Verkouden Dumoulin trekt met twijfels naar Tirreno-Adriatico
Foto LaPresse/Gian Mattia D'Alberto
dinsdag 6 maart 2018 om 16:09

Verkouden Dumoulin trekt met twijfels naar Tirreno-Adriatico

Met twee tijdritten ligt de komende editie van Tirreno-Adriatico Tom Dumoulin als gegoten. Toch zakt de Giro-winnaar met twijfels af naar Lido di Camaiore, waar woensdag de ronde zal worden afgetrapt met een ploegentijdrit. “Ik heb last van een verkoudheid”, geeft Dumoulin aan op de persconferentie.

De Limburger sukkelt naast zijn verkoudheid ook met keelklachten. Hij tempert dan ook enigszins de verwachtingen. “Ik had er vorige week al last van. Door het betwisten van Strade Bianche is de situatie er zeker niet rooskleuriger op geworden. Het enige voordeel is dat de eerste dagen niet al te zwaar zijn. Ik hoop dan ook tijdens de koers te groeien.”

De kopman van Sunweb zit kortom met twijfels, maar hoopt alsnog een goede uitslag te rijden. “Vooraf was het doel om het beter te doen dan vorig jaar, toen ik zesde werd. Ik weet niet of dit nu nog realistisch is, maar ik heb in het verleden wel vaker goed gereden met een verkoudheid.”

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
31 Reacties
06-03-2018 16:10
Ziek is ziek, dus niet starten. En anders niet indekken.
06-03-2018 16:17
@xistnc
Wat een onzin, er is een verschil tussen niet het beste uit jezelf kunnen halen omdat je ziek bent en zo ziek zijn dat je totaal je werk niet kan doen. Dat geld natuurlijk zeker voor professionele sporters.
06-03-2018 16:28
@ghostwriter
Dat heet dan meer iets als 'niet geheel fit' ofzo. Ziek is ziek, dan moet je ook niet het risico willen nemen om collega's aan te steken.
06-03-2018 16:29
idd onzin. je kan met een verkoudheid best nog wel presteren, hangt af van hoe erg die verkoudheid is, dat weet je pas als je koerst
06-03-2018 16:29
Seizoen begint niet heel gelukkig voor Dumoulin,

Vallen, materiaalpech en nu alweer ziek. Laten we hopen dat hij van pech gespaard blijft in de Giro !
06-03-2018 16:40
@xistnc Hij heeft het zelf over een verkoudheid. Het woord ziek wordt alleen in de titel genoemd, niet geheel fit dus
06-03-2018 16:52
@xistnc
Dus als je verkouden bent ben je niet ziek?
06-03-2018 16:52
Altijd wat om in te dekken die vent.
06-03-2018 16:53
Hopelijk niet al te drastisch weer, als er een tempo wordt gereden zoals in PN de eerste dagen komt ie er wellicht doorheen met een hete grog 's avonds.
Collega's aansteken doet ie niet, zover ik weet rookt ie niet, onzin dus.
06-03-2018 16:59
[quote]ghostwriter - 6 maart 2018 om 16:52
Dus als je verkouden bent ben je niet ziek?[/quote]
Precies.
06-03-2018 17:08
@azh Helemaal gelijk, wat dekt die vent zich altijd in zeg. Expres zijn pols breken in de Tour, zodat hij bij de OS een goede smoes had wanneer het geen goud werd.
06-03-2018 17:19
@xistnc
Ziek is te beschrijven als niet gezond zijn, dat geldt dus ook voor een verkoudheid. Dat het geen griep is of iets dergelijks is wat anders. Zolang de gevolgen van de verkoudheid zich niet manifesteren in het lichaam, maar alleen in het hoofd en keel is er vaak nog prima mee te sporten.
06-03-2018 17:25
@reusjen - 6 maart 2018 om 17:19
Je snapt dat er energie moet gaan om ziektes te bestrijden. Kostbare energie die anders naar de benen zouden kunnen gaan.
06-03-2018 17:29
Klopt, maar het effect van alleen een loopneus en zere keel is beperkt. Dat het op dit niveau van invloed is lijkt me duidelijk. Zolang er geen slap gevoel in het lichaam is kan je er echter prima mee starten.
06-03-2018 17:37
Verkouden betekent niet 100% zijn. Tom is een topsporter en rijdt voor de winst. Dat zal nu moeilijker/onmogelijk zijn. Alles geven in de TTT dan bijblijven in de volgende twee etappes en dan leeg zijn als het er echt om draait.
Porte heeft afgezegd. Misschien verstandiger.
06-03-2018 17:50
Dan Kelderman kopman maken.
06-03-2018 17:52
Ik, als amateursporter, presteer al stukken minder met een veel hogere hartslag als ik verkouden ben. Laat staan een topsporter als Dumoulin zoals Retro Lex al aangeeft.
06-03-2018 18:08
Met deze openheid over zijn conditie heeft Tom slim geanticipeerd op het gezeik dat hier immers ongezouten losbarst wanneer hij in TA onder zijn absolute topniveau zou presteren.
Nu de reden voor onderpresteren bij voorbaat gegeven is, haalt dat voor iedereen veel druk van de ketel en kan het alleen nog maar meevallen.
06-03-2018 18:12
Als Dumoulin het woord "ziek" niet gebruikt, moet de @redactie van WF dat misschien ook niet doen? Wat is er mis met de preciezere titel; "verkouden Dumoulin blablabla..."?
06-03-2018 18:20
Er zijn verschillende gradaties van verkoudheden. Denk dat Dumoulin een "Contadortje" doet.
Lekker zand in de ogen strooien.
06-03-2018 19:15
Go Wilco!
06-03-2018 19:18
Zand in ogen strooien, anticiperen op gezeik, ziek/verkouden... wat halen jullie er altijd toch veel uit! Knap.
Het lijkt mij dat dit een min of meer verplichte persco is en dan vertelt hij gewoon hoe het is. Tenminste dat is mijn theorie. Misschien wil hij niks behalve vertellen hoe het ervoor staat?
De ongelukjes stapelen zich wel op. Ik zou zeggen Tommeke rijd die Giro om in vorm te raken, stap op tijd uit en dan iedereen uit het wiel kletsen in de Tour!
06-03-2018 19:21
Hij is dus gewoon verkouden en uit terecht zijn twijfels of ie goed zal presteren. Meer niet, met een niet te zware verkoudheid zonder koorts kun je nog zonder gevaar topsport bedrijven maar loop je kans minder te presteren maar dat hoeft niet, exact wat ie helder en terecht zegt.
06-03-2018 19:28
@teunster
Exact, alsof ie daar even moest/zou gaan winnen, over Dylan geen woord vandaag die gigantisch door het ijs zakt na de inzettende dooi.
Bij een gem hartslag van 110/120 kan je zelfs met een bronchitis nog overleven dus hopelijk niet teveel nattigheid om te recupereren.
Zoveel experts hier die zijn lichaam zo veel beter aanvoelen dan hijzelf, wat ie ook vertelt, de argusogen lichten direct op.
06-03-2018 19:56
Manmanman, wat veel bullshit hier. Op zo'n persconferentie wordt gewoon gevraagd hoe hij zich voelt, en dan zegt ie dat ie niet honderd procent is, vanwege een verkoudheid. Wat moet ie dan, zeggen dat ie topfit is? Meteen maar helemaal niet koersen terwijl hij ook gewoon zijn wedstrijdkilometers moet maken en de medische staf van de ploeg blijkbaar geen bezwaar heeft?

Reacties zijn gesloten.