Wout van Aert: “Strade Bianche, dat is kippenvel om naar te kijken, maar ook om te rijden”

Door , dinsdag 28 juli 2020 om 09:00
Wout van Aert: “Strade Bianche, dat is kippenvel om naar te kijken, maar ook om te rijden”

Van Aert met Fuglsang en Alaphilippe in het wiel - foto: Cor Vos

Wout van Aert staat hoog genoteerd in het favorietenlijstje voor Strade Bianche, de eerste wielerklassieker sinds de uitbraak van de coronacrisis. De kopman van Jumbo-Visma speelt geen verstoppertje, maar is wel realistisch. “Als ik met jongens als Alaphilippe, Valverde of Fuglsang aan de slotklim begin, ben ik gezien.”

Zijn liefde voor Strade Bianche is groot. “Het sprookjesachtige landschap spreekt tot de verbeelding”, vertelt Wout van Aert vanuit Tignes, waar hij op stage is met de Tourkern van Jumbo-Visma. “Ik kreeg vroeger al kippenvel als ik de wedstrijd op tv zag, maar als renner heb je net hetzelfde gevoel. Offroad-koersen schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, maar Strade Bianche is voor mij de enige unieke. Waar in België of Frankrijk al eens kunstmatig wordt gezocht naar stukjes grind, zien we in Toscane gewoon een aaneenschakeling van doorgangswegen tussen dorpen. Natuurlijke grindwegen tot tien, twaalf kilometer lang.”

Santa Caterina
“Dat ik er bij mijn debuut in 2018 meteen derde werd, helpt ook mee in de magie”, lacht hij. Menig wielerfan herinnert zich de beelden van een zwalpende en vallende Van Aert op de steilste stroken van de Santa Caterina, de slotklim naar het Piazza del Campo (zie fragment onder dit interview). “Ik word daar nog steeds over aangesproken, ja. Dat moment bepaalt, samen met de podiumplaats, mee mijn liefde voor die koers. En dan is er uiteraard nog het feit dat het een wedstrijd is die bij mijn capaciteiten als renner past. Op de slotklim in Siena na dan. Geen onbelangrijk detail…”

Van Aert verduidelijkt: “De grindstroken liggen me. Het technische aspect speelt in mijn voordeel. De hellingen zijn niet té lang. Ze zijn vaak in trapjes te beklimmen en je ziet meestal de top. Dat maakt het iets gemakkelijker om je te forceren. La Redoute bijvoorbeeld, dat is vijf minuten aan een stuk klimmen. Daar heb ik geen verhaal tegen mannen die tien kilogram minder wegen. Op de Strade kan je veel compenseren met kracht en techniek. Daarnaast loont aanvallend koersen. Daar hou ik van. Alleen… Dan wacht in volle finale nog de Via Santa Caterina, hé. Als ik met jongens als Alaphilippe, Valverde of Fuglsang Siena binnenrijd, ben ik altijd gezien.”

Van Aert op de witte wegen van Strade Bianche – foto: Cor Vos

Met de wagen vanuit Tignes naar Siena
Dat laatste zorgt ervoor dat Strade Bianche voor Van Aert niet de gemakkelijkste wedstrijd om te winnen is. Toch wil de 25-jarige Kempenaar er alles aan doen. “We staan zaterdag allemaal aan de start zonder referentiepunt. Maar daar ben ik niet bang voor. In de Dauphiné van vorig jaar heb ik geleerd dat ik een hoogtestage goed verteer. Dat levert me nu een mentaal voordeel op. Ik ben er klaar voor. Woensdag rijd ik samen met ploegmakker Mike Teunissen met de wagen vanuit Tignes naar Siena. We laten niets aan het toeval over en willen het parcours nog eens grondig verkennen, kwestie van goed voorbereid aan de start te staan.”

Het najaar wordt een moeilijk in te delen periode, vindt Van Aert. “Als het coronavirus het toelaat, wordt het drie maanden volle bak koersen. Het is moeilijk om te pieken naar de klassiekers als voorafgaand ook de Tour de France een groot doel is voor de ploeg. Mijn intenties zijn duidelijk: ik wil vanaf dag één goed zijn, met als doel die goede vorm zo lang mogelijk te rekken. Trouwens, zoals de situatie rond Covid-19 nu is, pak je maar beter mee wat je kan.”

“Pakken wat je kan”
“Ik herinner me de woorden van mijn coach Marc Lamberts, toen we begin dit jaar in Tenerife op stage waren in de aanloop naar Omloop Het Nieuwsblad. Je weet niet wat er de komende weken gaat gebeuren, zei hij. Je kan maar beter meteen in orde zijn. Ik vond het toen nog grappig, maar amper een goede week later zat Europa op slot. Ik zal die woorden vandaag niet snel meer in de wind slaan. We proberen te knallen. Zowel in Strade Bianche als in Milaan-San Remo trouwens.”

Want ook in de Primavera start Van Aert opnieuw met ambitie. Met de vlakke finish en zijn sprintsnelheid ziet hij ook daar kansen. “Vorig jaar overleefde ik vlot de Poggio en eindigde ik zesde in de sprint. Dan denk ik dat dat nog beter kan, want ik heb pas een paar maanden later veel meer vertrouwen in mijn spurt gekregen. Anderzijds… Er zijn er in Milaan-San Remo al veel voor mij gepasseerd die na de eerste keer dachten dat ze dat monument ooit konden winnen, maar bij wie het toch niet gelukt is. Laten we maar niet te voortvarend zijn.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

kelderfan 27 juli 2020 om 18:17

Ik hoop Van Aert en ook Mike Teunissen in de finale te zien, want dit werk moet Mike toch ook goed liggen. Tolhoek mag mij verbazen.

Sjonge Jonge 27 juli 2020 om 22:08

Dit lijkt mij wat te zwaar voor Teunissen

Franco Ballerini 27 juli 2020 om 18:19

Mooi en realistisch verhaal: “Als ik met jongens als Alaphillipe, Valverde, of Fuglsang aan de slotklim begin, ben ik gezien”. Voor Van der Poel geldt hetzelfde. Een concubine tussen deze twee klasbakken is de enige kans. Helaas zie ik dat niet gebeuren.

Limal 27 juli 2020 om 18:27

Als die samen weg kunnen rijden onderweg zie ik ze zeker samenwerken. Waarom niet? Ze kunnen allebei met rede geloven dat ze de andere kunnen lossen op de slotklim.

Wheely 27 juli 2020 om 18:27

Ik denk dat ze elkaar wel zullen vinden onderweg en dat ze alletwee een stapje hebben gemaakt qua klimmen. Alleen zal de concurrentie ze goed in de gaten houden. De klimmer die met ze mee weet te schuiven zou wel eens de lachende derde kunnen zijn.

DeGroteMolen 27 juli 2020 om 19:24

Van der Poel explosiever dan Van Aert: moet nog zien of hij er op de slotklim afgereden wordt door Alaphilippe c.s.

Kannibaal van Schepdaal 27 juli 2020 om 20:48

Ik schat van der Poel toch ook vrij explosief in. Op hellingen tot 7 procent lijkt hij mij wereldtop. Alles daarboven is voor mij nog een vraagteken.

Samlambeej 27 juli 2020 om 21:56

Fuglsang en Van der Poel. Dat ontloopt elkaar niet zoveel hoor. Ik schat 69 resp. 72. En Van der Poel is veel explosiever. Achter de sprinters misschien wel de explosiefste van alle klassieke mannen. Van Aert met zijn 77 is gewoon teveel voor de slotklim. Hij moet ervan wegraken.

SteelHorseCowboy 27 juli 2020 om 22:07

Een concubine tussen die twee jongens in in bed kan natuurlijk. Maar om de koers te winnen is een combine misschien handiger.

boenk 27 juli 2020 om 22:34

Sinds wanneer weegt van der Poel maar 72 kilo meer? Is die onlangs 3 kilo afgevallen? Fuglsang weegt trouwens maar 65.

Samlambeej 27 juli 2020 om 23:24

@boenk
Zoals renners graag liegen over hoeveel ze trainen liegen ze ook graag over hoe weinig ze wegen.
Zet je Fuglsang en Van der Poel eens naast elkaar? Als jij denkt dat daar 10kg tussen zit dan zou ik toch eens langs de oogarts gaan. Ben zelf van die grootte, atletisch en weeg 73.
Helaas niet de VO2MAX van de heren.

Trouwens, sinds wanneer ga jij blind af op wikipedia?

boenk 27 juli 2020 om 23:35

Grappig dat je de 77kg van van Aert (wat zijn winter gewicht was) wel gewoon voor waar neemt. De 65 van Fuglsang staat op PCS, en die cijfers worden enkel aanvaard indien er een bron voor is.

Limal 27 juli 2020 om 18:24

Intelligente kerel die Van Aert, hij zegt wat ik enkele dagen geleden ook zei ;-)

Hij gaat dus zeker weer proberen om onderweg van de punchers-klimmers af te geraken. Hopen maar dat het lukt.

DeHof 27 juli 2020 om 18:29

Bijna 40 graden, dus dat kippenvel zal wel meevallen.

Wheely 27 juli 2020 om 18:47

Ja dat wordt koersen met enkel de sport-bh aan.

DeHof 27 juli 2020 om 18:59

;)

Abraham Olano 27 juli 2020 om 18:51

‘Vroeger’. Hoe lang bestaat deze koers al? Ik word oud :-)

Deo 27 juli 2020 om 21:23

Ik denk eigenlijk juist niet dat hij bang moet zijn nog met Alaphillipe te zitten op de slotklim. Als hij nog krachten over heeft in tegen stelling tot de voorgaande jaren moet hij dat ook echt wel aankunnen.

Samlambeej 27 juli 2020 om 21:57

No way. Boven de 8% en meer dan 400 meter leg je het altijd af tegen dd lichtgewichten.

MichielH 27 juli 2020 om 22:41

Zeg nou niet “no way” als het gewoon al gebeurd is.
Cancelarra heeft hem gewoon drie keer gewonnen.

Het is ook wel een kwestie wie nog het meest over heeft.

Deo 27 juli 2020 om 22:45

Inderdaad kwestie van wie het meeste overheeft en 400 meter is nou niet echt een afstand waar klassieke renners bang van worden. Laat staan iemand met het vermogen van Wout.

Samlambeej 27 juli 2020 om 23:20

Zet Alaphilippe en Wout aan een helling van 500m 8% en Alaphilippe wint 10 van de 10 keer.

Tegen welk lichtgewicht heeft Cancellara dat dan rechtstreeks opgenomen op die slotklim? Daarbij was Cancellara echt een klasse apart.

MichielH 27 juli 2020 om 23:53

Ik heb 2016 in het geheugen tegen Stybar, waarbij Stybar weinig kopwerk hoefde te doen vanwege een ploeggenoot vooraan.

Nu is Stybar misschien niet zo’n vedergewicht als Flip, maar ik gok dat Wout ook lichter is dan Cancellara.

Hoe dan ook, natuurlijk zet ik ook mijn geld in op Flip in die tweestrijd, maar het is ook zeker geen vast gegeven, wat jij nu in beide posts wel duidelijk zegt.

Samlambeej 27 juli 2020 om 21:58

In de Strade zijn er ook altijd verassers en veel teleurstellers. Wordt leuk om te zien wie dat zaterdag zal zijn. Maar verdere conclusies zou ik daar daan weer nirt uit trekken.

bonimenier 27 juli 2020 om 22:19

Goede wedstrijd om de concurrentie te verassen. Met al die stofwolken van de witte straten, zullen de assen niet al te hard opvallen.

chasse patat 27 juli 2020 om 22:22

De ploeg die het handigste staat opgesteld met de bidonnen gaat winnen. Drinken wordt o zo belangrijk komende zaterdag in de hitte.

girardengo 28 juli 2020 om 01:01

Het ideale wedstrijdmodel: Van Aert en Van der Poel demarreren op de Cancellara-strook, en blijven vooruit tot aan de finish. De lichtste van de twee wint.

Paul Boudreaux 28 juli 2020 om 01:48

MVDP has physically and mentally dominated Flip – see the way he easily hunted him down and destroyed him at BP, or the way he freight-trained him at AG. MVDP is simply on a different level from the rest of the peleton. They are lucky that he prefers the dirt – where you need to understand grip and how to carry momentum. HIs sublime talent, committment, and humility coupled with a ferocious desire to win remind me of the greatest wheel sport athlete of all-time, Ayrton Senna.

Romāns Vainšteins 28 juli 2020 om 07:31

Get a bowl.

adelaarvanantwerpen 28 juli 2020 om 11:30

Natuurlijk gaat VDP Alaphilippe kloppen in de BP. Die hellingen zijn 500-600 meter aan 5%. Perfect voor VDP. Alaphilippe kan dat ook wel maar dat is niet zijn favoriet domein. Als ze samen de Muur van Huy gaan oprijden krijg jij een heel andere uitslag.

In de Amstel had VDP ook een beetje geluk dat Alaphilippe en Fuglsang in de laatste vijf km gewoon niet doorreden

Jooop 28 juli 2020 om 10:32

‘Kippenvel om naar te kijken’. Om er nog maar eens op gewezen te worden dat we maar een uurtje van deze koers te zien krijgen. Een jaarlijks terugkerende frusteratie.

luckyloek 28 juli 2020 om 11:01

Dat is echt een sof ja.

user5697 28 juli 2020 om 14:30

De vergelijking met Cancellara gaat niet op. We weten natuurlijk allemaal op welke manier Cancellara een aantal topwedstrijden gewonnen heeft. Leek ook daarvoor soms al ongeloofwaardig. Ook in de Tour overigens, waar hij soms kilometers lang op een zware beklimming aan kop van het uitgedunde peloton sleurde voor zijn kopman. Gelukkig was het tijdens die bewuste RvV en P-R zo opzichtig dat geen enkele wielerkenner nog twijfelde aan het bedrog.
Maar nu kunnen we er van uitgaan dat de huidige renners op eigen fysieke kracht (t.a.v. mechanische) hun wedstrijden rijden. Al ben ik er vrij zeker van dat op vlak van medische voorbereiding, nogal wat renners in de grijze zone circuleren. Maar goed, je kan er vanuit gaan dat Van Aert met zijn 76 à 77 kg net iets te kort komt op de slotklim. De voorbije twee jaar werd hij al vroeger gelost, dus er zijn nog een à twee klimmetjes die iets te zwaar zijn. Misschien kan hij die nu wel overleven. Maar de slotklim ? De schade beperken, ja. Maar winnen, neen (tenzij hij met 20 seconden voorsprong aan de slotklim begint.

Rico. 28 juli 2020 om 14:46

@wf: ik neem aan dat users geband worden voor dit soort insinuaties, welk nummer ze dan ook hebben…

Paul Boudreaux 29 juli 2020 om 01:50

Well, at AG Flip got a little bit lucky that VDP made a huge tactical error – but he still couldn’t beat him. Without that error VDP wins easy. People talk about Flip having a strong sprint, yet he doesn’t even ride (so he is resting) the last 5K and still gets obliterated by VDP (who has been drilling it from 10K in) in the finale. VDP is on a different level from the best the road peloton has to offer. USA pulling hard for MVDP at SB.

Romāns Vainšteins 29 juli 2020 om 07:11

Pulling hard what?

Headlines

Materiaalzone

Populair