Zilveren Annemiek van Vleuten: “Het is een bewogen week geweest”

Zilveren Annemiek van Vleuten: “Het is een bewogen week geweest”

foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten wist zaterdag met een gebroken pols een zilveren medaille op het WK uit het vuur te slepen. “Het is natuurlijk al bizar dat ik hier kon meedoen en tot het einde kon mee spelen voor de medailles”, reageert zij na afloop.

“Het is een bewogen week geweest met een rollercoaster aan emoties”, gaat zij verder. “Ik heb mijn pols onderweg niet gevoeld, al moest ik wel eerder gaan zitten in de klimmen. Dat was ook de reden om al vroeg de aanval te zoeken. Ik ben nu minder explosief.”

Nadat Van Vleuten haar aanval had geplaatst, wist Anna van der Breggen definitief haar slag te slaan. “Toen Anna ging, probeerde ik er naar toe te springen. Met z’n tweeën ben je nog zekerder. Maar ik kon op dat moment niet volgen en dat geeft aan hoe sterk ze daar reed op dat moment.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Wheely 26 september 2020 om 19:00

Wel gewoon nog even uit de losse pols naar het zilver gesprint. Zonder die blessure had ze ongetwijfeld gewonnen.

Wildebert 26 september 2020 om 20:34

Als…zegt niets.

hanjovdberg 26 september 2020 om 19:05

Tuurlijk en zo wordt Anna 2x WK terwijl anderen …

Gewoon onzin. Anna was veruit de beste vandaag. Die is 2 dagen geleden ook al diep gegaan en herstelt blijkbaar heel goed.

Ik begreep zelfs niet dat Annemiek het toch probeerde. Ze had gelijk in het wiel van de Italiaanse moeten gaan zitten en niet mee proberen te gaan. Nu zou je zomaar weer Longo een kans geven. Ik vind Annemiek vaak niet getuigen van een teamspeler. Het draait vooral om haar. Anderen kunnen de kruimels krijgen.

Grobbel 26 september 2020 om 19:15

Over welk moment in de koers heb je het nu, de laatste tegenaanval van Longo? Het gat dat Van der Breggen toen had was echt ruimschoots groot genoeg hoor, er was echt geen enkel risico dat Annemiek door over te nemen Longo Borghini nog tot bij Van der Breggen had kunnen brengen (pech daargelaten).

hanjovdberg 26 september 2020 om 19:48

De eerste uiteraard. 2e x is volkomen logisch. Hoewel ik haar toen ook nog een keer zag overnemen … het echte teamspelletje speelt ze niet. Maar is ze ook niet zo gewend.

Wildebert 26 september 2020 om 20:33

Klopt. Ze ging vol achter Vd Breggen aan en nam de concurrentie onbegrijpelijk op sleeptouw. Eenmaal boven had ze het begrepen en hield haar benen stil.

yo-eddy 26 september 2020 om 21:26

Bergop is het toch vaak ieder voor zich, mochten ze samen boven komen is het een super tandem. Anna vandaag veruit de sterkste sowieso.

Gilberto 26 september 2020 om 22:07

Dat ze geen teamspeler zou zijn, heb ik ook wel eens zo’n idee van gehad, maar na het EK wil ik haar graag het voordeel van de twijfel geven. Annemiek leek na haar overwinning aldaar namelijk enorm te balen dat het niet was gelukt om EEn van die andere meiden te laten winnen, wat zij echt heeft geprobeerd onderweg met haar manier van koersen. Maar toen het er niet in bleek te zitten voor die andere meiden ‘moest’ zij het zelf afmaken, en baalde daar achteraf dus enorm van, ze had het die andere meiden kennelijk enorm gegunt.

janwillem92 26 september 2020 om 19:30

Wel eens met Han. Op het moment dat anna ging bleef ze er achter harken. Dat ze dat nu als; met zn tweeën ben je nog zekerder omschrijft hoeft niet. Dat was puur voor haar eigen kans. Is haar goed recht maar puur teamtactisch niet sterk.

skylimit 26 september 2020 om 20:55

Annemiek van Vleuten probeerde inderdaad om achter Anna van der Breggen aan te springen, maar ze kon Longo Borghini net niet genoeg los rijden om de oversteek te maken.
Als je zo overduidelijk de sterkste ploeg en individueel de sterkste renners heb, maakt tactiek niet zo heel veel uit. Niet zo heel lang geleden faalden de Nederlandse dames nog wel eens op tactisch gebied, Vandaag leek alles onder controle en pakte het goed uit. Of dit ook daadwerkelijk het plan was, zal altijd een vraag blijven.
Natuurlijk had Annemiek van Vleuten zeker liever zelf wereldkampioen geworden, zo eerzuchtig is ze wel. (anders had ze vermoedelijk ook niet aan de start gestaan)

harryjohan71 26 september 2020 om 21:16

Wordt NL 1,2 en 4 en nog kritiek. Annemiek heeft de concurrentie kapot gereden, waardoor de concurrentie niet kon reageren op de versnelling van Anna. Oftewel ze heeft een goede bijdrage gehad in de wereldtitel van Anna. Annemiek had gehoopt dat ze met zijn tweeën konden wegrijden. Toen dit niet lukte, ging ze van kop af. Nederland heeft als team perfect gereden. Juiste moment koers hard gemaakt en volledig gecontroleerd.

Michelangelo 26 september 2020 om 22:05

Begrijp dat ze nog probeert voor eigen kans te gaan. Zeker in die fase van de wedstrijd.

Ik geloof er niks van dat ze het gat dichtgereden had met die twee in haar wiel. Ze wil graag winnen, maar ik denk niet dat ze zomaar het Nederlandse karretje in de poep zou rijden. Ze had gewoon gehoopt om een gaatje te slaan, en dan met Anna door te rijden tot de streep. Daarvoor was ze echter niet sterk en explosief genoeg.

Maar het mag duidelijk zijn dat Anna vandaag de sterkte was. En dat het ook verdomde knap is van Annemiek om na zo’n week toch tweede te worden.

Vierkante wielen 27 september 2020 om 10:58

Ze had ook een klein gaatje op Longo Borghini en weet ook dat het de enige kans op goud is. Als ze dat gat Kan houden mag ze gewoon vol doorkoersen voor de winst maar ze was niet sterk genoeg en ze zaten na de top alweer in haar wiel. Wel knap dat ze na een week het zilver pakt, de schoonheidsprijs krijgt ze niet met de stijl van gister haha.

tendam 26 september 2020 om 22:12

Ik lees hier wat NOS-achtige reacties, 'waarom reed Van Vleuten achter Vd Breggen aan', maar dat is gewoon haar stijl. Zij rijdt zo'n hele klim vol gas op en kijkt eigenlijk niet naar de rest. Vaak rijdt ze dan iedereen los, nu niet en hield ze dus wijselijk de benen stil op de top.

Ik was op de klim ervoor even bang dat Vd Breggen zichzelf ging wegcijferen, terwijl ze er veel beter uitzag dan Van Vleuten. Maar dat was dus gelukkig niet het geval.

sooike 26 september 2020 om 23:49

Kneteman in haar onnozelheid bij de NOS: “Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden (Pieters in de kopgroep en Oranjevrouwen aan kop van het peloton). Ik kan het even niet volgen en vraag me af wat het plan nu is. ” Van den Berg: “nee, helemaal duidelijk is het mij ook niet”…Wat een niveau ! Jut en Jul een dagje samen op pad !

peervaneynthoven 27 september 2020 om 00:49

Inderdaad een armoedig ‘sooitje’ van een bedroevend niveau. Je hebt gelijk.

chasse patat 27 september 2020 om 08:12

Iedereen die het nog niet snapt en blijft hangen in de oude wielertheorieboekjes moeten nog maar eens kijken naar de Sunwebstrategie in de Tour. Ook daar werd er soms achter een ploeggenoot gereden om het vervolgens stil te laten vallen en in het wiel te gaan hangen of er samen heenrijden en dan tactisch uitspelen. We weten hoe succesvol deze “matige” ploeg is geweest.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair