Wout van Aert: “Val heeft grotere impact gehad dan gedacht”

zondag 28 juli 2019 om 12:55
Wout van Aert: “Val heeft grotere impact gehad dan gedacht”

foto: Cor Vos

De revalidatie van Wout van Aert zal langer duren dan aanvankelijk gedacht, zo laat zijn ploeg Jumbo-Visma weten. De Belg hoopte over twee maanden zijn rentree te maken, maar een tweede operatie gooide roet in het eten. “De val heeft een grotere impact gehad”, aldus Van Aert.


Van Aert kwam op vrijdag 19 juli zwaar ten val tijdens de individuele tijdrit in de Tour, nadat hij met zijn been bleef haken aan een hek. De Belg liep daarbij een diepe vleeswond op, waardoor hij een operatie moest ondergaan. Er werd na de ingreep gesproken over een revalidatieperiode van ongeveer twee maanden.

De 24-jarige Van Aert moest echter nog een keer onder het mes, aangezien een pees moest worden gehecht. “Ik ben vorige week in Pau geopereerd en daar vier dagen in het ziekenhuis gebleven”, zo begint hij zijn verhaal. “Toen ging alles best goed. Ik kon met krukken lopen en de arts zei dat ik wat tijd nodig had om te herstellen.”

Wout van Aert tijdens de individuele tijdrit in en rond Pau – foto: Cor Vos

Tweede operatie 
Niet veel later kreeg Van Aert echter een tegenslag te verwerken. “Ik ben in een ander ziekenhuis opnieuw onderzocht. Daaruit bleek dat de eerste operatie niet voldoende was om optimaal herstel te garanderen. Daarom moest ik afgelopen woensdag voor een tweede keer onder het mes. Deze operatie was erg belangrijk voor het vervolg van mijn carrière.”

“De dag na de operatie had ik veel pijn, maar vrijdag ging het al wat beter. Ik lig nu nog in bed zonder dat ik iets kan. Ik doe een paar kleine oefeningen om de beweging erin te houden”, zo schetst Van Aert, die vanuit het ziekenhuis zag hoe zijn ploeggenoot Steven Kruijswijk naar het podium reed.

“Als ik zie hoe de ploeg nu presteert, had ik graag een steentje willen bijdragen. Het is heel mooi om het te zien en te volgen, maar ook pijnlijk”, aldus Van Aert. Het is nog niet bekend wanneer de wegrenner annex crosser weer een rugnummer kan opspelden.

Dit artikel delen:

19 Reacties

jessevdalen 28 juli 2019 om 12:59

Klinkt heftig!

Marik 28 juli 2019 om 12:59

Zuur hoor

koos verrek 28 juli 2019 om 13:15

Belangrijk voor ’t vervolg van ze carrière sjonge jonge

santosrenner 28 juli 2019 om 13:22

Edit: Thx, nu niet meer

Matxin 28 juli 2019 om 13:26

Het is echt te hopen dat hij ooit weer op een fatsoenlijk niveau kan wielrennen, want dat zeker niet evident na z'n zware blessure.

Mechanieker 28 juli 2019 om 13:46

Beterschap!

jkjustin 28 juli 2019 om 13:54

Belangrijk is dat er niks geforceerd wordt door TLJ. accepteer dat deze jongen er voorlopig uit ligt. Laten er alsjeblieft geen Sunweb-Dumoulin praktijken gaan ontstaan.

lucas14 28 juli 2019 om 13:55

Denk dat jumbo visma dit verstandig aanpakt, sowieso stonden er nauwelijks nog wegraces op zijn programma

Into 28 juli 2019 om 13:58

Beterschap Wout! Wat een koning

Panter 28 juli 2019 om 14:29

Hij zal sterker terugkomen. Zware blessures of ziektes zorgen bij renners met karakter erop dat ze nog harder trainen waardoor ze meestal sterker terugkomen. Voorbeelden genoeg in het verleden zie maar armstrong, museeuw, valverde, …

Franco Ballerini 28 juli 2019 om 14:36

Hopelijk op tijd hersteld voor het veldrit seizoen. Ik vermoed dat het verschil met MvdP stukken kleiner of zelfs weg zal zijn en dat het een prachtige tweestrijd kan worden.

DeGroteMolen 28 juli 2019 om 15:43

En waar is dat ‘vermoeden’ op gebaseerd? Van Aert werd vorig seizoen wekelijks ‘vernederd’ in het veld. Waarom zou dat komend seizoen anders zijn?

Franco Ballerini 28 juli 2019 om 16:11

Twee dingen:

1. De transferperikelen hebben ongetwijfeld zijn neerslag gehad op de prestaties van van Aert.

2. Van Aert heeft natuurlijk een veel betere begeleiding bij TJV dan Mathieu bij Corendon. Zo zal zijn hoogtestage met Kruijswijk en ook zijn Tour ervaring hem intrinsiek veel sterker hebben gemaakt.

Maar ja, als ik Mathieu nu weer zie huishouden op het EK mountainbike….

Tripodboom 28 juli 2019 om 17:54

Dat moeten we nog maar afwachten, misschien gaat het fietsen wel weer snel genoeg, maar hoe zal dat gaan met het lopen in een zwaar veld en door zand?

EddyB1958 29 juli 2019 om 07:20

@ Ballerini de suprematie van Mathieu was er ook al het seizoen voordien. 32 zeges tegen 9, maar Wout won het WK.

Scott Sunderland 28 juli 2019 om 14:46

Tijd nemen om goed te herstellen inderdaad. Misschien wat veldrijden later als opbouw voor het komende wegseizoen.

Ik vond hem een van de meest indrukwekkende renners deze Tour. En tevens de meest afschrikwekkende valpartij die ik zag.

koos verrek 28 juli 2019 om 18:07

Perfecte smoes voor weinig crosse en alles op ’t voorjaar.

Spurter 28 juli 2019 om 23:35

Die gaat gewoon het cross-seizoen laten schieten. Misschien dat hij er een paar rijdt, maar zeker geen volledig seizoen.

Gewoon op het voorjaar mikken, volgend jaar weer de Tour. Zie ‘m zonder gedegen voorbereiding op het cross seizoen ook niet winnen van MvdP.

EddyB1958 29 juli 2019 om 07:33

Ik zie hem zelfs met alle Jumbo Visma knowhow niet winnen van Mathieu. Verwacht dat hij er 15 à 20 zal rijden.