Zilveren Wout van Aert: “Ik heb er het maximum uitgehaald”

Zilveren Wout van Aert: “Ik heb er het maximum uitgehaald”

foto: Cor Vos

zaterdag 24 juli 2021 om 10:56

Olympisch zilver voor een ijzersterke Wout van Aert in de wegrit in Tokio. “Ik had de benen om te winnen, maar zowel ikzelf als Pogacar werden geviseerd”, vertelde hij in een eerste reactie. “Ik denk dan ook dat ik, zoals het nu liep, er het maximum uitgehaald heb.”

“Op de Mikuni Pass heb ik gekozen om mijn eigen tempo te rijden”, vertelde Van Aert over de tactiek. “Ik wist dat ik er niet mocht forceren. Het kon zijn dat ik niet meer terugkwam, maar zo moest ik het proberen, vond ik.” Uiteindelijk slaagde Van Aert alvast in dat plan, op de top kwam hij opnieuw voorin aansluiten.

Maar toen werd het tactisch wel heel moeilijk, besefte de Kempenaar snel. “Er staken er niet veel bovenuit. Ik probeerde zelf iets te forceren, maar vooral Tadej Pogacar als ikzelf werden geviseerd. Dat was een moeilijke situatie. In die omstandigheden denk ik dat ik er het maximum heb uitgehaald.”

Van Aert vindt Carapaz weliswaar een mooie kampioen. “Terwijl McNulty vanzelf terugwaaide, bleef hij voorop. Dan ben je de sterkste. Uiteraard is hij een mooie kampioen. Maar ook ik ben tevreden. Met ons Belgisch vijftal hebben we de tactiek uitgevoerd zoals we wilden. Dan ben ik blij dat ik die jongens een medaille kan teruggeven.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

meqadon 24 juli 2021 om 11:13

top wout! Carapaz pojacar en van aert de beste in koers. Deze nemen ook de medailles. Uiteindelijk toch een terechte uitslag. Had ook anders kunnen uitdraaien met al die profiteurs in dat groepje

Cap 24 juli 2021 om 11:20

Exact. Maar profiteurs zou ik het niet willen noemen, ze zaten op hangen en wurgen aan als dooie vogeltjes, Woods misschien uitgezonderd.

Cap 24 juli 2021 om 11:14

Goed gereden, er was er een bergop net ff te sterk.

Frits van Jumbo 24 juli 2021 om 21:56

Nou, nee hoor

Cyclinglife 24 juli 2021 om 11:24

Mooie rit en terechte winnaars.
Hopelijk wodt het morgen net zo mooi :)

Max1 24 juli 2021 om 11:25

Wat een fenomenale erelijst is Wout Van Aert aan het verzamelen en vooral op zo een verschillende parcoursen. Vorig week won Wout nog een massasprint tegen Cavendish, nu staat hij op het podium met grote ronde winnaars als Carapaz en Pogacar.

Als Vlaming mogen we enorm fier zijn op deze renner.

DuMoullemAert 24 juli 2021 om 11:40

Als Nederlander ben ik ook blij met Wout z’n prestatie.

PietFriet 24 juli 2021 om 12:13

Zowel Van Aert als de Belgische ploeg hebben het nagenoeg perfect gedaan. De ploegentactiek was logisch. Van Aert is alleen op een lange klim te kloppen. De Belgen hebben het tempo zo lang als zij konden hoog gehouden waardoor demarrages relatief laten kwamen. Wout van Aert heeft eigenlijk in zijn eentje tegen een man of 5-6 moeten rijden (zeg ik als Nederlander). De rest van de kopgroep kon niets meer dan aanklampen. Pogačar heeft zijn eigen ruiten ingegooid door McNulty en Carapaz te laten rijden in de hoop dat McNulty het kon afmaken.

Alfons Haavers 24 juli 2021 om 12:27

Al met al een geweldige prestatie om op zo’n loodzwaar parcours zilver te pakken. Op naar de tijdrit, waar hij met deze vorm ook nog kans maakt op een 2e medaille.

Murcia 24 juli 2021 om 12:52

Uitstekende prestatie waar hij denk ik ook het maximale er uit heeft weten te slepen. Ploeg goed voor hem gewerkt en dit zijn de benen om er in de tijdrit de mooiste kleur medaille van te maken.

Barry Batsbak 24 juli 2021 om 14:02

Keurige medaille. Niks op aan te merken.

notriple 24 juli 2021 om 14:15

Hij moet nog veel meer op kop rijden.

notriple 24 juli 2021 om 14:34

Dat heb je dus niet.

EricV 24 juli 2021 om 16:00

Gaat hij 4 medailles bij laten maken?

armstrong 24 juli 2021 om 20:09

Jammer voor wout had een mooie kampioen geweest maar komt wel goed op de tijdrit

Headlines

Materiaalzone

Populair