Zeeman boekt successen met Jumbo-Visma: “Maar er zijn potentiële bananenschillen”
foto: Cor Vos
dinsdag 22 december 2020 om 09:32

Zeeman boekt successen met Jumbo-Visma: “Maar er zijn potentiële bananenschillen”

Voor Jumbo-Visma was 2020 in veel opzichten een buitengewoon succesvol jaar. De ploeg eindigde als eerste in de teamranking, Primož Roglič kroonde zich tot eindwinnaar van de UCI Worldranking en Wout van Aert werd op de UCI Ranking de beste eendagscoureur.

Zeeman heeft het in een uitgebreid interview met NRC dan ook over een ‘geweldig’ jaar, maar ziet ook de mogelijke keerzijde van de medaille. “Het afgelopen jaar was geweldig, maar daardoor wordt mijn werk deze winter moeilijker. Het jammere aan deze sport is dat ploegen niet profiteren van succes”, aldus de sportief manager van Jumbo-Visma.

“De marktwaarde van Wout en Primož is enorm gestegen. Managers zeggen dan dat het huidige contract ontoereikend is. Dat zijn potentiële bananenschillen. Daar moeten we wat mee.” Zo hengelt INEOS Grenadiers nadrukkelijk naar de handtekening van goudhaantje Wout van Aert. Beide partijen zijn nog steeds met elkaar in gesprek.

Budgettaire uitdagingen 
Zeeman ziet ook de nodige budgettaire uitdagingen voor zijn ploeg in 2021. “We hebben veel gewonnen, maar weinig verdiend. En erg veel uitgegeven. Coronatests kosten 120 euro per stuk. Begrotingstechnisch liggen er allemaal uitdagingen. Mensen denken dat het geld binnenstroomt met zoveel overwinningen. Nee, want je moet bonussen betalen. Contracten opwaarderen.”

“Het eerlijke verhaal is dat al dat succes mij ook veel zorgen richting de toekomst geeft. Want ik ben niet iemand die makkelijk accepteert dat we renners moeten laten gaan.” Zeeman schetste eerder al in een tweeluik met WielerFlits het pad voor de toekomst en vertelde over de groeimogelijkheden van sommige talenten. De Nederlander keek ook terug op het afgelopen seizoen.

Lees:
Merijn Zeeman na boerenjaar Jumbo-Visma: “We gaan nu een andere fase in”
Merijn Zeeman over Jumbo-Visma: “We werken nu al aan de ploeg voor 2025”

RIDE Magazine
73 Reacties
22-12-2020 09:45
Ben er vrij zeker van als van Aert een eerlijk loon naar waarde krijgt dat hij gewoon blijft. Jumbo lijkt niet helemaal bereid/mogelijkheid om dit te betalen.
    22-12-2020 10:04
    Erg subjectief, want wat is eerlijk? Bij het bepalen van wat ze Van Aert willen betalen, kan het TJV-management maar naar een ding kijken: de belangen van de ploeg en niet naar de belangen van Van Aert. Dat laatste is aan Van Aert zelf. Als die twee belangen (ongeveer) in dezelfde lijn liggen, zal Van Aert blijven.
    22-12-2020 10:46
    klopt maar er moet dan ook niet zo veel negatieve reacties zijn als hij zou veranderen wat je hier kan verwachten.
    22-12-2020 10:58
    @stijn
    Dan kiest hij toch voor het geld? Het is z'n goed recht verder, maar als hij naar Ineos gaat kan dat maar één reden hebben. Wat mensen daar dan van vinden moeten ze zelf weten.
    22-12-2020 11:00
    Wat maakt het uit hoe mensen hier reageren, dat is toch onbelangrijk. Ik zou me er vooral niet druk over maken. Bovendien vind ik niet dat je mensen kunt voorschrijven hoe ze wel of niet mogen reageren (behalve fatsoensnormen).
    22-12-2020 14:23
    Hoe de reacties hier zijn zal WvA en TJV worst zijn.
    Feit is wel toen Wout weg wilde bij Nick Nuyens DCQ maar ook "Sky" dit niet aan durfden. TJV stak de nek uit om Wout binnen te halen en deed al het mogelijke om Wout te begeleiden, helpen tbv zijn revalidatie.
    Enig respijt heeft de ploeg bij WvA mag men aannemen. Bij bijv. Sky had hij in eerste jaar niet dezelfde kansen gehad in de Tour.
    Echter wat een redelijke beloning is dat is erg subjectief. 2,5 miljoen is al een flinke gage, immers wie garandeert dat 2021 even succesvol gaat zijn?
    Tevens is er een bonus systeem mogelijk en nog andere manieren van belonen. Blijft WvA zo presteren dan wordt 3,5 - 4 miljoen wellicht het plafond. Daarnaast kan Ineos veel meer salaris bieden dan TJV waardoor een vertrek wat dat betreft logisch is. Sportief zit hij beter bij TJV maar een renner moet niets laten liggen, ook niet grote salarisverschillen omdat een carriere nog ca. een 10 jaar maximaal kan lopen, en met flink pech nog veel korter.
    22-12-2020 14:39
    Ik denk niet dat de nulletjes in het contract de doorslag zullen geven, maar wel andere zaken: versterking voorjaarsploeg, rol in de komende Tour(s). Dit kwam ook al ter sprake in de docu Wout, waar een wil is...
22-12-2020 09:47
Het gaat natuurlijk erg tegenstrijdig worden, maar dat probleem heeft een succesvolle voetbalclub in de eredivisie natuurlijk ook. Als TJV nogmaals zo'n jaar heeft in 2021 gaat het nog lastiger worden om deze ploeg bij elkaar te houden. Er zijn veel aflopende contracten, zeker ook van bepaalde kopmannen en het zal dus een lastig verhaal worden om ze allemaal binnenboord te houden. Rennere als Van Aert, Kuss, Vingegaard, Foss en Bennett zullen wellicht bij diverse andere ploegen hoog op de verlanglijstjes staan.
    22-12-2020 10:47
    Verschil met voetbalclubs is dat die enorme transfersommen ontvangen en er dus zelf ook nog wat aan overhouden.
    22-12-2020 14:29
    Wanneer de kas na alle kosten leeg is dan is het wellicht beter Wout te laten gaan om de centen in te zetten voor het behoud van de andere belangrijke renners die nodig zijn om de tour, giro, vuelta te kunnen winnen.
    De andere keuze leidt mogelijk tot een minder sterke GT ploeg waardoor het grote doel in gevaar komt waarbij men zou spelen op de Tour en de monumenten wat vaak tbv meerdere jaren nog moeilijker is.
22-12-2020 09:59
Ik zou Roglic wel na 2021 laten vertrekken. Die kan dan niet meer en zal dan nog gekkere dingen gaan doen, waarbij hij dan wel door de mand valt.
    22-12-2020 10:08
    Zeiksnor.
    22-12-2020 10:20
    Wat een onnozel gelul zeg. Al zou ik Roglic ook laten gaan, maar dan simpelweg om de reden dat hij in de jaren dat hij dan voor Jumbo Visma heeft gereden, meest waarschijnlijk zijn top jaren heeft gekend (als je over 15 jaar terug kijkt op zijn carrière). Ik zal al snel verkiezen om minder geld per individu te betalen en dus een grotere groep met potentiële winnaars te hebben dan de helft van het budget op een paar grote namen te spenderen. Dit is volgens mij ook hoe Lefevre het aanpakt, en op die manier haalt hij met de 'net niet grootste renners een hoop visibiliteit voor de sponsoren binnen.
    22-12-2020 10:59
    Een winnaar van een GT laten vertrekken, terwijl hij nog een contract heeft. Ze hebben zijn contract bewust t/m 2023 verlengd en hij maakt het volledig waar. Welke reden heeft JV dan om hem te laten vertrekken? Zelfs monumenten kan hij winnen.
    22-12-2020 12:05
    De leukste thuis.
    22-12-2020 14:32
    vanHoefelen is wellicht liefhebber en kenner van darten of biljart wellicht.
    Roglic koerst nog niet zo lang en heeft voldoende potentie om de komende jaren nog altijd voor de overwinning te rijden bij meerdere rondes.
22-12-2020 10:23
Ik lees dat als een aankondiging dat in 2022 van het rijtje Bennett, Kuss, Roglic of van Aert er 1 of meerdere niet meer bij TJV rijden
    22-12-2020 10:25
    Gelukkig ben jij dat.

    Enige wat we kunnen doen is wachten
    22-12-2020 10:45
    Hoort bij het leven. Er zullen ook renners (salarissen) gaan wegvallen ivm pensioen. Kruijswijk en Gesink over 2 of 3 jaar.
    22-12-2020 10:49
    Roglic heeft nog een contract t/m 2023.
    22-12-2020 13:40
    Bennet en Kuss zijn secundair en vooral Bennet zou er goed aan kunnen doen te verkassen als hij echt een palmares bij elkaar wil fietsen.
    Kuss kan op termijn teamleider worden, en is daarom een prioriteit tot er een vergelijkbaar Nederlands talent opduikt.

    Kruijswijk en Dumoulin gaan in principe niet weg, maar ook die 2 moeten water bij de wijn doen omdat ze niet de absolute kopmannen meer zijn. Alhoewel Kruijswijk vooral pech had (en het de vraag is of hij langzaam over zijn top is of niet) en Dumoulin zich echt moet bewijzen in 2021.
22-12-2020 10:34
Laten we eerlijk zijn, als 1 van de stakeholders vertrekt dan is dat ook niet het einde van de wereld. Heel leuk voor de ploeg als ze blijven, geen wereldramp als er eentje vertrekt. En dan gewoon weer verder bouwen met de renners die je hebt. Er rijdt voldoende potentie rond.
Aan de andere kant is het ook goed voor de belangrijke renners om hun zegeningen te tellen. Wanneer je weg bent ga je pas merken wat je mist.
    22-12-2020 10:53
    +1
    22-12-2020 13:52
    Van Aert lijkt me een top prioriteit omwille van de sponsor belangen in België en heeft wel echt voor dit team gekozen omwille van de cultuur in het team. Maar van Aert is niet geheel ontvankelijk voor geld. (Zie de transfer naar TJV destijds)

    Roglic heeft al een paar keer water bij de wijn gedaan om te blijven, als er een Italiaans / Sloveense sponsor komt kan hij zomaar weg zijn. (Maar, bij Roglic lijkt geld niet de belangrijkste motivatie en hij is honkvast)

    Hoe dan ook, beide renners blijven denk ik heden liever dan ze gaan maar het budget van TJV is eindig, een ‘offer you can’t refuse’ is goed mogelijk.

    Als men er komt door BV Kruijswijk en Bennet te offeren om deze 2 te houden, dan is dat de eerste keuze die men moet maken.

    Groenewegen drukt ook zwaar op het budget en past eigenlijk niet zo goed meer in de belangrijkste doelstellingen. Maar, hij heeft een lang contract en na dit traumatische jaar gooi je zo iemand niet meteen buiten. maar als het puur zakelijk en sportief is, zou Groenewegen beter naar een kleiner pro Tour team gaan (vergelijkbaar met Lotto) maar wie wil hem nu nog?
    22-12-2020 14:13
    @Lalsacien; hier is er weer één. Van Aert is niet naar Jumbo gegaan voor het geld. Hij kon bij Nuyens aanzienlijk meer verdienen.
    22-12-2020 14:36
    @beer je commentaar was, "mensen verwijzen hier CONSTANT naar". Zwaar overdreven dus. Maar goed dat je er eentje aangeeft.
    22-12-2020 14:45
    Kan me redelijk goed vinden in je bericht Knightbiker, maar je statement over wie wil Groenewegen nog vind ik zwaar overtrokken, als zelfs dopingzondaars nog een plek krijgen in het peloton (even mijn persoonlijke mening daarover daargelaten) is er zeker nog ruimte voor Groenewegen. Een renner die ieder jaar 10 overwinning binnen hengelt, er zijn genoeg ploegen die hem met open armen ontvangen.
    22-12-2020 15:29
    +1 voor Marik inderdaad. Met de kanttekening dat dit vooral voor de ronderenners geldt. Met van Aert zit je in de klassiekers ook gebakken, dus als er een of meer moeten gaan zou ik dat pas in het laatste geval van Aert laten zijn.

    Het is ook nog eens een halve Nederlander die een mooi uithangbord kan zijn in een belangrijke groeimarkt voor de sponsor.
22-12-2020 10:43
Wout hetzelfde loon geven als Primoz, Tom en Dylan. Als hij meer wil, gewoon laten vetrekken. En met het succes van Primoz in de Vuelta gaat de focus in de Tour gewoon weer 100% op het geel. Heeft Wout daar moeite mee, dan moet hij met de Tour gewoon thuis blijven. Hij is de kopman in de klassiekers, en die zijn allemaal voor hem. De Tour moet hij als bonus zien en anders maar niet. Verder moet Jumbo vooral de focus leggen op scouten van talent à la Team Sunweb/DSM en de academy. In dat opzicht is de transfer van Tom ook niet een bijster goede zet geweest, voor beide partijen eigenlijk.
    22-12-2020 10:48
    Ik mag hopen dat Dylan niet het salaris krijgt van Wout. Wout moet op salarisnivo Roglic komen.
    22-12-2020 10:52
    Dat vind ik dus juist het probleem. Groenewegen krijgt echt gewoon veel te veel voor wat ritjes in zlm tour. Krijg vaak te lezen wout kan toch niet meer verdienen dan roglic hoe moetroglic daar over denken. Maar dat groenewegen op dit moment veel meer dan van Aert verdiend is logisch en hij zou ook niet meer mogen verdienen volgens sommigen hier.
    22-12-2020 10:53
    Eens, behalve de laatste zin want dat is achteraf gepraat. Bovendien was Dumoulin volgens mij zijn vertrouwen kwijt in Spekenbrink. 2020 is daarnaast niet het seizoen geworden wat veel volgers van Dumoulin verwacht hadden. De vraag is of die verwachtingen realistisch waren. Wat 2021 voor Dumoulin gaat brengen, ik weet het niet maar ik laat me graag verrassen. Pas daarna kun je conclusies trekken over de overstap naar TJV.
    22-12-2020 10:55
    @apemantus
    Als sponsor zit je erin voor de publiciteit. Dumoulin brengt publiciteit met zich mee, tijdens de Tour ging het in Nederland meer over Dumoulin dan over Roglic, die (eerlijk is eerlijk) niet echt aanspreekt. Het is dus maar wat je als een goede zet beschouwt.
    22-12-2020 10:57
    Waar halen jullie het salaris van Groenewegen?

    https://www.cyclingnews.com/news/peter-sagan-tops-pro-cycling-highest-earners-list/
    -> Hier zie ik Roglic op 2m, Dumoulin op 1.8m, maar van Groenewegen geen spoor.
    22-12-2020 11:02
    @Eljorro Wout en Dylan wisselen van salaris.
    @Stijn de ZLM toer had in 2019 blijkbaar zestien etappes. Een ander omlaag halen is een vaak toegepaste tactiek om eigen(zwakke) argumenten kracht bij te zetten.
    22-12-2020 11:14
    -Stijn-,
    Heb je de lijstjes van overwinningen goed bekeken? Van vorig jaar? Het jaar daarvoor? En het jaar voordien?
    Wat je dan zal opvallen is dat Groenewegen altijd hoog staat op de lijstjes, en dat hij ieder jaar opnieuw stappen heeft gezet (in kwantiteit en kwaliteit). Bovendien is hij al wat langer verbonden aan de ploeg, en samen met Roglic degene die TJV weer "smoel" heeft gegeven. Want 5 jaar terug was deze ploeg nog het lachertje van de Worldtour. En daar mag je deze twee ook gewoon de credits voor geven die ze verdienen.

    Maar het zal voor iedereen duidelijk zijn dat je een poster van Wout boven je bed hebt hangen, en een foto van Groenewegen op je dartbord....
    22-12-2020 11:22
    ik ken groenewegen zijn zeges. Kuurne brussel kuurne, tour etappes en waaieretappe in parijs-nice zijn de mooiste. Al de rest vindt ik van niet zoveel waarde. ALs je dan ook nog eens weet dat dylan altijd een hele trein nodig heeft...
    Ik heb niks tegen groenewegen, toen die hele heisa in polen was heb ik ook gezegd dat het vaker gebeurt wat hij doet. Als jij dat er van wilt maken omdat ik vindt dat hij overgewaardeerd is is dat jouw probleem Michelangelo.
    22-12-2020 11:27
    Zou het heel dom vinden als JV volgend jaar weer vol voor de tour gaat.
    1. Pogacar heeft dit jaar bewezen dat je ook de tour kan winnen met een paar prima knechten.
    2. Dit jaar was voor Roglic hét moment om de tour te winnen, Bernal niet in vorm, Dumoulin niet top, bardet (weer) niet goed, pinot weggevallen...
    3. Je creeërt dan wellicht veel ontevredenheid bij renners als Van aert, die naast de klassiekers natuurlijk ook gewoon in de tour willen scoren, ik denk persoonlijk dat als JV komende jaren zo krampachtig blijft vasthouden aan ‘geel in Parijs’ dit de ploeg niet ten goede komt, want ik zie het met Roglic niet gebeuren en veel andere renners gaan dan hun biezen pakken.
    22-12-2020 11:47
    "Dit jaar was voor Roglic hét moment om de tour te winnen"

    Ik dacht hetzelfde vlak na de Tour dit jaar. Maar daar ben ik na de Vuelta dus op teruggekomen.

    Ik geef hem in 2021 zeker nog een kans op geel in Parijs. En dat was dit jaar ook gewoon gebeurd, zonder die bizarre tijdrit naar de La Planche des Belles Filles. Verder heeft TJV hier hoop ik ook lessen uitgetrokken, en zal het plan van aanpak naar gelang het verloop van de Tour tijdig aangepast worden.
22-12-2020 10:55
Weet iemand over welke bedragen we hier praten? Salaris Roglič versus dat van Van Aert. (Groenewegen, Dumoulin?)
Realistisch gezien moet Van Aert ongeveer hetzelfde gaan verdienen als een van der Poel en Alaphilippe. Geen idee of die überhaupt bij elkaar in de buurt zitten. Ineos laten we maar even buiten beschouwing want ik vermoed dat een Kwiatkowski bijvoorbeeld al meer verdient dan deze mannen.
    22-12-2020 10:57
    vdp zal zo'n 2 miljoen zijn denk ik
    22-12-2020 10:58
    Primoz verdient 2 miljoen (bron L'Equipe) en Wout zou nu puur voor de weg zo rond de 7 ton verdienen.
    22-12-2020 11:14
    Ok thanks, als VdP en Roglič op de twee miljoen zitten dan moet Wout ook krijgen natuurlijk. Ik mag toch hopen dat Alaphilippe dat ook vangt.
    22-12-2020 11:18
    Denk dat van der Poel vooral zijn geld binnenhengelt met individuele sponsorcontracten. En dat hij ver boven het inkomen van een Kwiatkowski zit. Er is weliswaar wat overlap tussen team en individuele sponsoring, maar we zien Mathieu in de Alpecin commercials en niet Dries de Bondt. Verder zijn er nog individuele contracten met Canyon, Shimano, Zwift, etc. Dat komt dus bovenop het salaris dat hij krijgt van Alpecin Fenix. Nee, Mathieu zit vér boven Kwiatkowski.
    22-12-2020 11:20
    @Wheely
    Julian verdient zelfs nog meer, 2,3 miljoen. Ik ben het trouwens met je eens dat Wout op het niveau van Roglic moet komen. Zijn prestaties rechtvaardigen dat.
    22-12-2020 11:26
    Ik had de sponsoring van canyon erbij geteld die is 1 miljoen toch?
    Hoeveel geeft Red Bull eigenlijk aan van Aert?
22-12-2020 10:59
Ook gezeur over geld, maar dan zonder de calimero-helm van zijn Vlaamse collega.

De volgende ontwikkeling gaat zijn het transfermodel zoals in het voetbal. Waardoor niet de fietsprestaties maar "rennershandel" het belangrijkste financieringsmodel wordt. En waarin uiteindelijk de tweedeling gaat ontstaan van rijk en arm, groot en klein. Zoals je dat in de voetballerij ook hebt. Zit ik niet op te wachten.

En wat is wijsheid voor TJV? Het blijft ergens ook koffiedik kijken. Is Roglic nog niet op zijn top, of misschien volgend jaar "over the top"? Hoe goed is Van Aert volgend jaar, valt dan ook alles zijn kant op (of valt hij zelf?) Wat doet Dumoulin? Hoe sterk komt Groenewegen terug? Wat gebeurt er met Kuss, Bennett? En wat doen de sponsoren?

Ik hoop vooral dat wielrennen wielrennen blijft, en niet verandert in voetbal 2.0, met schimmige contracten, afkoopsommen, dubieuze wielermakelaars, zwart geld etc. Contract is contract, en dat teken je allebei met gezond verstand.
    22-12-2020 11:34
    Helemaal mee eens. Gaat nu al om teveel geld. Of het zoals voetbal wordt weet ik niet. Het zijn te verschillende sporten. Maar imo maakt geld het wielrennen kapot, zoals dat in het voetbal al gebeurt is.
    22-12-2020 14:43
    Renners mogen voor mijn part nog een heel stuk meer verdienen. Als je ze vergelijkt met andere sporten dan worden ze maar "magertjes" beloond. Feit is wel dat het financieel model volledig fout zit, iets wat Lefevre al jarenlang hekelt.
    22-12-2020 14:47
    Bepaalde managers hanteren meer en meer de onderhandeling tactiek die men in jet voetbal ziet waardoor inderdaad een grotere tweedeling zal ontsaan wat Michelangelo benoemt.
    Echter de salarissen kunnen niet omhoog in het wielrennen omdat de budgetten eenvoudigweg ook niet jaar na jaar substantieel stijgen.
    Daar komt bij dat bij voetbal de ploeg (club) de entreegelden ontvangt en TV gelden wat niet het geval is bij het wielrennen.
    Slechts een Ineos, UAE en wellicht Bahrein kunnen zich meerdere uitschieters veroorloven puur omdat men veel grotere budgetten heeft en of geldschieter voor wie 10/15 miljoen meer niet echt een rol speelt.
22-12-2020 11:13
Verbaast me dat het openbreken van het contract zo lang duurt. Je hebt twee partijen die met elkaar door willen, hebben ze beide al aangegeven. Geld zou in deze nooit het probleem moeten zijn, van Aert haalt dat met publiciteit alleen al terug. Roglic en van Aert zijn je toppers, beloon ze dan ook als toppers. Dumoulin heeft wat te bewijzen, en de vraag is hoe de ontwikkeling van Kuss, Foss, Vingegaard en iets mindere aard Bennett gaat doorzetten, maar je twee kopmannen, die met zijn 2e bij de beste 5 ter aarde horen daar schuif je mijn inziens alles voor opzij.
En dat van Aert meer ruimte wil in de tour, niet meer dan logisch, in de vlakke etappes en heuvelachtige etappes moet hij gewoon de ruimte krijgen (mits er genoeg man zijn om de kopman te beschermen, denk aan ziekte of valpartijen waardoor er meerdere uitvallen). Daarnaast kan van Aert in de bergetappes rustig mee gaan in de vlucht, strijden voor groen en mocht het nodig zijn zich laten zakken. Denk dat TJV echt wel heeft geleerd van de afgelopen tour.
    22-12-2020 11:23
    +1
    22-12-2020 11:29
    Denk dat JV volgend jaar gewoon weer met een hybride team naar de tour moet: 4-5 renners om kopman geel te beschermen, 3-4 renners om ritten te kapen.
    22-12-2020 11:49
    Uiteindelijk moet je zorgvuldig afwegen hoeveel eieren je in je mandje wilt.

    Geel + ritten kapen lijkt me te doen. Maar dan krijg je het dilemma of je dat wilt doen met Wout of Groenewegen. Wout heeft als meerwaarde dat hij dit op vele terreinen kan doen en ook kan knechten, Groenewegen heeft als meerwaarde dat hij een betere massasprinter is dan Wout (ook al zijn er hier sommigen die daar op een of andere manier aan twijfelen). Keerzijde: hoeveel "trein" geef je Groenewegen mee?

    Geel + groen + ritten: dit betekent kwaliteit inleveren in massaspurts, en alle ballen op Wout in de vlakke ritten en overgangsritten. Met als resultaat veel ereplaatsen ipv overwinningen in sprints, en de vraag of "geel" wel altijd de beste ondersteuning krijgt.

    Mijn ideale tourploeg zou bestaan uit zowel Roglic, Dumoulin alsook Van Aert en Groenewegen. En ik zou een streep zetten door de groene trui. Pure massasprints voor Groenewegen (met Wout in de "trein"). Lastiger sprintaankomsten voor Wout (met eventueel Groenewegen om Wout in positie te brengen). Geen uitgebreide sprinttrein maar enkel een goede leadout-man. Kuss/Bennett als ondersteuning voor Dumoulin en Roglic in de diepe finale, en twee multifunctionele renners als Gesink en Martin mee voor het betere knechtenwerk.

    Vraagt een beetje inschikken aan alle kanten, maar dan heb je een ploeg die iedere dag mee kan doen.
    22-12-2020 12:09
    Groenewegen die van Aert in positie gaat brengen op een lastige aankomst en Groenewegen die gaat scoren zonder trein? :-)
    22-12-2020 12:22
    Michelangelo, Groenewegen in de tour lijkt me niet verstandig. Laat hem nou eerst maar even in de luwte terugkeren in het peloton. Ik zou niet veel veranderen aan de tourploeg, misschien 1 klimknecht opofferen voor een extra knecht op het vlakke om het werk van van Aert op te vangen. Roglic, Kuss, Dumoulin, Gesink, Martin, Van Aert, Vingegaard en Teunissen. Waarbij zeker de eerste 6 zekerheidjes zijn. Daarbij kan Teunissen van Aert ondersteunen in de sprintaankomsten met Tony Martin. Vingegaard kun je nog laten wisselen met eventueel een Bennett of Kruiswijk al zou ik alle ballen op Roglic gooien met betrekking tot de gele trui en heeft Bennett nu toch ook wel verdiend om voor zijn eigen te rijden. VIngegaard heeft mij echt verrast in de Vuelta dit jaar, steeg boven zijn eigen uit.
    22-12-2020 13:00
    BartP25,

    ik denk niet dat het doel moet zijn om Groenewegen in de luwte terug te laten keren, maar vooral om hem zo snel mogelijk terug te laten komen als topsporter. Hij heeft straks 9 maanden in de luwte geleefd, en ik denk dat het onmogelijk gaat zijn om in de luwte terug te komen. Zelfs al begint ie in San Juan.

    In het peloton zelf denk ik dat er anders tegen Groenewegen wordt aangekeken dan dat sommige WF-reaguurders hier doen.
    22-12-2020 13:08
    Oh ik kijk hem echt niet na hoor, maar hem laten starten in het grootste mediacircus ter wereld op wielrennen gebied lijkt me nou echt niet verstandig. Het is daarnaast nog eens afwachten hoe het sprinten gaat bij hem, de kans dat hij weer volledig op 100% zit van voor dit vreselijk ongeluk lijkt me nagenoeg nul. Komend jaar rustig vertrouwen opbouwen met Groenewegen. Daarnaast moet je een tourselectie verdienen, je best mogelijk ploeg moet starten, de kans dat Groenewegen na 9 maanden geen enkele koers dan alweer bij de top 8 van TJV (wat momenteel gewoon ontzettend sterk is in de breedte op grote ronde gebied) zit zou me zeer verbazen.
    22-12-2020 13:19
    Geld speelt natuurlijk wel degelijk een rol. Binnen het huidige budget zijn de toppers eigenlijk niet allemaal te betalen. Dus moet de ploeg telkens om extra geld vragen bij de sponsors. Met Wout er bij schat ik in dat 5 renners (Primoz, Tom, Steven,Dylan, Wout) een miljoen of meer verdienen. Op een totaal budget van 22 a 23 miljoen zie je al snel dat dit gaat knellen. En het gaat maar door, volgend jaar lopen de contracten af van George en Sepp om maar een paar te noemen. Zeker in het geval van Kuss dient zich de volgende miljoenen investering al weer aan. Zeeman stipte al aan dat bij het wielrennen succes niet wordt beloond. In het voetbal kan Ajax bij succes in de Champions League tientallen miljoenen bijschrijven. Bij wielrennen kost het alleen maar geld ivm bonussen en opwaardering contracten.
    22-12-2020 13:31
    Tuurlijk speelt geld een rol, maar wat ik bedoel is dat voor de hoofdsponsor van de ploeg Wout van Aert een gigantische meerwaarde kan hebben in hun poging de Belgische supermarkt branche aan te vallen. Samen met Evenepoel de meest populaire coureur in een land dat gek is op wielrennen. Ik snap je punt dat er meerdere renners zijn met een groot budget. Groenewegen, Dumoulin en Kruiswijk moeten gaan presteren, waarbij Kruiswijk op een leeftijd komt dat zijn eerstvolgende contract gedevalueerd kan worden. Dan maak je ruimte voor Kuss. Als je moet kiezen tussen Kuss en Bennett uiteraard altijd voor Kuss kiezen. En uiteraard zijn er grenzen aan wat van Aert kan eisen qua salaris, maar ik zou er alles aan doen om hem te behouden. Hoort bij de beste renners ter wereld en is op meerdere disciplines inzetbaar (veldrijden, tijdrijden, sprinten en klassiekers), daarnaast nog jong en zijn sterkste jaren moeten nog komen. Zou de grootste blunder van de ploeg zijn als ze hem laten lopen.
    22-12-2020 13:33
    bartp25,
    Uiteindelijk kun je qua mediacircus misschien wel beter starten in de TdF. Vooraf even wat gedoe, maar vanaf dat de wedstrijd bezig is gaat het voor alle journalisten toch over de waan van de dag ipv om die ene sprinter die toevallig terugkeert in de TdF.

    Waar ik het wel mee eens ben is dat hij zijn selectie ook moet verdienen. Maar dat geldt voor iedere renner. Zo is Wout ook gedebuteerd in de TdF; hij zou eerst niet mee gaan, maar hij was dusdanig sterk dat Kruijswijk (en de ploegleiding) hem erbij wilde hebben. Hij zal dus moeten aantonen dat hij weer "de oude Groenewegen" is wil hij kans maken op een tourselectie.

    Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een Groenewegen in vorm tot de 3 beste sprinters ter wereld behoort. Ik vind hem beter dan Bennett, Ackermann, Sagan, Viviani etc. En dat geeft meer kans op succes in massasprints dan met Wout.

    En langzaam terugkeren... dat kun je je als topsporter bijna niet veroorloven. Hadden ze Wout langzaam terug moeten laten keren na zijn crash? Ook Wout (en iedere andere topper) wil zijn goede jaren verzilveren, da's heel normaal. Het is niet dat ze tot hun 67 op hun fiets kunnen blijven zitten en geld verdienen. Contracten lopen af, moeten verlengd worden, etc.
    22-12-2020 13:42
    Michelangelo, verschil in mening, niks mis mee.
    Ik denk dat als hij in ik zeg maar een koers hypothetisch, de rond van valencia een een 10tal centimeter van zijn lijn zou afwijken (wat ontzettend vaak gebeurd in de sprint) valt de heisa reuze mee, gebeurd dit in de de tour dan krijgt hij weer de volle lading over zich heen. Dan kun je zo een jongen kapot maken.
    De man ligt zover ik weet nog vast voor een aantal jaar, en ik verwacht dat na komend seizoen een opbouwjaar te hebben dat hij het seizoen erna weer fantastisch gaat zijn. Hoort mijn inziens inderdaad ook bij de 3 beste sprinters ter wereld in normale doen.
    Ik kan me niet voorstellen, na dit ongeluk wat ook bij hem mentaal heel hard is binnengekomen, dat hij meteen weer voor de knikkers gaat meedoen. Eenieder die dat van hem verwacht is mijn inziens niet helemaal op de hoogte van de impact dat zo een ongeluk kan hebben op iemand.
    Ik ga zoals ik Dumoulin dit jaar niet heb afgerekend op prestaties volgend jaar Groenewegen niet afrekenen op prestaties.
    22-12-2020 13:42
    @bartP25

    Helemaal eens hoor, en ik denk ook dat de sponsors echt zo ver als mogelijk zullen gaan om hem te behouden. Ik wilde alleen de dilemma's schetsen waar een wielerploeg mee te maken heeft.
    22-12-2020 14:57
    Wat Murcia aangeeft. Geld speelt absoluut eem rol bij TJV daar budget niet giga is. Bovendien heeft Jumbo al eens verhoogd en meer sponsors meegebracht zoals Calvé en nu Hema.

    Verder is het absoluut onjuist dat WvA van zeer groot belang is voor de uitbreiding van Jumbo in België zoals gisteren of zondag al is toegelicht waarom dit een misvatting is. Leuk meegenomen dat wel maar niet van bepalend belang.
    Wout zou op min of meer niveua salaris Roglic moeten komen maar kennelijk is er krapte in de kas. Wout als wereldkampioen en even succesvol in 2021 als in 2020 is op de markt een 2,5, 3,5 mm waard. Alleen zijn er weinig ploegen die dit zomaar kunnen vrijmaken behalve een Ineos en UAE wellicht. Bij Bora betaald de fietsenboer een deel van het salaris van Sagan, die overigens bij een nieuw contract ook zal moeten inleveren.
22-12-2020 11:33
Eerst maar eens zien wat een Dumoulin aankomend seizoen gaat presteren. Mocht dat tegenvallen dan heb je in 2022 alweer een groot budget vrij om andere contracten op te waarderen.
Daarnaast heb je een Kruijswijk die op leeftijd is, eigenlijk nooit iets wint, en in 2020 amper op de fiets gezeten heeft. Ook Steven is geen goedkope jonge, dus bij wederom een sh*t seizoen kan die ook vertrekken.

En hoppa je hebt bakken met geld vrijgemaakt !!!

Winnaars zoals Roglic en Van Aert aan boord houden, renners die niets presteren buiten mikken ongeacht nationaliteit. Simpel.... ;)
    22-12-2020 14:59
    Kort door de bocht maar wel waar het om gaat en hoe men mogelijk komend jaar eea kan beoordelen en erna handelen. Logisch zou ene JC gezehd hebben.
22-12-2020 12:03
Overwinningen in het wielrennen blijven toch vooral individuele prestaties..

Teams zouden veel meer afgerekend moeten worden op een ratio UCI-punten gedeeld door budget.
22-12-2020 12:12
7 ton voor WvA is dik verdienen voor Jumbo, met de reclame voor Jumbo op de Vlaamse markt. Jumbo zal bereid zijn daar veeeeel meer voor neer te tellen.

1,8 mln voor Tom is wel heel veel.
    22-12-2020 13:09
    Bij Wout zie je hoe snel prestaties een contract goedkoop doen lijken terwijl hij toen hij tekende natuurlijk een prima deal sloot voor een eerstejaars World Tour renner. De keerzijde is dat management en renner bij een veel minder jaar niet zullen vragen om minder salaris. In dit opzicht loopt een werkgever altijd het meeste risico. Het salaris van Tom was gebaseerd op diens prestaties in 2018 en daarvoor. In 2019 was dit zeker niet een gek bedrag. Andere ploegen boden hem meer.

    @Martino87
    TJV heeft zich altijd in het openbaar uitgesproken dat de afwikkeling van Wout zijn contract met Nuyens een zaak was van de renner en diens management. De juridische strijd is ook nog steeds niet afgerond in België. Of er achter de schermen wel een rol is geweest weten wij natuurlijk niet.
    22-12-2020 15:04
    Voor de uitbreiding van Jumbo in België is WvA geen noodzaak. Hooguit leuk meegenomen.
    Er zijn immer ook andere BV’ers die reklame willen maken voor wat euro’s. Bijvoorbeeld Tom Waes.
    Bovendien gaan veel Belgen al naar AH vanwege assortiment en prijs en wanneer er een Jumbo is gaat de wielerminnende Belg evengoed naar de Jumbo ipv naar de Carrefour ( die duur is) Colruyt of zelfs Delhaize omdat men in het algemeen een gunfactor heeft voor een super die het wielrennen ondersteund en zeer belangrijk omdat ook de Belgen goede waar willen voor een lage prijs. Colruyt, Delhaize, Carrefour en ook AH zijn allen duurder dan Jumbo.
22-12-2020 12:54
Heeft Jumbo ook niet het oude contract van Van Aert afgekocht?
    22-12-2020 14:46
    Die zaak is nog niet helemaal uitgeklaard volgens mij. Ik denk dat er nog steeds een zaak loopt waarbij Nuyens heel wat geld terugeist van Van Aert.
22-12-2020 14:27
De Potentiele Bananenschillen, leuke bijnaam voor deze ploeg eigenlijk, gezien het geel van hun outfits :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine