Zij waren zelf ooit slachtoffer van onsportieve fans: “Als je reageert, zakken ze door de grond van schaamte”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
maandag 1 januari 2024 om 12:00

Zij waren zelf ooit slachtoffer van onsportieve fans: “Als je reageert, zakken ze door de grond van schaamte”

Interview Onsportieve reacties van toeschouwers, eens in de zoveel tijd is het jammer genoeg weer een thema in de cross. Mathieu van der Poel heeft er naar eigen zeggen al het hele seizoen mee te maken, en reageerde in Hulst door in de slotronde naar enkele heethoofden te spugen. Maar hoe lastig is het om jezelf in zo’n situatie onder controle te houden? Wij legden de vraag voor aan Lars van der Haar en Klaas Vantornout, allebei zelf ook ooit slachtoffer.

Lars van der Haar was in de bewuste cross van Hulst een van de dichtste achtervolgers op Mathieu van der Poel, en ging zelfs enkele ronden mee in zijn wiel. “Ik heb er niets van meegekregen en gelukkig ook geen last van gehad. Maar het is altijd jammer als toeschouwers niet normaal kunnen juichen. Of je nu wel of niet voor een bepaalde renner bent… Boegeroep of het gooien van allerlei vieze dingen, zou in geen enkele situatie normaal mogen zijn.”

Van der Haar: “Je gaat je rijstijl aanpassen”
Van der Haar kwam ooit zelf in zo’n vijandige situatie terecht, tijdens het WK in het Belgische Zolder in 2016. Daar vocht hij een strijd om de wereldtitel uit met de lokale favoriet Wout van Aert, die uiteindelijk won. Achteraf sijpelden de berichten binnen dat Van der Haar bier naar zijn hoofd geslingerd had gekregen en op verschillende plaatsen op het parcours ook boegeroep moest ondergaan.

“Voor mij zit er nog wel een verschil tussen boe roepen en dingen gooien. Dat laatste is niet alleen onsportief, maar kan een renner ook uit balans brengen en is gewoon gevaarlijk. Als het echt op de renner belandt, en het komt in zijn oog of zo, dan weet je nooit wat er gebeurt. Dat is dus absoluut niet juist.”

Van der Haar op het bewuste WK in Zolder – foto: Cor Vos

Alleen blijkt het niet gemakkelijk om daar als slachtoffer op de juiste manier mee om te gaan. “Als renner probeer je jezelf daar van af te sluiten, iets wat Mathieu ook een tijdje heeft geprobeerd. Maar je hebt weleens gezien met Sven Nys, Richard Groenendaal en Bart Wellens, dat als er meerdere incidenten zijn geweest, je het op een gegeven moment gewoon zat bent. Dan kan je al eens handelen uit emotie. En ik snap goed dat Mathieu er nu ook klaar mee was.”

Van der Haar herinnert zich zijn eigen bange momenten in Zolder nog goed. “Ik heb het gelukkig enkel daar en op een ander WK meegemaakt. In Zolder was ik enorm bang in één bepaalde bocht. Daar hing een supporter enorm over de hekken. Ik vreesde: zou die mij nu gaan pakken? Het probleem is dat je dan een bepaalde lijn gaat rijden die niet direct sneller is. Je gaat je rijstijl erop aanpassen, omdat je bang bent dat er iets gaat gebeuren dat erger is dan boegeroep. Ik denk dat het gros van het publiek wel juist is, net zoals in Hulst, maar het is jammer dat er dan toch een paar rotte appels tussen zitten.”

Vantornout: “Zelf ook ooit gestopt”
Ex-renner Klaas Vantornout kreeg in de nasleep van zijn Belgische titels wel vaker met onsportief gedrag te maken. “De kerstperiode, met de kampioenschappen in aantocht, is het op het vlak van onsportiviteit de slechtste periode van het jaar. Ik kan alleen maar zeggen: die incidenten komen voort uit bendevorming. Door de alcohol krijg je een kudde koeien die elkaar zodanig opjutten, is dat dan uit jaloezie? En de renners die goed presteren, zijn vaak het slachtoffer. Hoge bomen vangen veel wind. Het is zielig dat mensen daarvoor naar de cross komen. Niet te begrijpen zelfs.”

Zelf ging hij nooit over tot spuugreactie zoals Van der Poel. “Eigenlijk mag je niet reageren. Dat is die fans voeden. Het slimste is om niets te doen, maar daar moet je heel sterk voor zijn. Op een gegeven moment ben je er klaar mee. Het probleem is: je passeert tien keer bij die bewuste plaatsen waar de gevaarlijke toeschouwers zitten. Na vijf keer heb je door dat ze het op je gemunt hebben. Op dat moment weet ook dat je daar nog even veel keer zal moeten passeren. Ik praat de reactie niet goed, maar kan er inkomen dat de opeenstapeling op een gegeven moment te groot wordt. Sportmensen als Mathieu kunnen tegen veel, maar zijn geen robots, hé.”

Van der Poel had niet de prettigste dag in Hulst – foto: Cor Vos

“Zelf ben ik tijdens de opwarming wel eens gestopt om verhaal te gaan halen bij een groepje fans. Dat is misschien een iets betere manier dan spugen. Ik kan je verzekeren: ze druipen meteen af, en zakken helemaal door de grond van schaamte. Zo stoer zijn die mannen. Ze weten dat je niet kunt reageren als je op de fiets zit en dan voelen ze zich heel sterk, zeker in groep. Maar vanaf je hen op hun plek zet, stellen ze niets meer voor. Helaas zullen dat soort figuren er altijd tussen zitten als je 20.000 mensen naar een groot event brengt. Een paar onnozele boerekes.”

Maatregelen?
Dan rest de vraag: welke maatregelen kan je nemen om zulke incidenten te voorkomen? “Bij grote crossen, zeker wanneer er veel publiek wordt verwacht, zijn dubbele hekken nuttig”, zegt Van der Haar. “In Gavere zag je al veel mensen over de hekken heen leunen, waardoor je misschien niet altijd de lijnen kan rijden die je wil. Maar aan de andere kant blijft het een volkssport, waarin het publiek dichtbij kan komen. Dat is ook de charme van de sport. Het is een balans zoeken, maar het moet wel veilig blijven. Vooral op de kampioenschappen lijken extra maatregelen mij geen slecht idee.”

“Maar anderzijds, we zullen vooral moeten rekenen op de goodwill van de mensen”, vindt Van der Haar. “Tijdens een wedstrijd ben je als renner sowieso kwetsbaar en dus afhankelijk van het gedrag van de mensen. Er kan zo veel gebeuren. Kijk naar de Tour de France, waar mensen ook in één keer voor de renners op de weg staan. We moeten blijven uitgaan van de goedheid van de toeschouwers en hopen dat er zo weinig mogelijk incidenten voorkomen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
37 Reacties
31-12-2023 13:23
De grootste dader staat luid en duidelijk op de Sociale Media. Benieuwd of hij dindag nog op zijn werk hoeft te komen.
    31-12-2023 18:59
    Het knulletje is zaakvoerder van een vastgoedbedrijf. fraaie reclame voor je zaak. :-)
31-12-2023 13:19
Begin met het stoppen van bierverkoop. Dat gelebber aan dat platgeslagen bocht in die sneue plastic bekers heeft toch niets met een sportfestijn te maken maar alles met een boerenkermis waarin renners voor de sensatie moeten zorgen. Slechte publiciteit voor een toch al kwijnende wielerdiscipline.
    31-12-2023 14:43
    Twintigduizend bezoekers duidt niet echt op een kwijnend bestaan. Regenboogtruien op de weg en op de mountainbike om de schouders van renners met een crossachtergrond ook niet.

    Wat betreft een alcoholverbod: ik zie dat meer als een sanctie voor organisatoren die het niet lukt om tegen dit soort zaken op te treden.
    31-12-2023 16:09
    Op sommige crossen drinken groepen op cafe zich al flink in vooraf aan de cross.
    Bovendien de catering exploitanten betalen enorme bedragen juist waarom de organisaties de toppers kunnen betalen. Geen bier zal hun omzet flink doen dalen en dus zullen ze niet meer die bijdragen willen opbrengen. Alcoholvrij bier tappen wellicht?

    Helpt niet tegen de hard core indrinkers die al aangeschoten aan het parcours komen.
    01-01-2024 08:10
    goed gesproken!
    dat gif verziekt de wereld al iets te lang,
    schijnvrijheid voor de schijnheilige tot aan de hersendood
31-12-2023 12:00
Vervolgen van toeschouwers is ook een optie. Zoals die opi en omi troela in de Tour een paar jaar terug. Zet de camera op die pisgooiers en spoor ze op.
    31-12-2023 12:36
    Lijkt mij toch iets lastiger om zulke figuren aan te pakken dan dat vrouwtje bij de Tour.
    Voor het trieste boe geroep gaan ze sowieso geen straf krijgen.

    En bij het gooien van bekers is het ook lastig vast te stellen wat de inhoud was van de beker.
    Is het bier dan is dat natuurlijk niet leuk maar weet niet of dat strafbaar is.
    Urine lijkt mij wel strafbaar maar hoe ga je dat controleren, ga je een uitstrijkje maken van de outfit van de renners om te testen op dna?

    En als je ze pakt, hoe ga je dan voorkomen dat ze er bij de volgende cross weer staan.

    Er moet zeker iets aan gedaan worden maar het is lastiger dan het lijkt helaas.
    31-12-2023 12:44
    Dingen gooien lijkt me altijd strafbaar, daar kan je de renners gewoon mee blesseren of pijn mee doen. Dit moet echt in de kiem gesmoord worden wat mij betreft.
    31-12-2023 13:08
    Ik ging ervan uit dat ze de inhoud gooien en niet de hele beker.

    Maar ik denk dat het toch vrij lastig gaat zijn om ze ertussen uit te halen helaas.
    31-12-2023 16:00
    Allemaal gedoe. Wij losten dat op WK Hoogerheide in 2014 op door de vandalen aan te pakken, direct , en was het afgelopen.
    In Gavere ook al eens een biergooier een glas bier in zijn kraag gegoten en daarna met zijn gezicht in de moder gedrukt, fors en aantal seconden erin gehouden. Zij maten die wilden reageren waagden niet omdat wij met paar stevige (2 zijn hobby boxers, maar wel hele goede) nogal duidelijk waren. Bovendien joelde het publiek die mannen uit en applaudisseerden voor deze actie.
    Beide keren bleef het rustig en ook anderen die wat verderop voorheen grof waren en bier gooiden deden niets meer.

    Groepsdruk maar dan op positieve wijze. Correctie vanuit de meerderheid die het niet pikt is weg omdat politie, justitie dit bestraft maar er zelden is wanneer dat nodig is.
31-12-2023 12:25
Ik vind het vrij onnozel dat er dan nu allemaal artikeltjes hier en op NOS komen, waarin anderen even vertellen dat het niet slim is.

Laten we dat soort artikelen niet plaatsen. Laten we het gewoon niet over de reactie van Van der Poel hebben.

Door te zeggen dat zijn reactie de hooligans voeden, doe je hetzelfde als redactie: je voedt de hooligans. Je geeft ze immers nu een publieke rechtvaardiging op een presenteerblaadje.

Door te focussen wat VDP had moeten doen, ga je absoluut de richting op van victim blaming.

Redactie, goed voornemen van 2024: schrijf artikelen over hoe wedstrijdorganisaties renners kunnen beschermen, en niet over hoe renners zouden moeten reageren op intimidatie.
    31-12-2023 12:28
    Exact. Bizar ook hoe voetbalclubs steeds ‘in gesprek gaan’ met een zwik doorgesnoven skinheads na wat mislukte wedstrijden. F*ck hoolies.
    31-12-2023 12:36
    Mee eens
    31-12-2023 12:45
    Volledig mee eens.
    31-12-2023 13:29
    Probleem met die doorgesnoven hooligans is dat als je ze aanpakt, zo opeens bij je op de stoep staan.
    En daar hebben de meeste bestuurders ook geen zin in.
31-12-2023 13:08
Elke cross zou een stuk of 100 stewards tussen het publiek moeten zetten om indien nodig rotte appels ertussenuit te vissen. Vervolgens ze ergens in een strafbank-tentje te laten wachten tot na de cross en/of tot de politie er is. Dit kan volgens mij prima lukken op vrijwillige basis, genoeg mensen die wel een sterk moreel besef hebben en de cross een warm hart toedragen
    31-12-2023 13:21
    Moderatoren bij de cross... ik ben voor!
31-12-2023 12:30
Inderdaad. En haal die bier- en pisgooiers uit de anonimiteit. Net als hooligans geef ze een wedstrijdverbod. Camera doet wonderen!
31-12-2023 13:36
Als die daders nu gewoon door andere supporters gefilmd worden, en die beelden worden gedeeld met de organisatie / sporza etc. Dan kunnen ze die lui de volgende veldrit even in het zonnetje zetten. Laat de beelden maar op nationale tv zien en zet ze dan maar te kakken als de organisatie en overheid er niets mee kan. Publieke schaamte is veel vervelender dan een boete van een x aantal euro. Als je als kneusje op tv komt, dan zullen er bij andere evenementen altijd mensen rond die knuppels staan die zullen zeggen dat ze het beter niet kunnen doen als ze zélf niet voor lul willen staan. Het interesseert die lui geen reet dat Mathieu in deze er een probleem bij krijgt, dat is enkel beloning. Maar als ze zelf de dupe zijn zullen ze misschien íets sneller nadenken. Zo gaat het bij ons op school ook, misdraag je je dan wordt dit klassikaal benoemd en moet de leerling zelf instaan voor de consequentie die daaraan vast zit. Nu komen ze er niet alleen mee weg, maar is degene op wie ze het gemunt hebben ook nog eens degene die een boete moet betalen.

Als je als organisatie een beetje met de renners begaan bent betaal je die boete voor ze. Omdat je er tijdens de wedstrijd niets aan kunt doen met de huidige regelgeving, betekent het niet dat je er niet achteraf wat aan kunt doen.
    31-12-2023 16:13
    Dus nu moeten andere supporters die komen voor cross te zien oplettend andere supporters gaan filmen en dat doorsturen naar organisaties.
    Waarom? Omdat tegenwoordig wat vroeger vanuit de grote meerderheid als corrigerend optreden werd geaccepteerd en gewoon was nu deze lieden vrij spel hebben.
    De burgerlijke truttigheid van velen " u mag geen eigen rechter spelen". "iedereen moet handen thuis houden. ( Al wil stevig aanspreken ook wel eens helpen)" en een overheid die hier geen tijd voor heeft zorgt er juist voor dat dit hooliganisme bestaat.
31-12-2023 13:37
Misschien moet er gewoon een grotere sociale controle komen. Als er daar een groepje van 5/10 idioten vervelend staat te doen, dat de 500 normale personen die er rond staan daar collectief iets aan doen.
    31-12-2023 14:18
    "Collectief er wat aandoen" het probleem is dat eigen rechter gaan spelen je gewoon een strafblad op kunnen leveren. Dronken groepjes zoals dit, daar escaleert veelal het snel mee.
    31-12-2023 14:27
    Ik zeg toch nergens dat dat op een fysieke manier moet? Er zijn toch gewoon klassieke voetballanden (weliswaar niet België of Nederland) waar je op organische manier wordt weg gefilterd als je rommel op het veld gaat gooien.
    31-12-2023 16:21
    Zoals ik al aanhaalde. Het probleem vd huidige maatschappij.
    Overheid ismer niet. heeft geen manschappen en budget om uitgebreid dergelijke zaken direct de kop in te drukken. Dus moet de maatschappij die we zelf zijn het oplossen.
    50 man extra security, 15 die ook niet overal tegelijk kunnen zijn en bovendien klauwen met geld kosten moet dan de oplossing zijn.
    Nee, wanneer er beeld of getuigis is dat er hooligans zijn en uit de grote meerderheid stappen enkel naar voren die deze vandalen corrigeren moet de overheid ervan weg blijven. Dan had dit fenomeen niet bestaan.

    De vandalen worden juist beschermd door deze huidige situatie van vrijwel geen gevolgen en aanpak.
    Mocht er echt grove excessen plaatsvinden bij de groepsdirectie dan pas is het zaak voor justitie er na te kijken. Nu achtervolgt men vaak slachtoffers die zich verdedigen e.d. de omgekeerde wereld.

    Een klimaat plakker van de weg verwijdert die zelfs een brandweer auto vast deed rijden in de door hem veroorzaakte file, diegene die de plakker aan zijn oren verwijdert wordt berecht voor mishandeling. Wij zijn zover in correctheid doorgeschoten en alleen de staat mag ingrijpen maar doet het vaak niet zo dat dit alles kan ontstaan.
31-12-2023 13:44
[i]"Achteraf sijpelden de berichten binnen dat Van der Haar bier naar zijn hoofd geslingerd had gekregen en op verschillende plaatsen op het parcours ook boegeroep moest ondergaan."[/i]

Dat was gewoon vol in beeld, toen hij op kop lag wegens een incidentje tussen VDp en WvA.

Stybar bier over zich heen zien krijgen bij het WK 2015, en moest er er een groep bij zijn huldiging vooraan boe gaan staan roepen. Vonden ze zelf erg terecht want hij kwam voor een paar crossen het veld in op de WK-titel te rapen voor beroepscrosser Nys.

Overigens stonden de WvA fans in Gavere Iserbyt ook uit te jouwen
    31-12-2023 15:25
    Dat WK in hoogerheide van Stybar was in 2014.

    Wel raar dat er meteen in de richting van de wva supporters wordt gekeken als er iets rond vdp gebeurt, in mijn ogen ben je niet meteen een supporter van iemand als je hiermee moet kunnen anti supporteren tegenover een ander, eerder iemand met beperkingen.
    31-12-2023 16:05
    Wij hebben toen in Hoogerheide een stel aangeschoten Vlamingen aangepakt, er één op zijn kop in een kliko gezet die hij met had omgetrapt omdat Stybar Nys passeerde. Een ander die wilde ageren tegen onze waarschuwing kreeg een enorme dus opdat hij paar keer achterover tuimelde en daarmee werd de rest snel wat kalmer.

    Geen dure security. geen politie die overigens niet overal kan zijn maar wel opgelost. Mooiste, wij kwamen dezelfde groep tegen later op andere cross. "Awel mannen, hoe ist, gedraagt gij u vandaag". Antwoord" Aja, aja da zal toch wel zekers". Prima.
31-12-2023 12:38
‘Het is een volkssport…’ dat vat het helemaal samen…Na jarenlang pogingen tot mondialiseren is het nog steeds zo dat het verdienmodel eigenlijk het feestgedruis is, neem dat weg en de sport kwijnt weg, helaas…
    31-12-2023 12:59
    Tot Wout en Mathieu hun intrede deden deze maand was er bijzonder weinig publiek bij de koersen, volgens mij is de conclusie dat de meeste mensen in de eerste plaats komen om deze topsporters hun kunsten te zien vertonen en dat het zuipen pas op een 2e plek komt.

    Als Mathieu na dit gezeik er de brui aan geeft voor volgend seizoen dan gaat dat de organisatoren meer inkomsten verlies opleveren dan wanneer ze de bier verkoop beperken.
    31-12-2023 13:21
    @Richard van Hoof

    In Namen was ook al absurd veel volk en daar deed geen van beide mee. Kerstperiode heeft veel meer impact op de grootte van het publiek dan de aanwezigheid van die twee.
31-12-2023 13:41
het is wel duidelijk dat matheui hierdoor uit balans gebracht kan worden. WK in australie was ook al zoiets. toen moest hij het bekopen met nachtje cel. ik snap dat hij het spuugzat is. maar beheersing is ook discipline, die matheui wat minder bezit.
    31-12-2023 15:20
    Niet echt mee eens vdp lijkt mij de kalmte zelf maar ook die hebben een bovenlimiet, in Australië vond ik ook niet meteen dat vdp daar een agressief mannetje leek, eerder 2 gigantisch irritante kinderen met gebrekkige ouders die dit toelieten. Het enige wat ik daar raar vond is dat vdp apart wou liggen in een wellicht publiekere zone.
    31-12-2023 16:26
    Je reinste flauwekul. Ik wil de meesten nog wel eens zien in dezelfde situatie zoals oa in Australië of de hele cross uitgescholden worden en bekers bier naar je hoofd krijgen.
    Wat een bullshit dat men zich altijd maar zou moeten beheersen. DAT is juist HET probleem.
    Zouden er meer Hinaults zijn die direct een klap op de bakkes geven dan bedenken de meesten zich wel drie keer.
31-12-2023 13:33
Het "witwassen" van het gedrag van een sporter die spugen naar het publiek normaal schijnt te vinden? Ook nog na afloop.Ik raadt ook mijn zoontje niet aan om dat vervelende/etterende kind dan maar in het gezicht te spugen.Spugen is een vorm van laag allooi.Tot op heden is niet echt duidelijk wat die "toeschouwers" nu werkelijk hebben gedaan."Boe boe"geroepen, met urine/bier gegooid of anders. MvdP is er zelf ook niet duidelijk in met "vraag het hen zelf maar".Overigens laat duidelijk zijn,er zit wel een gradatie tussen iets roepen of iets gooien.Dit laatse is onacceptabel.Boe roepen is een vorm van afkeuring die een sporter moet kunnen accepteren en zeker niet met spugen moet beantwoorden. Mijn mening.
    31-12-2023 15:01
    Je moet wel een beetje naïef zijn als denkt dat boe-roepen de vorm aanneemt van louter “boe” roepen. Wat dat betreft is er geen onderscheid tussen gooien en roepen. Er vallen genoeg dingen te schreeuwen die een persoon heel wat meer zullen kwetsen dan wat bier.
    31-12-2023 15:20
    Het intellectueel vermogen om de prestaties van excellente atleten met boegeroep te ontvangen laat bij een aantal helaas te wensen over. Dat heeft met een duidelijk tekort aan normen en verstandelijke vermogens te maken. Geniet van de ambiance en de uitzonderlijke prestaties van deze atleten en geef hun prestaties en inzet het applaus dat ze verdienen.

Reacties zijn gesloten.