Zes (!) van de zeven UAE-renners lagen bij massale val in Dauphiné, vier Tour-helpers van Pogacar gehavend
Bij UAE Emirates was er behoorlijk wat oplapwerk na de vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné. Maar liefst zes van hun zeven renners lagen namelijk bij de massale valpartij die ervoor zorgde dat de wedstrijd geannuleerd werd. Het lijkt er wel op dat de voltallige ploeg vandaag weer kan starten in rit zes.
Een van de slachtoffers bij UAE Emirates was Juan Ayuso, in het Critérium du Dauphiné de kopman van de ploeg en in de Tour de France een van de beoogde luitenants van Tadej Pogacar. “Hij is hard gevallen op zijn linkerheup, -elleboog, -knie en –enkel”, zegt ploegarts Adrian Rotunno, die via de sociale media van het team een update gaf over alle renners. “Er is geen hersenschudding of letsel aan de wervelkolom. Hij zal de komende drie à vier dagen stijf zijn en pijn hebben.”
Wellens, Sivakov en Politt
Een andere belangrijke pion voor de Tour de France, Tim Wellens, lag er ook bij. “Hij is op zijn rechterhand gevallen en heeft daar schaafwonden. Bij het scaphoid (een van de handwortelbeenderen, red.) voelt het wat ongemakkelijk, maar het functioneert nog volledig en hij heeft geen probleem met het besturen van de fiets. Wel zijn er nog kleine schaafwonden aan zijn onderrug en rechterknie. Er is geen hersenschudding of letsel aan de wervelkolom.”
Pavel Sivakov en Nils Politt, de andere twee UAE-renners die nu koersen in de Dauphiné en binnenkort aan de start staan van de Tour de France, liepen ook verwondingen op. “Hij is op zijn linkerheup en -knie gevallen en heeft gematigde schaafwonden”, zegt Rotunno over Sivakov.
Ook Politt is op zijn linkerheup en –knie gevallen. En net als Sivakov, heeft ook de Duitser daar gematigde schaafwonden aan overgehouden. Daarnaast is hij met drie ribben op zijn stuur geklapt. “Hij heeft geen longletsel en op de echografie was geen duidelijke ribbreuk te zien, alleen zacht weefsel. Ook heeft hij een bloeduitstorting.”
-
Lees ook Medisch bulletin na grote valpartij Critérium du Dauphiné: Breuken, schaafwonden en opgaves
De enige renner die niet viel
Michael Vink is hard gevallen op zijn linker elleboog en heup. De Nieuw-Zeelander, die niet in de Tourselectie van UAE Emirates zit, heeft diepe schaafwonden, aldus Rotunno. Bij Igor Arrieta is de schade geringer. De jonge Spanjaard, die evenmin zal afreizen naar Firenze voor het Grand Départ, heeft na een val op zijn linkerheup gematigde schaafwonden.
Dan blijft er nog slechts één renner over: Marc Soler. Hij ging als enige UAE Emirates-renner niet tegen de grond. “Geen val, het gaat goed met hem”, sluit Rotunno af.

Ik zie andere managers zich in veel mindere maten uit laten over dit onderwerp. Je neemt nu een artikel waar hij kritiek uit en concludeert daaruit dat het enige wat hij doet kritiek uiten is.
Plugge heeft geprobeerd het systeem van binnenuit te veranderen. Alleen als er niet meegewerkt wordt dan word je al gauw een roepende in de woestijn. Even in het midden gelaten of de aanpak een goede was. En wat gebeurt er dan, je gaat harder roepen om gehoord te worden. En dan gaan de criticasters roepen dat iemand een zeur is en niets bereikt. Gevolg is dat iemand weer zijn handen vanaf trekt. En dan gaan die criticasters nog harder roepen. Dus blijf vooral heel hard roepen, want dat zeker probleem verhelpen. Het is geen probleem van Plugge en VlaB zelf, hoewel zij nu vooral in het nieuws zijn omdat zij het zwaarst getroffen zijn, maar een systemisch probleem in het hele professionele wielerwereld.
Precies, de UCI doet te weinig. Enige verantwoordelijkheid die je bij de ploegen en renners kan leggen is om aan te geven dat er een probleem is. De oplossingen en regels moeten vanuit de UCI komen.
Je kan als ploeg of renner wel gaan staken, maar dat heeft toch pas echt effect als het minimaal iets van een kwart van de ploegen of een groot deel van het peloton is. 1 ploeg die 1 wedstrijd niet aan de start verschijnt kan veel te makkelijk worden genegeerd.
Visma: 2 renners gevallen, 2 breuken.
Je snapt dit dat bericht juist weer een bevestiging is dat het allemaal geen pech is..?
Misschien is de ene renner wat gevoeliger voor botbreuken dan dan de andere. Sowieso wordt de botdichtheid minder naarmate je ouder wordt. Dus oudere renners zijn gevoeliger.
Ze zullen ongetwijfeld voldoende calcium binnenkrijgen met voeding.
Het probleem is mijns inziens ook niet aan bepaalde ploegen, renners, organisaties of gedrag onderhevig maar het feit dat die bolides zo enorm snel omlazeren tegenwoordig. Het materiaal moet onder de loep, zsm, dat kan je gewoon testen allemaal. Breng het naar een nieuwe standaard die wat k p u kost maar veiliger is. Maak desnoods de etappes wat korter daarvoor.
Etappes zouden juist weer veel langer moeten zijn, waardoor vanzelf over het algemeen minder explosief gereden wordt.
Lees trouwens best wel vaak hier dat wielrennen te conservatief is en meer open moet staan voor verandering. Vraag mij serieus af waar dat dan naartoe gaat leiden. Elke verandering lijkt er juist voor te zorgen dat er gevaarlijker gereden wordt.