Ziekenboeg Alpecin-Deceuninck breidt uit: Rickaert breekt sleutelbeen in Nokere Koerse
foto: Cor Vos
donderdag 14 maart 2024 om 09:06

Ziekenboeg Alpecin-Deceuninck breidt uit: Rickaert breekt sleutelbeen in Nokere Koerse

Het zit Alpecin-Deceuninck momenteel niet mee. De Belgische formatie kreeg de voorbije weken al af te rekenen met de nodige blessuregevallen en nu ligt ook Jonas Rickaert in de lappenmand. De Belg kwam woensdag in de finale van Nokere Koerse zwaar ten val en heeft daarbij zijn sleutelbeen gebroken.

In de laatste kilometer van Nokere Koerse, net voor het opdraaien van de kasseien van Nokereberg, werd het peloton opgeschrikt door een valpartij. In een gevecht om de beste posities was er een aanraking tussen Pascal Ackermann en Tim Merlier. Die laatste kwam hierdoor bijna ten val, maar bleef op de fiets en snelde enkele honderden meters later zelfs op overtuigende wijze naar een nieuwe overwinning in Nokere Koerse.

Een oud-ploeggenoot van Merlier, Jonas Rickaert, had echter minder geluk. De sprintaantrekker van Alpecin-Deceuninck ging op hoge snelheid wel hard onderuit en nam zo onbedoeld enkele renners mee in zijn val. Voor Rickaert blijkt het een valpartij met gevolgen.

Meerdere breuken
“Bij onderzoek werd een verplaatste rechter sleutelbeenbreuk en twee gebroken ribben, weliswaar zonder verplaatsing, vastgesteld. In zijn rechterhand heeft hij een diepe wonde die al werd genaaid. Wat betreft de sleutelbeenbreuk wordt Jonas deze voormiddag nog geopereerd”, laat Alpecin-Deceuninck weten via X.

De Belgische formatie zit momenteel een beetje in de hoek waar de klappen vallen. Michael Gogl, Søren Kragh Andersen en Kaden Groves zijn momenteel ook niet inzetbaar vanwege kniepijn en Silvan Dillier moest onlangs wegens ziekte nog opgeven in Parijs-Nice.

RIDE Magazine
21 Reacties
14-03-2024 10:33
Waarom geeft Pascal Ackerman die beuk aan Merlier? Zonder dat heb je ws ook geen val. Ws hè? Weten doe je dat nooit natuurlijk. Dat er geen klacht is ingediend oké, maar het zou mss wel helpen als er achteraf eens sancties zouden worden opgelegd voor zoiets. Je als lead out laten terugzakken is altijd gevaarlijk, of je dat nou via opzij doet of door het midden, daarvoor sluit ik mn ogen ook niet. Maar ik hoor nu roepen op het forum dat ze zulke koersen maar moeten gaan verbieden ivb met het gevaarlijke en smalle parcours. Dan haal je dus alle verantwoordelijkheid bij de renners weg want die bepalen uiteindelijk mede hoe gevaarlijk die koers word. Samen met de door de oortjes loeiende ploegleiders natuurlijk.
    14-03-2024 10:40
    Deze specifieke aankomst, waar ze met een best groot pak aankomen op een soort van schans, is qua concept niet met goed gedrag te compenseren. 'Knookbrekere Koerske' heet ie bij mij.

    Dat geeikel in de Panne in die lelijke kuststreek met die trambanen etc is er ook zo één vol ellende. 'Panne in de Panne' stat ie te boek hiero.

    Als ik een serieuze kopman in mijn team voor de keien zou hebben sla ik deze 2 sowieso over.
    14-03-2024 11:39
    Ackermann zat in het kantje. Ik denk dat hij net wel/net niet corrigeerde om niet van de weg te raken.
14-03-2024 09:33
De actie was ronduit onnozel maar koerskarma geloof ik niet zo in.

Plaats het liever in een breder thema: het hele uitzakken heb ik de UCI etc nog nnoit over gehoord terwijl het wel echt een probleem is. Wat is nou het standpunt?
    14-03-2024 09:39
    Vroeger (lees ten tijden McEwen, Petacchi) was de ongeschreven regel. De lead-out wijkt uit naar de zijkanten om zich te laten afzakken. Oké nu zijn er veel meer lead-outs als toen. Maar het zou mooi zijn als dat terugkomt
    14-03-2024 09:48
    Niet zozeer bij Rickaert gisteren wordt het ook echt wel in teamtactieken toegepast, een beetje uitzakkende leadout zet en passant ook nog een concurrent buitenspel. Niet zelden met quasi onnozel om zich heen loeren van 'ja jongens, ik ben kapot hè, weet eigenlijk ook niet meer wat ik doe en neem je mij dat kwalijk?'
    14-03-2024 11:38
    Helemaal mee eens. Lijkt me overigens nog enger dan sprinten zelf, dat uitzakken. Ogen dicht en hopen dat niemand met snelheid je omver kegelt? Uitzakken aan 40km/u terwijl ze om je heen aan 65km/u rijdt... Dat is dus vergelijkbaar met aan 25km/u een stilstaand object ontwijken dat je op het laatste moment voor je ziet verschijnen...
    14-03-2024 12:30
    Dat maakt het uitzakken van Van Lerberghe gisteren ook zo gevaarlijk. Na een volle afdaling ineens omhoog en dan stoppen met trappen terwijl de rest klaar zit om vol aan te gaan. Ook daar was het een wonder dat er niemand op zijn muil ging.

    En ik verdenk hem er bijna van om het ook tactisch gespeeld te hebben. Want het quasi verbaasd wat links en rechts kijken wat RV beschrijft deed hij namelijk wel erg opzichtig.

    Wat mij overigens ook altijd verbaast is dat ze op 5 km van de streep per se met 70 over smalle baantjes moeten kachelen. Alsof knechten hun laatste energie MOETEN opbranden, omdat ze anders niks te eten krijgen. Waarom niet net wat langzamer op kop? Snel genoeg om demarrages te beletten, maar langzaam genoeg om niet helemaal uitgepierd uit te moeten zakken. Voor wie reed Rickaert nu eigenlijk daar? Voor zijn kopman, of voor het hele peloton? Vast weer zo'n ongeschreven wielerwet....
    14-03-2024 12:56
    Exact dat ja. Waarom moet die laatste beurt per se tot het moment dat je volledig brekend tegen een halve hartaanval aanloopt? Je ziet het ook veel knechten doen in het traject 5-2 k, volledig door het theewater heen. Om meerdere redenen ongezond en stom gedoe, het lijkt wel alsof het een showtje voor de baas is soms. In treintjes bergop zie dat ook terug: is ook weer zo'n wapenwedloopdingetje, als de anderen het doen moet jij het ook doen.
14-03-2024 09:26
Het was een onnodige val door zijn eigen actie om juist op dat snelle stuk in de afdaling zich uit te laten zakken na zijn kopbeurt voor Philipsen. Achteraf is het echter makkelijk praten voor mij, zoiets gaat ook heel vaak wel goed dankzij deze geweldige artiesten op fietsen. Ik hoop dat hij weer snel in goede gezondheid kan fietsen.
14-03-2024 09:23
Echt balen. Sterke renner. Toen hij zich uit liet zakken kon je al zien aankomen dat dat niet goed zou gaan.
    14-03-2024 09:27
    Dat uitzakken was inderdaad best bizar. Hield de benen stil en ging wiebelend in het midden terug het peleton in ipv via de zijkant. Maar in principe moeten andere renners (Ackermann/Merlier) hem dan nog steeds niet omver rijden. Ik weet de oplossing ook niet, maar er moet hier veel gedrag veranderen.
    16-03-2024 15:35
    Dat uitzakken wordt gewoon een echte pest. Nadat Van Aert in Spanje er al voor zorgde enkele weken geleden dat er een paar opkomende gasten onderuit gingen, was het nu weer van dat. Spuugzat ben ik die attitude waarbij lead-outs gewoon hun benen stilhouden in plaats van deftig op snelheid naar de meet te koersen. Men moet daar eens serieuze boetes gaan opzetten of zelfs de winnaar uit de uitslag schrappen indien het over bewust hinderen gaat. Bij de jeugd wordt het je nochtans wel ingepeperd door de wedstrijdleiding. Doorrijden tot op de meet en rechtdoor ! Maar wat baat dit met al die slechte voorbeelden ...
14-03-2024 10:47
Alsof uitsturen naar de zijkant de juiste oplossing is. Juist daar ligt de ruimte voor opschuivende treintjes/koppeltjes om nog plaatsen goed te maken. Misschien is de ruimte zelfs wel krapper doordat er een afbakening is (stoep, hek, etc.)
14-03-2024 10:56
Gewoon je stuur goed vasthouden bij het uit laten zakken. Hij was al 2 keer bijna gevallen voordat hij echt viel omdat hij zo wiebelend met knikkende knietjes uitzakte. Hij zal vast iets geleerd hebben
14-03-2024 11:09
Het is echt verbazing wekkend hoe veel mensen hier Rickaert beschuldigen als net goed moet je maar niet zo dom doen. Terwijl hij zelf de enige was die rechtuit blijft fietsen totdat hij gewoon keihard omver gebeukt wordt. Sorry hoor maar deze val compleet op de rekening van Rickaert schrijven is achterlijk.
    14-03-2024 11:45
    Daar ben ik het mee eens. Net als op de skipiste moeten de van achter komende renners opletten. Maar door het grote verschil in snelheid en de altijd hectische voorbereiding van een sprint waarbij iedereen op de max zit wordt het wel gevaarlijk.
    14-03-2024 12:37
    Het punt is dat Rickaert helemaal niet rechtdoor rijdt. Hij zwaait naar links af, en kan dan prima links blijven en de buitenbocht nemen, maar hij stuurt weer terug, op het moment dat hij onderuit gekegeld wordt rijdt hij rechts van het midden, in de binnenbocht. Voor die manoeuvre is geen logische reden, buiten het hinderen van tegenstanders.
    14-03-2024 13:16
    @Zeboe Net nog even gekeken. Het valt reuze mee hoeveel hij van zijn lijn afwijkt. Is bovendien een bochtig stukje. Die actie van Ven Lerberghe is iets verderop vele malen gevaarlijker. Die kijkt ook nog eens achterom en maakt daarna een beweging de andere kant op waardoor Philipsen gehinderd wordt.
    14-03-2024 16:10
    Hij maakte inderdaad geen bruuske beweging, maar de enige logische optie als je uit het gevaar wil blijven was hier gewoon de buitenbocht blijven volgen.

    Hij stuurt nu langzaam maar zeker in de richting waarvan je weet dat iedereen aan het vechten is voor zijn plaatsje. Ik zeg niet dat hij schuldig is aan de valpartij, maar hij is ook niet bezig met het gevaar te ontwijken.

    De enige redenen die ik daarvoor kan bedenken zijn onoplettendheid, of een bewuste poging concurrenten te hinderen.
14-03-2024 18:50
Ik moest direct aan het wielerliedje Rije Rije Rije denken toen ik gisteren de onnodige actie van Rickaert zag tijdens de laatste km van Nokere Koerse. Boontje komt om z'n loontje.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine