Zegevierende Tolhoek: “Dit is heel erg speciaal”

donderdag 20 juni 2019 om 17:44
Zegevierende Tolhoek: “Dit is heel erg speciaal”

foto: Cor Vos

Antwan Tolhoek is al bezig aan zijn vierde seizoen als profwielrenner, maar de 25-jarige klimmer wist vandaag eindelijk zijn eerste profzege te boeken. De renner van Jumbo-Visma wist op de aartsmoeilijke Flumserberg uit de greep te blijven van Egan Bernal. “Dit is echt heel erg speciaal”, zo liet hij na afloop weten.


Tolhoek bewaart goede herinneringen aan de Ronde van Zwitserland, aangezien hij drie jaar geleden al het bergklassement wist te winnen. “Toen reed ik nog voor Roompot, maar ik was toen al heel erg blij. Maar om dan nu mijn eerste profzege te boeken…”, zo vertelt de ritwinnaar, die wist weg te rijden uit een omvangrijke kopgroep.

Over opkomende Bernal: “Ik durfde niet te kijken”
“Ik ben ook blij met de manier waarop we wonnen. We zijn als Jumbo-Visma nog maar met vijf renners in deze Ronde van Zwitserland. Mijn ploeggenoot Bert-Jan Lindeman reed de hele etappe hard op kop. Ik ben zo blij dat ik het kon afmaken”, aldus Tolhoek, die het nog even benauwd kreeg in de laatste kilometers.

De man uit Yerseke hoorde namelijk dat Bernal steeds dichterbij kwam. “Ik durfde niet achterom te kijken, aangezien hij me vorig jaar nog versloeg in de Ronde van Californië. Dit keer dacht ik echter bij mezelf: no way!”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Sammysosa 20 juni 2019 om 18:01

Prachtige zege! En een broodnodige opsteker op deze dag

vanSpringel 20 juni 2019 om 20:19

Wat is er gebeurd dan ? Hoezo broodnodig ?

Man met de hamer 20 juni 2019 om 18:03

Hele mooie overwinning. Ik ben blij dat hij nu een zege op zak heeft. Volgens mij moet er nog veel meer in het vat zitten voor hem, hopelijk komt het er nu uit. Het seizoen tot dusver viel een beetje tegen.

Sonsbach Allstars 20 juni 2019 om 18:05

Mooi, prachtig! Kruiswijk won als aanstormend talent ook ooit een bergetappe in de Tour de Suisse. Voor Tolhoek is dit hopelijk dan ook een opmaat naar meer

kelderfan 20 juni 2019 om 18:25

Daar ga ik in mee. Antwan Tolhoek heeft vorig jaar al zijn potentie laten zien. Maar die voor hem wat mindere Giro heeft hem toch goed gedaan. Met zijn 1e. WT-zege kan hij zeker verder.

O59 20 juni 2019 om 19:09

Leuke overwinning voor deze kerel. Jumbo is goed bezig !

Mardai 20 juni 2019 om 19:19

Geweldig! Wat zijn wij verwend in NL met alle wielertalenten op dit moment

limburgia 20 juni 2019 om 20:36

De jonge garde Nederlandse profwielrenners laten de oud Locomotief tijden herleven .

assen 20 juni 2019 om 20:37

Nederland al 66 overwinningen dit seizoen. Die 100 moeten we toch wel weer kunnen halen? :-)

En ik snap Sammysosa wel ivm die opsteker. Het rijden van de ploeg was tot nu toe waardeloos in deze ronde, en met dit grandioos succes is alles meer dan goedgemaakt.

illu 20 juni 2019 om 22:56

Die opsteker hadden ze idd hard nodig!

De dauphine viel natuurlijk ontzettend tegen en in de ZLM haalden ze vandaag niet eens alle podiumplaatsen… Deze opsteker redt deze periode gelukkig helemaal voor jumbo!

Retro Lex 20 juni 2019 om 22:48

Wat een mooie zege voor deze jonge knaap. En dat hij straks in de tour ook nog een etappe pakt. En dan wel zijn truitje dicht doet ;-)

tdola 20 juni 2019 om 23:01

Tolhoek gaat niet naar de tour.

tetedelacourse 20 juni 2019 om 23:13

Mooi manneke. Vorig jaar in de Tour al erg nuttig geweest, maar dit jaar niet heel erg progressie getoond in de Giro. Mooie overwinning dit.

Goed opgepikt ook door Jumbo en mooi doorgegroeid. En dan ook Groenewegen in de ZLM. Hoogtijdagen voor NL.

NDI22 21 juni 2019 om 00:24

Goed dat hij Lindeman benoemt. Die heeft echt veel werk gedaan, hield ook constant de snelheid er in als iemand aan het verzaken was. En dat heeft echt verschil gemaakt als je ziet dat Tolhoek maar 16 seconden overhoud. Top gereden van deze 2 vandaag.

Wheely 21 juni 2019 om 00:38

Genieton! Wat een mooie overwinning. Dit zijn ze hoor.

josemanuelfuente 21 juni 2019 om 11:27

Geweldig dat guitige koppie