorm palmares, echte winnaar, grote durf, groots kampioen.

Titaantje 9 juni 2018 om 18:07

dit jaar in MSR waren alle topfavorieten zeker ook afwezig? ;-)

Panter 9 juni 2018 om 19:10

Ach dat gezever over nibali dit en dat. Hij is gewoon een toprenner. 1 van de beste uit zijn generatie. Volgens mij had hij de tour dat hij won iedereen telkens op minuten gereden bergop inclusief valverde.

girardengo 9 juni 2018 om 20:08

Met zo´n staat van dienst als die van Nibali zou je toch wel buiten discussie moeten staan. Sceptici zouden zijn erelijst eens kunnen raadplegen.

VerstandOpNul 9 juni 2018 om 21:56

Mooi verhaal hoor squadra, maar feit blijft dat we niet weten of hij Froome zou kunnen verslaan in een GT, want dat heeft hij nooit daadwerkelijk gepresteerd.

Veloburto 9 juni 2018 om 23:36

@VON, wel hoor. In de tour 2014