ZLM Tour focust op veiligheid en jong talent: “Hopelijk in de toekomst Tourrenners weer interesseren”

donderdag 9 juni 2022 om 11:00
ZLM Tour focust op veiligheid en jong talent: “Hopelijk in de toekomst Tourrenners weer interesseren”

foto: Cor Vos

Gisteren won de 20-jarige Olav Kooij de openingsrit van de ZLM Tour. Koersdirecteur Jean-Paul van Poppel zal daarmee in zijn nopjes zijn geweest, want in gesprek met Cyclingonline vertelt de ex-prof dat de organisatie zich dit jaar onder andere focust op jong talent. Daarnaast wordt er ingezet op veiligheid.

De sprinttoppers die het in juli tegen elkaar op zullen nemen in de Tour de France, rijden dit jaar de ZLM Tour niet. ”Jammer”, zegt Van Poppel daarover. “Maar laten we deze keer vooral genieten van het jonge talent. Mannen als Olav Kooij en mijn neef Bram Welten kunnen het hier opnemen tegen een renner van status als Elia Viviani. Ik denk dat deze wedstrijd voor sprinters nog altijd meer te bieden heeft.”

“En laten we hopen dat renners als Dylan Groenewegen in de toekomst toch weer naar onze ronde komen. Deze wedstrijd past goed richting de Tour, daar ben ik van overtuigd, alleen dit jaar is het niet gelukt veel teams en sprinters te interesseren. Maar laten we blij zijn dat we weer kunnen koersen en weer vooruit kunnen kijken richting de toekomst.”

Veiligheid: “Imago oppoetsen”
Ook veiligheid is een belangrijk thema, aldus Van Poppel. In 2019, toen de ZLM Tour voor het laatst georganiseerd werd, waren er op dat vlak wat problemen. Zo moest tijdens de Limburgrit de finish verlegd worden, vanwege de vele auto’s die op de weg geparkeerd stonden. Tijdens en na de etappe was daar veel ophef over. ”We willen nu echt een goed georganiseerde koers neer zetten als visitekaartje richting de UCI en de ploegen”, zegt Van Poppel nu.

“Het is altijd een mix van belangen die meespeelt als je een parcours uittekent. Gemeenten en sponsors willen de finish graag recht voor de deur hebben, maar het moet ook veilig zijn. Zo laten we bij veel ritten nog verkeersobstakels weghalen, waar dat mogelijk is. Maar valpartijen kunnen ook ontstaan omdat er één renner een te groot risico neemt. We hopen dat we dit jaar ons imago weer wat kunnen oppoetsen.”

Op deze manier hoopt Van Poppel dat er de komende jaren weer meer renners zich via de ZLM Tour gaan voorbereiden op de Ronde van Frankrijk. ”De focus ligt nu op doorgaan met een goed georganiseerde koers en hopelijk kunnen we in de toekomst de Tourrenners opnieuw interesseren.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Kaj 9 juni 2022 om 11:15

Veiligheid? Dan was de laatste kilometer van gisteren zeker een maatstaf over hoe het niet zou moeten

BaseRace 9 juni 2022 om 12:36

Hear hear!!! Dat sloeg idd helemaal nergens op

Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 juni 2022 om 11:16

Zou JP gisteren naar de koers hebben gekeken? Hoe kan je deze uitspraken over veiligheid nou doen na die wanvertoning van gisteren..

mackie 9 juni 2022 om 12:16

inderdaad. Hoe kun je met droge ogen beweren dat je voor veiligheid gaat en dan zon finish uittekenen. Het is dat het niveau niet super hoog is, want als je met 20 man meer de laatste 200mtr in gaat heb je echt een probleem.

thomasjaarsma 9 juni 2022 om 13:09

wat een grap, veiligheid……

Romāns Vainšteins 9 juni 2022 om 13:51

Het is vrij simpel. Van de potentiële pelotonwegen in NL is 75% niet ingericht op gemiddelde snelheden van 40-50 kpu. Tel daar alle mensen en hun rotzooi bij op die elke dag van hot naar her sjokken/tuffen ‘moeten’ en je weet dat het moeilijk tot on- haalbaar is om werkelijk veilig te profwielrennen in dit land.

Dat is even los van de urbane aankomsten, dat is geen Nederlands maar overkoepelend probleem. Ook het idee dat rondjes veiliger is zijn beschouw ik als waanidee en temeer dat men deze het liefst ook in die urbane zones neerplempt.

Als recreant zijnde heb ik elke week opnieuw wel een klein geluksmoment met het besef dat ik in een stad woon zonder noemenswaardige/makkelijk omzeilbare voorsteden en een vrijwel leeg achterland.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone