Wout van Aert over interesse INEOS: “Zal Pidcock eens vragen voor plek in zijn camper”
Wout van Aert heeft afgelopen weekend gereageerd op het bericht dat INEOS Grenadiers hengelt naar zijn handtekening. De kopman van Jumbo-Visma plaatste een knipoog naar concurrent Tom Pidcock, die volgend jaar bij de Britse formatie koerst: “Euh… Ik zal eens vragen aan Pidcock of er nog plaats is in zijn camper.”
Dat er aan Van Aert getrokken wordt, is bekend. Zijn contract bij Jumbo-Visma loopt na 2021 af, en hij is met de Nederlandse ploeg in gesprek over een contractverlenging. “Eerlijk: ik ben er zelf niet echt mee bezig”, geeft de hoofdrolspeler aan in gesprek met Het Laatste Nieuws.
“De gesprekken met Jumbo-Visma om mijn contract open te breken en te verlengen lopen, maar het is een werkje van lange adem aan het worden. 2021 komt heel dichtbij. Dan verandert er sowieso niets”, zegt Van Aert.
In gesprek
INEOS Grenadiers heeft tijdens de afgelopen Tour de France een eerste gesprek met het management van Van Aert gehad. Sir Dave Brailsford reageerde enthousiast op de mogelijkheid om de Belgische superster in te lijven. Aan WielerFlits is bevestigd dat INEOS Grenadiers en Van Aert nog steeds met elkaar in gesprek zijn.
En als Ineos dan ook zorgt voor de sponsoring van een paar topveldritten in GB dan zelfs een voorkeur dat hij daar naar toe gaat.
Beter investeren in een kroonprins dan in een ex Sunweb lakei.
Van Aert is voor dat scenario natuurlijk de ideale renner. Zou voor Van Baarle ook nog niet zo slecht zijn in de klassiekers. In de schaduw van een hele grote kopman kan hij makkelijker winnen dan nu het geval is.
Wellicht kan TJV voor een interessanter prijskaartje Van Baarle halen. Dat is geen Van Aert maar wel een uitstekende knecht in het rondewerk en een bovengemiddeld goede klassieke renner.
Wout is het totaal oneens met de kritiek op Roglic. Hij heeft nog eens duidelijk bevestigd in zijn docu Wout, waar een wil is dat Roglic wel degelijk alles heeft gegeven, maar dat hij gewoon zo kapot zat. Wout had hem nog nooit zo kapot gezien.
Hij en zijn verzorger maakte later ook nog een grapje dat het volgens Wuyts waarschijnlijk ook Roglic zijn schuld was dat Roubaix werd afgelast.
Dank voor de info uit de documentaire, al tijdens de koers was duidelijk dat Roglic totaal op was en Wout heeft dat meermalen bevestigd en ook nog eens onderstreept dat extra kopbeurten van Primoz alleen maar averechts zouden hebben gewerkt. Julian was de sterkste en om de tweede plek van Wout te verklaren werd dat moedwillig genegeerd en de klassieker van de zondebok weer van stal gehaald. We hebben de wereldtitel niet gemist omdat er iemand beter was maar omdat onze renner werd gesaboteerd. Alle betrokkenen bij Sporza lieten zich daar van hun minste kant zien, met als negatieve uitschieters Eddy en Michel.
Een eventueel vertrek naar Ineos maakt hij niet vanwege betere sportieve voorwaarden, sterker dan kan hij beter blijven, maar wel en vooral wanneer de betaling aanzienlijk veel groter is.
Ik ken genoeg kopmannen die geen trap geven voor een ploegmaat, dus die redenering gaat helemaal niet op. Misschien moet je ook eens eerst naar de docu over Wout en bij uitbreiding Roglic en Team Jumbo kijken. Je krijgt een mooi beeld van achter de schermen en een aantal zaken worden toch wel duidelijk.
Echter nu gaat het over TJV-Ineos en daar is die instelling niet aan de orde. Bovendien is WvA net zoals MvdP van een generatie die begrijpendat je samen koers maakt. Dus dat er ook wedstrijden zijn waar men geen kopman is en dus voor een ander rijdt.
Het spastiache gedoe dat WvA slechts en alleen kopman is en verser niets is een typisch Belgische VDB ziekte waar er hier nog een aantal last van hebben.
Met Jakobsen nog op de weg terug en Hodeg die blijft kwakkelen niet eens zo onrealistisch.
Heb het in eerdere berichtgeving ook al eens aangehaald.
Ik zie AG2R-Citroën met hun verse miljoenen Alaphilippe nog wel wegkapen (die interesse spraken ze al uit), waardoor DQS salaris genoeg over heeft voor WvA (die hadden altijd al interesse in hem).
Commercieel gezien voor allen een interessante piste, want Citroën heeft zijn Franse uithangbord, DQS heeft dat met WvA en Evenepoel en TJV kan zich focussen op de zware contracten van hun NL'ers (Dumoulin, Kruijswijk en Groenewegen) naast hun absolute kopman en zijn kroonprins (Roglic en Kuss). Lijkt me gezien hun prestaties en dus stijgende loonsverwachtingen quasi onmogelijk om ze allemaal te behouden voor hen, dus zou op zich logisch zijn om WvA te slachtofferen, want die past het minst in het plaatje van Tourwinst en/of NL-identiteit.
De juiste ploeg vinden die hem de vrijheid geeft om zijn doelen te bereiken wel, en dan kom ik toch ook uit bij DQS.
Ik zou de documentaire Wout, waar een wil is eens bekijken op VTM aflevering 2. Daar werd duidelijk gezegd door de ploegleiding dat Wout heel de dag bij Roglic moest blijven en ook in de laatste 30km omdat zij bang waren voor een tweede waaier.
Er werd pas op 1.5 km van de meet beslist door Roglic dat Van Aert mocht sprinten.
Twee jaar geleden was hij nog 2e, dus zo overdreven ambitieus is het nou ook weer niet. Het plan is uiteraard altijd geweest om met Dumoulin de Tour te winnen. Dat zou ultiem zijn voor deze Nederlandse ploeg, daar kunnen geen 10 Rondes van Vlaanderen voor Van Aert tegenop. En ook geen mogelijke Tourzege voor Roglic.
Bovendien gaan veel Belgen al naar AH vanwege assortiment en prijs en wanneer er een Jumbo is gaat de wielerminnende Belg evengoed naar de Jumbo ipv naar de Carrefour ( die duur is) Colruyt of zelfs Delhaize.
Ben ik niet helemaal met je eens. Groenewegen is een topsprinter en wordt navenant beloond. Dumoulin heeft inderdaad een hoog salaris (1,8 min) maar voor een renner die in 2019 werd gecontracteerd op basis van twee keer podium in een grote ronde (Giro en Tour) van 2018 en ritzeges in beide grote rondes om niet te spreken van zijn prestaties daarvoor kun je niet echt zeggen dat dit vorig jaar een bizar salaris was. INEOS daar hebben we ze weer wilde veel meer betalen. Roglic zit met zijn salaris ongeveer rond de 10e plek omdat vooral INEOS zulke hoge bedragen neer legt voor een groot aantal renners, maar hij krijgt bepaald geen fooi. Bij Wout speelt wat je ook in de voetballerij ziet. Een talent wat zich zo snel ontwikkeld dat je als ploeg achter loopt in de beloning daar van. Niettemin was de ongeveer 7 ton per jaar voor de weg niet een slecht salaris om mee te beginnen en het team betaalde dit ook volledig door bij zijn blessure. De ploeg is wijs geweest om met de onderhandeling over verlenging ook de uitkomst van zijn herstel af te wachten. Nu gaat het er vooral om de verlenging die men wil rond kan krijgen en dat is voor ons makkelijker te eisen dan voor een ploeg om dit te realiseren. Met een budget van 50 miljoen kun je makkelijker met miljoenen salarissen rondstrooien dan met zelfs minder dan de helft daar van.
de vraag is wat duurt er zolang. de centen of de inhoud? mss wil WVA nooit meer zo moeten knechten als dit jaar.
Niet zo vreemd lijkt me, gezien het toch een renner is die ondanks zijn vrij rustige aard barst van de ambitie.
Om dat te staven: Michel Wuyts vind ik (en in mindere mate nu ook E.Plankaert en J.de Cauwer) een enorme Belgische eikel, die vooral in de afgelopen (corona) periode een slechte en partijdige commentator met duidelijk hoorbare antipathieën t.o.v. TJV bleek. Een heel slechte 'verliezer', een commentator onwaardig.
Omdat hij op een leeftijd is gekomen dat hij dat zelf niet inziet zal hij blijven volharden. Reden waarom ik niet meer op Sporza 'geabonneerd' ben. Ook de Giro en de meeste Italiaanse koersen zijn ze al kwijt.Er zullen er meer volgen.Kwestie van geld, zoals ook in geval van Aert.
Nog even dit: ik heb het volste vertrouwen in het management en begeleiding van TJV ( in 2021 JV) en denk dat zij zich geen moer aantrekken van alle goed bedoelde en minder goed bedoelde adviezen op dit forum en hun eigen weg (blijven) volgen.En terecht!