Wout van Aert jaagt op ritwinst: “In een massasprint, overgangsetappe of de tijdrit”

Wout van Aert jaagt op ritwinst: “In een massasprint, overgangsetappe of de tijdrit”

foto: Cor Vos

dinsdag 6 juli 2021 om 08:10
Interview

“Een week vol gemengde gevoelens”, noemt Wout van Aert het eerste deel van de Tour. “Maar ik voel dat ik beter word. Nu ik niet meer vooraan in het klassement sta, hoop ik op meer vrijheid om ritwinst na te jagen. Al kan het uiteraard ook in een massasprint.”

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Hoe kijk je persoonlijk terug op de eerste negen dagen?
“Ik heb op zich geen slechte week achter de rug, maar ik kwam duidelijk nog tekort om mee te doen voor ritwinst. Dus met gemengde gevoelens. Ik voel wel dat ik beter word. Ik ben op de goede weg.”

Wat is jouw moment van de week?
“Die lange ontsnapping in de zevende rit, die van 250 kilometer. Het was plezant om zo aanvallend te kunnen koersen.”

Met de ploeg zaten jullie in de hoek waar de klappen vielen. Hoe groot is het verschil met vorig jaar?
“Toen liep alles vanaf dag één op wieltjes en hadden we controle over de koers. Dit jaar zit het tegen vanaf het begin en als er al kansen kwamen, grepen we er naast. Dat is inderdaad compleet anders. Anderzijds hebben we, samen met de rest van de wereld, ontdekt hoe sterk Jonas Vingegaard is.”

“In dat opzicht hebben we wel nog een mooi doel in het klassement. Hij is nog super jong en dit is een fantastische ervaring voor hem. Kijk, niet alleen Primož Roglič had zich optimaal voorbereid op deze Tour, we hebben hier allemaal naartoe gewerkt. Dat gaan we niet zomaar opgeven zonder moeite te doen. Er komen nog mooie dingen op ons pad.”

Er zijn een aantal sprinters naar huis. Is dat positief of negatief in jouw jacht op ritwinst in een massasprint?
“Waarmee je bedoelt dat er minder controle zou zijn? Cavendish is er nog steeds. Philipsen, Bouhanni… Sprinters genoeg. En het zijn in die etappes dat ze het moeten doen, dus zullen ze wel controleren. En dat Ewan, Merlier en Démare eruit zijn, verhoogt statistisch gezien mijn kansen in de sprint.”

foto: Cor Vos

Krijg jij nu een lead-out in die sprints?
“Ik krijg sowieso Mike (Teunissen, red.) in steun. En er is ook nog Tony (Martin, red.) in de voorbereiding. De andere ploegmaats zijn klimmers die Jonas gaan bijstaan. Maar Mike en Tony zijn sterke kerels. Mét ervaring. Mike heeft die ervaring ook in de sprints, hij zal me wel in positie kunnen brengen.”

Heb je een indicatie of je in massasprints al top bent?
“Die ene sprint die ik heb meegedaan, is geen referentie. Ik zat te snel en te veel in de wind en moest ook nog in de remmen, waardoor ik amper aan sprinten toe kwam. Dat is dus moeilijk in te schatten. Maar meestal gaat het in de sprint zo snel dat diegene die nog overschot heeft om aan te zetten, ver komt. Aangezien mijn conditie beter wordt, zit dat volgens mij wel goed.”

Gisteren ben je vroeg gelost. Uit voorzorg? Of ging het ook echt te hard voor jou?
“Het was sowieso niet de bedoeling om aan te dringen. De gele droom was voorbij en ik zou niet weten hoe ik anderhalve minuut sneller had kunnen rijden dan Pogačar. Wat voor zin had het dan nog om aan te dringen? Dan verlies ik beter zoveel mogelijk tijd in de hoop meer ruimte te krijgen in de overgangsritten.”

“Anderzijds wilde ik gisteren wel langer Jonas bijstaan. Hij verdient die steun in de positie waarin hij nu staat, maar ik moet bekennen dat ik daar na twee zware dagen niet klaar voor was. Toen de snelheid in het peloton omhoog ging, zeiden ook de benen dat ik het rustiger aan moest doen.”

Ligt het niveau hoger dan verwacht?
“Vorig jaar lag het niveau ook hoog. Wat ik wel straf vind is dat het de laatste drie dagen telkens weer oorlog is geweest om in de vroege vlucht te geraken. In de voorbije twee edities waaraan ik deelnam, beperkte zich dat tot één keer. Nu drie keer op rij. In combinatie met het slechte weer maakt dat wel indruk. Gisteren dacht ik ook: allez kom, iederéén heeft toch al drie dagen afgezien en toch blijven ze er voor gaan. Ik snap dus wel van waar de vaststelling komt.”

foto: Cor Vos

“Die oorlog is ook te begrijpen. Wie Pogačar ziet rondfietsen, weet dat je die niet gaat kloppen door in zijn wiel te blijven zitten. Dus wil iedereen mee in de ontsnapping om op die manier een prijs te pakken. Daardoor gaat het lang hard. Er is nog de strijd voor groen, met die tussensprints net na een klim. Er is elke dag wel iets.”

“Maar ik sta niet aan de kant van diegenen die dat verdacht of raar vinden, voor alle duidelijkheid. We zijn in de Tour de France. 160 van de 180 renners hebben een hoogtestage achter de rug. Voor het meerendeel van het peloton is dit hét hoofddoel van het seizoen. Dat het niveau zeer hoog is, lijkt me de logica zelve.”

Vind jij Pogačar sterker dan een jaar geleden?
“Vorig jaar was hij na de eerste rustdag ook al de grootste concurrent van Primož. Maar het nummertje dat hij zaterdag opvoerde, is zelden gezien. Ik was net uit de favorietengroep gelost toen het ontplofte en ik heb nog 36 kilometer in mijn eentje gereden. Dat is wel heel ver van de finish. Dus ja, hij is beter.”

Naast de massasprints en de overgangsetappes heb je ook nog de tijdrit in Bordeaux als doel. Heb je het parcours verkend?
“Nee. Maar Grischa (ploegleider Niermann, red.) en Primož wel. Ik moet zeker de beelden nog een keer bekijken. Maar die tijdrit is meer rechttoe rechtaan en telt minder hoogtemeters dan de eerste, dus zou hij me op papier nog iets beter moeten liggen.”

Je hebt nog een pak kansen op ritwinst. Maar zou je nu tekenen voor eentje?
“Jawel. Als je een rit kan winnen in de Tour, mag je dat vooral niet als normaal beginnen beschouwen. Voor de Tour kreeg ik de vraag hoeveel ritten ik hier wilde winnen. Dat was duidelijk iemand die niets van koers kent…”

Aan hoeveel procent van je kunnen denk je momenteel rond te fietsen?
(kurkdroog): “96,3 procent. Nee, ik kan dat niet inschatten. Zeker geen 80 procent, zoals je sommigen wel eens hoort zeggen. Je koerst hier op het allerhoogste niveau en ik doe goed mee. Dan zit je niet te ver meer verwijderd van de 100 procent en dan hangt het af van kleine details om op je best te zijn.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

vanSpringel 5 juli 2021 om 16:52

‘T is ‘m gegund. Harde werker en schuwt de opoffering voor ploeggenoten niet.

Peet Gute 5 juli 2021 om 16:53

allez, toch iemand hier met gezond verstand ….

Wildebert 5 juli 2021 om 17:05

Met zijn nimmer versagende aard nog te verwachten deze tour. En met het verminderen van de naweeën van de operatie vermeerdert zijn honger naar winst.

Pole Pole 5 juli 2021 om 17:06

In een massasprint, overgangsetappe of de tijdrit. Hij is,
de meest complete wegrenner, ooit.

Turtlehead 5 juli 2021 om 17:15

Nee, dat is ie niet. Maar wel een van de compleetste klassieke types, die er dit moment rondrijdt.

Pole Pole 5 juli 2021 om 17:25

Heeft gewonnen van Ewan, VDP en Ganna. Niemand anders kan dit zeggen. Klaar.

Massimo Bataille 5 juli 2021 om 17:27

Meest complete wegrenner ooit kan je niet zeggen natuurlijk. Zowiezo kan je niet meer aan de oude types zoals Anquetil, Merckx en Hinault. Die wonnen in sprints, bergop, grote rondes en alle klassiekers.

Maar in het moderne (hypergespecialiseerde) wielrennen is hij wel de meest complete renner sinds een tijdje. Hij behoort tot de wereldtop in zowel sprinten, tijdrijden en klassiekers + is nog steeds een goede klimmer.
Hij is ook een van de weinige renners die in staat zal zijn om alle 5 de monumenten te kunnen winnen in zijn carriere.

Maar als je nu Pogacar ziet rondrijden, die klimt en TT als de beste, wint LBL en heeft een snedige sprint. Ik geloof echt als je hem R. v. Vlaanderen of Roubaix laat rijden, dat hij daar ook gewoon lang meegaat

Handige Harry 5 juli 2021 om 17:49

Valverde is sowieso ook meer compleet.
Natuurlijk nu wel op leeftijd maar heeft op elk terrein gewonnen.

Renaissance 5 juli 2021 om 17:51

Gewoon onjuist. Je hebt ook nog Alaphillipe, Mathieu, Pogacar, Valverde, Thomas, Sagan die dit ook allen kunnen zeggen, zij het net iets andere invulling. Dan nog geen eens kijkend naar het verleden waarin er ook gewoon allround toppers rondreden, al is dat geen eerlijke vergelijking.

Pole Pole 5 juli 2021 om 17:56

Massimo
Vlaanderen ja, Roubaix nee. Op het vlakke komt hij zelfs met zijn absurde watt/kg gewoon tekort in absolute Power
Renaissance
Die wonnen die ritten maar niet van de renners de erbovenuit steken in hun categorie.

Merckx Anquetil en Hinault konden niet tippen aan de snelste sprinter van hun generatie. Van Aert wél.

thorsen 5 juli 2021 om 19:30

Maar Van Aert kan niet tippen aan de beste klimmers van de wereld, en dat konden Anquetil, Merckx en Hinault wel.

Wellicht een betere vergelijking: Laurent Jalabert?

adelaarvanantwerpen 5 juli 2021 om 20:09

@ renaissance
Wout van Aert is wereldtop in de sprints, de tijdrit, op kasseien en in de heuvels. Hij kan ook nog zeer sterk klimmen. Niemand van dat lijstje is op zoveel verschillende gebieden wereldtop en niemand van hen was dat in het verleden.

Handige Harry 5 juli 2021 om 20:54

Valverde won een grote ronde, kleine rondjes, aankomsten bergop, aankomsten heuvelop, massasprints, klassiekers en werd wereldkampioen.

En dan durft er hier nog iemand te beweren dat van Aert completer is, lachwekkend gewoon.

notriple 6 juli 2021 om 08:07

Pole, wees een wat realistischman. v Aert kan niet eens in de schaduw staan van Valverde. Ook Mathieu (nog) niet.

Massimo Bataille 6 juli 2021 om 09:01

Qua palmares natuurlijk niet, zal ook moeilijk (onmogelijk) zijn om dat van Valverde te evenaren. Een Grote ronde winnen zal nooit lukken en 5x WP + 4xLBL wordt ook moeilijk. Maar Van Aert zijn erelijst zal wel veel diverser zijn.
Maar Valverde heeft zijn palmares natuurlijk opgebouwd door zijn absolute dominantie in het heuvelwerk. Daarnaast behoorde hij ook tot de wereldtop van het klimmen. Maar TT en sprinten was hij gewoon goed (net als de kasseien), maar niet top.
Als we dan toch eventje cijfergewijs gaan (allemaal subjectief natuurlijk)
Valverde: Klim 9/10 ; Heuvel 10/10 ; TT 8/10; Sprint 7,5/10; Kassei 7,5/10
Van Aert: Klim 8/10 ; Heuvel 9/10 ; TT 9.5/10 ; Sprint 9,5/10; Kassei 10/10
Sagan: Klim 7/10; Heuvel 9/10; TT 7/10; Sprint 9,5/10; Kassei 10/10
VdPoel: Klim 7/10; Heuvel 10/10; TT ??? ; Sprint 8,5/10 ; Kassei 10/10
Alaphil: Klim 8,5/10 ; Heuvel 10/10; TT: 8/10 ; Sprint 8/10; Kassei 9/10

Peet Gute 6 juli 2021 om 11:07

Laat dat ooit maar direct vallen, is gewoon niet te vergelijken met vroeger. Momenteel heeft hij wel erg veel wapens voor de zwaardere ééndagswedstrijden, is snel, kan klimmen en kan alleen rijden. Maar Rome is ook niet op één jaar gebouwd en volgens mij is Matje minstens zo goed in de ééndagswedstrijden maar verdeeld hij zijn krachten naast het veldrijden momenteel vooral ook op de mountainbike.

josemanuelfuente 6 juli 2021 om 11:20

@Massimo
Wat versta jij eigenlijk onder ‘kassei’?

El Tractor 5 juli 2021 om 17:20

Fijn dat Wout in ieder geval zegt dat Vingegaard wat steun gaat krijgen, want gisteren leek het erop alsof hij volledig aan zijn lot werd overgelaten. Als vraag ik me af of Kruijswijk en Kuss wel goed genoeg zijn om bergop iets voor hem te betekenen.

kelderfan 5 juli 2021 om 17:28

Ik gun het Wout Van Aert wel om weer eens toe te slaan en na de 1e. volgt zeker de 2e. zege. Alleen jammer dat maatje van der Poel er niet meer bij is.
Hopelijk komt DCQS nog met snode plannen.

Remcoderksen 5 juli 2021 om 18:46

Art

ti-raleigh 5 juli 2021 om 18:51

Deze man heeft beide voetjes altijd op de grond. Heerlijk !

Julien Van der Aert 5 juli 2021 om 19:04

Je zou van zoveel opties bijna keuzestress krijgen, wanneer toe te slaan.

Turtlehead 5 juli 2021 om 19:33

ja, alleen lees ik in het interview de quote uit de kop niet terug.

assen 5 juli 2021 om 21:44

Weer een mooi en goed interview, dank WF. :-)

Mooi dit
“(kurkdroog): “96,3 procent. Nee, ik kan dat niet inschatten. Zeker geen 80 procent, zoals je sommigen wel eens hoort zeggen. Je koerst hier op het allerhoogste niveau en ik doe goed mee. Dan zit je niet te ver meer verwijderd van de 100 procent en dan hangt het af van kleine details om op je best te zijn.”

Idd, met meer dan 5% minder word je al aardig naar huis gereden bergop, en kun je zeker niet mee in de voorste groep.

Thijs E 6 juli 2021 om 08:19

Een getergde WvA is de allerbeste WvA, dus als iemand hem even zegt dat hij de rest van de Tour compleet kansloos is, dan pakt hij zeker een rit.

nobrakes 6 juli 2021 om 09:08

Dit is gelijk zijn probleem, overal heeft hij kansen met het risico op overal net niet

S.t.B 6 juli 2021 om 09:47

160 van de 180 renners mogen dan misschien wel een hoogtestage achter de rug hebben, maar er zit er ééntje tussen wiens hoogtestage op Mars lijkt te hebben plaatsgevonden.

Beer 6 juli 2021 om 09:59

Go Wout!!!

Peet Gute 6 juli 2021 om 11:04

Vrees dat zijn sprint niet meer zo scherp is als vorig jaar, is al enkele keren gebleken maar ik laat me graag verrassen. Geef ‘m wel meer kans in de tijdrit, iets langer, iets vlakker en vooral minder bochten.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair