Zes (!) van de zeven UAE-renners lagen bij massale val in Dauphiné, vier Tour-helpers van Pogacar gehavend
Tim Wellens - foto: Cor Vos
vrijdag 7 juni 2024 om 08:31

Zes (!) van de zeven UAE-renners lagen bij massale val in Dauphiné, vier Tour-helpers van Pogacar gehavend

Bij UAE Emirates was er behoorlijk wat oplapwerk na de vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné. Maar liefst zes van hun zeven renners lagen namelijk bij de massale valpartij die ervoor zorgde dat de wedstrijd geannuleerd werd. Het lijkt er wel op dat de voltallige ploeg vandaag weer kan starten in rit zes.

Een van de slachtoffers bij UAE Emirates was Juan Ayuso, in het Critérium du Dauphiné de kopman van de ploeg en in de Tour de France een van de beoogde luitenants van Tadej Pogacar. “Hij is hard gevallen op zijn linkerheup, -elleboog, -knie en –enkel”, zegt ploegarts Adrian Rotunno, die via de sociale media van het team een update gaf over alle renners. “Er is geen hersenschudding of letsel aan de wervelkolom. Hij zal de komende drie à vier dagen stijf zijn en pijn hebben.”

Wellens, Sivakov en Politt
Een andere belangrijke pion voor de Tour de France, Tim Wellens, lag er ook bij. “Hij is op zijn rechterhand gevallen en heeft daar schaafwonden. Bij het scaphoid (een van de handwortelbeenderen, red.) voelt het wat ongemakkelijk, maar het functioneert nog volledig en hij heeft geen probleem met het besturen van de fiets. Wel zijn er nog kleine schaafwonden aan zijn onderrug en rechterknie. Er is geen hersenschudding of letsel aan de wervelkolom.”

Pavel Sivakov en Nils Politt, de andere twee UAE-renners die nu koersen in de Dauphiné en binnenkort aan de start staan van de Tour de France, liepen ook verwondingen op. “Hij is op zijn linkerheup en -knie gevallen en heeft gematigde schaafwonden”, zegt Rotunno over Sivakov.

Ook Politt is op zijn linkerheup en –knie gevallen. En net als Sivakov, heeft ook de Duitser daar gematigde schaafwonden aan overgehouden. Daarnaast is hij met drie ribben op zijn stuur geklapt. “Hij heeft geen longletsel en op de echografie was geen duidelijke ribbreuk te zien, alleen zacht weefsel. Ook heeft hij een bloeduitstorting.”

De enige renner die niet viel
Michael Vink is hard gevallen op zijn linker elleboog en heup. De Nieuw-Zeelander, die niet in de Tourselectie van UAE Emirates zit, heeft diepe schaafwonden, aldus Rotunno. Bij Igor Arrieta is de schade geringer. De jonge Spanjaard, die evenmin zal afreizen naar Firenze voor het Grand Départ, heeft na een val op zijn linkerheup gematigde schaafwonden.

Dan blijft er nog slechts één renner over: Marc Soler. Hij ging als enige UAE Emirates-renner niet tegen de grond. “Geen val, het gaat goed met hem”, sluit Rotunno af.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
28 Reacties
07-06-2024 08:52
"gematigde schaafwonden", als we dat niet zo direct uit het Engels zouden vertalen dan staat er "lichte schaafwonden".
    07-06-2024 14:28
    ER ook al eens aan gedacht dat een plotselinge hoosbui met vlak daarna een stralende zon door geen enkele organisatie of individu voorkomen gaan worden . Dan kan er alleen erna actie ondernemen worden .
07-06-2024 09:13
Zolang figuren als Plugge enkel kritisch blijven n.a.v. de gevolgen van een valpartij, gaat er niet snel iets veranderen. Als de gevolgen bij toeval meevallen en/of als het relatief onbekende renners betreft, hoor je ze niet eens over een valpartij. Vanaf de dag dat ze serieus eens naar de oorzaken van de (vele) valpartijen gaan kijken en zichzelf toch eens in de spiegel aankijken, is er hoop op verbetering. Uitsluiten kun je een val nooit, maar vanuit de slachtofferrol huilen terwijl je tevens zelf de 'dader' bent moet eens afgelopen zijn.
    07-06-2024 09:26
    Plugge maakt zich toch vrij vaak sterk voor de veiligheid van de sport? Betrokken geweest bij het Safer initiatief en bijvoorbeeld ook 3 dagen geleden, dus voor deze valpartij, communiceert hij hierover.

    Ik zie andere managers zich in veel mindere maten uit laten over dit onderwerp. Je neemt nu een artikel waar hij kritiek uit en concludeert daaruit dat het enige wat hij doet kritiek uiten is.
    07-06-2024 09:52
    Plugge kan toch ook overgaan tot daden met zijn eigen ploeg. Hij gaf zelf met andere woorden aan dat het SafeR initiatief mislukt is (gebrek aan daadkracht). Nu stuurt hij zijn renners gewoon weer op pad. Met zijn eigen F1 vergelijking, stuurt hij dus tegen beter weten in zijn coureurs de baan op ondanks zijn bezwaren m.b.t. het gebrek aan veiligheid.
    07-06-2024 11:58
    Inderdaad, de braafpraters bij ploegen die niets meer zeggen dan ‘we have good cooperation’ komen daar mee weg, en degenen die zich uitlaten over de grotere lijnen in de sport als Plugge krijgen hier de kritiek. Niet altijd fair.
    07-06-2024 12:06
    Natuurlijk, gewoon de renners niet laten rijden als protest. Dat is een optie. Je hebt dan ontevreden renners, boze sponsors, werkloze mecaniciens en ander ondersteunend personeel. En nog een boete van de UCI, die dan hun zakken niet kunnen vullen. Een boycot van 1 ploeg gaat geen revolutie veroorzaken.

    Plugge heeft geprobeerd het systeem van binnenuit te veranderen. Alleen als er niet meegewerkt wordt dan word je al gauw een roepende in de woestijn. Even in het midden gelaten of de aanpak een goede was. En wat gebeurt er dan, je gaat harder roepen om gehoord te worden. En dan gaan de criticasters roepen dat iemand een zeur is en niets bereikt. Gevolg is dat iemand weer zijn handen vanaf trekt. En dan gaan die criticasters nog harder roepen. Dus blijf vooral heel hard roepen, want dat zeker probleem verhelpen. Het is geen probleem van Plugge en VlaB zelf, hoewel zij nu vooral in het nieuws zijn omdat zij het zwaarst getroffen zijn, maar een systemisch probleem in het hele professionele wielerwereld.
    07-06-2024 12:12
    Blijkbaar was hij al een roepende in de woestijn. Ga dan over tot actie en trek je ploeg na overleg met je sponsoren eens een keer terug. Natuurlijk levert dat op korte termijn gezeik op, maar uiteindelijk zal de echte actie van één of meerdere grote ploegen moeten komen. De UCI doet te weinig en de kleinere ploegen kun je het niet verwijten dat ze de grote ploegen volgen. Mag hopen dat jullie eigen werkgevers ook begaan zijn met jullie veiligheid. Deze sport blijft zijn eigen graf graven, als je vele ex-profs hoort wensen dat ze niet willen dat hun kinderen gaan koersen. Hoeveel anti-reclame wil je hebben.
    07-06-2024 12:55
    Het zou kunnen helpen als de hele peloton er zo over dacht en zich daaraan committeert. Boycot van 1 ploeg is niet voldoende. De oplossing bij 1 ploeg neerleggen, ook al is 1 van de grootste ploegen, is hen te veel macht geven. Als morgen VLaB niet meerijdt, zal er in de kranten over geschreven worden, maar de wedstrijden gaan gewoon door. En volgende week speelt een ander issue op, zoals doping en andere fraude, die alle aandacht opeist. En dan gaan we weer met zijn allen roepen dat daar iets aan moet gebeuren en zal dit issue weer iets zijn wat in een bijzin staat. Mensen hebben nou eenmaal een korte aandachtsspanne. En als er dan weer een grote valpartij is dan zijn we alweer vergeten wat de werkelijke onderliggende issue is, gaan we Plugge weer de schuld geven, omdat we die naam ergens in onze grijze massa gekoppeld hebben aan de valpartijen.
    07-06-2024 13:30
    @ TP85,
    Precies, de UCI doet te weinig. Enige verantwoordelijkheid die je bij de ploegen en renners kan leggen is om aan te geven dat er een probleem is. De oplossingen en regels moeten vanuit de UCI komen.

    Je kan als ploeg of renner wel gaan staken, maar dat heeft toch pas echt effect als het minimaal iets van een kwart van de ploegen of een groot deel van het peloton is. 1 ploeg die 1 wedstrijd niet aan de start verschijnt kan veel te makkelijk worden genegeerd.
07-06-2024 08:38
Wat een ellende het wilt maar niet ophouden. Na breuken voor Vine, Ivo Oliveira, Rui Oliveira, valpartijen van onder meer Molano, Pogacar, Arrieta, Sivakov, Christen en ziektes van Bjerg, Covi, Ulissi. Een geluk breken de renners niet snel iets bij valpartijen!
    07-06-2024 11:14
    het wil *
07-06-2024 09:08
Bij UAE moet er heel snel een specialist worden opgenomen die de renners een valcursus geeft. *sarcasme uit*
    07-06-2024 09:48
    :D :D Ja vooral als je leest (ik denk op IDL) dat volgens de renners van de ploeg zelf, Nils Politt de eerste was die in de remmen kneep. Misschien een cursusje ‘wanneer rem ik wel en niet’ en een slipcursus?
    07-06-2024 09:53
    Oh ja en stuur BH ook meteen mee, van die ploeg lag iedereen er bij blijkbaar. En het is natuurlijk hoogst verdacht dat zowel bij BH als IG niemand een botje breekt, lijkt me dat we daar eens naar de voeding moeten kijken, dat is vast niet in de haak. :D
07-06-2024 08:35
Soler de man die ook in het Baskenland via een ronde door het bos alles wist te ontwijken. Maar goed, wat een ellende als dit al het beeld binnen 1 ploeg is …
    07-06-2024 08:46
    Hij is dan ook 2x in de top 35 geëindigd bij het Spaans nationaal kampioenschap veldrijden. hebben de Flitsers die beweren dat beoefenaars van de cyclocross minder kwetsuren bij massale valpartijen oplopen toch hun gelijk gekregen.
07-06-2024 08:48
DIt kaN je tOCh GeEN PEcH mEer NoeMeN
    07-06-2024 09:22
    UAE: 6 renners gevallen, 0 breuken.
    Visma: 2 renners gevallen, 2 breuken.

    Je snapt dit dat bericht juist weer een bevestiging is dat het allemaal geen pech is..?
    07-06-2024 09:52
    Hoe zou je dit dan op moeten lossen als Visma? Beide heren vallen doordat er voor hun renners onderuit gaan. Heeft niks met stuurman vaardigheden te maken.

    Misschien is de ene renner wat gevoeliger voor botbreuken dan dan de andere. Sowieso wordt de botdichtheid minder naarmate je ouder wordt. Dus oudere renners zijn gevoeliger.

    Ze zullen ongetwijfeld voldoende calcium binnenkrijgen met voeding.
    07-06-2024 10:27
    Ik vraag me wel af wat de posities vd renners waren binnen het peloton. Misschien heeft dat invloed op de ernst vd kwetsuur. Daarnaast: pech en impact van de huidige valpartij moet je wel bezien vanuit de pech en impact van alle valpartijen samen.
    07-06-2024 11:28
    @MaGarin Bij Bahrein ook 2 renners met breuken. Verder is Lemmen ook gevallen, maar oké. Ik verwacht vandaag nog wel wat dns en dnf's. You do the maths en de conclusies?
    07-06-2024 13:04
    @MaGarin Je kletst uit je nek.
07-06-2024 09:51
Uiteindelijk worden die klappen wel redelijk gelijk verdeeld dus.

Het probleem is mijns inziens ook niet aan bepaalde ploegen, renners, organisaties of gedrag onderhevig maar het feit dat die bolides zo enorm snel omlazeren tegenwoordig. Het materiaal moet onder de loep, zsm, dat kan je gewoon testen allemaal. Breng het naar een nieuwe standaard die wat k p u kost maar veiliger is. Maak desnoods de etappes wat korter daarvoor.
    07-06-2024 12:42
    Is dat niet juist het hele probleem an sich, dat etappes de laatste jaren korter en korter worden en parallel eraan steeds meer gevallen wordt? Dus, omdat er steeds minder kilometers in een etappe zitten hoeft men zich ook niet te sparen en gaan ze vanaf start tot finish als malloten tekeer. Explosiviteit brengt meer spektakel.
    Etappes zouden juist weer veel langer moeten zijn, waardoor vanzelf over het algemeen minder explosief gereden wordt.

    Lees trouwens best wel vaak hier dat wielrennen te conservatief is en meer open moet staan voor verandering. Vraag mij serieus af waar dat dan naartoe gaat leiden. Elke verandering lijkt er juist voor te zorgen dat er gevaarlijker gereden wordt.
07-06-2024 09:19
"massale"
07-06-2024 10:48
De regel is dat klimmers gekwetster uit die valpartijen komen dan robuuste renners. Bij Alpecin hoor je dit veel minder. Zal ook met stuurmanskunst te maken hebben, maar zeker ook met body.
    07-06-2024 12:04
    Klimmers gaan ook vaker in afdalingen op hun bek natuurlijk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine