Wout van Aert staat achter tactiek Jumbo-Visma in Parijs-Roubaix

maandag 15 april 2019 om 14:04

foto: Cor Vos

Wout van Aert staat achter de door Jumbo-Visma gekozen ploegtactiek in Parijs-Roubaix. De kopman kreeg te maken met veel pech, van mechanisch ongemak tot een valpartij, maar er werd besloten om geen helper af te laten zakken. “Ik heb geen spijt van onze tactiek”, schrijft Van Aert daags na Roubaix.


“Ik voel me verschrikkelijk vandaag. Trots op mijn prestatie, maar teleurgesteld over het resultaat”, aldus de Belg, die 24ste werd, op Twitter. Hij schaart zich dus achter de keuze van de ploegleiding. Er was nogal wat consternatie over de keuze om bijvoorbeeld ploeggenoot Maarten Wynants niet te laten helpen. “Er is meer gebeurd dan wat iedereen gezien heeft op televisie. Jumbo-Visma en ik hebben een grote stap gemaakt dit voorjaar, dus onze toekomst ziet er goed uit.”

Ploegleider Grischa Niermann stond kort na Parijs-Roubaix nog altijd achter de gekozen strategie. Bekijk hieronder zijn uitleg voor de camera van WielerFlits.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

64 Reacties

Akiria 15 april 2019 om 14:23

En terecht! Top gozer met de juiste mentaliteit.

KnightBiker 15 april 2019 om 15:55

@Akira

Dat had Sep van Marcke ook toen hij 2e werd achter Cancellara en voor Belkin reed…
(kortom: mentaliteit is een goed startpunt, winnen is de volgende stap en het zou zo kunnen dat van Aert net zo’n carriere krijgt als van Marcke (niet heel waarschijnlijk, maar mogelijk) )

er waren gister wel 3 man die ik het heel hard gunde te winnen: 1 van Marcke (vanwege alle pech die wel eens mag ophouden), 2 van Aert (voor die mentaliteit) en 3 Gilbert (omdat hij het weer doet in een andere koers, op ander terein en nieuwe ambitie, what was old is new again).

iLLan 15 april 2019 om 14:27

Als ze op hem hadden gewacht, hadden ze 2 km kopwerk kunnen doen en waren ze er afgeknald door Van Aert op de volgende kasseistrook.

Joachim Agostinho 15 april 2019 om 14:34

“Er is meer gebeurd dan wat iedereen gezien heeft op televisie"
Hij heeft gestayerd achter de auto waarvoor hij overigens een boete heeft gehad, dus het was sowieso nutteloos geweest.

Stenalic 15 april 2019 om 14:39

Lekker zeiken, goed bezig.

Witte Trui 15 april 2019 om 14:39

Ook de media- training werpt de vruchten af ;-)
Ik denk dat wachten van Wijnants niet veel verschil had gemaakt. In de diepe finale zat van Aert op de juist plek, maar was hij leeg. Een podium was met die eerdere inspanning niet meer haalbaar, dat had een bescheiden bijdrage van Wijnants nooit goedgemaakt.

Poeksel 15 april 2019 om 14:49

Het voornaamste probleem was toch dat hij door alle consternatie vergat te eten? Wynants had natuurlijk af moeten zakken om tegen hem moeten zeggen “Vergeet niet je gelletje te nemen!”

montventoux 15 april 2019 om 14:59

Ja, samen met Teunissen: “hup hup, je kunt ’t Wout!”

Jori 15 april 2019 om 16:00

Vergeet het belangrijkste niet: met een grote bel rinkelen zodat alle auto’s weten dat ze opzij moeten gaan. Danny van Poppel zal volgende keer met alarmlichten rijden

Jeff 15 april 2019 om 15:00

Mooi werk van het communicatie-team van Jumbo.

Wynants had moeten wachten. Het zou Van Aert minder krachten gekost hebben en meer rust in zijn hoofd. Misschien wel genoeg rust om er op tijd aan te denken om te eten.

dikkechaap 15 april 2019 om 16:24

Sommige mensen zijn niet ontvankelijk voor argumenten als ze hun mening eenmaal gevormd hebben. Wynants had absoluut niet moet wachten.

ParijsTours2004 15 april 2019 om 16:42

Met Teunissen rijd je voor max. topvijf, bijna honderd procent zeker. Met Van Aert rijd je voor plek één. Dus zet je álles op Van Aert: Wynants terug én Teunissen terug. Iedereen die zelf wel eens op de fiets heeft gezeten weet dat zo’n achtervolging er echt onvergelijkbaar anders uitziet als er twee man voor je werken in plaats van dat je het alleen moet doen.

dikkechaap 15 april 2019 om 16:51

@ParijsTours2004
1. Hij reed 90% van de tijd tussen de auto's.
2. Daarom had hij veel meer aan Wynants (en Teunissen) in de voorste groep.
3. Om jou te parafraseren: Iedereen die wel eens een rijtje van 3-4 renners heeft zien terugkeren tussen de auto's weet dat dat geen voordeel oplevert, en dat je dan alleen maar een of meerdere mannetjes onnodig kwijt raakt voorin de koers.

Jeff 15 april 2019 om 17:02

Idd dikkechaap; jij hebt jou mening gevormd en bent niet meer ontvankelijk voor argumenten van anderen.

En dan zou ik nu graag van jou horen wat Van Aert gisteren heeft gehad aan het feit dat Wynants in de groep voor hem bleef zitten. Ik ben benieuwd.

dikkechaap 15 april 2019 om 17:18

Knap staaltje “wat je zegt ben jezelf”. Ik heb mijn mening gebaseert op zowel de tv-uitzending, als de verklaringen van de betrokkenen achteraf en aanvullende informatie (zoals de boete voor stayeren).

Uiteindelijk besloot Van Aert om vrij snel na zijn aansluiting op kop van de groep te gaan rijden, en kwam de uiteindelijke kopgroep van favorieten snel tot stand. Dus heeft hij inderdaad maar kort van Wynants gebruik kunnen maken. Dat doet echter niets af aan de juistheid van de beslissing: op 60km van de streep wil je gewoon een fitte knecht bij je hebben.

Jeff 15 april 2019 om 17:40

Wat heb je aan een fitte knecht op 60 km van de finish als je hem op 95 km van het einde nodig hebt?

ParijsTours2004 15 april 2019 om 19:14

Je hebt gelijk, tussen de auto’s heb je er niks aan. Maar als jij denkt dat ie het grootste deel van de tijd tussen de auto’s reed heb je de koers domweg niet gezien. Heb je Eurosport? Kun je het integraal terugkijken.

mark vv 15 april 2019 om 19:34

@dikkeschaap heb je er vannacht wel van kunnen slapen?

Laatste man 15 april 2019 om 20:13

Wynants stond zonder wiel in de bevoorrading. Heeft daarna zelf 25km moeten achtervolgen.

Neem dat dan even mee in je opsomming..

Mwielerfan 15 april 2019 om 23:12

Hij reed inderdaad grotendeels tussen de autos omdat ie vals speelde. Een Italiaan of Fransman was allang helemaal afgemaakt daarvoor

Pietspeed 17 april 2019 om 05:53

@jeff
Goed gezien. Van Aert was absolute kopman. Dan wachten ze op hem. Niermann heeft een kaasverhaal. Is echter te bang en te 'laf' om hand in eigen boezem te steken. Dat Van Aert zo reageert getuigt van intelligentie. Wiens broodheer men dient, diens taal spreekt men.

Jean Dumas 15 april 2019 om 15:09

Volgend jaar Mathieu tegen Wout. Alleen Politt kan hen bijhouden.

wielrenner 15 april 2019 om 15:48

Kopman is toch kopman, waar zijn de knechten??

Rhohan 15 april 2019 om 15:56

Voor sommigen is wielrennen zwart of wit. Was Roubaix soms de eerste koers die je gekeken hebt?

Jori 15 april 2019 om 16:08

@Wielrenner: Kijk, dat zijn nog eens teksten.Lotto-Jumbo schiet daar toch wel zwaar tekort.
Immers, Wout van Aert zat ook al eerder alleen in MSR en zelfs in de Omloop, toch wel flauw dat geen enkele knecht daar even meespringt.
Laatst ook nog in de Panne, die Groenewegen nog wel won, maar niemand die hem de laatste 50meter eventjes uit de wind hield, nee, hij kwam echt moederziel alleen over de streep, onacceptabel!

ParijsTours2004 15 april 2019 om 16:43

Het hele idee van een knecht is dat ‘ie niet hárder kan dan z’n kopman, maar wáchten kan iedereen.

Jori 15 april 2019 om 23:15

Wachten en dan dat je kopman je voorbij snelt, haha wat een mooie grap.
Wist niet dat TJV zo heftig om supporters verlegen zat, maar met zure pruimen zoals jij is het misschien geen slecht idee ;)

Pietspeed 17 april 2019 om 05:58

@wielrenner
Zo is het!

Romāns Vainšteins 15 april 2019 om 16:20

Persoonlijk had ik Wynants wel laten afzakken maar het is geen 100% waterdichte faal-casus. Teunissen moet je natuurlijk altijd laten zitten om nog met iemand in de finale te geraken mocht het terugkeren niet lukken.

leegloper 15 april 2019 om 16:36

Bij uitdraaien Bos? Dat leek me het meest logische gezien de stroken erna. Maar was dat op dat moment ook duidelijk? De ploegleiding had blijkbaar geen overzicht, maar Van Aert had zelf ook iets kunnen inspreken. Het had veel energie gescheeld.

Romāns Vainšteins 15 april 2019 om 16:42

Ja daar idd. Die 2e schuiver was natuurlijk niet iets waarop je heel logisch anticiperen kan en toen zaten ze ook echt in het strokengebied.

dikkechaap 15 april 2019 om 16:54

Juist daar (voor de schuiver) was de koers nog lang, met een beperkte achterstand. Toen was het dus 1. makkelijk voor van Aert om terug te komen en 2. extra belangrijk om een fitte Wynants in de voorste groep te hebben.

Romāns Vainšteins 15 april 2019 om 17:10

Zoals ik aangaf, niet 100% waterdicht maar ik had hem naar achteren gestuurd / opgeofferd. Het gaat hier (maar) om Wynants en je hebt dan een nog betere in het pelotonnetje over.

Jori 15 april 2019 om 16:25

Eenkhoorn’s fiets met een nieuw power record!
https://images.vrt.be/w1280hx/2019/04/15/77a3fc09-5f87-11e9-abcc-02b7b76bf47f.jpg

leegloper 15 april 2019 om 16:31

Kennen we het commandocentrum nog? https://www.wielerflits.nl/nieuws/lottonl-jumbo-bouwt-voor-tour-volgauto-om-tot-commandocentrum/
https://www.ad.nl/home/nederlandse-bedrijven-ontwerpen-commandocentrum-voor-de-tour-de-france~ac350d64/
Betere communicatie met wifi en 4G onder andere. Daar moest ik gister even aan terugdenken. Maar misschien loopt Roubaix nog een beetje achter qua 4G.

boenk 15 april 2019 om 16:40

Heel geloofwaardig natuurlijk. Wie had er misschien verwacht dat hij openlijk zijn (nieuwe) werkgever zou door't slijk sleuren?

Mooi dat hij de incompetentie van zijn ploeg met de mantel der liefde bedekt. En aan de zeveraars die denken dat het geen zin zou hebben gehad. Hij heeft 25 (!) km alleen moeten achtervolgen. De twee achterstanden samengeteld heeft hij meer dan 2 minuten SOLO moeten dichtrijden op een peloton waar werd doorgereden. Wat je dan doorgaans als ploeg doet, is je kopman op de vlakke stukken uit de wind zetten en het tempo omhoog jagen. En op de kasseistroken, zet de ploeg zich achter de kopman, en moet die niet 100% doortrekken. Je komt dan misschien iets minder snel terug, maar met veel minder energie te verbranden. Maar er zal wel een reden zijn waarom Nederlandse ploegen zo' n palmares hebben in monumenten. Toptactiek. Wij blijven in het peloton, in de hoop dat onze kopman kan terugkomen, en we hem dan nog 5 minuten kunnen helpen met een gelletje of een drinkbus en het risico dat hij ofwel nooit terugkomt, ofwel zichzelf compleet leegrijdt (hetgeen dus gebeurde), terwijl we vooraan toch niemand hebben die kan winnen. Liever dan wat mensen laten uitzakken, en al was het maar met zekerheid 10 km hem uit de wind te zetten.

ParijsTours2004 15 april 2019 om 16:45

Hear hear. Kneuzen waren het. En je ziet aan de hele geïrriteerde lichaamshouding van Niermann dat ‘ie weet dat ‘ie een fout heeft gemaakt.

dikkechaap 15 april 2019 om 16:58

Van die 25km heeft hij 20km tussen de auto’s gezeten, hij heeft zelfs een boete gekregen voor stayeren. De momenten dat hij beeld was zijn niet representatief, dat zijn juist de punten waar plaats was voor een cameramotor (en dus rustig met auto’s). Een fitte Wynants in de voorste groep is erg veel waard, veel meer dan het kleine voordeel dat hij had kunnen bieden in de achtervolging. Hij had V. Aert waarschijnlijk alleen maar in de weg gezeten, die is veel behendiger op de fiets.

Jeff 15 april 2019 om 17:07

Dikkechaap; waar zat jouw horde auto's in die lange rechte strook meteen na het bos? In elk geval niet voor Van Aert z'n snufferd. Dààr had Wynants veel voor zn kopman kunnen doen. En een tweede keer wachten op de kopman bij de fietswissel.

En nogmaals, wat heeft Wout nu in de laatste 95km aan Wynants gehad? Niks, nul, nada.

Je doet het trouwens klinken of Van Aert freewheelend tussen de auto's is kunnen terug keren, maar het mag duidelijk zijn dat ze hem vooral afremden.

En dat aanhoudende argument dat Van Aert er een ploegmakker op de eerst volgende kasseistrook toch zomaar zou afflikkeren. Je kan hem ook intomen en zeggen dat hij op zn ploegmaat moet vertrouwen.

dikkechaap 15 april 2019 om 17:30

@ Jeff Per alinea:

Er was een stuk waar hij niet of beperkt tussen de auto’s heeft gezeten, ik zeg ook nergens dat dat constant het geval was. Overigens heeft hij het eerste stuk na het bos wel van auto’s kunnen profiteren.

Hij heeft kort iets aan Wynants gehad, zie mijn andere reactie voor meer informatie op dit punt.

Hij heeft ook last van de auto’s gehad inderdaad. Een ploegmaat erbij had daarbij niks uitgemaakt, maar het hooguit nog lastiger kunnen maken.

Als hij het tempo van Wynants had moeten volgen was hij later aangesloten, wellicht was een groep favorieten dan al weggereden (en dat met een uitgebluste Wynants dus daar heb je niks meer aan in de achtervolging op zo’n groep). Dat heeft niks met je ploegmaat vertrouwen te maken, maar alles met een verschil in handigheid (zowel tussen de auto’s laverend als op de kasseien) en wattage.

Maar goed, het blijft allemaal hypothetisch dus overeenstemming bereiken gaat niet lukken vrees ik. Degenen met meer informatie dan uitsluitend tv-beelden zijn in ieder geval eenduidig in hun oordeel.

Jeff 15 april 2019 om 17:47

Je schrijft dat hij maar kort van Wynants heeft kunnen gebruik maken. Mijn vraag is: wat heeft Wynants dan nog gedaan? Toch helemaal niets?

Als hij het tempo van Wynants was gevolgd was hij idd later aangesloten. Met minder krachtenverlies. Dat er dan al een favorietengroep zou zijn weggereden is een aanname van jou. Gezien het wedstrijdverloop van gisteren klopt die aanname niet.

En ook jou laatste alinea lijkt me allesbehalve een feit.

mark vv 16 april 2019 om 09:51

@boenk jeff

+10

Eerq 15 april 2019 om 17:54

Je kunt Wout mogen of niet, dat is persoonlijk. Maar als je alles op de hoop gooit kun je niet ontkennen dat dit een vreselijke klasbak is. Geen gezeik, ik doe het zelf wel. Geen excuses, maar recht door zee. De manier van terug komen was gewoon megasterk.
Wat anderen ook zeggen, hij was de held voor mij!

mark vv 15 april 2019 om 18:02

Heb je helemaal gelijk in. Ben persoonlijk niet zo’n fan van hem maar wat hij doet is idd grote klasse. Krijg er wel steeds meer sympathie voor.

En gisteren gunde ik hem meer..

Mwielerfan 15 april 2019 om 23:19

Prachtige prestatie gisteren. Maar dat kunstmatige slechte tactiek goedpraten hier maakt hem er niet sympathieker op

theking 15 april 2019 om 17:56

Het probleem in het bos was vlug opgelost. Daarna komt hij zelf knullig ten val en wordt het pas echt een probleem. Achteraf is het makkelijk praten. Wynants kreeg pech nadat van Aert aansloot. Je weet dus nooit wat hij eventueel nog had kunnen betekenen. Teunissen leek me trouwens niet slechter dan van Aert misschien zelfs beter. Sprint nog verdienstelijk naar een 2e plek in die groep en in die groep zaten geen kleine jongens.

mark vv 15 april 2019 om 17:59

Stiekem is hij wel boos. Behoorlijk vernederend als je als absolute kopman tot 3 keer toe in de steek word gelaten. En dat ze bij lotto Visma nog denken dat ze het goed hebben gedaan. Zegt meer dan genoeg. Maarja van Aert snap ik wel je gaat ook niet meteen zeuren als je net een nieuwe werkgever hebt.

Mwielerfan 15 april 2019 om 23:21

Ik zeg een bijzonder incident ;)

xistnc 15 april 2019 om 18:17

@Wout
Zonder die vloek was de boodschap ook wel overgekomen. Althans, bij wie het horen wil. Want aan roeptoeters en andere trollen is deze niet besteed. Dat slag reaguurders beschikt immers niet over het vermogen om iets te erkennen in de trant van 'oh, nou, okee, als Wout dat zelf zo zegt, dan hebben we het inderdaad verkeerd gezien zoals jullie ons gisteren al bij herhaling probeerden uit te leggen'.

maklukzat 15 april 2019 om 18:35

+1

ParijsTours2004 15 april 2019 om 19:33

Als Pantano zegt dat ie niet gebruikt heeft, geloof je ‘m dan ook?
Mensen met een belang moet je niet geloven. En als nieuweling bij de ploeg heb je geen belang bij een openlijk conflict.

xistnc 15 april 2019 om 20:43

Dat is de beste parallel die je kunt vinden? Doe nog een poging, vooruit.

Jeff 15 april 2019 om 21:36

Roeptoeters, trollen, ‘dat slag reageerders’…

Nou nou, jij voelt jezelf blijkbaar heel wat beter dan mensen met een andere/eigen mening.

ParijsTours2004 15 april 2019 om 23:47

Ja, deze parallel schoot me als eerste te binnen, gezien de actualiteit.
Denk aan de voetbaltrainer die na een verloren wedstrijd weigert individuele spelers de schuld te geven, of een voetballer uit datzelfde team die op vragen over een gebrekkige tactiek steeds maar blijft benadrukken dat er vooral ‘collectief gefaald’ is. Dat zijn allemaal van die typische mediatrainingdingetjes. Best begrijpelijk hoor: veel media hebben nu eenmaal de neiging om verschillen van mening tot apocalyptische hoogten op te kloppen, en daar hebben de sportteams geen zin in, maar het betekent dus wel dat je dit soort uitspraken met een flinke korrel zout moeten nemen. En kom op, het ligt er toch ook wel ff íets te dik bovenop dat ze fout zaten? Je hebt misschien wel de topfavoriet in de ploeg, daar zet je toch álles voor opzij?

xistnc 16 april 2019 om 10:46

@ParijsTours2004
C’est le ton, qui fait la music. Timing, intensiteit en oprechtheid van de mededeling zijn op geen enkele manier te vergelijken met de voorbeelden die jij noemt.

Quote:
En kom op, het ligt er toch ook wel ff íets te dik bovenop dat ze fout zaten?

Je bedoelt dat feit en mening hetzelfde is? Nee, dat zie ik anders.

Het betrof een afweging van wat Wynants voor Van Aert had kunnen betekenen door te wachten en wat door juist niet te wachten, gezien het parkoers (afwisseling van asfalt en kasseien), de beperkte achterstand van Wout (steeds tussen de auto’s) en het tempo in de groep der favorieten (relatief laag, aangezien iemand als Wesley Kreder solo kon wegrijden). Op basis van die afweging hebben ze een keuze gemaakt. Wat mij betreft ligt het er héél dik bovenop (om jouw terminologie te gebruiken) dat dit een juiste afweging en juiste keuze is geweest.

Adri De Sutter 15 april 2019 om 18:29

Van Der Poel doet een ongelooflijke inhaal en hangt bijna aan de trekhaak van de volgwagen om aansluiting te krijgen maar dat hebben ze niet gezien hé, het halve peloton zit te zeiken vanop hun fiets zelf waar toeschouwers staan !!! maar dat hebben ze niet gezien hé

Zijn die gewoon niet verlegen bij de jury om Van Aert daarvoor dan te beboeten ??
Er mogen geen drinkbussen meer worden weggegooid, amaai die vlogen nogal in het rond, dus het zal door de jury dan wel kassa kassa geweest zijn, of hebben ze het niet gezien ??

Wat een hoop lozers zijn dat eigenlijk bij die jury ???????

Mwielerfan 15 april 2019 om 23:24

Met als verschil dat vdp wel een resultaat rijdt daarna

Gebruikersnaam 16 april 2019 om 17:27

VDP heeft het dan ook maar 1 keer moeten doen, geen 2 keer. Waarvan de 2e keer dan nog eens over een aanzienlijk groter gat ging.

montventoux 15 april 2019 om 18:44

Deze uitvergrote toestand (die in het Midden-Oosten is er niks bij) gaat niet over het al dan niet tactisch falen van de ploegleiding maar over het opvallend sterk terugkeren na pech. Impressionant, zoals de Vlamingen zeggen. Dramatiek na afloop; koers!

Idee: Internationaal Wielerflits Tribunaal dat bindende uitspraken doet over tactische kwesties. Met bevoegdheden om renners (knechten) en ploegleiding te straffen bij ingrijpende fouten. Niermann wordt voor nu vrijgesproken maar komt in theorie in aanmerking voor 5 jaar gevangenisstraf of 11 stokslagen wanneer wetenschappelijk (na mogelijke contra-expertise) bewijs zou worden geleverd dat terugkeren met Wijnants een zinvolle bijdrage had kunnen leveren in de achtervolging. Hiervoor wordt een speciale windtunnel gebouwd waarin diverse koerssituaties levensecht kunnen worden nagespeeld. Een jaarlijks re-enactment spektakel ergens onder een berg in Zwitserland. En dan ook iets met een poll en digitale schandpaal op het forum. Als aan het eind van het wielerjaar de bladeren vallen worden de lijfstraffen uitgevoerd onder een boom in Bergamo, live te zien via de Europsportplayer met commentaar van Jose Been.

Lord Melchett 15 april 2019 om 20:46

Top.

Romāns Vainšteins 15 april 2019 om 21:49

Lekker bezig.

‘Wynants die niet op van Aert wacht’ is , geheel in lijn met de koers , wel 1 vd beste dossiers hier dit jaar. Eigenlijk een poll waard.

Schollekop 15 april 2019 om 22:42

Wat zou Wynants er van vinden?

sooike 16 april 2019 om 12:15

Een wel erg voorzichtig interview, zowel van de kant van de vragensteller als van de geïnterviewde. Wat is er verkeerd aan om na afloop van een koers toe te geven dat je een tactische fout hebt begaan ? Gewoon je eigen falen en misrekening toe durven geven. Maar ja, als je geen stellige vraag daarover krijgt voorgelegd, houdt het op. Flutwerk dus.

Rudie Marien 16 april 2019 om 13:10

Parijs Roubaix is niet de koers waar je na veel pech nog kan terugkeren, wie je ook bent en wel of niet met ploegmaat(s). Met minder of geen tegenslag doet hij mee in de finale