Wout van Aert krijgt sporttrofee Vlaamse Reus

vrijdag 4 december 2020 om 17:45
Wout van Aert krijgt sporttrofee Vlaamse Reus

foto: Cor Vos

Wout van Aert is verkozen tot Vlaamse Reus, die aan het einde van het jaar wordt toegekend aan de beste Vlaamse sporter van het jaar. De sportprijs wordt uitgereikt door de Vlaamse bond van sportjournalisten VBS.

Van Aert won de verkiezing met 715 punten. Dat waren er ruim twee keer zo veel als atleet Bashir Abdi, de nummer twee, en voetballer Romelu Lukaku, die derde werd. Remco Evenepoel eindigde vierde, Lotte Kopecky zesde. In november won de renner van Jumbo-Visma, die afgelopen jaar in Milaan-San Remo, Strade Bianche en twee Touretappes zegevierde, al de Nationale Trofee voor Sportverdienste en de Flandrien-verkiezing.

“Dat de Vlaamse Reus een prijs is die niet alleen wielrenners kunnen winnen maar àlle Vlaamse sporters, dat de laureaat verkozen wordt door sportjournalisten die toch ‘kenners’ van de sport in het algemeen zijn, en vooral ook dat het een prijs is die niet alleen toegekend wordt omwille van sportieve prestaties maar ook voor je persoonlijkheid, maakt hem toch speciaal”, reageerde Van Aert tegen Het Laatste Nieuws.

“Dat de journalisten bij hun keuze voor mij voor een groot stuk rekening hielden met de manier waarop ik mijn comeback realiseerde, daar ben ik nog het meest trots op”, zei hij nog.

Andere wielrenners uit de wielersport
Vier wielrenners gingen Van Aert voor als winnaar van de Vlaamse Reus. In 1995 kreeg Johan Museeuw de prijs nadat hij onder meer de Ronde van Vlaanderen en de Wereldbeker won, tien jaar was Tom Boonen aan de beurt, nadat hij in één seizoen wereldkampioen werd en Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen, de E3 Prijs en twee Touretappes achter zijn naam zette.

In 2009 kreeg Niels Albert de trofee na zijn wereldtitel. In Hoogerheide liet de veldrijder de rest al vroeg achter om uiteindelijk solo over de streep te komen. In 2016 viel de prestigieuze sportprijs Greg Van Avermaet ten deel na zijn olympische titel van Rio. Ook droeg hij dat jaar drie dagen het geel in de Tour de France.

Dit artikel delen:

21 Reacties

doorak 4 december 2020 om 18:04

Vlaamse reus ofwel een fors groot konijn.

platteprijs 4 december 2020 om 18:20

Het Kerst-menu in huize Van Aert is daarmee bekend.

Wheely 4 december 2020 om 19:26

Flappie.

Wheely 4 december 2020 om 19:38

Bewegen wordt beloond! :)

Michelangelo 4 december 2020 om 19:45

Toch ergens wel een beetje armoede als je de Vlaamse sport bekijkt. Niet dat wout een slechte winnaar is, integendeel, maar daarna wordt de spoeling heel snel dunner.

Titaantje 4 december 2020 om 20:29

Valt wel mee toch? Die Bashir liep een wereldrecord op de 20km dit jaar, Lukaku is een internationale topspits in het voetbal die de Europa League finale speelde en die voor de national eploeg volgens mij dit jaar ook weer aan de lopende band scoorde.
En Evenepoel won iedere wielerwedstrijd die hij startte (en uitreed, om Lombardije uit te zonderen) dit jaar.

Michelangelo 4 december 2020 om 21:53

Bashir, OK.
Lukaku, OK.

Maar dan bijvoorbeeld Lotte Kopecky op 6. Als derde wielrenner in de top 6. Die heeft nou toch geen buitenaardse dingen laten zien.
En natuurlijk is Vlaanderen maar de helft van Belgie, en is Belgie maar driekwart van Nederland qua inwoners. Maar dan nog heeft Nederland zoveel meer toppers in huis in allerlei verschillende sporten.

Wat dat betreft is het topsportklimaat in Belgie toch een stuk minder dan in Nederland… (al heeft Belgie wel enkele pareltjes)

Maillot à Pois 4 december 2020 om 22:47

Het topsportklimaat is in België inderdaad een stuk minder dan in Nederland, dat is gewoon zo.
Maar daarnaast zegt de uitslag ook iets over de plek die het wielrennen hier inneemt. De prijs wordt uitgereikt door journalisten, en de meesten onder hen houden zich in hoofdzaak bezig met voetbal of wielrennen. We hebben best wel wat atleten die uitblinken in andere sporten, maar die vind je niet of nauwelijks op de eerste pagina’s van de sportkaternen in de kranten hier.

Domestique 4 december 2020 om 23:00

Komt er nog bij dat voor veel sporttakken de grote doelen in een Olympisch jaar zijn weggevallen vanwege corona. Ook van enkele Rode Duivels had ik wel wat verwacht op het weggevallen EK.

Murcia 4 december 2020 om 23:52

België heeft een aantal fantastische sporters zoals Thiam op het zwaarste onderdeel van de atletiek, absolute wereldtop in het voetbal met de Bruyne als een van de pak hem beet 5 beste voetballers ter wereld en al sinds jaar en dag prima tennissers. Een vergelijking met Nederland hoeft voor mij niet en Wout als de vlaamse sportman is een winnaar om jaloers op te worden.

Limal 5 december 2020 om 00:53

Michelangelo, zou het kunnen dat je sommige Vlaamse/Belgische wereldtoppers in andere sporten niet kent die je wel zou kennen als het Nederlanders waren? Bijvoorbeeld hockey-mannen, basketbal-vrouwen, Dimitry Van den Bergh, Matthias Casse, Anak Verhoeven, Seppe Smits, Marten Van Riel, Ben Broeders, Thierry Neuville… Best een gevarieerd aanbod, en daar komen dan bekende namen als Nafi Thiam, Nina Derwael, Bart Swings, David Goffin en Elise Mertens bij.

Dit is niet bedoeld als verwijt – ik kan zelf ook maar weinig Nederlandse toppers opnoemen uit de minder 'geteleviseerde' sporten. En ja, Nederland doet het ontegensprekelijk beter (ook per capita) dan België op bvb. de Olympische Spelen – zoals al gezegd is een betere ondersteuning van topsporters daarvoor zeker een voorname reden.

Om terug naar die verkiezing en wielrennen te gaan: Kopecky verdient het zeker wel om op de short-list te staan. Belgisch kampioen op de weg en in het tijdrijden, drie keer podium waarvan 1 keer winst in de Giro Rosa, een resem podiumplaatsen in de klassiekers… Dat er net zoals in het veld een paar Nederlandse vrouwen buitenaards goed rijden doet niets af aan die prestaties. Domestique merkt ook terecht op dat er dit jaar in vele sporten simpelweg geen prestaties geleverd konden worden.

Michelangelo 5 december 2020 om 08:44

Domestique, ik heb jaren in België gewoond en ook nu volg ik de Belgische sport behoorlijk goed. Em ben verder geinteresseerd in zo’n beetje alle sporten. Alle namen die je noemt zijn voor mij niet onbekend.

Maar je ziet het verschil in pure kwaliteit vaak terug op de spelen. Waar Nederland vaak veel medailles mee pakt komt België met 3 of 4 plakken naar huis. En dat verschil zie je terug in deze verkiezing. En heeft alles te maken met topsportklimaat.

Neemt niet weg dat wout een mooie winnaar is die ook in Nederland hoge ogen gegooid zou hebben bij een dergelijke verkiezing. Mag België met recht trots op zijn, net als die andere pareltjes als lukaku (hadden wij maar zo’n spits), thiam, neuville etc…

Limal 5 december 2020 om 09:18

*Limal

Zoals al gezegd geef ik je voor een stuk gelijk, Michelangelo, maar om er dan toch verder op in te gaan: net zoals bvb. het VK pakt Nederland het grootste deel van zijn medailleoogst ook wel in 'rijke-landensporten' waar er vaak buitensporig veel medailles uitgedeeld worden en de concurrentie minder breed is. Dan heb ik het bijvoorbeeld over roeien, zeilen en (historisch gezien want dat was op de laatste Spelen ook al minder) zwemmen en baanwielrennen. Dat is uiteraard het gevolg van een uitgekiend beleid, maar eerlijk gezegd vond ik het eerder spijtig om te horen dat men (ook?) in Vlaanderen vooral sporten wil gaan subsidiëren met een grotere medaillekans op de Spelen. Medailles op de Spelen zouden voor mij niet het ultieme doel moeten zijn.

Limal 5 december 2020 om 09:27

Bijkomend een vraagje voor de fun: welke tien Nederlandse sporters zouden er dit jaar in dit lijstje staan?

Panache 5 december 2020 om 09:45

Limal, ik denk sowieso aan
Verstappen
Van der Poel
Lavreysen
van Dijk
Van der Breggen
Sifan Hassan
Daar komen nog sporters en sportsters bij vanuit takken die ik niet volg.

Michelangelo 5 december 2020 om 09:50

Wielrennen: lavreysen, vdpoel, vd breggen evt aangevuld met alvarado, wiebes en van Vleuten (Wat een weelde)
Auto en motor: Verstappen en herlings, van kalmthout
Schaatsen: roest
Atletiek: Hassan
Voetbal: ehhh EDIT van dijk (dank panache)
Handbal: Polman
Darts: normaal v gerwen maar dit jaar…??
Zwemmen: toussaint
Tennis: bertens al was die vorig jaar beter

Dit is mijn snelle lijstje.

Limal 5 december 2020 om 10:41

Ok, mijn Belgisch lijstje daartegenover:

– Auto en motor: Neuville, Geerts, Vandoorne
– Schaatsen (en inline-skaten) : Swings
– Atletiek: Thiam, mannen 4*400m, Abdi
– Voetbal: Lukaku, De Bruyne, Hazard (indien niet geblesseerd), Courtois
– Hockey: Vanasch, Van Doren, Wegnez
– Darts: Van den Bergh
– Basketbal: Meesseman
– Tennis: Goffin, Mertens
– Turnen: Derwael

Ik zie op de wielrensters na (en de breedte in het schaatsen) eigenlijk weinig en zeker minder verschil in kwaliteit tussen België en Nederland dan ik zelf had verwacht.

Michelangelo 5 december 2020 om 09:34

Wat zijn de “armelandensporten ” volgens jou? Atletiek, gewichtheffen maar wat nog meer?

Ik zie zwemmen met Chinezen Russen Brazilianen en Zuid-Afrikanen niet als rijke landen sport.

Uiteindelijk denk ik dat sporten op topniveau bijna altijd beter wordt van geld. Zelfs al heeft een zak geld nog nooit een wedstrijd gewonnen (hooguit met vino in het wielrennen)

Limal 5 december 2020 om 10:54

Met rijke-landensporten bedoel ik alle sporten waar dure uitrusting en infrastructuur voor nodig zijn. Vallen hier niet onder: vele atletieknummers en voetbal. Die sporten kan ieder kind beginnen doen en er zijn overal laag-drempelige competities. Toegang tot een zwembad mét fatsoenlijke jeugdtrainers (zonder goeie techniek kom je nergens en die kan je niet jezelf aanleren) is onbestaand voor een groot deel van de wereldbevolking. Bij roeien, zeilen, de paardensport, baanwielrennen, wintersporten etc moet ik al helemaal geen tekeningetje maken, toch? Wegwielrennen is toegankelijker dan baanwielrennen.

Murcia 5 december 2020 om 09:56

Lijstjes zijn altijd lastig want wat neem je mee. Als ik ga voor wereldtitels en wereldrecords dan kom ik bij de mannen uit op:Patrick Roest, Harry Lavreisen, Kjeld Nuis, MVDP, heren Teamsprint Baan en bij de vrouwen op Kira Toussaint (WR 50 m rugslag), Kirsten Wild, AVDB, Alvarado,Wust,Hassan en Jutta Leerdam.

Limal 5 december 2020 om 11:13

Interessant lijstje, Murcia. Het baanwielrennen heb ik nooit echt gevolgd en schaatsen de laatste tijd ook niet meer, dus enkele namen kende ik niet. Wüst doet al zo lang mee dat ik háár wel nog kende :D (ik ben waarschijnlijk één van de weinige Belgen die schaatsen ooit op de voet volgde – als tiener heb ik nog een lichte crush gehad op Tonny de Jong…)

Headlines

Materiaalzone

Populair