Wout van Aert na succesvolle eerste Tourweek: “Ik krijg alle vrijheid die ik wil krijgen”

maandag 11 juli 2022 om 16:05
Wout van Aert na succesvolle eerste Tourweek: “Ik krijg alle vrijheid die ik wil krijgen”

foto: Cor Vos

Wout van Aert was alomtegenwoordig in de eerste week van de Tour de France. De Belg van Jumbo-Visma heeft al twee ritzeges op zak, mocht vier dagen rondfietsen in de gele trui en heeft na negen etappes al een straatlengte voorsprong in de stand om de groene puntentrui.

Van Aert keek op de tweede rustdag uitgebreid terug op een zeer succesvolle openingsweek. “Het is een supermooie start geweest. Als je dan een rustdag hebt, kun je iets beter terugkijken en hoef je niet meteen aan de volgende dag te denken. Dan besef je wel wat voor mooie prestaties je hebt kunnen leveren. Geel dragen was de laatste jaren een droom voor mij. Ik heb er lang moeite voor moeten doen om hem te bemachtigen. Ik heb er nu een paar bijzondere dagen in beleefd: ik pakte een ritzege, reed er mee over de kasseien en mocht ermee starten in eigen land in Binche”, vertelde hij aan de verzamelde media.

Op het podium met Merckx 
Bij de start in Binche drong het allemaal pas écht door bij Van Aert. “Ik had het misschien moeten verwachten, maar dat heb ik wel een beetje verkeerd ingeschat. We hadden de dag ervoor op de kasseien een baaldag en ik behield de gele trui zonder dat ik dat had verwacht. Ik wist dat het druk zou zijn bij een Tourstart in België, maar ik had er niet bij stilgestaan dat er zoveel supporters zouden komen. Ik stond ook samen met Eddy Merckx op het podium. Er waren veel gebeurtenissen na elkaar en ik wist even niet goed hoe ik me daar moest gedragen. Het was veel bijzonderder dan ik dacht.”

Van Aert in het geel – foto: Cor Vos

Als alles goed gaat, wordt Van Aert binnen twee weken de vijftiende Belgische eindwinnaar van het puntenklassement van de Tour de France. Zijn voorsprong op naaste belager Fabio Jakobsen bedraagt nu al bijna 140 punten. Van Aert blijft echter met beide voeten op de grond en rekent zich nog niet rijk. “Het is natuurlijk een ruimere voorsprong dan ik op dit moment had verwacht. Ik denk dat er in de afgelopen week veel ritten waren waar ik op voorhand wist dat ik kans had om veel punten te pakken ten opzichte van de echte sprinters. Ik had echter niet voorzien dat ik zo dicht zou eindigen in de sprintetappes. Het is een mooie marge.”

Jacht op groen
“Ik denk dat ik nu stilaan kan gaan verdedigen. Ik moet nu recht blijven en de koers uitrijden. Het is een superzware wedstrijd, dat mogen we niet vergeten. Voor de rest blijven de sprintritten hoog gequoteerd. De winnaar pakt vijftig punten dus als ik telkens ergens in de punten eindig, gaat er niet veel af van mijn voorsprong. Als ik een keer pech heb of niet kan sprinten, kan iemand zomaar vijftig punten inlopen. Het is dus niet zo dat ik nu rustig kan doorrijden. Bij de tussensprints kan ik het nu wel wat tactischer aanpakken. Gewoon ervoor zorgen dat ik bij de eersten eindig en zo punten blijf sprokkelen.”

Van Aert is dus vooral bezig met de strijd om groen, maar zijn ploeg Jumbo-Visma is ook nog verwikkeld in een gevecht om de gele trui. Titelverdediger en topfavoriet Tadej Pogačar gaat voorlopig aan de leiding en heeft dus de beste papieren, maar Jonas Vingegaard staat nog altijd maar op 39 seconden en ook Primož Roglič (11e op 2m52s van Pogačar) is nog niet helemaal uitgeschakeld. Van Aert hoopt in de resterende etappes ook nog een belangrijke rol te spelen voor zijn ploegmaats. “Hoe ik de kansen inschat van onze ploeg? Heel goed.”

Pogačar en Van Aert lachen voor de start – foto: Cor Vos

“De zwakke plek van Pogačar? Ik heb ze nog niet gevonden”
“Natuurlijk hebben we tijd verloren met Primož in de kasseienrit, dat is heel jammer. Jonas staat er echter goed voor. We weten allemaal dat Pogačar de favoriet is. We wisten dat ook op voorhand en hij laat dat keer op keer zien, maar Jonas laat ook elke keer zien dat hij mee kan. Hij heeft niet de sprint die Pogačar heeft, maar ik geloof dat er nog ritten gaan komen waar het niet op een sprint zal uitdraaien. De zwakke plek van Pogačar? Ik heb ze nog niet gevonden. Hij is een grote kampioen en ik vind het knap dat hij er dagelijks voor wil gaan. Schijnbaar wil hij elke dag winnen, want hij laat zijn ploeg keihard op kop rijden en hij verdedigt koste wat kost zijn gele trui. Dat is mooi om te zien.”

De voorbije dagen wakkerde oud-renner en analyticus Eddy Planckaert in het tv-programma Vive le Vélo nog de discussie aan dat Van Aert met een (volledige) ploeg in steun nog meer etappes had kunnen winnen in deze Tour. Van Aert schetst een genuanceerder beeld. “Misschien zou ik meer etappes winnen als ik een ploeg heb die volledig in dienst rijdt van mij, maar als de ploeg iets minder is win ik geen etappes. Ik denk dat het een verdienste is van de omkadering en van mijn sterke ploegmaats dat ik twee etappes heb gewonnen, het groen draag en de gele trui heb gedragen.”

“Er was discussie of ik de vrijheid zou krijgen en dat is wel duidelijk geworden in de eerste week. Ik krijg alle vrijheid die ik wil krijgen in de ploeg. Ik voel me fantastisch en ik kan alleen maar zeggen dat ik ontzettend trots ben op deze overwinningen. Ik denk liever aan hetgeen mogelijk is dan hetgeen dat eventueel is misgelopen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Poeksel 11 juli 2022 om 16:18

" maar als de ploeg iets minder is win ik geen etappes."

Of het wordt in ieder geval moeilijker. En dat vergeten Planckaert en co (al dan niet bewust) steeds…

Murcia 11 juli 2022 om 16:29

Het is de eeuwige en inmiddels sleets geworden discussie die alleen in een klein deel van de Vlaamse media wordt gevoerd. Wout, de ploeg, de echte kenners en het grootste deel van het publiek weten wel beter. Hij is uitgegroeid tot een wereldtopper bij deze ploeg en dat heeft hij zelf gedaan maar zonder de hele omkadering en het kunnen trainen met de andere wereldtoppers was dit een stuk moeilijker geweest. Niemand neemt het verhaal serieus dat hij bij LTS beter past of bij QSA. Met Roglic trainen is echt wel uitdagender dan Vanhoucke en Wout is geen onderdeel van een roedel wolven maar een Alfa gorilla.

Krist The Vanma 11 juli 2022 om 17:29

Als jij het zegt, Murcia

Murcia 11 juli 2022 om 17:40

Sterker argument is er niet Krist! Ik begrijp oprecht niet waarom jij niet kunt accepteren dat je favoriete renner blij is met zijn ploeg. Is het een Nederland-België dingetje of spelen er andere frustraties?

Gerard Dekker 11 juli 2022 om 17:41

Het is altijd moeilijk te analyseren hoe de Belgische hazen lopen. Er zijn nu eenmaal Belgische ploegen die Wout graag in willen lijven.
Sommige hoernalisten laten zich graag fêteren door Belgische ploegen. In ruil daarvoor gaan ze vuilspuiten over TJV of proberen verdeeldheid te zaaien binnen TJV.

Ze zijn nu gefrustreerd dat Wout erg succesvol is binnen TJV.

Handige Harry 11 juli 2022 om 18:17

Wat dat betreft heeft een van Aert een veel betere ploeg gekozen dan van der Poel. Die zal wel heel zijn carrière bij Alpecin blijven maar het zou voor hem beter zijn om naar een topploeg te gaan.

kelderfan 11 juli 2022 om 16:42

Dat is een leuke @Murcia. De Alfa gorilla met zijn berggorilla’s dat moet voor wonderboy te veel zijn.

Comments 11 juli 2022 om 17:29

In vive le velo waar men zich begon te misdragen zal het nu weer rustig zijn na deze medelijden.
Wout is gelukkig met z’n jumboteam en wil dat graag zo houden.

Thijs E 11 juli 2022 om 18:41

De discussie over Van Aert in een ploeg eindigt nooit. Ook niet als hij bij klikparket rijdt, want dan is het de kansen van Evenepoel vs. de rol van WvA. Als hij bij de loterij zou rijden, dan is de ondersteuning weer te mager enz.

België is een land dat koerst op verdeeldheid en wat WvA er zelf ook over zegt, de media en deskundigen weten beter.

harryjohan71 11 juli 2022 om 19:09

Het gekke is wel dat er geen weer woord wordt gegeven aan de analisten. Planckaert gaat als een gek te keer en heeft het over 5 a 6 overwinningen. Dit aantal kan hij ook halen bij JV. Met een beetje meer geluk had Van Aert al 4 overwinningen gehad. Maar ja de presentatoren en Planckaert zijn er puur om publiciteit voor Vive le Velo te genereren, lijkt het in plaats van verstandig te analyseren. Dat is weer gelukt. Dat dan achteraf gezegd wordt dat het uit het verband is getrokken, slaat natuurlijk helemaal nergens op

Thijs E 11 juli 2022 om 19:45

Eddy Planckaert is een persiflage op een deskundige, hij praat in hyperbolen zodat de door de presentator iets verwaterde versie ineens als een redelijk standpunt klinkt.

Dat is Eddy's bestaansrecht als BV'er, die uitspraken in chocoladeleters.

Napoleon 11 juli 2022 om 19:05

Wout is ook gewoon by far de beste knecht ter wereld. Niet denigrerend bedoeld, maar alle kwaliteiten die een knecht moet hebben, heeft hij in overvloed.

En hij lijkt er ook plezier in te hebben om af en toe voor een ander te rijden.

Zijn status bij JV is intussen wel zo groot dat niemand hem verplicht ergens te knechten.

Zo'n dagje met Vingegaard achter het peloton aan jakkeren, volgens mij vindt hij dat stiekem prachtig.

Romāns Vainšteins 11 juli 2022 om 19:13

Dat idee heb ik ook. En het komt het ook totaal niet zielig maar juist krachtig over. Meesterknechten is een kunst, geen last.

Monsieur Bendy 11 juli 2022 om 19:13

Ik heb het relaas van E Planckaert ook gezien. Ik vind het stuitend wanneer analisten zo nationalistisch zijn als hij. Uiteraard mag je supporteren voor je landgenoten, maar als het te erg is, moet je geweerd worden van tv en radio naar mijn mening.
Het is bovendien ook voor het grootste gedeelte onzin, hij wint weleens niet omdat hij bij deze ploeg rijdt (Longwy), de kracht van de ploeg heeft hem echter ook veel overwinningen bezorgd, zoals dit jaar in Parijs Nice en de Dauphine. Bovendien gaan er met deze klassiekerkern nog velen volgen in het voorjaar.
Zet het bijvoorbeeld eens naast het bijeengeraapte zooitje b-garnituur waar MvdP het mee moet doen en hoe veel overwinningen hem dit kost en nog zal gaan kosten.

theking 11 juli 2022 om 19:42

Dat eeuwige gedram uit België dat van Aert niet genoeg steun krijgt is toch echt tenenkrommend. Planckaert was echt onzin aan het verkondigen. Van Aert heeft steun van Laporte, die in bijna 3 kwart van de ploegen zelf kopman zou zijn geweest en dan geeft hij ook nog aan dat Roglic de sprint moet aantrekken. Hij is vast vergeten dat Roglic een beste val heeft gemaakt en daardoor duidelijk niet op de plek waar hij normaal zou zitten. Bovendien bij welke andere ploeg zou Van Aert een knecht krijgen van het niveau Roglic om bergop de sprint aan te trekken, nou nergens dus. Zijn ze in België vergeten dat Cancellara na de eerste weken ook altijd de tour in dienst reed? Daar heb ik in België nog nooit iemand van horen zeggen hoe belachelijk dat was. Ik hoor op vive le velo ook geen enkele kritiek op bijvoorveeld lotto soudal die toch echt een dramatische ronde rijden, nee TJV die doen van alles fout. Ik begrijp het niet meer hoor….

Bart 11 juli 2022 om 20:37

Juist, niet half wielerminnend Nederland stond/staat op zijn achterste poten omdat er maar één Nederlander in de tour-selectie van Jumo-Visma zat/zit. Dat is pas een sterk staaltje eng-nationalisme. Verder, als je kijkt naar een Vlaamse zender kan je wel verwachten dat ze pro een Belgische renner zijn. En je hebt het niet echt door precies maar Vive le velo is een luchtige talkshow en geen sportprogramma met diepgaande analyses.

Dat eeuwige gedram vanuit Nederland over sporza en de vrt is zo tenenkrommend, een tip, kijk gewoon naar eurosport als je er niet tegen kan dat Vlaamse presentatoren gekleurd verslag geven op sporza en consoorten.

KevinK1986 11 juli 2022 om 19:50

Jumbo Visma heeft een perfect uitgebalanceerde selectie, waar rekening wordt gehouden met de kopmannen. Zij geven met 3 totaal verschillende kopmannen aan dat zij overall mee willen spelen om de knikkers. Waar het totaal wielrennen (sky) de laatste jaren de overhand kreeg, zie je nu dat Jumbo Visma de koers ook in andere etappes probeert te maken. Ik vind dat schitterend.
Laten we niet vergeten dat zonder van Aert, Laporte en Van Hooijdonck; Vingegaard al haast kansloos op de eindzege zou zijn geweest. Ik vind het prachtig dat een Nederlands team zich op deze manier profileert in het peloton, net zozeer ik geniet van Pogacar, die al 3 jaar lang alle trammelant vermijdt … dat is geen geluk.
Van Aert zeurt niet, rakelt geen excuses op en fietst gewoon als een bezetene.. dan ben je echt een kampioen. Wie kan nou kritiek hebben op hetgeen van Aert presteert? Ben verdomme trots op een feit dat een Belg zo toonaangevend in de top van het mondiale wielrennen rijdt!

Deel Koeper 11 juli 2022 om 19:51

Wel grappig dat Planckaert nu een raaskallende idioot is, maar als hij binnen enkele weken nog eens zegt dat Evenepoel overschat is, dan wordt hij prompt terug de sympathieke kenner met de vinger aan de pols van het wielrennen.

Voor de duidelijkheid, ik vind Planckaert altijd een schertsfiguur. Al geniet ik wel van de teentjes waarop hij trapt. De Vlaamse Adrie, al is die natuurlijk subtieler (of achterbakser, al naar gelang de interpretatie)

Lalsacien 11 juli 2022 om 19:55

Het is duidelijk dat Wielerflits leeft van verdeeldheid. Wout van Aert zegt hier iets wat ingaat tegen het gevoel van Planckaert en consorten en weinig diehards die tegen zijn komen hier hun gelijk halen. Als Van Aert het een beetje in het midden had gelaten was het veel drukker geweest.

Retro Lex 12 juli 2022 om 00:21

En voor de liefhebber : Chris Horners Visie
Will Wout COST Jumbo the TOUR? | TdF 2nd Rest Day ’22 | Beyond the Coverage
https://www.youtube.com/watch?v=NGHSP1beFqk