Wout van Aert kent veldritprogramma: opener op 9 december in Essen, geen BK en WK
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 14 november 2023 om 16:07

Wout van Aert kent veldritprogramma: opener op 9 december in Essen, geen BK en WK

Wout van Aert zal op zaterdag 9 december voor het eerst weer het veld induiken. De Belg van Jumbo-Visma begint zijn crossseizoen met de Exact Cross van Essen. Van Aert kiest dit keer voor een korter crossprogramma van zeker acht en mogelijk tien veldritten. Het BK en WK staan niet op zijn agenda.

Er werd de voorbije dagen al druk gespeculeerd over het veldritprogramma van Wout van Aert. De drievoudige wereldkampioen zal voor het eerst te zien zijn in de Exact Cross van Essen (9/12). Daarna zal Van Aert deelnemen aan de veldritten van Mol (22/12, Exact Cross), Antwerpen (23/12, Wereldbeker), Gavere (26/12, Wereldbeker), Zolder (27/12, Superprestige), Hulst (30/12, Wereldbeker), Baal (01/01, X2O Trofee) en Koksijde (04/01, X2O Trofee).

Van Aert heeft erg veel zin in het veldritseizoen, maar zal deze winter wel minder vaak te zien zijn in het veld. “Het is een bewuste keuze om een korter programma te rijden”, vertelt de 29-jarige Belg op de website van zijn werkgever Jumbo-Visma. “Vorig jaar heb ik gemerkt dat het mentaal moeilijk is om mij echt op het crossseizoen te richten en dan door te gaan naar het voorjaar. Ik heb voor mezelf besloten dat ik niks meer aan het toeval wil overlaten wat betreft de voorjaarsklassiekers. Daarom rijd ik met pijn in het hart een beperkter programma.”

Crossprogramma van Wout van Aert

09/12: flag-be Exact Cross van Essen
22/12: flag-be Exact Cross van Mol
23/12: flag-be Wereldbeker Antwerpen
26/12: flag-be Wereldbeker Gavere
27/12: flag-be Superprestige Heusden-Zolder
30/12: flag-nl Wereldbeker Hulst
01/01: flag-be X2O Trofee Baal
04/01: flag-be X2O Trofee Koksijde
07/01: flag-be Wereldbeker Zonhoven*
21/01: flag-es Wereldbeker Benidorm*

* Onder voorbehoud

“Het zal zeker moeilijk zijn om een hoog niveau te halen”, gaat de oud-wereldkampioen verder. “Ik heb een paar crossen om in vorm te komen en dan stopt het alweer. Ik hoop me te kunnen laten zien in de koers. Het zal voor de eerste keer anders zijn dan ik gewend ben, maar het is met een hoger doel in gedachten”, doelt Van Aert op het voorjaar op de weg. “Ik kijk ernaar uit om binnenkort terug in de cross te starten. Het is leuk om de fans weer te ontmoeten en de wedstrijden zijn altijd speciaal voor mij.”

Onder voorbehoud
We zien Van Aert dus sowieso acht keer op de crossfiets en daar komen – met de wereldbekermanches van Zonhoven en Benidorm – misschien nog twee wedstrijden bij. Dit is echter nog wel onder voorbehoud. “Deze crossen vallen nagenoeg samen met het trainingskamp van het team in januari en dat zorgt voor de nodige haken en ogen. Daarnaast speelt ook de opgebouwde vermoeidheid net voor en na het trainingskamp een rol in het uiteindelijke oordeel of starten past in de opbouw richting het voorjaar”, aldus Jumbo-Visma.

Zes, zeven of acht duels tussen Van Aert en Van der Poel?

Het zal dit veldritseizoen sowieso tot zes confrontaties komen met zijn eeuwige rivaal Mathieu van der Poel. De Nederlander start namelijk ook in Mol, Antwerpen, Gavere, Hulst, Baal en Koksijde. Van der Poel is ook van de partij in Zonhoven en Benidorm en dus krijgen we mogelijk acht duels te zien tussen de twee kemphanen.

Van der Poel maakt zich, in tegenstelling tot Van Aert, wel op voor een zeer intensieve crossperiode. De huidige wereldkampioen zal in totaal dertien crossen afwerken. Van der Poel heeft al aangegeven dat hij mikt op het prolongeren van zijn wereldtitel in het Tsjechische Tábor op 4 februari 2024.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
48 Reacties
Sorteer op:
14 november 2023 16:48
Nou, dan kan Mathieu rustig zijn wereldtitel ophalen in Tabor.
    14 november 2023 17:04
    Inderdaad. Ik vermoed dat Pidcock na zijn succesformule vorig jaar (geen WK -> super in Strade), ook zal passen. Mathieu zeker niet. En terecht. Hij is met afstand de beste veldrijder aller tijden, dus zal dat willen onderstrepen met het record van achtvoudig wereldkampioen cyclocross.

    Voordeel van Wout's absentie is dat Mathieu niet extreem hoeft te pieken naar begin februari.
    14 november 2023 18:14
    Het leukste weekend in de winter is niet meer.
14 november 2023 16:45
Dit programma is volgens verwachting, van dat onzinnige programma van 5 crossjes schiet niet veel meer over precies, van welke bronnen komt dat toch altijd… Jammer dat er geen kampioenschap bijzit maar begrijpelijk (bk valt in januari stage en op het wk moet hij al op de teide zitten), het voorjaar primeert daar heeft hij nog gaten in zijn palmares zitten in de cross niet (en heeft veel minder waarde).

Vdp zal het ook jammer vinden dat wva minder crosst, dat is de enige die hem kan bedreigen en af en toe mogelijks kloppen, vdp leeft van pittige duels zou ik denken.
    14 november 2023 17:05
    Blij dat hij alsnog Gavere meepakt. Toch nog iets leuks op Tweede Kerstdag.
    14 november 2023 18:11
    MVDP kan er evt noodgedwongen nog een paar afzeggen. En Wout enkele toevoegen (na eens over startgeld) Zal praktisch wel niet zoveel verschillen qua aantal, behalve deelname WK. Kan echter ook zomaar veranderen. Gewoon een passend verhaaltje dan eraan toevoegen.
    Anderszins logisch dat beide matadoren minder crossen. Hun wegseizoen wordt gewoonweg belangrijker. En wat valt er voor beide nog te winnen in de cross? Een compliment van zijne excellentie Lappartient?
14 november 2023 16:55
UCI-voorzitter Lappartient zal dit nieuws met veel genoegen hebben vernomen.....
#sarcasmeknop wijd open#
    14 november 2023 17:26
    Die clown zal al een paar dagen met een zak ijs op zijn kop liggen, als hij enige zelfreflectie heeft tenminste.
    14 november 2023 23:09
    Staat nog steeds kwijlend voor de spiegel
14 november 2023 17:01
Zoals verwacht geen WK voor Wout. Das vooral heel jammer voor ons. In 2021 en 2023 was het WK-duel tussen VdP en Van Aert een eenzame wielerfonkeling tussen Lombardije en San Remo in. Sterker nog, het WK veldrijden is sowieso veel mooier dan die Ronde van Lombardije.

Maar goed, Wout zal elk extra procentje nodig hebben in Maart en April, dus begrijpelijke keuze.
14 november 2023 16:20
Ik kan niet wachten op zijn wegseizoen. Go, go Wout Van Aert.
14 november 2023 19:07
Waar staat de petitie om Wout, Matje en Pidcock allerdrie in Diegem te laten starten?
14 november 2023 16:17
Heel benieuwd hoe goed hij gaat zijn dit crossseizoen. Moet er eigenlijk meteen staan, anders zijn dit echt voorbereidingscrossen. Gaat de druk op het voorjaar in ieder geval niet minder maken.
Na de cross in Essen weten we meer, al zal de cross in Mol tegen Vd Poel pas de eerste echte test zijn natuurlijk.

6x rijden ze tegen elkaar (mogelijk 8x), benieuwd naar het onderling resultaat aan het eind ervan. Hopelijk worden het mooie duels!
    14 november 2023 16:28
    Ik denk niet dat zijn prestaties in het veld enige druk wegnemen (of toe laten nemen als hij niet presteert) voor het wegseizoen. Veldrijden is voor iemand van het kaliber Van Aert een leuke sport om als amateur naast zijn vak te doen maar meer niet. Het siert Van Aert (en Vd Poel) dat ze de sport zo serieus nemen als ze doen. Ze houden duidelijk van de sport.
    14 november 2023 17:16
    Zowel vorige winter als de winter ervoor heeft Van Aert best wel veel gewonnen in het veld, maar daar sprak uiteindelijk niemand meer over als het voorjaar voor de deur stond. Dan ging het niet meer over Zonhoven, Heusden-Zolder of Diegem. Misschien dat een wereldtitel in het veld wel nog eens wordt aangehaald maar meer dan een side note is het uiteindelijk niet als de grote koersen voor de deur staan.
    14 november 2023 17:21
    In Hoogerheide deelde Van der Poel echt wel een mentale dreun uit aan Van Aert, die doorgalmde tot in San Remo, Vlaanderen en Roubaix.
14 november 2023 17:39
De UCI kan ook gewoon, aangezien ze toch zo graag alle toppers aan de start hebben op het WK, dit onderdeel wat meer afstemmen op de andere broers en zussen in de wielersport. Als je het WK ongeveer 2 tot 3 weken eerder plaatst, heb je gegarandeerd Pidcock, van Aert en van der Poel aan de start (ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar de prestige van het WK zou dit alleen maar ten goede komen, zeker op een in mijn ogen prachtig parcours in Tabor)
    14 november 2023 17:50
    Moeilijk is het alleszins niet: het weekend van de nationale kampioenschappen omwisselen met dat van de wereldkampioenschappen
14 november 2023 19:01
Als Van Aert het WK niet wil rijden, mag hij van Lappartient dan nog wel in de Wereldbeker starten?
14 november 2023 21:01
Binnen een paar jaar rijdt Van Aert enkel RVV, Parijs Roubaix, de Tour en het WK omdat hij geen risico's wil nemen en wil pieken naar de doelen. Om dan alsnog overal 2de te worden.

Om eerlijk te zijn best blij dat hij minder crosst. Als de grote 3 (eerder 2 en een half, Pidcock staat er toch nog onder) meedoen kun je de winnaar al met pen gaan invullen behalve als ze een meteoriet op hun kop krijgen. Nu heb je toch iets meer strijd.
14 november 2023 17:19
Die laatste twee enkel als hij alsnog BK/WK zou rijden?
14 november 2023 20:09
Die richt zich volledig op het wegseizoen en gebruikt dit als prep. Keuzes maken, na vorig jaar.
14 november 2023 22:30
Er zal dus weinig tegenstand zijn als Matje in Tabor aan het werk gaat voor zijn 6e symfonie.
14 november 2023 22:52
Het kwartje is ondertussen wel gevallen bij van Aert.
Van der Poel is gewoon de betere veldrijder en dan heeft het weinig nut om te hopen dat je in Tabor weer eens geluk hebt.

Het lijkt mij verstandig dat de uci erover na gaat denken om het wk naar voren te halen.
Eind december of begin januari.
Dan zijn ze er wel allemaal bij.
14 november 2023 23:29
Wva wint 5 van de 6 onderlinge duels met mvdp die dan weer wereldkampioen wordt met of zonder wva. Old school koersen heet dat ,alles in dienst van. Zoals Jan raas en pa Adri
    15 november 2023 02:39
    Als van der Poel gewoon op niveau is dan is van Aert in bijna elke cross kansloos.
    Behalve als het meer veldlopen wordt.
    15 november 2023 07:02
    Ja want vorig jaar was vdp echt wel heel slecht… Als vdp in topvorm is en fulltime crosser zou zijn is de rest inderdaad gezien, maar een vdp die technisch ook niet meer zo superieur is nu hij occasioneel komt rijden is heus niet veel sterker dan wva, de term kansloos klinkt alsof wva eigenlijk Iserbyt is. Het is wel een feit dat vdp ook kan winnen als hij net iets minder is dan wva door een iets betere techniek en vooral zijn killer gehalte, maar een wva in vorm kansloos wegrijden zou mij straf lijken. De vraag is natuur wie wanneer in vorm gaat zijn en of ze überhaupt in vorm willen zijn eind december.
14 november 2023 18:52
Leest als…..ik wil MVP geen kans geven mij heel vaak te kloppen
Nu serieus…als hij voor eindwinst in Giro wil gaan zal er een paar kilo af moeten. Dit gaat ten koste van zijn maximaal vermogen. Met minder vermogen zou kunnen, maar gaat ten koste van sprint en tijdrijden. Maw denk geen kans in RVV en Roubaix.
    14 november 2023 19:59
    Het is al jaren geweten dat Wout's extra kilootjes, zijn zwarte beest zijn. Nu, in de cross heeft hij het geluk dat hij daardoor als het beste boerenpaard, de power en het voordeel hiervan kan bovenhalen om zich door de modder te worstelen of in een Parijs-Roubaix. Maar dan komen we in vele klassiekers/monumenten of het WK, waar bv Mathieu met intussen circa 5 kilo's minder op de weegschaal staat dan tijdens de crossen, er messcherp uitziet en hier zijn extra explosiviteit, intensiteit en snelheid uithaalt. Tja , hoe het zwaardere oersterke boerenpaard....nooit een slank en elegant volbloedpaard kan zijn.
    14 november 2023 20:16
    Zo’n dikzak is Wout nu ook weer niet, als je hem doorgaans in de tdf ziet lijkt mij dit geen 78 kg maar eerder 75-76 kg te zijn, tijdens het cross seizoen is dat inderdaad eerder 80 kg maar daar speelt dat enkel rol in een gavere van de crossjes die hij gaat rijden. Vdp staat inderdaad altijd zeer scherp, lijkt mij niet zo gezond maar hij is afgelopen jaar amper ziek geweest in de periodes van belang dus het kan blijkbaar geen kwaad. Vdp geeft ook zelf aan dat hij van crosstrainingen automatisch zeer scherp komt te staan terwijl wva als volbloed mesomorfer eerder kilo’s spiermassa bijkomt. Voor wva lijkt het mij onmogelijk om veel massa te verliezen en toch veel te trainen, weg grote ronde ambities.
14 november 2023 19:35
Tis jammer maar laten we blij zijn dat Wout en Mathieu überhaupt nog crossen. Probeer je eens voor te stellen dat ze helemaal niet meer aan de start zouden staan...
    14 november 2023 19:59
    De laatste wedstrijden waren anders best spannend zonder de grote 3
    14 november 2023 20:08
    @Bierbrouwer: zeker, maar het is ook interessant om het niveau vast te stellen.
    14 november 2023 21:48
    Klopt, maar we weten dat de grote 3 er met kop en schouders bovenuit steken. Dus als een MvdP ergens alleen van die 3 aan de start staat is de spanning ver weg. Dus of alle 3 samen rijden of niet is mijn wens :-)
14 november 2023 17:07
Van Aert die het WK niet rijdt, lijkt me een duidelijk geval van eerst zien, dan geloven. Als hij Benidorm doet, gaat hij ook naar Tabor.

Ze kondigen het WK niet aan om de optie open te houden om niet te rijden zonder dat het gezichtsverlies oplevert, mochten de resultaten in het veld tegenvallen. Maar afgaande op vorig jaar is er geen reden om dat aan te nemen. Vorig seizoen 6-4 qua overwinningen in directe confrontaties versus Van der Poel voorafgaand aan het WK. Als zijn resultaten een beetje in die buurt komen, gaat hij zeker.
    14 november 2023 17:20
    Nee die gaat gewoon niet want dan stapt hij weer minstens een week later in op hoogtestage (omloop is al op 24 februari). De kans dat hij in tabor zou kunnen winnen van een vdp in vorm schat ik ook maar in op 5%, vdp pakt elke ronde op die balken 4-5 seconden door die agressief te nemen en dan door te trekken.
    14 november 2023 17:21
    Aangezien Van Aert in '22 een vrijwel zekere titel in Fayetteville liet schieten, denk ik niet dat hij nu dan wel naar het WK gaat.
    14 november 2023 17:28
    Dit is de vraag die Wout met 'Nee' beantwoord heeft: is het verstandig om de voorbereiding op mijn voorjaar te ondermijnen, zodat ik in Tabor een mentale dreun kan oplopen?
    14 november 2023 17:47
    Met afgelopen voorjaar in het achterhoofd moet van Aert keuzes maken. Daarnaast gaat WVA misschien nog voor de Giro en dan wordt het sowieso al heel erg veel. Dit programma kan hij gebruiken om intensiteit toe te voegen aan de training maar teveel hooi op de vork kan dodelijk zijn. Vergeet niet dat WVA zijn carrière niet compleet is als hij nooit Parijs Roubaix en de Ronde wint: het is van moeten.
    14 november 2023 17:53
    Tussen Benidorm en het WK zitten nog twee weken, en de WB manche van Hoogerheide. Ik denk dus niet dat we hem in Tabor zien.
    14 november 2023 19:28
    Oei oei....dat van "berekend verstoppertje spelen over zijn WK deelname ( en doe daar zelfs Zonhoven en Benidorm bij)...gezichtsverlies vermijden....indien hij helemaal niet zo goed zou blijken te zijn"....is hilarisch welke trigger dit voor sommige van zijn believers is. Is trouwens niet de eerste keer dat hij dit WK-mistgordijn optrekt en zo voorspelbaar. Maar afgaand op de voorbije 2 winters, nu al stellen dat hij Mathieu gaat overklassen? Nu, dan steekt men de doofpot in dat dit enkel mogelijk was doordat Mathieu, 18 maanden lang geteisterd werd door zijn rugperikelen, en bij zijn intrede in de crosswinter van '22, het 2 jaar geleden was dat hij überhaupt een volledig cross programma, met zijn pijn grotendeels onder controle houdend, kon afwerken. Indien de geschiedenis zich herhalen kan....wint Mathieu hopelijk terug 75% van de crossen die hij samen met Wout rijd.
    14 november 2023 23:07
    Eens met oblomow. De crossen die contractueel vastliggen worden door de grote 2 gereden, tenzij malheur. Zit de wind in de rug, zijn de aanbiedingen aantrekkelijk etc, dan kunnen er zomaar een paar crossen bijkomen,ook het WK. Aan veel valt een mouw te passen. Btw, Van Aert rijdt de Giro wel, oh nee, toch niet, hij gaat hardlopen. Tis maar hoe de wind waait.
14 november 2023 19:10
Waarom stapt WVA uberhaupt nog op zijn crossfiets? Om in die paar wedstrijden al hoeken van het veld te zien te krijgen door MVDP? Als je toch het veld in wilt, kies dan ook voor de kampioenschappen, daar is nog een titel te winnen. Trainingskampen met TJV zijn natuurlijk belangrijker, maar verder verwacht ik niet het een wezenlijk verschil zal maken voor WVA in het voorjaar. De kans dat hij met lege handen blijft staan is vele malen groter, dan dat hij de RVV of Parijs-Roubaix gaat winnen.
    14 november 2023 19:43
    Je vult vanuit je anti-tjv/vanAert attitude behoorlijk veel in vanuit je eigen wishful thinking. Wout krijgt net zoveel startgeld als Mathieu dus waarom zou je die 100 tot 120 duizend euro laten liggen? Jij wel kennelijk maar hij is prof en geen toetsenbord held zoals wij. Daarnaast weten we natuurlijk helemaal niet dat hij kansloos zal zijn volgend jaar in bv Roubaix, als je 2e kunt worden is een zege niet zo ver weg. Doet me denken aan jouw voorspelling eerder dat Groen en Geel onmogelijk was om te halen voor Jumbo Visma en kijk eens wat er toen uitkwam. Met een nieuwe trainer, benieuwd of dit Heemskerk zal zijn is er ook een kans dat hij juist beter presteert dan met Lamberts.
    14 november 2023 21:52
    Gelukkig hebben ze bij TJV meer verstand van trainingsschemas dat de toetsenbrigade hier
    14 november 2023 22:48
    Absoluut de nagel op de kop @skylimit....Een fel gereduceerd crossprogramma bij Wout, en door tevens kleur te bekennen dat hij hiertoe genoodzaakt is om zijn komende voorjaar niet te hypothekeren.....daarmee geeft hijzelf dus duidelijk aan dat hij door een groter aantal te rijden, te diep in zijn krachtenarsenaal moet tasten en dit mee blijft dragen naar zijn voorjaar. Perfect aanvaardbaar, je stelt je hoge doelen op de weg prioritair en indien niet verénigbaar met de cross? tja, dan bye bye, en je skipt dit volledig. Het feit dat hij alsnog 8 tot 10? crossen gaat rijden, maar wel wilt ontsnappen aan het WK? Tja, daar komt dan de geldwolf pur sang naar boven.....en hoor je zelfs van zijn eigen fervente Belgische fans, het onbegrip voor zijn geldzucht met weinig eergevoel. Is die geldhonger dan zoveel belangrijker dan het feit dat hij daarvoor mogelijks enkele mokerslagen uitgedeeld krijgt door Mathieu, Tom of wie weet, zelfs Thibau Nys? die wss nog niet kan winnen, maar misschien wél beter zou zijn dan Wout?
    14 november 2023 22:58
    @Badgio
    Ben jij weer bezig met dingen te verzinnen? Ik merk bij de fans totaal geen misbaar over zijn "geldzucht" en ik zou bij God ook niet weten waarom iemand dat zou denken, profs laten geld nergens liggen. Dit doet mij denken aan je eerste post hier toen je stelde dat Vingegaard de Tour niet durfde te rijden dit jaar. Zelden zo een quatsch gelezen en nu fantaseer je er weer op los.
    14 november 2023 23:20
    Omdat Thieu en Wout het leuk vinden, het van kindsaf aan doen en vaak ervaren hebben dat het een goede voorbereiding was of is op het voorseizoen. Zo luidden ook veel artikelen bij successen in het voorjaar. En niet in de laatste plaats de (fiets)sponsorbelangen. Daarom