Wout van Aert: “Het was de hele dag oorlog”

zaterdag 12 september 2020 om 18:18
Wout van Aert: “Het was de hele dag oorlog”

foto: Cor Vos

Team Jumbo-Visma is de veertiende etappe schadevrij doorgekomen. De ploeg van klassementsleider Primoz Roglic reed een alerte wedstrijd en kan met een goed gevoel richting de bergrit van zondag. “Dit kunnen we mooi afkruisen”, vertelde Wout van Aert na afloop tegen de NOS.

De finale was hectisch. “Je weet dat er bij een finish in een grote stad veel straatmeubilair aan te pas komt”, aldus Van Aert. “Het was daarom belangrijk om vooraan te zitten. Het was de hele dag oorlog”, kijkt hij terug.

Van Aert kon vandaag niet voor eigen kansen rijden. “In een dergelijke finale is het heel belangrijk om Primoz vooraan te hebben. Zeker wanneer je ziet dat Bernal het ook nog probeert. Dan sla je jezelf voor je kop als je dan in twintigste positie zit”, aldus Van Aert. “Ik denk dat we goed gehandeld hebben en dit mooi af kunnen kruisen.”

De versnelling van Bernal in de finale was een verrassing. “Je zou denken dat het niet echt een rit is voor de klassmentsmannen. Maar het kan overal gebeuren. We moeten scherp blijven”, stelt hij vast.

Dit artikel delen:

36 Reacties

xistnc 12 september 2020 om 18:21

Was? Is! Check de comments, Woutje…

SjorsPatate 12 september 2020 om 18:36

Hoe veel mannen heb je nodig om Roglic te beschermen zou je zeggen. Ik denk dat Jumbo eerder van Aert wilde beschermen vandaag.

Klaver 12 september 2020 om 19:06

Met skilatten aan 200 meter ver springen is geen probleem, wat vluchthueuveltjes en verkeerseilandjes in een finale wel. Trouwens waar zijn die andere knechten: Gesink & company?

Miko1983 12 september 2020 om 19:35

Klager.. serieus joh? Ik nomineer jouw reactie bij deze tot meest onnozele van de dag. Mijn stem heb je!!

Michelangelo 12 september 2020 om 19:53

Miko,
ook van mij: douze points voor Klaver!!

RodyTur10 12 september 2020 om 18:41

Van Aert heeft ondanks zijn werk ook nog eens een mooie sprong gemaakt in het klassement, staat vlak achter Alaphilippe en Pinot.

Jumbo-Visma nu met maar liefst 5 man in de top 30:

1) Roglic
12) Dumoulin
19) Kuss
29) Van Aert
30) Bennett

bartp25 12 september 2020 om 18:42

Fredje weer onzin aan het verkopen

kelderfan 12 september 2020 om 18:43

Ik denk dat Wout Van Aert het goed heeft gezien. In deze finale is de bescherming van Primoz Roglic het verhaal. Roglic zat alleen met Dumoulin en Van Aert na het voorafgaande berenwerk van Tony Martin.

Murcia 12 september 2020 om 18:46

De ploeg was weer ijzersterk, Met name Tony had weer een monsterbeurt in de stad zelf die ze uit de gevaren hield. Wout is de beste piloot en bij deze finish was het geen overbodige luxe om die bij je kopman te houden. Ik weet ook niet wie Bernal terughaalde Tom of Wout? Logisch dat je daarna niet meer voor de overwinning in de etappe gaat.

Michelangelo 12 september 2020 om 18:47

Als wielerliefhebber zou je graag zien dat WvA opnieuw voor een etappezege zou gaan.

Maar iedereen met een beetje wielerverstand ziet dat de tourzege steeds dichterbij komt. En dat je dus gewoon niet het risico wilt lopen op een onnodige valpartij in een poging nog een ritje te pakken. Want Wout is superbelangrijk als loods voor Roglic!

Vaak wint hier helaas de emotie het van de ratio bij veel flitsers.

“Count your blessings” en dat wil gewoon zeggen dat je met Van Aert buiten verwachting 2 etappes hebt meegepakt. Mooi ook dat ze Sunweb de ruimte geven in de finale; wie weet komt ook dat nog wel een keer terug. Ook al heeft Sunweb het wel gewoon ook zelf afgedwongen.

Zack 12 september 2020 om 18:56

Wel tof van Aert zo zien rond te rijden, zijn ervaring als veldrijder en stuurvastheid komen zeker van pas man voor Roglic.
Is op korte tijd toch uitgegroeid tot een vaste pion binnen de ploeg, denk dat ze elk jaar niet meer naast hem kunnen kijken voor de tour de france.

Michelangelo 12 september 2020 om 19:57

@Zack,
Daar ben ik niet van overtuigd.
Niet vanwege de kwaliteiten van Van Aert, maar of er ook in de toekomst plaats is voor eigen ambities.

In Belgie worden ze gek om hem te zien knechten. En mogelijk wil hij volgend jaar meer eigen kansen. Enerzijds heeft hij dat afgedwongen: anderzijds rijden er ook kleppers als Roglic, Dumoulin, Kruijswijk. En er is ook nog Groenewegen, die ik in een pure massasprint hoger inschat dan Van Aert.

Is hij bereid om volgend jaar ook weer te knechten in de Tour als “payback” voor volledig kopmanschap in de voorjaarsklassiekers, dan staat hij denk ik nu al op het wedstrijdformulier voor volgend jaar.

Gees77 12 september 2020 om 20:44

@klaver Kan Wout in 2022 naar DQS. Remco uit de wind houden in de tour.

Gelei 12 september 2020 om 21:05

@Gees77
Wordt gewoon een Trofeo Baracchi tot in Parijs.

Frank V 12 september 2020 om 21:14

Tuurlijk is Groenwegen sneller in pure sprints. Het gaat er net om dat het DIT jaar zo'n Tour is en dat Van Aert DIT jaar deze benen heeft. Dat moet hij kunnen verzilveren. Volgend jaar is het weer aan Groenewegen. Omdat Roglic niet kan vertrouwen op de andere Jumbo's moet Van Aert veel te veel werk doen. Het kopmanschap "paid hij back" met overwinningen. (Duhhh) Zijn ploeg zou hem moeten paybacken met goeie knechten of een brede kern. Maar daar schieten ze tekort.

Frank V 12 september 2020 om 21:16

Je hebt toch nog 6 andere knechten.

Gees77 12 september 2020 om 21:27

Maar goed dat Dumoulin er nog was want Wout kon het op het eind ook niet meer en zoveel had hij nog niet gedaan.

Lalsacien 12 september 2020 om 21:38

Jongens (en meisjes) deze discussie is droevig, kinderachtig en nutteloos.

Marik 13 september 2020 om 06:54

Gelukkig dat Wout zelf een stuk nuchterder is dan zijn fans. En gelukkig dat de ploegleiding al 2 jaar naar deze Tour toe werkt. Als je gericht bent op een specifiek doel, dan laat je je niet afleiden door hobbels in de weg.”
Alles in het teken van het geel naar Parijs dragen. En dus werd er al vroeg besloten om Groenewegen thuis te laten en Van Aert wel mee te nemen. En wat fantastisch dat Van Aert 2x (!!!) Voor eigen kansen mocht gaan. Wout is de ploeg dankbaar en betaalt dat terug met fantastisch werk.
Hij verdient meer dan de eenzijdige reacties van teleurgestelde en gefrustreerde landgenoten.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 07:43

Dumoulin krijgt deze Tour ook de kans als kopman. Hij grijpt die kans niet. Hij levert ook geen knechtenwerk; laat staan dat zijn bijdragen fantastisch zijn. Zoek de 2 verschillen.

Ondertussen heeft de ploeg die al 2 jaar naar de Tour toewerkt 3 renners bij die samen hooguit 4 goede dagen gehad hebben (Kuss, Bennett en Jansen). Dat zal idd wel aanvoelen als wat hobbels onderweg naar geel. En jammer natuurlijk, want als je 4 knechten bij hebt die wel presteren, kan je kopman die wél wint, proberen voor een extra zege te gaan.

Miko1983 13 september 2020 om 07:58

edit wf: niet doen

Marik 13 september 2020 om 08:06

@Burdin, een piepkleine nuance: Wout is geen kopman deze Tour. Hij heeft zich geschikt in zijn rol. Had hij dat niet gedaan, dan was hij niet meegenomen. Teleurstelling mag, en als dat doorslaat in frustratie dan komt dat de kwaliteit van de duscussie over het algemeen niet ten goede. Het is ook gewoon een non discussie. Jij weet best hoe het zit en wat de afspraken waren. Maar ja…Die verdomde frustratie hè….die zoekt toch een weg naar buiten. Succes weer vandaag met het zoeken naar situaties die jouw frustratie versterken. Kun je weer je stokpaardjes te berde brengen op dit forum.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 08:21

Feit is dat de andere vooropgestelde kopmannen, Kruijswijk en Dumoulin, niet meer in de rol van kopman zitten. Feit is ook dat er naast Roglic en Van Aert nog 6 andere renners in dit team zitten. Mijn conclusie is dan dat je je vooropgestelde strijdplan, met van Aert als knecht, moet kunnen aanpassen en je best wat meer van je 6 echte knechten mag verwachten. Het oorspronkelijke plan, waar jij zo graag naar verwijst, ligt al lang in de vuilbak. Beoordeel de situatie zoals ze nu is. Dan is van Aert de 2e kopman op basis van een stroom aan prestaties en Dumoulin de knecht.

Merlinappa 13 september 2020 om 08:25

Wout heeft al twee etappes gewonnen en maakt ook nog goede kans op de Champs en in de tijdrit. Straks heeft die jongen vier etappes en zijn de Belgen nog steeds aan het huilen dat ie knecht is geweest.
Die jongen heeft met twee etappes zijn Tour allang verzilverd jongens. Wees blij dat ie die kansen uberhaupt kreeg.

Marik 13 september 2020 om 08:28

Precies dat Merlinappa, maar het is tegen dovemansoren gezegd. De stokpaardjes zijn belangrijker.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 08:42

Het valt idd in dovemansoren.

Miko1983 13 september 2020 om 09:34

Wat je ook zegt…die gasten willen het niet horen/inzien. Of ze zijn gewoon echt te dom en kortzichtig..dat laatste klinkt overigens steeds realistischer door de aanhoudende zever ;)

Marik 13 september 2020 om 09:41

Ik vrees dat je gelijk hebt Miko.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 10:08

Klopt Miko en Marik, volgens mij lezen ze zelfs amper wat je schrijft.

Miko1983 12 september 2020 om 19:38

Sterk gereden van wout en de rest van de ploeg!!

fietsvriend 12 september 2020 om 19:57

Hoe moeten we nou die aanval van Bernal inschatten?
Een winnaaer die het altijd en overal zal proberen? Of een renner in paniek – beetje de aanvallende versie van Dumoulin op de Peyresourde?

JumbowintdeTour 12 september 2020 om 21:10

Aan zijn eigen team iets tonen en Van Aert en Roglic scherp te houden.

Charlie33 13 september 2020 om 08:19

Ineos is in totale paniek

Glorious 13 september 2020 om 08:29

Bennett en Kuss krijgen de opdracht zich redelijk te sparen in dit soort ritten. Jansen valt iets tegen en Martin, Wout, Tom, top. Gesink is misschien belangrijk in de rustigere dagen aangezien die wat meer moeite begint te krijgen, maar wel ervaren.
De beste ploeg deze Tour is Jumbo.

Burdincurutcheta 13 september 2020 om 10:10

Tom top? Beter wordt het niet. Benieuwd of Kuss en Bennett vandaag eindelijk uitgerust zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair