Zeeman schrikt niet als Vingegaard vandaag tijd verliest: “Tijdrit ligt Pogacar beter”
foto: Cor Vos
dinsdag 18 juli 2023 om 09:23

Zeeman schrikt niet als Vingegaard vandaag tijd verliest: “Tijdrit ligt Pogacar beter”

In de voorbeschouwing van WielerFlits krijgt Jonas Vingegaard de volle vier sterren voor de Touretappe van vandaag, een lastige individuele van 22,6 kilometer. Maar Merijn Zeeman lijkt zich daar niet helemaal in te kunnen vinden. Volgens de sportief manager van Jumbo-Visma ligt de tijdrit Tadej Pogacar op papier beter dan Vingegaard.

“Jonas is een stuk lichter dan Pogacar”, zegt hij in gesprek met Het Laatste Nieuws. “De tijdrit telt veel vlakke stukken, waar meer absoluut vermogen kan geduwd worden, wat niet in het voordeel is van een lichtere renner. Jonas is echter geen doorsnee lichte renner. Hij is ontzettend aero en kan zo veel compenseren, maar los van de vorm van de dag na twee weken Tour ligt de tijdrit Pogacar beter dan Jonas. Ik zal niet schrikken als we wat seconden verliezen.”

Vingegaard en Pogacar reden in het verleden overigens twaalf tijdritten tegen elkaar. Drie keer was Vingegaard beter, negen keer Pogacar. In de Tour de France staat het voorlopig 2-2. Zowel in 2021 als 2022 was de Sloveen beter in de eerste tijdrit, beide keren in de eerste week. De Deen had dan weer telkens de bovenhand had in de tweede tijdrit, steeds in de derde week. In 2021 gaf Pogacar wel niet het volle pond tijdens de laatste rit tegen de klok omdat hij de eindzege toen al binnen had.

Woensdag all-in
Mocht Vingegaard inderdaad wat tijd verliezen en wie weet zelfs het geel, dan krijgt de Deen woensdag de kans om terug te slaan. Daags na de tijdrit staat namelijk de koninginnenrit van deze Tour op de planning. Deze zeventiende etappe is voor Jumbo-Visma een belangrijke dag, vertelt Zeeman.

“We hebben verschillende ritten aangeduid waar we het verschil wilden maken. De eerste keer was in de rit over Marie Blanque, wat lukte. Ook de rit van de dag nadien over de Tourmalet stond aangestipt, maar daar verloren we zelfs tijd. De rit van woensdag is ook omcirkeld. Dat is de dag waarop we all-in gaan.”

Van Aert en Kuss gaan niet sparen
Terug naar de tijdrit. Zullen Wout van Aert en Sepp Kuss zich tijdens de chronoproef sparen om Vingegaard woensdag nog beter bij te kunnen staan? “Nee. Wout en Sepp gaan ook voluit. Dat willen ze ook. Bij Sepp was dat niet op voorhand afgesproken, maar hij staat nu zesde en je weet nooit of dat nog eens van pas komt. Wout is het WK tijdrijden aan het voorbereiden. Normaal is het parcours te lastig voor hem, Wout denkt zelf dat het voor de dagzege tussen Jonas en Pogacar zal gaan, maar voor Wout is het een belangrijke dag voor wat nog na de Tour volgt.”


RIDE Magazine
47 Reacties
18-07-2023 09:37
Downgraden van zijn kansen vind ik altijd een beetje onzin. Ga gewoon fietsen, die psychologische spelletjes helpen de hele Tour als niets. Van beide kanten overigens niet
    18-07-2023 09:44
    Ik hoop dat het downgraden is - maar ik ben bang dat hij het echt denkt.
    18-07-2023 10:20
    Of downplayen?
    18-07-2023 17:49
    Zeeman had nog een trauma van De Plank van de mooie meisjes, vind het dan wel redelijk begrijpelijk je zo in te willen dekken. Dat trauma is nu wel voorbij.
18-07-2023 12:13
Om in een tijdrit met 2km aan 10% aan te komen met Pogacar die in het voordeel is vanwege een hoger gewicht vind ik dan wel weer lachwekkend.

Klimmen draait bijna puur om gewicht. Wat Van Aert doet kan eigenlijk helemaal niet, dus die tellen we even niet mee.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat Evenepoel op het vlakke in het nadeel is omdat hij zo licht is. Dus blijkbaar is dat niet zo'n dingetje.

Al met al een vrij zwakke poging zichzelf in te dekken. Zeg dan gewoon dat de vorm van de dag beslist of zo.
18-07-2023 10:16
Waarom reageren hier mensen alsof Merijn zich indekt? Hij is toch puur feitelijk aan het betogen?

Alleen echte marathon ritten liggen Pogacar niet, verder heeft hij op papier altijd de overhand.
18-07-2023 12:15
Merijn Zeeman is een enorm kundige, betrokken manager van TJV en 1 van de drijfveren achter het mega succes van de ploeg.

Wat een enorme zure, negatieve uitlatingen. Erg jammer en vooral erg onnodig.
    18-07-2023 13:21
    Precies dit.
18-07-2023 09:48
Ik zag Van Aert vanochtend nog iets heel anders beweren. Het wordt een dubbeltje op zijn kant, maar het gaat wel de verhoudingen neerzetten voor de twee bergetappes die nog volgen.
18-07-2023 09:54
Licht zijn voor een tijdrit zegt net zo gek veel. Misschien wel de beste tijdrijder de afgelopen jaren is de Aerokogel uit Schepdaal en die heeft een vergelijkbare lengte en gewicht als Vingegaard. En die wint ook op heuvelachtige parcoursen. Voor mij zijn de kansen gelijk tussen de Deen en de Sloveen vandaag.
    18-07-2023 10:55
    Evenepoel weegt echt geen 57kg
    18-07-2023 11:14
    @daniel17 Vingegaard ook niet toch?
    18-07-2023 13:37
    Ik dacht rond de 57-58, in ieder geval onder de 60
    18-07-2023 13:46
    Volgens de ploegvoorstelling bij de start:
    Evenepoel voor de Giro: 1m71 61kg
    Vingegaard voor de tdf: 1m75 60kg

    Dus redelijk gelijk qua gewicht en grootte :-)
18-07-2023 11:34
Ik ben het ermee eens dat Pogacar vandaag de favoriet is. Deze etappe voelt als cruciaal. Ik denk dat degene die hier het geel pakt, ook de Tour wint. Ondanks de etappes die nog komen. Ik hoop op Vingegaard, ik vermoed Pogacar.
18-07-2023 11:21
"Wel niet" is niet per sé fout, maar echt correct is het ook niet. Een rekenkundige zou ook geen 4 + -3 zeggen, maar zal 4 - 3. En een schrijver van artikelen zou aan de basis toch een taalkundige moeten zijn en ervoor zorgen dat het lezen van een tekst zo prettig mogelijk gemaakt wordt, dus zonder gebruik van overbodige woorden.
18-07-2023 17:40
Ben benieuwd of Merijn nu wel geschrokken is.
18-07-2023 09:32
Dit ligt Pogacar ook veel beter uiteraard, mocht Vingegaard deze tour winnen heeft hij toch echt wel klasse getoond tegen een Pogiriaans TDF parcours
    18-07-2023 11:29
    Tegen een Pogacar met beperkte voorbereiding en op 85% van zijn kunnen ;)
    18-07-2023 11:38
    Als Pogacar op 85% van zijn kunnen zou zijn, was hij deze Tour niet gestart
    18-07-2023 11:59
    Toch denk ik dat Pogi meer vermoeid is. Maar ik hoop op een seconden spel.
    18-07-2023 12:25
    Als Pogacar een normale voorbereiding had gekend en hier bij de start 100 % in vorm geweest was, zou hij nu al een kleine twee minuten voor Vingegaard gestaan hebben. Dan was de Tour al gereden.
    18-07-2023 12:31
    Ten eerste onzin dat percentage nattevingerwerk en ten tweede totaal irrelevant.

    Er is werkelijk waar geen enkele koers ter wereld waar je niet met gejamaar en al dan niet beredeneerde perecntages kunt komen aankakken. Pogi en Vingy staan hier gewoon in prima vorm in een zinderend duel tegenover elkaar. Geniet er nou maar van want voor je weet was dit de laatste keer.
    18-07-2023 12:41
    Romans
    Nu stel je me zwaar teleur. Natuurlijk staat Pogi hier qua vorm niet gelijkwaardig aan Vingegaard. Goede vorm, ja. Maar topvorm, gedragen door een brede basis, neen. Een percent is enorm op dit niveau, en ik vermoed dat het zelfs meer dan een % is.
    18-07-2023 12:50
    Ze staan hier gewoon op 100% van wat mogelijk is. Ontlopen elkaar nauwelijks iets en hebben allebei eigen wapens. Pogi is niet intrinsiek een betere tourrenner dan Vingegaard, getuige ook de uitslag van afgelopen jaargang. Of was dat ook een percentagekwestie?
    18-07-2023 12:51
    Paul hoe weet jij dit, tenzij ke trainingsdata hebt is het puur speculeren op basis van wat uae wil dat je weet. Als ik hun was zou ik zeggen dat mijn kopman een mayige voorbereiding had, om op die manier de druk te verminderen en in de underdog possitie te kruipen.
    18-07-2023 12:52
    Weer maar eens perfect verwoord door Romans. Geneuzel over percentages heb je niets aan. Het is niet alsof je de koers later nog eens over mag doen als je wel aan een bepaald percentage zit.

    Voorlopig staat Pogi overigens dichter bij Vingegaard dan vorig jaar toen hij wel aan 100? procent was gestart...
18-07-2023 09:50
Is er al een etappe geweest waarin Jumbo zegt dat het parcours/slotklim Vingegaard beter ligt?
Hoop dat Vingegaard de TdF wint, maar met deze commentaren steeds lijkt het bijna alsof Jumbo er zelf niet in geloofd. Eerst is het alle ballen op de derde week, nu lijkt het alsof het alle ballen op woensdag wordt.
    18-07-2023 10:31
    Als je het artikel had gelezen had je de vraag niet gesteld...
    18-07-2023 12:00
    Ben ik niet met je eens Uit t Hol. Heb het artikel gelezen & rondom de Marie Blanque ging het er ook steeds over dat die klim Pogacar beter ligt. A la, ze hebben het geprobeerd de dag erna nogmaals op een etappe waarvan ze wel dachten dat die Vingegaard beter lag. De rest van de Tour gaat het (op woensdag na) enkel over "dit ligt Pogacar eigenlijk beter".
    Ze hangen wat mij betreft teveel steeds naar Pogacar te wijzen. Het gaat steeds over "het plan" (ook Vingegaard zelf). In "het plan" hadden ze geen rekening gehouden nu voor te staan. Als "het plan" is woensdag 5 minuten te pakken, is het een fantastisch plan (maar mijns inziens vrij onrealistisch).
18-07-2023 10:21
Je kan weer merken aan de commentaren hier dat de voetbalcompetitie stil ligt. Treurig niveau.
18-07-2023 11:38
Dit is slechts een fractie van het volledige interview. Zo geeft Zeeman voor het eerst toe dat Van Aert door de ploeg tekort gedaan werd in Sebastian. Na de vraag of dat ook niet het geval was in andere ritten, antwoordt hij ontkennend. Maar zonder veel overtuiging. Duidelijk dus.
Ook met de vraag over het doemscenario waarbij Jumbo niet alleen geen ritten maar uiteindelijk ook geen truien zou kunnen winnen, zat Zeeman duidelijk verveeld. Maar dan nog zou Jumbo een schitterende Tour gereden hebben, volgens diezelfde Zeeman. Gekker moet het niet worden.
    18-07-2023 11:45
    Dat Zeeman toegaf dat van Aert tekort werd gedaan in Sebastiaan kwam wel overtuigend over natuurlijk, want dat past wel in je straatje.
    18-07-2023 12:37
    Sjonge jonge
    Alle analisten waren het over San sebastian eens. Heel wat ook over andere ritten waarbij Van Aert, om een eufemisme te gebruiken, niet de gepaste hulp kreeg. Nu ook Zeeman aarzelend zijn fout toegeeft... Nu ook nog sommige "would be" kenners van WF.
18-07-2023 12:06
Ik zie Vingegaard vandaag gewoon de tijdrit winnen en daarmee het algemeen klassement naar zijn hand zetten. Wint hij vandaag niet, dan ligt dat niet aan het tijdritparcours, maar aan zijn eigen niveau. Als hij vandaag tijd verliest op Pogacar, dan wint Pogacar de Tour, aangezien Vingegaard, met uitzondering van de Marie Blanque etappe, niet in staat lijkt om Pogacar te lossen en hij hem ook niet kan kloppen in een sprint bergop.
18-07-2023 10:07
Slap verhaal weer van een angsthaas die zich bij voorbaat indekt voor een tegenvaller. Bij mij was (en is) Pogi ook favoriet, maar obv de recente laatste-week-Tour-uitslagen in ook de vlakke tijdritten zou Vingegaard "statistisch gezien" licht de voorkeur genieten. Bij de bookmakers is het overigens 50/50.

Nooit zal ik overigens de beelden vergeten waarbij Merijn Zeeman als een laffe hond wegloopt bij een interview, toen duidelijk werd dat Roglic in die bewuste slottijdrit volledig door het ijs zakte (en Pogi iedereen naar huis reed). Wellicht speelt dat trauma hem ook nog enigszins parten.
    18-07-2023 10:15
    t zit je hoog he
    18-07-2023 10:30
    Ineens niet meer mijn favoriete dolfijn. Heeft Zeeman je persoonlijk iets aangedaan of zo?
    18-07-2023 10:32
    Waaar komt toch die behoefte vandaan om zo agressief te reageren op berichten over Jumbo Visma? Hebben ze je wat aangedaan? Heb het idee dat er meer een trauma bij jou zit.
    18-07-2023 11:01
    Een zure dolfijn uit nieuw zeeland
    Die piste azijn langs de plee rand
    Maar voor schuld hoeven vissen
    Dus echt nooit te gissen
    Het is altijd de schuld van de Zeeman.
    18-07-2023 11:10
    Ik vind inderdaad niet dat Jumbo heel handig opereert in deze Tour; dat ze na de zwakke dag van Pogi alle registers open trokken om te kijken of hem nog wat meer achterstand aan te smeren viel, vond ik logisch. Toen Pogi bewees dat het om een eenmalig incident ging om het dan nog een keer proberen (afgelopen zaterdag) vond ik bij voorbaat verspilde energie (en erg jammer van mijn pre-match bets op Woods en Ciccone, dat ook). De theorie was dat Vingegaard opeenvolgende klims beter zou verteren en de koers daarom hard gemaakt moest worden. Daaruit sprak veel vertrouwen in hun kopman. Om je dan voorafgaand aan een cruciale tijdrit weer zo lafjes in te dekken tegen een teleurstelling vind ik jammer, maar geheel in lijn met eerder door Zeeman vertoond gedrag in de media, met als "hoogtepunt" het snel weglopen bij een interview toon de boot Roglic dreigde te kapseizen. Het beeld dat ik daarbij van Merijn Zeeman krijg is dat hij graag op de voorgrond treed bij succes, maar dat hij zich bij tegenslag snel in de bosjes verstopt en zich daarom op voorhand maar vast lafjes uitlaat. Als Vingegaard in de tijdrit toch tijd pakt op Pogi zal hij zich dus vast wel weer als eerste melden om te zeggen dat hij er altijd in heeft geloofd...
    18-07-2023 11:21
    Achteraf was het bij voorbaat verspilde energie. Zo lust ik er nog wel een paar. Vorig jaar werd de tour juist op een dergelijke manier gewonnen. Wie niet waagt...
    18-07-2023 11:28
    Volledig mee eens Flipper. Heel af en toe is er zelfs op WF iemand te vinden die verstand van wielrennen heeft. Zonder zich te laten leiden door een persoonlijke of nationalistische voorkeur voor een renner of ploeg.
    18-07-2023 11:43
    Paul,

    Dus alleen als je dezelfde mening hebt als jij heb je verstand van wielrennen?
    Jij bent wel erg vol van jezelf hè
    18-07-2023 12:03
    Is toch logisch dat Merijn doodziek was. Niemand had dit verlies verwacht. Ik ook niet.
    18-07-2023 12:34
    Sjonge jonge
    Iedereen mag uiteraard een eigen mening hebben. Wat ik mis zijn gefundeerde meningen, goed geargumenteerd. Op die basis kan een discussie gevoerd worden.
    Maar al helemaal niet op basis van een enkele inhoudsloze zin en een persoonlijke aanval, zoals jij hier in jouw nadeel demonstreert. Ik daag je uit een evaluatie te maken van je beschamende reactie. Alsof een ander die geschreven had (over jou bijvoorbeeld). Ik ben benieuwd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine