Wout van Aert: “Ik moest vechten, maar ik was verplicht om het af te maken”

zaterdag 9 juli 2022 om 17:50
Wout van Aert: “Ik moest vechten, maar ik was verplicht om het af te maken”

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft zijn tweede zege in de Tour de France 2022 geboekt. De 27-jarige Belgische kopman van Jumbo-Visma versloeg op een oplopende finish in Lausanne Michael Matthews en Tadej Pogačar. De groenetruidrager deed ook een uitstekende zaak in het puntenklassement. “Uiteraard ben ik hier superblij mee”, vertelt hij in het flashinterview.

“In Longwy lag al een mooie kans om veel punten te pakken, maar dat liep anders”, doelt Van Aert op zijn solo in de finale, die uiteindelijk op niets uitliep. “Vandaag heb ik wel een mooie bonus kunnen rapen voor het groen. Mijn ploeg heeft er ook alles aan gedaan om de kopgroep terug te halen. Ik was dan ook verplicht om het hier in Lausanne af te maken.”

Dat was overigens niet evident. “Ik vond het slotklimmetje lastig. Het was weliswaar 4,5 kilometer aan 4%, maar met een vlakker stuk erin. Op sommige punten was het dan ook echt steil. Toen UAE Emirates doortrok, moest ik echt vechten om in het wiel van Pogačar te blijven. Toen het afvlakte naar de finish toe, wist ik dat ik in zijn wiel moest blijven tot ik eruit kon komen.”

Lausanne staat ook wel bekend als de olympische stad. Of hij daaraan nog gedacht heeft, ook met het oog op de Olympische Spelen 2024 in Parijs. “Om eerlijk te zijn is dat niet door mijn hoofd geschoten. Misschien geeft het iets extra’s. Al maakt het niet uit waar je een rit in de Tour wint, dat is altijd mooi. Ik ga eerst hiervan genieten.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

kelderfan 9 juli 2022 om 18:04

Wout Van Aert heeft ’t perfect uitgevoerd. Het was een heus gevecht met o.a. Pogacar.
Wederom een mooie zege en weer punten voor de groene trui.

0
Wheely 9 juli 2022 om 18:36

Vandaag maakte helaas wel pijnlijk duidelijk dat Longwy een verkeerde strategie was.

0
ssj 9 juli 2022 om 19:10

Ja. Dat was gewoon dom.

0
Marcus Aurelius 10 juli 2022 om 10:45

Klopt. Hij had zich daar na de tussenspurt beter goed voorzien van eten en drinken en gewacht. Dan was mogelijk ook die rit binnen geweest en bovendien ook de groene trui al.

0
Gijsbert Van Beers 9 juli 2022 om 18:54

Vooral ook alles eraan gedaan om niet meer mensen weg te laten rijden.

Slim: ja.
Sportief: mwoah

De tour heeft al zo weinig kansen voor de kleintjes, maar hoe makkelijk iedereen zich in de luren laat leggen door TJV en UAE is toch wel schrijnend.

0
tramontana 9 juli 2022 om 19:13

…als het zo doorgaat dan gaat Pogacar nog een serieuze klant worden voor groen. Knappe zege opnieuw, het wordt zo stilaan een gewoonte.

0
Frans Vets 9 juli 2022 om 19:29

Als hij zijn krachten maar niet aan het opsouperen is, er staan er nog 4 van ineos in de top 10 en doe daar dan de jumbo’s nog eens bij . Het echte klim werk moet nog komen

0
Wim Kruithof 9 juli 2022 om 22:11
Quote:
Als hij zijn krachten maar niet aan het opsouperen is,

Als hij zijn krachten maar wel aan het opsouperen is. Och, wat zou dat heerlijk zijn. Ik zie het niet gebeuren en verwacht dat Pogacar souverein met het geel Parijs inrijdt, maar ik hoop dat ‘ie gaat wankelen.

0
YogiBear 9 juli 2022 om 22:56

Zelfs als Pogacar vijf bergetappes en de tijdrit wint, komt hij nog punten tekort als Van Aert geen enkel punt meer haalt. Dus nee, Pogacar is geen serieuze kandidaat voor groen.

0
Chippen 9 juli 2022 om 23:14

als pogacar doorgaat met in 1 rit meer dan 40 punten te verliezen, gaat het nog spannend worden?

is dit zoals vingegaard die gisteren de sprint verliest en daardoor de tour spannender maakt?

0
Marcus Aurelius 10 juli 2022 om 10:50

Pogacar komt nooit nog in de buurt van groen. Met 20 punten in de bergritten gaat het niet lukken. Bovendien gaat Wout wel meedoen in de tussenspurten van die ritten en dat zie ik Pogacar niet direct doen. Alleen ietwat ‘zonde’ van Longwy of de groene trui was nu al binnen geweest.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone