Wout van Aert grijpt weer net naast ritzege in Tour: “Grote fout gemaakt”

zondag 3 juli 2022 om 18:03
Wout van Aert grijpt weer net naast ritzege in Tour: “Grote fout gemaakt”

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft de hand in eigen boezem gestoken na zijn derde tweede plaats op rij in deze Tour de France. De geletruidrager van Jumbo-Visma werd in de derde rit geklopt door Dylan Groenewegen. “Deze keer had ik het in eigen handen”, is hij kritisch op zichzelf bij Sporza.

Van Aert staat door zijn tweede plaats wel steviger in de gele trui én in de groene trui. “Dat is een mooie balans na vandaag, maar ik grijp er weer naast”, doelt hij op de ritzege. “Deze keer had ik het in eigen handen. Ik kreeg een fantastische lead-out Chrstiophe Laporte, maar ik gebruik hem niet genoeg. We waren al voorbij de 250 meter en ik had schrik om te lang te wachten. Dat ze van achter uit zouden komen.”

“Als ik meer zijn slipstream gebruik, dan win ik wel. Het gaat om centimeters. Ik heb daar een grote fout gemaakt”, oordeelt Van Aert, die in extremis nog gepasseerd werd door Groenewegen. Wel hield hij Jasper Philipsen nog achter zich. “Ik had op de streep al het gevoel dat Dylan er voorbij was. Dat gevoel heb je altijd, dat je verliest. En nu kwam mijn gevoel uit.”

Alfredo Binda
Na zijn tweede plaatsen in de tijdrit in Kopenhagen en de sprints in Nyborg en Sønderborg begint het wel aan Van Aert te knagen. “Het is heel mooi om de gele trui te hebben. Maar ja… Ik ben hier om te winnen, als je er zo kort bij bent is het toch teleurstellend”, aldus de kopman van Jumbo-Visma. Hij is overigens de eerste renner sinds 1930 die in de eerste drie Touretappes als tweede eindigt, toen was Alfredo Binda de ongelukkige.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Murcia 3 juli 2022 om 18:09

Geen straf om met Binda te worden vergeleken. Vond ook dat hij de slipstream van Laporte langer had moeten gebruiken.

Sean Rimy 3 juli 2022 om 18:15

Drie maal tweede in de eerste 3 ritten en de gele trui dragen de eerste week. En bovendien een stevige optie nemen op eindwinst van de puntentrui. Gewoon heel erg goede resultaten als alround renner.

Top Wout, doe zo door en er valt vanzelf wel eens een ritwinst erbij in je richting!

Mwielerfan 3 juli 2022 om 19:45

Laporte was ook duidelijk nog snel en sprintte best een tijdje naast van aert

Wheely 3 juli 2022 om 18:10

Nou dat groen komt wel goed zo als er steeds een andere sprinter wint en hij maar tweede wordt. De ritten waar de pure sprinters buiten de punten vallen komen er immers ook nog aan.

Murcia 3 juli 2022 om 18:14

Klopt, in de tussensprints wordt ook al duidelijk dat bv een Jacobsen niet tot het gaatje gaat. MVDP laat de trui ook links liggen en dat betekend volgens mij dat Sagan de enig echte concurrent zal blijken. Ewan doet nooit veel aan de sprints onderweg net als een Groenewegen. Wout kan de komende week al een straat voorsprong nemen wat de motivatie bij anderen verder zal doen afnemen.

Gebruikersnaam 3 juli 2022 om 18:21

Sagan staat nu al een volledige vlakke rit achter. 2 ritten als we 't over overgangsritten hebben. En Sagan die de volle pot (meerdere keren) pakt en Van Aert niets lijkt niet groot, het omgekeerde is waarschijnlijker.

Het kan heel snel omkeren, maar had gedacht dat dit toch iets langer spannend ging blijven en dat het niet zó makkelijk ging worden.

Niels22 3 juli 2022 om 18:35

@murcia laat Ewan nu net opeens wel meedoen in de tussensprint, maar onzichtbaar zijn (om diverse redenen) in de eindsprint

Mwielerfan 3 juli 2022 om 19:48

In de tweede en derde week kan het best zo zijn dat Sagan in de vlucht gaat en jumbo met geel bezig is en van aert niet gaat helpen dat ge voorkomen

JaBo 3 juli 2022 om 18:46

Weer tweede. Ik hoor schoolmeester Wuyts alweer klagen dat Wout onvoldoende steun krijgt van zijn Jumbo makkers.

EricV 3 juli 2022 om 18:47

Ach hij doet t toch niet slecht. Ik denk dat hij de 4e of 5e snelste sprinter is van t pak. Zijn positionering brengt hem toch mooi elke keer op t podium

Marlin 3 juli 2022 om 18:52

Van Aert mag wel de indruk hebben een fout gemaakt te hebben, maar de echte oorzaak lag bij Morkov. Voor de zoveelste maal wijkt een lead-out na het aantrekken van de spurt naar links of naar rechts uit, terwijl de regel is dat die niemand mag hinderen. Dat is steeds weer een bewust hindermanoeuver. Want op die manier wordt er telkens minstens een directe concurrent gehinderd. Laporte moest een slingeruitwijking doen naar links. De verraste Van Aert kon bijna niet anders dan naar rechts uitwijken, en dan aansluitend zijn sprint beginnen. Wijkt Morkov niet uit, kan Laporte verder sprinten en kan Van Aert op het gepaste moment uit het wiel komen, dan wint hij altijd.
Overigens had Laporte na zijn lead-out hetzelfde manoeuver kunnen uitvoeren dan Morkov, door naar rechts uit te wijken. Dan wordt Groenewegen geblokkeerd en moet ook Philipsen inhouden. Dan wint Van Aert met een lengte. Laporte wel sportief, Morkov niet. De jury grijpt nog steeds niet in bij gevaarlijk en bewust uitwijken van lead-outs. Het is wachten op een zware valpartij vooraleer er iets zal veranderen.

meqadon 3 juli 2022 om 19:16

Mooie analyse marlin. Kan ik me volledig in vinden

Mwielerfan 3 juli 2022 om 19:51

Morkov kan toch niet vooraan op kop rijden en de benen stil houden? Het probleem is niet het uitwijken, maar juist dat ie maar 1 positie vaak opschuift waardoor anderen er meer last van hebben. Als ie drie posities opschuift is dat minder. De fout van van aert was niet vertrouwen op Laporte en daarna bang zijn voor Sagan, die afsnijden en dan ook nog daardoor ruimte creëren waar groenewegen hem uiteindelijk door verslaat

Marlin 4 juli 2022 om 10:46

@mwielerfan
Morkov maakt absoluut een fout, en bewust. Hij mag op een bepaald moment de benen stilhouden, maar mag NIET uitwijken. Nooit. Dat is gevaarlijk, en in de eerste plaats bedoeld om de concurrenten van zijn kopman te hinderen. Het ironische is dat hij dit deed zonder te weten dat zijn kopman niet in zijn wiel zat, zelfs helemaal uit positie om mee te doen voor winst. Maar zijn manoeuver kost Van Aert wel de zege.

Oblomov 3 juli 2022 om 18:54

Die onzin over fouten maken. Heeft gewoon de snelheid niet om topsprinters af te houden. Zodra die een gaatje weten te vinden, knallen ze hem voorbij.

Deel Koeper 3 juli 2022 om 19:00

Het leuke aan jouw uitspraken is dat er een stijgende lijn in zit. Die van morgen wordt dus nog hilarischer, kijk er al naar uit!

djerkson 3 juli 2022 om 19:34

Eens met confrater Koeper. Wat een onzin.

Oblomov 3 juli 2022 om 22:22

De liefde van fans is blind, zullen we maar zeggen…

Gewoon twee keer probleemloos gepasseerd, zodra er zich een gaatje voordeed. En daar hoefde de sprinter met de beste jump niet eens aan te pas te komen.

Posterix 3 juli 2022 om 18:55

Ik dacht na het lezen van de titel, die gaat zeggen “iets te veel naar rechts gewaaierd”, maaaaaaar nee…
Had ie daarentegen Laporte gevolgd was ie ook niet te veel naar rechts gegaan

Mwielerfan 3 juli 2022 om 19:53

Ja dat dacht ik ook, naast onregelementair en het gat vrij maken voor groenewegen, is het natuurlijk ook nog eens meer meters

skanaval 3 juli 2022 om 19:06

Rit 4 voor WvA?

tramontana 3 juli 2022 om 20:47

ritten 4,5,6,8,13,15,19,20,21 om zelf te winnen of om met 2 andere sprinters die een berg over kunnen de punten te pakken. Niet vallen en zo ver mogelijk wegblijven van Sagan, die ik nog rare dingen zie doen tav medespurters als gefrustreerd baasje.

Marcus Aurelius 3 juli 2022 om 19:17

Als het gezegde 'Je moet geen ritten winnen om de tour te winnen, alle dagen zien wie er wint is ook genoeg.' klopt, dan is Van Aert alleszins al goed bezig !

xistnc 3 juli 2022 om 21:45

Dan kan ik de Tour nog winnen, zeker?

uitdewaaier 4 juli 2022 om 13:51

Heb alttijd heel veel bewondering voor v Aert hoe hij zich altijd voorin handhaaft. Laat zich zelden wegdrukken.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone