Zo denkt Visma | Lease a Bike Tadej Pogacar op de pijnbank te leggen
Analyse Visma | Lease a Bike start deze Tour de France niet als dé uitdager van de beste renner van deze generatie Tadej Pogacar. Nee, het Nederlandse WorldTeam ziet zich met Jonas Vingegaard zeker gelijkwaardig en misschien zelfs als dé favoriet. Zoals teammanager Richard Plugge, op de launch van het Tour de France-nummer van RIDE Magazine, benadrukte. Geel-zwart heeft geen angst voor de wereldkampioen en gaat vanaf de start zaterdag in Lille uit van eigen kracht.
In het Criterium du Dauphiné werd het twee weken geleden nog eens benadrukt. Visma | Lease a Bike moet de komende weken opnieuw werken met slechts één koersplan; de tactiek van de langste adem. Drie weken lang zal elke rit aangegrepen moet worden om Pogacar en zijn topteam UAE Emirates op de pijnbank te leggen, waardoor in de slotweek het uithoudingsvermogen van Vingegaard het verschil gaat maken.
Een strijdwijze die ze in 2022 en 2023 ook gehanteerd hebben. Iedere rit met de hele ploeg daar waar het mogelijk is de koers hard maken zodat het in de derde week een uitputtingsslag in energievoorraden wordt.
Zoals Vingegaard in 2022 na sloopwerk van de ploeg op de Col du Granon en op weg naar Hautacam toesloeg en zoals hij een jaar later Pogacar op de Col de la Loze in de vernieling reed. Over drie weken tijd heeft de Deen altijd meer inhoud en een beter herstelvermogen gehad dan de Sloveen. Daarbij was hij tot en met 2023 onbetwist een betere klimmer, vooral in de bergen boven de 2000 meter.
Natuurlijk was de Dauphiné van Pogacar indrukwekkend, maar eigenlijk zag Visma | Lease a Bike daar wat ze al wisten. Op de explosievere klimmen en in de acceleratie op de langere cols blijft Pogacar de betere en daar moet het verlies van Vingegaard geminimaliseerd worden. Op de langere klimmen boven de 2000 meter moet hij minimaal gelijkwaardig zijn. En in de tijdritten moet hij terrein kunnen winnen.
Geen paniek
Maar waar de Dauphiné slechts acht dagen duurt, is de Tour de France ruim drie weken onderweg. Daarom was er totaal geen paniek bij de Nederlandse geel-zwarten na de ‘kleine Tour’ dat hun tweevoudig Tour-winnaar met 59 seconden achterstand op zijn ‘eeuwige’ concurrent tweede was geworden.

Pogacar en Vingegaard in de Dauphiné. Foto: Cor Vos
Het enige dat de wenkbrauwen deed fronsen, was in de eerste Alpen-rit de tijd van de UAE Emirates-kopman op de Côte de Domancy. Op de 2,58 kilometer met een stijgingspercentage van 8,8 procent deed Pogacar 6 minuten en 14 seconden. Hij trapte 548 watt, wat 7,85 watt/kilogram brengt met een snelheid van 24,83 kilometer per uur. Het vorige record op deze klim stond op naam van Sepp Kuss in 2020 met 6 min 39 seconden. Terwijl Vingegaard in zijn waanzinnige tijdrit van 2023 er 6’54 over deed.
Op de laatste hoogtestage in Tignes heeft Vingegaard dan ook speciaal gewerkt aan zijn acceleratie op de langere klimmen. Daar moet hij een beter antwoord hebben op de agressieve koerswijze van springveer Pogacar.
Qua explosiviteit en agressiviteit waren ze het binnen de ploeg na de Dauphiné eens dat Vingegaard redelijk op niveau staat. Juist dit was iets dat hij vorig jaar door zijn gebrekkige aanloop na de zware val in het Baskenland nog miste.
In de 44 kilometer tegen de klok in deze Tour moet de Deen in staat zijn om behoorlijk wat tijd te winnen. In de Dauphiné pakte hij 22 seconden op 17,4 kilometer. Maar het ideale voorbeeld blijft de klimtijdrit naar Combloux in de Tour van 2023 waar Pogacar liefst 1’38 veroverde op 22,4 kilometer.
Als we de ploegen vergelijken dan beschikken beiden over een topcollectief. Vingegaard heeft voor de bergen de beschikking over Sepp Kuss, Matteo Jorgenson, Simon Yates en Wout van Aert. Dat betekent dat hij onder zijn helpers o.a. de winnaars van drie grote rondes heeft. Qua palmares kunnen ze daar bij UAE Emirates niet tegen op. Met Joao Almeida, Adam Yates, Pavel Sivakov en Marc Soler is Pogacar in de bergen echter sterk omringd. Vooral Almeida is aan een topseizoen bezig met dit jaar al winst in de Ronde van het Baskenland, Romandië en Tour de Suisse.
Continue druk
Het is voor Visma | Lease a Bike opnieuw de opdracht om continue druk te zetten op de ploeg van Pogacar. Dat betekent enerzijds de koers hard maken, anderzijds de druk bij UAE Emirates leggen door sterke mannen in de vroege vlucht mee te sturen die in de finales als bruggenhoofd kunnen functioneren.
De kans dat beide ploegen een tweede troefkaart naast hun kopman op tafel leggen, lijkt klein. Natuurlijk heeft namens de geel-zwarten Giro d’Italia-winnaar Simon Yates zijn visitekaartje afgegeven en heeft bij de concurrent Almeida dit seizoen onderstreept dat hij een van de beste ronderenners in dit peloton is. Het niveau van Pogacar en Vingegaard, en ook Remco Evenepoel wil ik hierbij noemen, ligt echter aanmerkelijk hoger.

Foto: Cor Vos
Toch kijken we in deze Tour vooral opnieuw uit naar hét duel. In 2021 kwam Vingegaard voor het eerst opzetten en werd verrassend tweede. In 2022 hadden beiden voor het laatst een perfect aanloop naar de Tour en kraakte Vingegaard, met dank aan het sloopwerk van de hele ploeg, zijn opponent op de Col du Granon.
In 2023 was het voor Pogacar na een breuk in zijn linkerpols (scaphoïde + lunatum). Terwijl Vingegaard vorig jaar na een zware val in het Baskenland 12 dagen (waarvan 8 op de intensive care) in het ziekenhuis verbleef om te herstellen van een klaplong, longkneuzing, meerdere gebroken ribben en een verbrijzeld sleutelbeen. Dat hij de Grand Départ in Florence haalde was al een wonder, dat hij ruim twee weken met Pogacar kon wedijveren een mirakel.
In deze Tour de France hopen we antwoord te krijgen op twee boeiende vragen in deze tweestrijd. Is Vingegaard nu daadwerkelijk de man met de langste adem of heeft Pogacar na de Tour van 2023 met heel hard werk en een geheel andere aanpak binnen UAE Emirates de achterstand in een voorsprong omgebogen?
Een voordeel is er ook nog voor Vingegaard. De finales van drie zeer cruciale ritten vinden op klimmen plaats waar hij Pogacar ooit pijn heeft gedaan. Op de Mont Ventoux in de Tour 2021 passeerde de Deen met ongeveer 40 seconden voorsprong op de titelverdediger. Op Hautacam verloor de Sloveen in 2022 1’04. En op de Col de la Loze kende Pogacar in 2023 zijn dramatische dag 5’47.
Is Vingegaard de uitdager? Nee, hij is evenzeer favoriet als Pogacar.

Reacties zijn gesloten.