Wout van Aert na tweede plek: “Ik heb gekoerst zoals ik graag koers”

Wout van Aert na tweede plek: “Ik heb gekoerst zoals ik graag koers”

Van der Poel en Van Aert aan de finish - foto: Cor Vos

Wout van Aert moest vandaag in de Ronde van Vlaanderen na een spannende finale genoegen nemen met een tweede plek. In een sprint met twee bleek Mathieu van der Poel net iets eerder over de finish. Logischerwijs baalt Van Aert. “Ik denk dat ik die sprint nog wel een paar keer opnieuw af ga spelen”, vertelde hij na afloop aan Sporza.

“Ik heb gekoerst zoals ik graag koers”, kijkt hij terug. “Ik kan mijzelf niet direct op grote fouten betrappen. Mathieu was gewoon een heel klein beetje sterker”, kijkt hij terug.

De twee koplopers hebben lang gewacht om te beginnen aan de sprint. “Ik wilde als eerste aangaan, maar heb net iets te lang gewacht. Normaal heb ik iets meer lengte in mijn sprint, maar dat heb ik nu te weinig benut.”

Pech onderweg
Van Aert beleefde op weg naar Oudenaarde allerminst een ideaal koersverloop. “In aanloop naar de Kortekeer ben ik al eens hard gevallen”, kijkt hij terug. “Ik zat aan de rechtse kant van de weg en vooraan aan het peloton remde er iemand. Enkele rijen verder wordt het dan een full-stop en ik kon niet hard genoeg remmen. Ik was weer snel weg, maar was wel even het goede gevoel kwijt. Ideaal is het niet, maar het was zonder averij. Ik heb nog steeds goede benen.”

Op het beslissende moment zat hij te ver van achteren. “Bij het afkomen van de Stationsberg liep mijn ketting eraf”, kijkt hij terug. “Op de Taaienberg kon ik het gat gelukkig nog dichten.”

Motor-incident
Even later botste Alaphilippe tegen een motor, na een manoeuvre van Van Aert. Van der Poel kon de motor nog ontwijken, Alaphilippe niet. “Ik rij er kort langs en als hij daardoor valt, moet ik mij verontschuldigen. Als renner heb je altijd een reflex om zo lang mogelijk de slipstream van de motor op te zoeken”, legt hij uit. “Het zag er pijnlijk uit. Ik hoop dat het oké is. Het is ook jammer voor de koers, want anders hadden we een finale met drie gehad.”

In de finale had Van Aert een goede verstandhouding met Van der Poel. Ze reden met twee naar de finish. “We begrepen allebei dat we elkaar niet eraf gingen rijden en vertrouwden op onze sprint”, geeft hij aan.

Van Aert duikt deze winter weer het veld in, al weet hij nog niet wanneer. “Ik heb nog geen planning vastliggen. Ik weet alleen dat ik nu een tweetal weken de fiets aan de kant ga houden. De maand november zal ik wel nodig hebben om op te bouwen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

sweefie 18 oktober 2020 om 16:50

Mooie reactie deze keer. Voor mij toch met voorsprong de wielrenner van het jaar, of het moet al raar lopen in de Giro/Vuelta.

adelaarvanantwerpen 18 oktober 2020 om 16:53

Ik denk als Roglic nog de vuelta wint dan dat hij misschien nog een beter jaar heeft.

sweefie 18 oktober 2020 om 16:55

Akkoord. (Maar ik zie het niet gebeuren.)

adelaarvanantwerpen 18 oktober 2020 om 16:50

Geweldige wedstrijd gereden. Net zoals VDP. Alleen jammer dat Alaphilippe viel, want daardoor was het gewoon wachten op een sprint.

Rufusvb 18 oktober 2020 om 16:51

Goed, eerlijk en realistisch verhaal

Miko1983 18 oktober 2020 om 16:53

Prima reactie

A.M.M. Jonkers 18 oktober 2020 om 16:56

Wout van Aert vat het prima samen…..

bartp25 18 oktober 2020 om 17:02

Klasse reactie, zo als het hoort. Geen excuses zoeken, MvdP net iets sterker.

fietsvriend 18 oktober 2020 om 17:04

Peter Schep – goeie analist trouwens – zei het goed bij de NOS: Eigen fout van Wout – had eerder moeten aangaan, want MvdP snellere aanzet, WvA hogere topsnelheid

Wout bevestigt dat nu. Eerlijk verhaal.

VerstandOpNul 18 oktober 2020 om 17:04

Adequaat samengevat.. Alleen vond ik Mathieu niet een ‘heel klein beetje’ sterker, om zo van kop af aan te kunnen winnen..

kelderfan 18 oktober 2020 om 17:05

Ja het is zeker jammer dat Allaphilippe de motor raakte. Hij was wel in gesprek met de ploegleider en daardoor even niet oplettend.

Santiago Blanco 18 oktober 2020 om 17:14

Ik zou het mooi gevonden hebben als vd Poel zijn vingertje nog even op de mond gelegd had! Helaas was hij er zelf ook nog niet zeker van. Vd Poel verdient het ook na een hoop 2e plaatsen. Na zijn uitspraken van vorige week een super antwoord van VDP.

VerstandOpNul 18 oktober 2020 om 17:18

Alsjeblieft niet zeg.. Hoop juist dat ze dat die jongen die nu goed aan het revalideren is snel af kunnen leren..

Barry Batsbak 18 oktober 2020 om 17:22

Fijn dat hij het niet gedaan heeft. Fijn dat hij alleen met de benen heeft geantwoord.

04398 18 oktober 2020 om 18:03

Het is geen voetbal!
Wielrenners zijn echte mannen die laten gewoon de benen spreken, niet van de rare maniertjes.

Murcia 18 oktober 2020 om 17:21

Realistisch, en de korte sprint pakte voor hem slecht uit. Maar ik heb een prachtige koers gezien waar hij debet aan was. Voor mij de renner van het jaar. Zeker gezien de lengte van zijn topvorm. Die actie langs de motor was overigens niks mis mee. Julian zat net te bellen en knalt daardoor op die motor. Julian leek mij wel nog een stukje sterker dan MVDP en Wout. Maar ja, als telt niet in de sport.

yo-eddy 18 oktober 2020 om 17:48

Beide reacties vd hoofdrolspelers bij Sporza geven hun klasse aan ….. en die is bizar veel groter dan die van hun “fans”
Hulde voor Wout en Matje

rogierb 18 oktober 2020 om 18:29

Zal je toch niet verbaasd hebben? Was al een tijdje duidelijk. Zijn 2 zeer realistische jongens.

Jan Minnaard 18 oktober 2020 om 18:00

Wat heb ik genoten
van "de hoogmis" vandaag…..en ook nog van Wilco….ben benieuwd of hij het kan afmaken komende week.

moa 18 oktober 2020 om 18:39

Wie had dit nog verwacht na zijn eerder overwinningen, het op kop beuken in de Tour en zijn mooi WK? Verliest de spurt om MVDP iets explosiever is met 10cm nadat ie zwaar gevallen was en zijn ketting er af liep net voor de Taaienberg.

ratajan 18 oktober 2020 om 18:51

Ik denk dat een boel mensen verwacht hadden dat hij vooraan zou eindigen, juist vanwege zijn eerdere overwinningen en het op kop beuken in de tour. Jij dus niet? Volgende keer iets meer vertrouwen in deze topper dan graag!

Michelangelo 18 oktober 2020 om 19:04

Mooie reactie van Wout na afloop. Niet het zurige van vorige week, maar met humor over de krantenberichten… Ook al had hij net de RVV verloren.

Kan ondanks zijn tweede plek gaan genieten van een welverdiende vakantie.

yo-eddy 18 oktober 2020 om 19:43

inderdaad, pracht seizoen gehad, beste renner van 2020 in mijn ogen.

assen 18 oktober 2020 om 21:08