Wout van Aert: “Komende dagen staan volledig in het teken van geel”

maandag 18 juli 2022 om 16:11
Wout van Aert: “Komende dagen staan volledig in het teken van geel”

Van Aert (groen) en Vingegaard (geel) - foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft al twee ritzeges op zak en ook de groene trui kan hem normaal niet meer ontgaan, maar de Belg van Jumbo-Visma zal ook in de slotweek van de Tour de France nog vol aan de bak moeten voor zijn ploeggenoot en geletruidrager Jonas Vingegaard. Van Aert keek op de laatste rustdag uitgebreid vooruit naar de cruciale derde week.

Van Aert laat zich vrijwel dagelijks zien in de spits van de koers. Ook zondag, in de vijftiende etappe naar Carcassonne, was hij weer alomtegenwoordig. “Mentaal heb ik het nodig om af en toe mijn kans te mogen wagen. Dat motiveert me dan ook om op andere dagen Jonas of andere ploegmaats te helpen. Ik zou mijn motivatie een beetje verliezen als ik drie weken lang alleen in dienst zou moeten rijden. De ploeg ziet het ook zo: ze weten dat ze op me kunnen rekenen op dagen dat ik zelf niet kan winnen.”

“Ik heb ook doelen voor mezelf nodig. Het lijkt me saai als ik gewoon over de bergen moet geraken en binnen de tijdslimiet moet finishen. Ik ben dankbaar dat ik elke dag iets te doen heb.” Van Aert is niet bang dat hij zichzelf aan het opbranden is in deze Tour. “Het lijkt erop dat ik elke dag aan het koersen ben, maar als je goed kijkt, zie je dat ik het altijd rustig aan doe op een slotklim. Ik verricht onderweg dan wel veel werk, maar er zijn dan ook momenten waarop ik het rustig aan kan doen. Dat is het grootste voordeel en de reden dat ik het ook elke dag kan opbrengen.”

De komende dagen zal Van Aert zich volledig opofferen voor Vingegaard: alles staat in het teken van diens jacht op een eerste Tourzege. De groenetruidrager is optimistisch over de kansen van zijn Deense ploegmaat, al is Jumbo-Visma wel verzwakt na de opgaves van Primož Roglič en Steven Kruijswijk. “Dat zal zeker wat veranderen aan onze tactiek. Het is niet goed dat we nog maar met zes man zijn, de overige vijf coureurs zullen nu veel werk moeten opknappen in dienst van Jonas.”

Van Aert en zijn ploeggenoten fietsen de benen los op de derde rustdag – foto: Cor Vos

“Eigen ambities komen wel weer naar boven, nu primeert het geel”
“Maar we hebben de hele Tour al gezien dat we allemaal op topniveau presteren. We zijn nog altijd sterk genoeg om de koers te controleren”, denkt Van Aert. “Maar het begint allemaal bij de benen van Jonas, die zich OK voelt na zijn crash. Als hij straks de benen heeft van de voorbije twee weken, hoeven we hem telkens alleen maar af te zetten voor de finale. We hebben vertrouwen in Jonas.”

In de slotweek van deze Tour krijgen de renners op dinsdag, woensdag en donderdag nog drie lastige Pyreneeënritten voorgeschoteld, ziet ook Van Aert. “Vooral de beginfase is tricky, zeker omdat we nu met minder renners rondrijden. We moeten situaties zien te creëren die goed te controleren zijn. Het is zaak om niet te veel renners van concurrerende ploegen te laten wegrijden aan het begin van deze etappes. Bergop hebben we namelijk wel de renners, met Sepp (Kuss, red.) en Jonas.”

Van Aert zal zich de komende dagen dus wegcijferen voor Vingegaard, maar hoopt in het slotweekend ook zelf nog een keer uit te pakken. “Mijn eigen ambities komen in het weekend wel weer naar boven met de tijdrit en de slotrit naar Parijs, maar nu primeert het geel.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

fransestinkkaas 18 juli 2022 om 16:19

Mooi, goed om te horen. Alhoewel mijn verwachting is dat een hoop WF’ers hier gaan roepen dat hij een andere ploeg moet zoeken om voor eigen kans te gaan rijden.

0
fringale 18 juli 2022 om 16:25

Wout is Wout, en ik denk dat Wout weet wat voor hem het beste werkt en wat dus voor hem de beste ploeg is. Ik zie hem liever bij een ploeg die volledig in zijn dienst rijdt, zodat hij zijn palmares en aantal dienstjaren kan maximaliseren, maar ik ben dus Wout niet.

0
Gijsbert Van Beers 18 juli 2022 om 16:53

Vooral fanboys (met die van Sporza voorop) zouden het liefst hebben dat hij bij een ploeg zat waar hij volledig zijn eigen kans mag gaan. Maar helaas voor deze fans zit hij bij TJV. Wout is misschien groot, maar Roglic is minstens net zo groot, en als Vingegaard de TdF wint is hij ook in 1 klap “groter” dan Wout.

Verder heeft TJV al heel veel gedaan om ook Wout goed te omkaderen. Klassieke kern, en afscheid genomen van het sprinten met Groenewegen. Allemaal om plaats te maken voor Wout.

Ik denk dat er geen betere plek is voor Wout om te zitten. Tenzij iemand een andere ploeg op kan noemen waar hij zowel de kansen krijgt als de omkadering die hij nu heeft. Ik zou die ploeg niet kunnen opnoemen.

0
fransestinkkaas 18 juli 2022 om 18:11

Eens met jullie beide, denk eigenlijk dat zijn heroïek juist wat versterkt wordt door het feit dat hij óók knecht. Draagt bij aan z’n klasse.

0
Ab Normaal 18 juli 2022 om 18:38

@fringale
Wout had deze Tour niets meer gewonnen als hij een team had dat volledig in zijn dienst reed.
Alle etappes waar hij kansen had, heeft hij voor eigen succes mogen rijden.
Wout zit veel beter bij TJV dan bijvoorbeeld bij Lotto met een team volledig in zijn dienst.

0
Barry Batsbak 18 juli 2022 om 16:20

De bal ligt bij Vingegaard. Je kan je als ultieme kwaliteitsknecht opofferen wat je wilt, maar als de kopman er doorzakt is het jammer maar helaas. Lekker een heul schuin oogje op dat groen houden, het is praktisch binnen.

0
Groetjesaandevoetjes 18 juli 2022 om 16:42

Dat schuine oogje kan ook betekenen een vroege vlucht ervandoor laten gaan, zodat Pogi ook geen boni’s pakt en de vlucht alle sprint punten opraapt. Win win zou ik zeggen.

0
Ab Normaal 18 juli 2022 om 18:41

De concurrentie voor Groen pakt de komende 3 etappes ook nauwelijks punten. En vanaf etappe 19 hoeft Wout niet meer te knechten. Dus begrijp dat “Groen laten varen” niet zo.

0
jooprioolpijp 18 juli 2022 om 16:38

Hij zegt het precies goed: de tricky fase is de aanloop naar de finale, en gelukkig heeft de gele brigade daar nog de mannen voor rondrijden. Als de benen van Jonas niet meer goed zijn, om wat voor reden dan ook, helpt daar geen lieve moeder, Steven of Primoz meer aan.

0
Dikke Vrouw 18 juli 2022 om 16:39

Alle ballen op jonas nu !

Wout kan dan zelf nog de champs pakken

0
josemanuelfuente 18 juli 2022 om 17:02

Welke talkshow zit Eddy Planckaert vanavond?

0
Glorious 18 juli 2022 om 17:02

Topgozer bij een topteam

0
jp.vanoosterhout 18 juli 2022 om 17:17

groen is al zeker,wie denkt dat hij dit nog af kan geven dan??????

0
Maenhout 18 juli 2022 om 17:36

Pogi kan nog zes etappes winnen…

0
denistel 18 juli 2022 om 17:36

logisch maar als ie morgen bij de voorsten die klimmen
over komt gaan ze toch niet zeggen je mag niet voor de
zege sprinten want er zullen verder geen sprinters
zijn die dat overleven

0
Shinzawai 18 juli 2022 om 17:57

Dat gaat heus niet gebeuren, tenzij het strijdplan van Jumbo voorschrijft dat Van Aert in de kopgroep gaat rijden om op die manier het beste Vingegaard te kunnen ondersteunen.

0
horsm 18 juli 2022 om 18:14

Ik vind ‘primeert’ zo’n mooi woord dat ik nooit meer zal mopperen op Wout.

0
Kannibaal 18 juli 2022 om 20:57

Dinsdag, woensdag en donderdag zijn het bergetappes en zal Van Aert er alles aan doen om Vingegaard te helpen. Vrijdag (sprint), zaterdag (tijdrit) en zondag (sprint) kan hij dan weer voor eigen kansen gaan.

Ik begrijp echt niet waarom dit zo ingewikkeld is en waarom er zoveel inkt aan verspild moet worden. Ze moeten iets schrijven, zeker.

0
paustovski 18 juli 2022 om 21:28

Ik ben vooral benieuwd waar hij het “als ploegmaat een grote ronde winnen” in de rangorde der dingen zet. Je wint vast liever zelf, maar op een hele carriere, 14 etappes winnen of 12 maar ook deel uitgemaakt hebben van de ploeg die het geel wint, hoe schat je dat als renner in?

0
dukeman 18 juli 2022 om 21:58

Correctie eerste zin: Wout heeft nog maar 2 ritzeges op zak.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone