Zes op een rij voor Anna van der Breggen in Waalse Pijl

Zes op een rij voor Anna van der Breggen in Waalse Pijl

© Cor Vos

Topfavoriete Anna van der Breggen  heeft eens te meer de dameseditie van de Waalse Pijl op haar naam geschreven. Meteen goed voor zes op rij. Zoals verwacht viel de beslissing op de Muur van Hoei, de slotklim na 124 kilometer wedstrijd. De wereldkampioene haalde het in de sprint bergop van Cecilie Uttrup Ludwig en Demi Vollering.

De Spaanse Mireia Benito (Massi-Tactic) en de Nederlandse dames Marieke van Witzenburg (Doltcini-Van Eyck) en Kirstie van Haaften (Ciclotel) kleurden de aanvangsfase van deze Waalse Pijl met een vroege ontsnapping. Maar nog voor het ingaan van de finale werd het trio opnieuw ingerekend. Van Haaften als eerste, de twee anderen even later.

In de hellingenzone liet Boels-Dolmans niets aan het toeval over. De ploeggenotes van topfavoriete Anna van der Breggen namen de controle in het peloton, maar een aantal rensters lieten niet helemaal begaan en probeerden te anticiperen. Een zestal werkte zich los, maar ook daarin was Boels-Dolmans present met Amy Pieters en Chantal Van den Broek-Blaak. Audrey Cordon Ragot, Anouska Koster, Hannah Barnes en Floortje Mackaij waren de vier anderen.

Amy Pieters leidt de kopgroep – Foto: Cor Vos © 2020

Maar ook die vlucht was uiteindelijk geen lang leven beschoren. De dames van Boels-Dolmans namen nu resoluut de wedstrijd in handen, hielde het tempo hoog waardoor de poort achteraan wagenwijd open kwam te staan. Met een select groepje met daarin de belangrijkste rensters trokken we naar de laatste keer Muur van Hoei.

Van der Breggen, perfect afgezet door haar ploeggenotes, controleerde de volledige klim, maar hield toch nog voldoende overschot over om in de laatste 150 meter Cecilie Uttrup Ludwig en Demi Vollering af te houden. Vijfvoudig winnares Marianne Vos moest vrede nemen met een negende plaats. Van der Breggen wordt met haar zes zeges op rij nu alleenrecordhoudster op de erelijst van de Waalse Pijl.

Dit artikel delen:

35 Reacties

HoofdIsVrij 30 september 2020 om 12:20

Straf hoor! Eigenlijk zonder echte versnelling gewoon naar boven motoren.

Vollering, de kroonprinses, ook sterk.

LucasR 30 september 2020 om 12:24

Zo! Die gaat hard vooruit inderdaad!

Franco Ballerini 30 september 2020 om 12:32

Ja, Vollering zeer sterk met een gewaagde aanval op van der Breggen.

Prima teamwerk van Blaak en Pieterse, waarmee ze roet in het eten van de Trek plannen gooiden.

ivo001 30 september 2020 om 12:21

Klasse.

Is het niet halen voor ipv halen van?

Anketieletje 30 september 2020 om 12:31

Is het niet i.p.v. i.p.v. ipv?

Cayolle 30 september 2020 om 12:23

Pffff .. Houdt het nooit op? Met grote overwinningen dit jaar en overwinningen WP? Dit is natuurlijk ook wel echt een koers voor haar, maar toch ..

Marco 30 september 2020 om 12:33

Als van Vleuten er niet is zal het waarschijnlijk niet ophouden…

AnderJ 30 september 2020 om 12:45

Van Vleuten verloor hier vorig jaar ook van Van der Breggen. Van Vleuten is iets minder explosief. Toegegeven da’s wat minder belangrijk voor de koersen die nog komen.

Cayolle 30 september 2020 om 17:27

@Anderj: Ja, precies. WP is bij uitstek geschikt voor VdB omdat ze zo explosief is op de (> 200 m.) klim.

Wheely 30 september 2020 om 12:36

Heel mooi podium. Vollering en Ludwig twee leuke enthousiaste jonge meiden die er gaan staan komende jaren.

Anna oppermachtig.

thorsen 30 september 2020 om 12:53

10! 10! 10! 10!

Echt doodzonde dat ze gaat stoppen.

Schollekop 30 september 2020 om 13:04

Mooi! Maar ook wel saai eigenlijk als ze alles wint.

john 30 september 2020 om 13:19

OTL in een klassieker ,weer wat nieuws

Joachim 30 september 2020 om 13:36

Gebeurt niet vaak, maar niet nieuw, denk maar aan renners in Parijs-Roubaix die ver achterop liggen en toch nog de piste willen bereiken. En dan mogelijk voor een gesloten poort staan.

Zoals Siskevicius:
https://www.hln.be/sport/wielrennen/parijs-roubaix/het-straffe-verhaal-van-evaldas-siskevicius-de-laatste-renner-die-de-piste-in-roubaix-opdraaide~ad9b13b9/

Maillot à Pois 30 september 2020 om 13:39

Niets nieuws onder de zon, in elke wedstrijd is er een tijdslimiet die je moet halen om in de uitslag opgenomen te worden.
Met name in Parijs-Roubaix zijn er wel vaker renners buiten tijd.

LB117 30 september 2020 om 13:22

Leuk hoor, wat een droevenis eigenlijk voor de niet NL’ers onder ons

Rixt 30 september 2020 om 18:13

Ik ben Nederlander en vind er geen bal aan. Goh leuk weer v.d. Breggen, v. Vleuten of Vos die wint. Competitie is wat sport leuk maakt voor mij.

leo jansen 30 september 2020 om 13:35

Shit Puck DNF

hongerklopje 30 september 2020 om 13:41

Je vergeet het 1e woord: no

Chris Van Uden 30 september 2020 om 13:48

Hahaha!

AvdS 30 september 2020 om 14:24

Haha!

Koers 30 september 2020 om 17:04

voeg jij hem even toe https://nl.wikipedia.org/wiki/Puck_Moonen

Robbiebier 30 september 2020 om 17:05

OOHHH,NEE TOCH.

kleomantre 30 september 2020 om 18:39

das toch een mooie tabel op die wiki, die mag best wat uitgebreider

Pol 30 september 2020 om 19:05

Is dat onze toekomstige wereld kampioen ? Wat ze zelf zegt.

Skipper 30 september 2020 om 20:20

Haha was ik ook al naar op zoek idd, weer geen top-10…

VerstandOpNul 30 september 2020 om 13:46

Wanneer zou bij de heren voor het laatst de wereldkampioen tijdrijden de Waalse Pijl hebben weten te winnen?
Dat zijn toch bijna onverenigbare kwaliteiten zou ik denken..

Wheely 30 september 2020 om 13:53

Inderdaad, tenzij er op het WK een klimtijdrit wordt gereden.

Maar… Wie weet wat er gebeurt als Remco weer op de fiets zit!

Domestique 30 september 2020 om 13:53

Jalabert?

jan van schijndel 30 september 2020 om 14:00

Cadel Evans volgens mij.

o laat maar wk tijdrijden, oeps dacht ik

VerstandOpNul 30 september 2020 om 14:02

Wow, respect Domistique! Zo uit het hoofd?
Ik zie dat hij in 1997 wereldkampioen tijdrijden werd en de Waalse Pijl won.. (al zou de volgorde anders kunnen zijn geweest, wellicht)..

Maar 23 jaar geleden dus.. En ik ben van mening dat het dameswielrennen qua ontwikkeling ook zo’n 20 jaar achterloopt op het herenwielrennen.. ;-)

Binda 30 september 2020 om 16:31

Leuke vraag. Wellicht dat Pogacar, Roglic of Evenpoel in potentie die kwaliteiten kunnen combineren.

leo jansen 30 september 2020 om 15:25

20 Jaar geleden draaide het mannen wielrennen op epo, misschien Jalabert ook wel..Ik verwacht niet dat de dames zo diep gaan zinken.

SjorsPatate 30 september 2020 om 18:58

Heel tof voor van der Breggen. Maar dit is natuurlijk niet echt een uithangbordje voor het dameswielrennen. Het is een beetje hetzelfde bij het schaatsen een lange periode. Dezelfde personen winnen altijd. Dus waarom zou je gaan kijken. Waarom is er zo ontzettend veel niveauverschil bij de dames?

leo jansen 1 oktober 2020 om 08:51

Nadal heeft 12x roland garos gewonnen.
Wout van Aart wint bijna iedere wedstrijd waar hij aan deel neemt..waarom is het niveau verschil bij de mannen zo groot?

Headlines

Materiaalzone

Populair