Zieke Sam Oomen stapt niet meer op in de Ronde van het Baskenland

vrijdag 12 april 2019 om 14:28

foto: Cor Vos

Sam Oomen verscheen vandaag niet meer aan het vertrek in de vijfde etappe van de Ronde van het Baskenland. De 23-jarige renner is niet fit en uit voorzorg stapte hij uit de Baskische rittenkoers om zich beter te kunnen voorbereiden op de komende periode van het seizoen.


Oomen voelde zich gisteren al een beetje ziek en de ploeg hoopte dat hij zich ’s nachts beter zou voelen. Dat bleek niet het geval. Met zijn komende doelen in het achterhoofd, waarvan de Giro d’Italia er een zou kunnen zijn, besloot de ploeg dan dat de jonge Nederlander een periode van rust inlast om de batterijen op te laden en zich voor te bereiden op de komende koersen.

“Ik voelde me gisteren een beetje misselijk tegen het einde van de rit en voelde me na vanochtend niet veel beter. Met de komende koersen in het achterhoofd besloten we dat ik vandaag beter niet zou starten, zodat ik kan rusten en me kan voorbereiden op wat er komt. Dat zou de Giro kunnen zijn, maar daarover hebben we nog geen definitieve beslissing genomen”, aldus Oomen.

Oomen stond na vier etappes twintigste in het klassement op 2:13 van leider Maximilian Schachmann. Vandaag staat een lastige bergrit naar Arrate op het programma.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Brummel 12 april 2019 om 14:31

“Met zijn komende doelen in het achterhoofd, waarvan de Giro d’Italia er een zou kunnen zijn,”

is dat wat WF zegt of zegt de ploeg dat?

rahimns 12 april 2019 om 14:42

Misschien even verder lezen… ;)

ikbenprocycling 12 april 2019 om 14:48

Best, alle Sunweb ballen verder op de Giro. Baskenland is evengoed leuk zonder zijn verdere deelname.

Pascal De Kooning 12 april 2019 om 14:49

Je kan Oomen laten starten in de Giro of alsnog de Tour het hoofddoel maken voor Tom. Dan heb je met met Oomen, Roche en waarschijnlijk Kelderman wel een sterke ploeg voor in de bergen. Logisch lijkt het me niet dus ik denk dat Oomen dus gewoon als helper van Tom de Giro zal gaan rijden

Jan Blokland 12 april 2019 om 15:00

Gaat lekker met Sunweb. Maar wel een begrijpelijke beslissing om niet meer te starten.
Hopelijk blijft Tom gevrijwaard van ellende.

Fast Freddy 12 april 2019 om 15:06

Oomen in dienst naar de Giro en als kopman naar de Vuelta. Snel nog ff op hoogtestage en knallen in Italia.

Rhohan 12 april 2019 om 15:18

Dan is het achteraf toch goed dat Hirschi mee is gegaan met die tweede groep. Waarschijnlijk ook onderweg al gecommuniceerd.

sven241 12 april 2019 om 15:26

Pff t is momenteel helemaal niks bij Sunweb.

Geit in mijn Kelderman 12 april 2019 om 15:29

Tja, dit is het gevaar als je spoeling over de heel breedte zo dun is. Als je dan een paar klappen krijgt qua bezetting moet je meteen hele rare toeren uithalen qua programmering om je kopman nog enige ondersteuning te bieden.

Voor mij is het al lang duidelijk, Dumoulin heeft helemaal niets meer bij Sunweb te zoeken. Gewoon een B-team voor een A-renner.

peterwinnen 12 april 2019 om 15:39

Die mening kennen we nou wel

Geit in mijn Kelderman 12 april 2019 om 16:47

Geef mij een unieke mening op Wielerflits.

Marcel1112 12 april 2019 om 17:07

Komt ie: de Plus gaat een mooiere carrière tegemoet dan Oomen.

Mwielerfan 12 april 2019 om 20:37

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden

pirazzi 12 april 2019 om 17:15

Jammer dat Oomen niet meer aan het vertrek verscheen maar misschien kan hij in mei naar de Giro!

Djoop 12 april 2019 om 17:32

Ik had Sunweb meer budget, meer ondersteuning en een fitte klimgeit in Kelderman gegund. Maja, des te epischer zal de prestatie van Dumoulin zijn. Het enige jammere is dat het aan het grote publiek voorbij zal gaan. Tenminste, ik verwacht geen eerlijkere *kuch* Giro dan vorig jaar. Toen leek Dumoulin veelal een figurant in het spel der mutanten. In die zin maakt het ook geen mallemoer uit. Alles is geoorloofd als je dit schoon probeert te doen. Voor mijn part gaat ie drie weken in het wiel van Sky zitten, pikt ie stukjes avocado van hun verzorgers, demarreert ie tijdens de plaspauze.. het zal me een zorg zijn.

Marcel1112 12 april 2019 om 17:55

Budget is niet zo slecht, lijkt me. Aankoopbeleid kan wel wat beter.

Geit in mijn Kelderman 12 april 2019 om 18:02

Budget is prima, daar ligt het niet aan. Weet niet wat Spekenbrink de laatste twee jaar heeft gedaan maar het aankoopbeleid slaat als een pik op een drumstel.

Mwielerfan 12 april 2019 om 20:55

Beetje vooringenomen om te doen alsof dumoulin schoon is itt zijn tegenstanders.

Djoop 12 april 2019 om 21:36

@Mwielerfan; je hebt helemaal gelijk. Daarom zeg ik ook ‘als’, ik verdenk Dumoulin er als het ware van schoon te rijden. :P Misschien geheel ten onrechte.

stoempen op de pedalen 12 april 2019 om 18:18

Edit redactie: Aangepast!

leegloper 12 april 2019 om 20:14

Als Sam Oomen nu op hoogtestage gaat voor de Giro en dan rijdt zoals vorig jaar, dan kan hij misschien weer top10 rijden, ook al zijn er nu nog meer klassementstoppers. En dan komt hij in de laatste week weer net wat frisheid tekort om Dumoulin bij te staan.

maklukzat 12 april 2019 om 22:27

Kan me niet herinneren dat Oomen zo slecht was vorig jaar in de 3e week.