Restant Tour of Britain afgelast na overlijden Queen Elizabeth, Serrano eindwinnaar

donderdag 8 september 2022 om 23:37
Restant Tour of Britain afgelast na overlijden Queen Elizabeth, Serrano eindwinnaar

De organisatie van de Tour of Britain heeft donderdagavond laat besloten het restant van de Britse rittenkoers niet meer te laten plaatsvinden. Er stonden nog drie etappes op het programma. Dat alles heeft te maken met het overlijden van Queen Elizabeth II.

Eerder op donderdagavond liet de organisatie al weten dat de zesde etappe niet zou doorgaan, later op de avond kwamen daar de twee slotetappes bij.

De organisatie, ploegen, renners en official delen in een statement hun medeleven met de koninklijke familie vanwege het overlijden van de koningin die 70 jaar aan de macht stond.


Update 23.35 uur – Ook twee slotetappes geschrapt

De organisatie ziet zichzelf genoodzaakt de beslissing te nemen vanwege operationele omstandigheden, omdat vanwege het overlijden van de Britse koningin (96 jaar) een herindeling van de politiebegeleiding wacht.

De Tour of Britain 2022 komt daarmee meteen ten einde en de organisatie heeft besloten om de huidige klassement na de vijfde etappe van donderdag te hanteren als eindstand.

Zodoende wint Gonzalo Serrano (Movistar) deze editie en schrijven Tom Pidcock (punten), Mathijs Paasschens (berg) en Matthew Teggart (tussensprint) de nevenklassementen op hun naam.

Dit artikel delen:

43 Reacties

FDJ 8 september 2022 om 23:27

Beetje overdreven allemaal dit wat mij betreft. Sluit me aan bij Johan Derksen. Hier kon je op wachten en ben er niet ondersteboven van. Mevrouw is 96 geworden.

4
Maillot à Pois 9 september 2022 om 00:08

Jij niet, ik ook niet. Maar de Engelsen wel, de meeste onder hen hebben nooit een andere koningin gekend. Moet je gewoon begrip voor opbrengen. Het maatschappelijke leven gaat daar morgen stil liggen, dus begrijpelijk dat er ook niet gekoerst wordt.

2
ken dcq 9 september 2022 om 06:34

Bah zeg, een beetje respect voor anderen mag ook wel.

Edit: owke, dus stellen dat een beetje respect wel mag krijgt negatieve duimpjes en het tegenovergestelde positieve. Maar misschien mag ik niet teveel verwachten van fans van Derksen want dat is gewoon een zak die niet weet wat respect is.

-2
Cornelius 9 september 2022 om 05:07

Wat ongepast van Elizabeth om niet even te wachten tot de ronde afgelopen is.

4
Steven_E 8 september 2022 om 23:57

Best bijzonder dat de Queen mogelijk zal gaan beslissen welke wielerteams degraderen. Wat een enorme invloed had/heeft ze toch.

2
Skywalker 9 september 2022 om 10:15

Dat is wel een beetje overdreven… Van de teams in de gevarenzone deden enkel Israel en Movistar mee. Serrano stond voor deze koers niet in de top 10 van zijn ploeg, netto brengt deze winst hem ‘slechts’ 79 punten op ipv de volle 200. Teuns en Corbin staan ook niet in de top 10 voor Israel. Enkel eindwinst zou Teuns in de top 10 gebracht hebben. Daarnaast zouden de verschillen in de komende etappes wellicht niet gigantisch meer zijn.

0
Samamba 9 september 2022 om 00:39

Is toch gewoon omdat er te weinig politie zal beschikbaar zijn voor de veiligheid van de koers te garanderen. Veel politie zal namelijk naar belangrijke plaatsen in het land gestuurd worden waar er veel mensen verwacht zullen worden. Geen onlogische beslissing dus. Veel andere sporten zullen wel met hetzelfde te maken hebben.

2
willempie72 9 september 2022 om 06:35

Bij Rutte zou het doorgegaan zijn want die zegt er met prinsjesdag iets over.

2
Maillot à Pois 9 september 2022 om 00:53

Volgen jullie ook het nieuws buiten de koers een beetje? 10 dagen nationale rouw, alles zal stilliggen, tuurlijk gaan ze niet wat koersen.

1

Ik vond het nogal overdreven toen ik het eerst las. Maar bij nader inzien gezien de extra belasting die er waarschijnlijk zal zijn voor veiligheidsdiensten volkomen logisch.

1
Jeszon 9 september 2022 om 07:23

Punten voor Movistar dus?

1
Sean Kelly 9 september 2022 om 08:11

Lekkere puntjes voor Movistar. Met de punten van Mas erbij zondag gaan ze weer flink uitlopen op Lotto.

1
Maillot à Pois 9 september 2022 om 09:35

Op zich niet zo superveel punten.
Serrano had er nog niet heel veel en komt pas dankzij zijn eindzege in top-10 van Movistar terecht. Nettowinst 84 punten voor hen.
Maar als Mas Madrid haalt, zetten ze natuurlijk een hele stap richting behoud.

0
De Capybara van de Conradkade 9 september 2022 om 09:48

Paasschens bergkoning! Zou dat de zwaarste bergkoning ooit zijn?

1
Polleke 8 september 2022 om 23:19

Monsieur…beetje overdreven voor iemand die achteraan stond toen de goeie manieren werden uitgedeeld… ga je schamen…

0
Ted de la Course 9 september 2022 om 00:11

Wat weinigen weten is dat Elisabeth II zelf een fanatiek fietser was, tot op hoge leeftijd. Ik betwijfel zeer of ze dit gewild zou hebben.

0
Koers 9 september 2022 om 00:47

Zo gaan die dingen. Bij mij in het dorp kwam iemand om het leven door een motorongeluk. Zelf was het een behoorlijk feestbeest, maar het dorpsfeest werd geannuleerd. Had ie dat gewild? Nee natuurlijk niet. Maar goed, dit zal iets organisatorisch zijn.

1
Cochise 9 september 2022 om 06:36

#howcanimakethisaboutme

-1
Marlin 9 september 2022 om 00:24

Dus ook de vele voetbalwedstrijden en rugbywedstrijden schrappen, naast zoveel andere competities ? Ik denk het niet. Want daar is geld mee gemoeid. Heel hypocriet allemaal. Wat is er mis met een minuut stilte voor de start van de eerstvolgende rit ?
O.m. West Ham en Man United speelden na het bekendmaken van het overlijden gewoon thuis hun Europese wedstrijden.

0
Maillot à Pois 9 september 2022 om 00:50

Daar zit je fout denk ik.
Nog niets officieel bekendgemaakt, maar in de Britse pers wordt gespeculeerd over 2 weekends zonder Premier League voetbal, gedurende de 10 dagen van nationale rouw. Ook Liverpool-Ajax wordt wellicht uitgesteld.
De avond zelf, als je internationale tegenstander bij wijze van spreken al op het veld staat is het lastiger natuurlijk.

2

Ah, kan ik in alle rust schaven aan mijn FF team. En Arsenal – PSV uitstellen lijkt mij momenteel ook een prima plan.

1
ChefSpijker 9 september 2022 om 09:38

De Premier League is het pakkie an van de FA. De Europese wedstrijden niet. Denk niet dat ze die zomaar gaan uitstellen, door het strakke schema met het WK in november/december is er 0,0 ruimte om die duels in te halen.

0
Skywalker 9 september 2022 om 10:21

Een Europese wedstrijd niet spelen zou hen wellicht op een forfait komen te staan. Ik denk dat de Premier League wedstrijden niet zullen doorgaan dit weekend.

0
skylimit 9 september 2022 om 06:39

R.I.P. Queen! Zij heeft een mooie leeftijd bereikt en oogde nog zo fit, ze is dan toch (waarschijnlijk voor velen) onverwacht snel heengegaan.
Begrijpelijk dat vandaag de etappe is afgelast. Minder begrijpelijk dat de dagen hierna ook de etappes zijn afgelast. De reden dat dit zou zijn vanuit logistiek oogpunt lijkt mij een gezochte reden. Er zal een nationale rouwperiode zijn van 10 dagen, betekent dit dan ook dat het maatschappelijke leven stil komt te liggen? M.a.w. wielrenners die hun beroep uitoefenen, wordt dit ontzegd, maar voor de gewone man/vrouw gaat het werk wel door ? Zeker begrip voor het afgelasten van festiviteiten etc. of dit in versoberde stijl doorgang te laten vinden, maar het andere leven (zakelijk voornamelijk) gaat gewoon door. Of zullen er vandaag geen vliegtuigen naar o.a. Heathrow vliegen etc.etc.

0
Klootje Kriekeljon 9 september 2022 om 07:09

De Engelsen gaan een nationaal eerbetoon uitrollen waar je u tegen zegt. Over honderden jaren zal er nog gesproken worden over Elizabeth. Misschien dan ergens in een bijzin ook over die etappes in de Tour of Britain die niet doorgingen, wie weet.

1
Gapenberg 9 september 2022 om 07:30

Klootje zijn ze gisteren al aan begonnen, zelf de natuur werkt mee met die regenbogen.
GB is meer dan alleen hun queen verloren

0
Spartacus 9 september 2022 om 07:58

Kan Valverde nu alsnog naar het WK? ;)

0
Bimbo Visma 9 september 2022 om 08:06

Worden er wel volledige UCI-punten uitgedeeld?

0
Romans Ravainsteins 9 september 2022 om 09:40

Zal wel een populaire mening zijn, maar ik vind dit persoonlijk echt belachelijk. De dame in kwestie was stokoud en heeft vast een prachtig leven gehad. Het leven gaat door

0
Reusjen 9 september 2022 om 09:54

Ik kan er met mijn verstand niet bij. Mensen massaal in rouw voor iemand die ze niet persoonlijk kennen en alleen op een positie zit omdat ze met een zilveren lepel in haar mond geboren werd.

Dat er te weinig politiebegeleiding is is dan wel weer een logisch argument.

0
Arie den Blanken 9 september 2022 om 13:49

Zo kan ik er ook met mijn verstand niet bij dat mensen zo massaal juichen om successen van sporters die ze niet persoonlijk kennen.

1
Skywalker 9 september 2022 om 10:16

Deze Tour of Britain was de laatste koers van Richie Porte. Je zal zo maar je laatste koersdag gereden hebben in je carrière zonder dat je het eigenlijk doorhad…

0
tim_vito 9 september 2022 om 14:47

Zo wint Movistar misschien wel 2 rondes deze week :-))

0
Dikke Kater 9 september 2022 om 22:33

Begrijpelijk besluit. Het land is immers in diepe rouw, valt overal te lezen.
Dat ze geen rekening houden met een of andere vage ranking is ook logisch.

0
Landeirovic 8 september 2022 om 23:13

Tjonge, wat een ongezien weinig respect in de 1e 2 berichten die ik lees! Ik denk dat de inwoners en dergelijke wel wat anders aan hun hoofd hebben dan de koers! Renners/personeel hebben er alvast alle begrip voor. Zou hier ook op zijn plaats zijn.

-1
Koers 9 september 2022 om 00:45

Het gros zal er weinig mee hebben lijkt me. En als ze het er daadwerkelijk zo druk mee hebben zitten ze niet op een Nederlandse koerssite te loeren. Daarnaast, is het echt zo erg? Het vrouwke werd 90+ en heeft het in die tijd zelfs tot koningin geschopt, dat is niet iedereen gegeven.

3
Krist The Vanma 9 september 2022 om 08:50

Tot koningin geschopt? Daar moet je niets voor kunnen en doen hé…

2
Gapenberg 9 september 2022 om 07:28

Was te verwachten en terecht gewoon.
Easy punten voor Movistar wel dit samen met Mas zorg natuurlijk wel voor rust en zekerheid.

Voor een land dat zo zot is van hun koningshuis verbaast het me wel dat er zoveel onbegrip is

-1
filver 9 september 2022 om 09:19

Gekker moet het niet worden. Man, man, man…

-1
Johan Eisma 8 september 2022 om 23:58

Volkomen terecht om – in Groot Brittannië – een dag lang stil te staan bij de dood van het Britse staatshoofd. Het gaat hier wel om de Tour of Britain. Ik kan me heel goed voorstellen dat Britse wielrenners helemaal uit de wedstrijd stappen, ook in andere wedstrijden zoals de Vuelta. Ik gun iedereen de gelegenheid om te rouwen over het verlies van deze moeder des vaderlands die alom geliefd was. Ze was een nationaal en internationaal fenomeen, in dezelfde categorie als Churchill, Kennedy en Gorbatsjov.

-4
Krist The Vanma 9 september 2022 om 08:50

Wat een onzin, zeg.

-1
Maillot à Pois 9 september 2022 om 09:42

Ik heb zelf hoegenaamd niets met welk koningshuis dan ook Krist, maar veel Britten zagen haar inderdaad zoals Johan hierboven omschrijft. En een internationaal instituut was ze zeker. Dus hij praat allerminst onzin. (alleen denk ik niet dat renners hiervoor uit de Vuelta gaan stappen)

1
Krist The Vanma 9 september 2022 om 14:04

Ik had het vooral op die moeder des vaderlands.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone