Wout van Aert: “Mijn hoofddoel in 2024 is voornamelijk de Giro d’Italia”
Van Aert wint de Coppa Bernocchi 2023 - foto: Cor Vos
woensdag 15 november 2023 om 13:15

Wout van Aert: “Mijn hoofddoel in 2024 is voornamelijk de Giro d’Italia”

Wout van Aert maakte dinsdag zijn voorlopige veldritprogramma voor de komende winter bekend. Hij zei niets meer over te willen laten aan het toeval richting de voorjaarsklassiekers, maar in gesprek met een Colombiaanse wielerwebsite stelt hij dat zijn hoofddoel voor 2024 elders ligt. “Dat is voornamelijk de Giro d’Italia”, vertelt de Belg aan Mundo Ciclístico. 

De kopman van Jumbo-Visma is op dit moment in het Zuid-Amerikaanse land. Van Aert nam er deel aan de granfodo van Rigoberto Urán in het Colombiaanse hooggebergte, beter bekend als de Giro del Rigo. Onder bijzonder groot enthousiasme werd Belgische wereldster onthaald in het wielergekke Colombia. Zondag reed hij de Granfondo uit in het gezelschap van Urán en enkele andere (ex-)profs. Ter gelegenheid kreeg ook de pers in het Zuid-Amerikaanse land de kans om Van Aert te interviewen.

Zoals het Colombiaanse journalisten eigen is, vragen ze aan grote wielrenners vaak naar wat ze van het wielrennen uit eigen land vinden en van de Colombianen in het peloton. Tegen het einde van het interview met Mundo Ciclístico, vroeg men naar de mooiste zeges van de Belg. “Dat zijn min ritoverwinningen in de Tour de France”, vertelde hij. Daarna kwam zijn voorliefde voor Italië aan bod. “Ik houd van de sfeer, het eten, de warmte en de expressiviteit van de Italianen. Wat mijn hoofddoel is voor 2024? Voornamelijk de Giro d’Italia”, verrast hij.

De Belg flirtte de laatste weken al vaker met een deelname aan de Italiaanse grote ronde. Ook sportief directeur Merijn Zeeman ziet mogelijk een rol voor Van Aert weggelegd in de Giro. Volgens La Gazzetta dello Sport zou de sportieve leiding van Visma-Lease a Bike, zoals de ploeg vanaf 1 januari heet, geloven in een top 5-notering in het eindklassement. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

RIDE Magazine
40 Reacties
15-11-2023 08:34
Dacht zelf aan de X2O troffee Baal, maar de Giro is ook opvallend.
    16-11-2023 10:05
    Robertje, je wordt gemist man!
15-11-2023 08:48
Kan hij niet beter voor de paarse trui en héél veel etappezeges gaan? Wie wordt er nu warm van een 5e plek in het eindklassement?
    15-11-2023 10:48
    Hijzelf kennelijk. En hij gelooft zo te zien niet meer erin om van der poel te verslaan
    15-11-2023 14:11
    Het interessante is niet de precieze eindplek, maar het schouwspel en de strijd.

    Wout die op elk terrein oorlog gaat voeren tegen traditionele klimmertjes, dat is toch prachtig? Of hij nou 3e of zesde wordt.
    15-11-2023 14:13
    Volgens mij vragen veel mensen zich af of Van Aert het in zich heeft om een klassement in een grote ronde te rijden. Dus ja, dat boeit. Dat hij een puntentrui kan winnen, dat lijkt me evident.
    15-11-2023 15:31
    Van Aert heeft slechts één keer serieus een klassement gereden, dat was de Tirreno in 2021. En 2x Tour of Britain gewonnen. Beide zijn geen Giro, akkoord. Hij werd wel meteen tweede. Achter Pogacar, en voor kleppers als Landa, een fitte Bernal en Almeida. Als hij hier een hoofddoel van maakt, is het echt niet uitgemaakt hoe hoog hij gaat eindigen.
    16-11-2023 02:32
    Hij zegt toch ook niet dat hij voor een klassement wil gaan?
15-11-2023 10:16
Bijna 70km tijdrijden + een minuutje boni's met alle aankomsten die hem liggen, dan hoef je in de bergritten niet eens overal bij de eersten over de streep te komen.
Veel zal natuurlijk ook afhangen van welke andere kopmannen zich richten op de Giro, maar geloof best dat hij hoog kan eindigen.

Eerlijk gezegd vind ik het wel vreemd dat/als ze zo uitgesproken voor het klassement gaan.
Zadelt hem toch met flink wat extra druk en media-aandacht op en bovendien zet het de concurrentie op scherp. Ik had hem anders Kuss-gewijs wel enkele minuten zien pakken in een ontsnapping, met de andere ploegen in de veronderstelling dat hij toch niet zou meedoen voor roze, maar voor paars/ritoverwinningen.
    15-11-2023 12:06
    Inderdaad, 100% eens. Als de ploeg gelooft dat top-5 mogelijk is, dan zou ik daar zelf geen ruchtbaarheid aan geven en een bepaald plan proberen uitvoeren tijdens de Giro zelf. Nu geldt hij voor de favorieten vanaf dag 1 als een podiumkandidaat die geen ruimte mag krijgen. Vanuit die positie zie ik hem geen top-5 te halen (maar hij mag verrassen natuurlijk). Hoe dan ook leek er mij veel meer mogelijk vanuit een unsuspicious-positie. Als men hem top-5 kansen toedicht, dan is vanuit een underdogpositie wie weet zelfs winst mogelijk, mede gezien het aantal ITT-kms. Wat mij betreft een strategische miskleun van jewelste, nog voor er 1 km gereden is.
    15-11-2023 13:49
    Niet om stom te doen, maar gaat de 'concurentie' er echt van wakker liggen dat iemand als Wout misschien vijfdes wordt? Als een Pogacar komt dan is iedereen wakker, maar voor iets dat niet eens podium is...
    15-11-2023 14:08
    Is media-aandacht vragen niet het verdienmodel van het wielrennen? Anoniem meerijden en vijfde worden, is dat echt zo interessant voor Van Aert en de sponsoren? Met veel tamtam de ambities aankondigen en de strijd aangaan, dat is toch voor iedereen leuker. Voor mij in ieder geval wel. Ik vind het sowieso leuk om Van Aert een gooi naar het podium te zien doen - of het nou lukt of niet.
15-11-2023 13:23
Van Aert geeft dus nergens aan dat hij in de Giro voor het klassement wil gaan. Tevens zal hij ongetwijfeld weten dat de Giro in Colombia veel belangrijker is dan Vlaanderen en Roubaix, dus vertelt hij de pers daar wat ze graag willen horen. Kortom, het enige nieuws hier is de bevestiging dat Van Aert naar de Giro gaat, maar dit interview zegt niets over welke ambities hij daarbij heeft.
15-11-2023 07:13
‘Zoals het Colombiaanse journalisten eigen is, vragen ze aan grote wielrenners vaak naar wat ze van het wielrennen uit eigen land vinden en van de Colombianen in het peloton’

Doen ze daar ook aan waatdoejoetinken ?!?!
    15-11-2023 08:50
    Ja, redelijk belachelijke quote, alsof ze dat niet overal ter wereld doen in de (sport)journalistiek.
15-11-2023 08:18
Ben benieuwd of hij enige kopman is en hoe sterk de Giro ploeg wordt.
De vraag zal vooral zijn of hij 3 weken lang bij de beste kan blijven. Hij kan zich niet zoals in de Tour vaak laten uitbollen als het werk gedaan is.
    16-11-2023 09:53
    Het enige dat Zeeman tot nu verklaarde was: "Wout die de Giro wilt rijden? dat zou wel "ééns" kunnen gebeuren, maar "wanneer (of maw in welk jaar) "? dat zullen wij bepalen".....ook kickt Visma erop om een besluit die uiteraard reeds lang genomen is, zo lang mogelijk in suspense te houden. Dat de renner in kwestie dit zich naast zich neerlegt, en in de Belgische, Italiaanse en Colombiaanse media zijn deelname in de Giro al aan het roeptoeteren is? Ik vermoed dat Zeeman hier niet happy van wordt, ongeacht of het nu waar is of niet. Het énige dat tot nog toe officieel door Visma bevestigd werd is de deelname van Jonas aan de TDF, alsook dat ze met hun jonge (klim)talenten, zonder énige druk voor een AK, naar de Giro zullen gaan. Stel je maar ééns voor dat die AK ambities van Wout in de Giro, gewoon zandstrooierij geweest zou zijn, en men bij Visma met Kooij als kopman voor ritwinsten zal gaan en hun jonge berggeiten de kans krijgen om ritten te winnen....en Wout dan mogelijks weer luxeknecht mag wezen?
    16-11-2023 10:13
    "ook kickt Visma erop om een besluit die uiteraard reeds lang genomen is, zo lang mogelijk in suspense te houden."
    Weer onzin, de ploeg is elke keer de eerste die complete line ups bekendmaakt voor de grote rondes. Blijf niet zoveel liegen. De puzzel wordt gelegd in december en vandaar ook dat "wij" want de renners hebben inspraak, de toppers meer dan de kleintjes zoals het hoort. Een Giro met Wout en Olav hoeft elkaar totaal niet te bijten.
15-11-2023 07:06
We zullen wel zien op de ploegvoorstelling wat het wordt, ik ben meer benieuwd wie zijn trainer gaat worden.
    15-11-2023 09:14
    Mathieu Heijboer is zijn nieuwe trainer.
    15-11-2023 09:33
    Ok dat had ik nog nergens gelezen, bedankt voor de info!
15-11-2023 09:25
Daar zit toch geen woord Spaans bij! Het gaat gebeuren...
15-11-2023 10:37
Carapaz pakte roze in de heuvels rond Turijn in 2022. En dan heeft Wout een betere tijdrit. Er is veel mogelijk.
    15-11-2023 14:19
    Pogacar en Evenepoel kan hij niet aan, denk ik. Maar voor wie zou een Van Aert in topvorm verder onderdoen als klassementsrenner in deze Giro? Oud-winnaars als Hindely, Geoghegan Hart en Carapaz moet hij toch kunnen hebben???
    15-11-2023 15:31
    Die drie zijn toch allemaal betere klimmers en hebben sowieso bewezen dat ze drie weken op niveau kunnen zijn als klassementsrenner.
    Dat heeft van Aert nog niet.
    15-11-2023 18:05
    Schandalig dat zo makkelijk gesteld wordt dat hij Hindley, Geoghegan Hart en Carapaz wel kan hebben. Dat zijn uitstekende klassementsrenners. Nee, niet van het niveau Vingegaard, Pogacar en Roglic. Dan kun je echter alsnog een uitstekende klassementsrenner zijn. Die gasten gaat hij echt niet bedreigen. Maar goed, met uithalen in de tijdritten en bergop schade beperken kun je ook een ronde winnen of hoog eindigen.
    16-11-2023 12:47
    Wva gaat in 16-17/21 etappes de bovenhand hebben op de andere klassementsmannen maar waarbij niet extreem veel tijd te winnen valt, terwijl die op één deftige bergrit meteen 4-5 minuten aan zijn broek kan hebben. Als hij al binnen de 10 minuten van de winnaar finisht heeft hij heel goed gereden, maar dat is niet genoeg voor top 5.
15-11-2023 10:54
Blijf het een bizarre keuze vinden. Enige wat me enigszins doet denken dat het misschien toch haalbaar is, is dat de ploeg er volledig lijkt in te geloven en die hebben in grote rondes wel al veel vaker wonderen verricht waartoe hun renners niet in staat leken.

Maar goed, zelfs als het lukt, lijkt het me raar dat een renner die al 4 jaar in de top 5 van de World Tour rijdt zijn focus legt op ergens 4e of 5e worden. Want een Van Aert die echt, echt, echt volledig piekt naar de Giro, die gaat niet tussendoor even winnen in Roubaix of op de OS.
    15-11-2023 21:42
    Geen spannende Wk Cross, geen wout die top in de klassiekers , maar een Giro wens van 5e plek. Man man wat een saai voorjaar
15-11-2023 12:30
Ik snap het in zoverre, dat Wout nieuwe uitdagingen zoekt. Plezier in het vak lijkt voor hem belangrijker dan winnen.
15-11-2023 13:48
Interessante move van WvA.

Gaat hij voor een Freddy Maertens scenario in de Vuelta van 1977.
13! etappe overwinningen en het eindklassement?

Ik ben wel benieuwd wat dit voor Olav Kooij z'n giro plannen betekend.
Als WvA voor het klassement gaat moet hij deftige ondersteuning bij zich hebben.
Als WvA voor etappes gaat moet hij dan Kooij voor zich dulden of moet Kooij dan plaats maken.

Of gaat team JV weer lekker "samen winnen" en mag WvA zich wederom opofferen voor het team.
Op deze manier gaat Wout van Aert zijn talent en vermogen niet vertalen naar een bijpassend palmares.
15-11-2023 10:51
Dat we het dan eindelijk zullen weten. Ik denk dat het te zwaar word zal ook afhangen van wie hij meekrijgt. Wat word de tegenstand? En wat doet het met hemzelf en wat gaat de ploegleiding doen als het niet lukt? Met in het achterhoofd dat de tour toch het belangrijkste blijft. Want dan is hij in '25 toch weer "gewoon" luxeknecht.
15-11-2023 13:07
Primoz - Jonas - Sepp - Wout
15-11-2023 08:10
Geweldig. Als hij in de Giro net zo sterk rijdt als tijdens de voorbije 4 Tours, maar dan tegen een veel zwakker peloton, dan is er verbluffend veel mogelijk.
    15-11-2023 08:52
    Een véél zwakker peloton vind ik wel sterk uitgedrukt. Neem daarbij dat het parcours doorgaans toch zwaarder is (specifieke parcours voor 2024 nog niet bestudeerd, maar ik denk toch vooral aan de steilere klimmen, kort én lang) en ik wil het allemaal toch nog wat zien hoor, wat een klassement betreft...
    15-11-2023 09:36
    Voor ritwinst zal hij wel redelijk wat kansen krijgen ja, maar als ze echt een klassement pogen te rijden geloof ik er helemaal geen snars van dat hij veel potten gaat breken. De vergelijking met Thomas gaat ook niet op vind ik want die kerel weegt naar het schijnt 69 kg om competitief te zijn (en is dan nog geen uitmuntende klimmer), dan moet wva nog bijna 10 kg afvallen op een paar maanden tijd en toch nog genoeg vermogen kunnen duwen, boeken toe.
    15-11-2023 10:47
    Afgelopen jaar reden 3 van de top 5 ronde renners de giro, wel nummers 3 tot 5. Ook daarvoor flink aantal van de 5 tot 15 groep. Ik denk dat van aert er veel beter aan had gedaan voor Zwitserland te gaan, en misschien na kasseien klassiekers romantie testen. Rondes met lopende bergen en tijdritten waar tijdrijders het vaak goed doen. Als ie daar podium rijdt is het de moeite waard het jaar erna verder je lichaam om te vormen naar zo licht mogelijk. Dat is toch een proces van jaren. Als ie daar het ook niet haalt heeft het eigenlijk geen zin en is het de zoveelste Michael rogers of rohan Dennis die teveel iets nastreeft wat hij niet is en daardoor meeste hoofdprijzen misloopt
    15-11-2023 11:03
    Ik denk ook dat er een mogelijkheid is om podium te rijden in de Giro.
    In de sprints de kaart van Kooij trekken, de tijdritten moeten mensen van goede huizen komen om Wout te pakken en de Punchetappes kan hij ook extra boni's bijtrappen.
    In de wetenschap dat eventueel een Staune Mittet, Gloag aan zijn zijde staan.. dan heb je 2 jonge kerels paraat om in de schaduw van vAert naar een mooie eindklassering te rijden.
    Als er één kans is voor van Aert... dan is het deze wel. De rest kijkt naar de Tour/ Olympische spelen..
    15-11-2023 13:51
    @ Leukefans: 'Veel zwakker' is zeker niet overdreven. De Tour is sowieso onevenaarbaar qua pelotonkwaliteit - met wereldtoppers in diende rollen - maar dit jaar had zelfs Tre Valle Varesine een sterkere startlijst dan de Giro. https://www.procyclingstats.com/statistics/races/races-ranked-by-startlist-quality
    15-11-2023 17:57
    Ik zie het als een begin van het einde

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine