Zilver voor Lucinda Brand: “Ik kan mezelf niks verwijten”

zondag 30 januari 2022 om 08:42
Zilver voor Lucinda Brand: “Ik kan mezelf niks verwijten”

foto: Cor Vos

Lucinda Brand deed zaterdag nadrukkelijk een gooi naar haar tweede opeenvolgende wereldtitel in het veld, maar moest aan de finish haar meerdere erkennen in Marianne Vos. Brand kon na afloop echter wel leven met een zilveren medaille. “Ik heb er alles aan gedaan. Ik kan mezelf niks verwijten”, citeert Sporza.

Brand en Vos vochten in Fayetteville een verbeten duel uit om de wereldtitel. De twee veldritkleppers gaven elkaar geen duimbreed toe en dus moest een sprint de nieuwe wereldkampioene aanwijzen. Daarin bleek Vos, niet voor het eerst dit seizoen, de beste. “We kennen elkaar supergoed en ze weet heel goed hoe ze het moet aanpakken. Dat weet ik ook. Maar ja, zij heeft een groot wapen wat ik niet heb”, aldus Brand.

Lange sprint 
Brand probeerde Vos onderweg wel kwijt te spelen, maar dat bleek een onmogelijke opgave op het snelle parcours van Fayetteville. In de laatste ronden kregen we dan ook steeds meer een tactisch gevecht. “Op een gegeven moment stonden we bijna stil. Toen dacht ik wel: als Marianne nu aanzet, heeft ze ook drie meter te pakken. Ik heb toen ook eieren voor mijn geld gekozen en geprobeerd een lange sprint van te maken.”

“Misschien dat ze dan plafonneert, maar er was geen houden aan. Het was soms wel hollen en stilstaan richting de finale. Er waren momenten dat we elkaar de kop wilden opdringen. Dan kom je in een wat lager tempo terecht, maar er is zeker wel hard gekoerst. Of ik gefrustreerd ben? Frustratie is niet het goede woord. Ik koers natuurlijk liever de hele tijd volle bak, maar dit hoort er ook bij. Dat weten we van elkaar. Ik heb er alles aan gedaan en ik heb verder een prachtig seizoen.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Arry1338 30 januari 2022 om 09:02

Ik snap niet dat Nys met al zijn ervaring zo zijn cool verliest. Wat voor Brand vanaf ronde twee de tactiek had moeten zijn is om op de (schaarse) stukken waar Vos minimaal tot geen voordeel had om in het wiel te zitten vol te gaan, en de rest op 80% te rijden. Op die manier heeft Vos weinig voordeel aan het achterwiel én blijft de cross voor de volledige tijd een afmatting voor beiden evenveel. Als er dan een situatie is waarbij Vos op een gaatje komt te zitten stoom je door tot ze weer aan sluit. Bij aansluiting laat je het tempo weer zakken totdat er weer een moeilijkere strook aan komt. En zo door tot je ofwel alleen rijdt, ofwel verslagen wordt in de sprint.

Ook toen Vos aan ging in de voorlaatste ronde had ze er gewoon een 1 tegen 1 van moeten maken ipv meteen weer naar haar wiel te rijden.

0
Thijs E 30 januari 2022 om 09:32

Vos wint dat hard-zacht spelletje, die herstelt heel snel. Brand was gebaat bij continu volle bak, maar dit parkoers liet het toe dat iemand op het wiel bleef zitten, uit de wind.

0
Arry1338 30 januari 2022 om 09:46

Het klopt dat dit parcours uitermate snel is en dat er weinig mogelijkheden waren voor Brand om een verschil te maken. Aan het eind van het verhaal was het voor Vos op alle manieren het voordeligst om op zo’n parcours te moeten strijden voor de WK titel en voor mij was ze altijd favoriet. Ik bedoel meer dat je pas kan zeggen dat je jezelf niks kan verwijten als je alles goed hebt gedaan en geklopt wordt, maar naar mijn mening heeft Brand niet alles goed gedaan.

0
FondriestTF3 30 januari 2022 om 10:21

Vos rijdt niet volle bak door met Brand. op 15 meter. Dan moet het gat een stuk groter zijn en dat is een te groot risico voor Brand.

Je kunt het chaotisch maken door iedereen terug te laten komen maar dan nog zit Vos midden in haar comfort zone.

Al met al was er gewoon weinig aan te doen en ik zie niet in wat ze fout gedaan heeft.

0
Oblomov 30 januari 2022 om 10:36

“Ik snap niet dat Nys met al zijn ervaring zo zijn cool verliest.”

Zijn frustratie was al hoorbaar tijdens de beloftekoers, toen zijn zoon opgesloten zat in de ploegentactiek. Vervolgens komt Brand terecht in precies de situatie die ze hoopten te vermijden. Met ook nog eens het vooruitzicht dat, onder deze omstandigheden, zijn troeven morgen ook niet veel kans maken op meer dan brons. Dan kan ik me best voorstellen dat iemand die zo betrokken is bij zijn team even ten prooi valt aan zijn emoties.

Vind het wel mooi eigenlijk.

0
Barry Batsbak 30 januari 2022 om 10:38

Brand is gebaat bij enkeldiepe modder. Tegen deze Vos is op geen enkel droog parcours een vuist te maken. Met geen enkele tactiek had ze Vos hier los kunnen rijden, dan blijft de sprint over. Die surplace was overigens super om te zien, maar natuurlijk ook weer helemaal in het straatje van baanrenster Vos. Er is geen enkel bijltje dat Brand kan bovenhalen waar Vos nog geen complete bossen mee heeft omgehakt.

0
kleomantre 30 januari 2022 om 10:45

@Oblomov: Ik schat in dat Pidcock de grootste favoriet is maar denk toch dat Van de Haar en Aerts in het kielzog daarvan ook aanspraak maken op de wereldtitel. Iserbyt is misschien op papier de favoriet, maar die schat ik niet hoger in de de 4de/5de plek.

0
Oblomov 30 januari 2022 om 11:11

Met dit weer en dit parcours zie ik Iserbyt dat zilver wel binnenhalen. Of misschien zelfs goud. Van Aerts verwacht ik een vroege aanval die door Pidcock teruggehaald zal worden. Als die achtervolging te lang duurt en Pidcock te veel moet geven, zou Iserbyt best voor een verassing kunnen zorgen.

0
Zwarte Panter 30 januari 2022 om 10:53

Ja die Nys haha terwijl zijn eigen zoon continu in de wielen rijd! Word beetje eng gedoe daar bij Sporza…

0
Maillot à Pois 30 januari 2022 om 11:20

Nys’ frustratie kwam vooral omdat Brand niet reed zoals hij vond dat ze moest rijden, hij heeft verschillende keren expliciet gezegd dat er Vos niets te verwijten viel.

0
Murcia 30 januari 2022 om 11:35

Het probleem voor Sven was dat er geen tactiek bestand was tegen Vos op dit parcours en met dit weer. Als alternatief voor het op kop rijden van Lucinda is er het op kop dwingen van Marianne die dan overnam in het traagst mogelijke tempo wat volstrekt veilig was met het grote gat achter hen en dus niks op kon lossen voor Brand. Sterker nog, het trage rijden bood Vos de kans om een aantal keren haar explosiviteit uit te buiten en Brand verder uit te putten. Sven zijn emotie verried zijn onmacht omdat buiten pech of een valpartij er geen enkele andere uitkomst mogelijk was gisteren.

0
Theo Bovengemiddelkamp 30 januari 2022 om 12:24

Brand deed de eerste ronden Vos echt wel pijn met haar hoge tempo. Het leek wel alsof Vos op kraken stond. Misschien had ze langer dat hoge tempo vast moeten houden, ipv het tempo laten zakken en Vos op kop te dwingen.

0
Beekman 30 januari 2022 om 16:15

@Theo, en dacht je dat Brand dat hoge tempo met de vingers in de neus deed, nog langer dan ging bij Brand ook het ligt uit.

0
Pietspeed 30 januari 2022 om 17:44

Enige scenario, nu achteraf bezien, lijkt me dat Brand Vos het idee had moeten geven dat Brand gelost was , toen Vos voor de eerste keer aanging. En dan het verschil tot ca 30 m in die voorlaatste ronde te laten oplopen. Om vervolgens in de final lap op die klim dat dicht te kletsen en erop en er over. Als Vos die ene ronde volle bak had gereden met het idee dat Brand haar niet meer zou bijhalen, was er nog deze misschien redelijke kans geweest. Dit heeft volgens mij Sven ook in de koers geroepen naar Brand.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone