Wout van Aert moet vroeg passen in Gran Piemonte: “Het ging gewoon te hard voor me”
foto: Cor Vos
donderdag 5 oktober 2023 om 16:48

Wout van Aert moet vroeg passen in Gran Piemonte: “Het ging gewoon te hard voor me”

Wout van Aert heeft in zijn laatste wegwedstrijd van 2023 geen resultaat kunnen rijden. Jumbo-Visma trok in de Gran Piemonte zijn kaart, maar moest op Alpette (4,9 km aan 9%) lossen. “Toen we op de lange, steile klim kwamen, ging het gewoon te hard voor me”, zei hij na afloop tegen Cycling Pro Net.

“We probeerden het te controleren, maar de start was supersnel”, vertelt Van Aert over de openingsfase van de wedstrijd. “Zowat iedereen wilde in de vlucht zitten. Het was moeilijk om een goede groep te laten rijden. Uiteindelijk reed er ook een grote, sterke kopgroep weg. Voor mijn gevoel waren we de hele dag wat in de problemen. Op de eerste beklimmingen moesten we al een hoog tempo rijden. Toen we op de lange, steile klim kwamen, ging het gewoon te hard voor me.”

De Gran Piemonte was Van Aerts laatste wegwedstrijd van het jaar, maar zondag start hij nog wel op het WK Gravel. Hoe kijkt hij vooruit naar die wedstrijd na het tegenvallende optreden van vandaag? “Dat is een nieuwe wedstrijd, een compleet andere wedstrijd. Het is een wedstrijd waar ik erg naar uitkijk. Maar vandaag had ik ook graag een resultaat behaald. Het team geloofde in me en ging ervoor, maar het lukte gewoon niet.”

RIDE Magazine
14 Reacties
05-10-2023 19:06
Zondag nog effe wat lol maken in die graveltocht en dan rust nemen, hij is duidelijk niet in topvorm anders verteerd hij dit veel beter lijkt mij. Het EK was zijn laatste stuiptrekking daar leek hij beter in orde.
05-10-2023 19:47
Hij heeft op de weg misschien wel 1 van de minste wedstrijd dagen. Maar hij heeft ook een half veldrit seizoen achter de rug. Misschien komende winter daar wat minder in doen en meer focus op de weg.
05-10-2023 21:15
Die gebroken nachten. die breken je op.
06-10-2023 07:14
Hoe worden die koersdagen geteld? Want bijvoorbeeld de RvV doet toch wat anders met je lichaam dan een paar uurtjes meebollen bij de acht van schaam. Belgische kermiskoersen zitten er tussenin. Als de natour-criteriums als koersdagen tellen zegt t aantal koersdagen niet zoveel. Poels rijdt ze allemaal. Maar en zijn ook renners die er maar een paar rijden. Dan heb je al een fors verschil.
05-10-2023 17:29
Ook dat kan gebeuren, het blijven mensen.
05-10-2023 19:11
Hij is gewoon eerlijk, geen excuses, dat was 10 jaar geleden onder de alhier geldende wielermania en media en druk van supportersclub wel anders wanneer MvdP weer gewonnen had. Wout is enorm gegroeid, trekt zijn eigen plan en onafhankelijk van drukmdoor media (Wuyts) en supportersclubs. Hij is niet in vorm anders hoeft hij er niet af vandaag, Gun hem volgend jaar meer succes.
05-10-2023 18:01
Van Aert is een grote meneer die geen flauwe excuses zoekt. Ik verwacht wel dat we volgend jaar een wat ander programma bij hem gaan zien. Meer focus, minder wedstrijddagen.
    05-10-2023 18:31
    Mooi altijd dat mensen zomaar iets roepen over veel rijden. WVA 54 wedstrijddagen, Roglic 63 dagen, Evenpoel 64 dagen, Thomas 68 dagen. Vinegard 68 dagen , Kuss 77 Zomaar een steekproef.
    05-10-2023 18:50
    Wat een onzin, Wout heeft al een van de minste wedstrijddagen van het peloton. Hij is gewoon niet meer in top vorm, want hij traint er op dit moment niet voor.
    Is al bezig met volgend seizoen
    05-10-2023 20:15
    @Bierbrouwer, dit is appelen met peren vergelijken. Alle bovenstaande renners zijn ronderenners en hebben allen meer dan één grote ronde gereden (of zijn toch in meer dan één gestart, zie geval Evenepoel). Hun focus ligt op de grote rondes en bijgevolg rijden de meesten onder hen niet veel eendagskoersen. Een klassieke renner zal in hetzelfde jaar nooit aan evenveel koersdagen geraken als een ronderenner met meer dan 1 grote ronde gereden. PS: ik weet niet hoe jullie aan die data komen, staat dat ergens op een website in een overzichtje? Dan wil ik gerust eens vergelijken met andere renners met hetzelfde profiel/dezelfde doelen als Van Aert, ik kan natuurlijk ook fout zijn.
    05-10-2023 20:25
    Bierbrouwer zijn data klopt niet, van Aert zit aan 68 dagen waarin hij gestart is en geen 54.
    En ook ligt zijn topvorm in meer dan alleen een grotere ronde, dus is al straf dat jij vorige week bvb nog kon winnen.
    05-10-2023 21:54
    Bierbrouwer zijn stats kloppen wel.
    Volgens procyclingstats heeft hij er 54.

    Je moet het veldrijden er niet bijtellen.

    Van der Poel heeft er maar 46 maar bijvoorbeeld andere concurrenten in de klassiekers zoals Pedersen(67), van Baarle (63), Degenkolb (70), Ganna(66) en Kung(65) rijden toch wel iets meer.
    05-10-2023 21:55
    Die 'zomaar' een steekproef is een mooie illustratie van 'lies, damn lies, statistics'. Leuk hoor, een klassiekerspecialist met ronderenners vergelijken. Die 54 koersdagen van van Aert staat op PCS. Zomaar een andere vergelijking, nu met ene Mathieu van der Poel (https://www.procyclingstats.com/rider/mathieu-van-der-poel, helemaal onderaan) .... tromgeroffel ... tadaa: 46 koersdagen :-)
    Edit: @Handige Harry, klopt, maar tov die andere namen is het rendement van van Aert wel goed. T.o.v. van der Poel, die ik qua talent vergelijkbaar inschat, steekt het rendement van van Aert wat bleekjes af. Vandaar de gedachte dat nog iets meer pieken wel eens zou kunnen helpen.
    Edit2: die veldrit-dagen moet je natuurlijk wel meetellen, of word je daar niet moe van en/of hoef je je daar niet specifiek op voor te bereiden?
    PS: op PCS vind ik geen lekker vergelijk, noch die 68 van Zack. Iemand een lijstje?
    06-10-2023 12:23
    Een beetje vreemd wel, je mag zijn veldritperiode volgens sommigen niet meenemen als je het over zijn wedstrijdkalender hebt want het zijn geen wegwedstrijden, dat slaat toch op niets. Als je naar de fysieke belasting en piekperiodes van een atleet kijkt moet je net wel alles meenemen, of is een tienkamper die tijdens een golden league wedstrijd enkel één onderdeel meedoet op dat moment ook geen wedstrijd aan het meedoen ook al piekt hij ernaartoe? En het aantal wedstrijddagen is ook relatief natuurlijk, als je zoals Van Aert overal wil meedoen dan heb je veel meer belasting en minder echte piek dan iemand die er evenveel of meer heeft maar echt piekt. Dus ja Van Aert kan in zijn programma snoeien zonder echt te snoeien qua kwantiteit maar gewoon minder lang pieken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine