Wout van Aert gaat zich sparen in sprints: “In de tijdrit gooi doen naar gele trui”

zondag 27 juni 2021 om 21:05
Wout van Aert gaat zich sparen in sprints: “In de tijdrit gooi doen naar gele trui”

foto: Cor Vos

Wout van Aert had van het openingsweekend van de Tour de France meer verwacht, maar hij staat nog altijd in de top van het klassement. De Belgisch kampioen werd op Mûr-de-Bretagne 23ste, in de groep die op acht seconden over de streep kwam. Van Aert kijkt nu uit naar de tijdrit op dag vijf. “Daar ga ik vol op inzetten”, geeft hij aan.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Van Aert kijkt met gemengde gevoelens terug op de tweede etappe. “Ik had er meer van verwacht dan de verre ereplaats die ik nu had. Anderzijds had ik de benen niet om beter te doen. Op de eerste klim voelde ik mij nog best goed, maar op de slotklim was het aanklampen en zat ik op de limiet. Geen excuses”, is de coureur van Jumbo-Visma duidelijk na afloop.

Daarbij denkt hij ook terug aan zijn moeizame voorbereiding op de Tour de France. “Ik merk nu wel dat ik op dit niveau en op zo’n zware finish nog iets tekort kom. Het is nu twee dagen op rij dat ik net net iets mis. Dat is normaal als je ziet van waar ik kom, maar het is belangrijk om geduldig te zijn en dit te accepteren. Ik weet dat ik beter kan en dat het gaat komen.”

‘Vol inzetten op de tijdrit, voordat ik me in de sprints ga mengen’
“Het is een beetje moeilijk om zowel te focussen op Primož, als om zelf geen tijd te verliezen. Maar het is wel indrukwekkend om de strijd tussen de klassementsmannen te zien vanaf de tweede rij”, vertelt hij. Kopman Roglič werd derde en is nu vierde in het algemeen klassement. “Ik denk dat we er goed voor staan, Primož heeft seconden kunnen sprokkelen en we hebben geen schade opgelopen verder. Dat loopt allemaal op wieltjes.”

“De tijdrit is mijn eerste doel nu”, duidt Van Aert. “De komende twee ritten zijn sprints die mij zouden passen, maar ik had gehoopt iets dichter te staan dan 31 seconden van het geel. Ik acht het nog steeds mogelijk dat ik een kans heb in de tijdrit om een gooi te doen naar de gele trui. Daar ga ik vol op inzetten, voordat ik me in de sprints ga mengen. Ik probeer de komende dagen zoveel mogelijk te sparen om op mijn best te zijn in de tijdrit.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Adelaar 27 juni 2021 om 21:13

Als Van Aert geel wil pakken moet hij 17 seconde goed maken op Roglic. Lijkt mij bijna onmogelijk.

Turtlehead 27 juni 2021 om 21:18

Die 31 sec op Poel (en wie weet nog 10 meer) lijken me ook al best veel? En dan Pogacar en Flip en Kelderman nog…

Scott Sunderland 28 juni 2021 om 00:56

Op 27 km is dat heel goed mogelijk. Maar dan moet Van Aert wel een hele goede dag hebben en Roglic niet een topdag. Van der Poel moet hij wel kunnen passeren in het klassement.

Savojor 27 juni 2021 om 21:18

Heel vreemde redenatie, als hij geel wil veroveren in de tijdrit zou hij toch juist mee moeten doen in de sprints om boni's te verzamelen en dichter te komen in het klassement? En ik denk dat 2 sprints rijden nou ook weer niet zo heel veel extra energie kost met het oog op de tijdrit.

Al lijkt het me sowieso uitgesloten dat van Aert in deze vorm sneller is dan een Roglic die de afgelopen maanden extra veel op zijn tijdrit heeft getraind.

bswinkelss 27 juni 2021 om 21:34

Van aert gaat in principe wel meer dan 30 sec goedmaken op roglic verwacht ik. Al helemaal als hij zich morgen en overmorgen rustig houdt

Savojor 27 juni 2021 om 21:41

Nee joh, van Aert gaat echt geen 30 seconden goedmaken op Roglic in die tijdrit. Ik verwacht dat Roglic die tijdrit “gewoon” gaat winnen.

TheBigShow 27 juni 2021 om 21:58

Ik zie Roglic echt geen vlakke tijdrit winnen in de tour hoor. Dat zal zeker niet ‘gewoon’ zijn.

bswinkelss 28 juni 2021 om 07:44

Ik spreek je woensdagavond

Murcia 27 juni 2021 om 21:20

Wout is een sublieme tijdrijder gebleken in de afgelopen twee jaar maar de vraag is of hij nu net niet teveel van zijn topvorm is verwijderd om het gat te overbruggen met Roglic en Pogacar. Ik acht het niet onmogelijk zeker gezien het parcours wat meer op maat lijkt voor een man met wat extra kilo’s maar ik acht de kans groter dat voor geel het toch om Roglic en Pogacar gaat draaien woensdag. Dat de TJV ers veel mensen kort in de uitslag hebben lijkt me wel waarschijnlijk.

vincenzo 27 juni 2021 om 21:53

Lijkt mij ook. Hij is niet in top-top vorm momenteel en de vraag is of hij die wel bereikt binnen drie dagen.

Noordbiker 27 juni 2021 om 21:21

Nu al spijt van m’n scorito keuze in hem pfff

lampje 27 juni 2021 om 21:30

Precies dit. En zijn redenering erbij is ook niet logisch.

Nu al dilemma: Wout maar niet opstellen voor de klassementspunten van Ala… of Wout wel opstellen want hij zou zich maar mengen…

xistnc 27 juni 2021 om 21:49

Ik heb met jullie te doen. Sterkte.

Panache 27 juni 2021 om 21:58

Scorito is toch sowieso geen hol aan door allerlei valpartijen? Totaal ongeschikte spelopzet voor iets als de Tour, een raadsel dat het zo populair is.

Rickerdiaz 27 juni 2021 om 22:23

Geen idee ehoe Scorito werkt, maar ik vul die van het AD in en dat is

Groetjesaandevoetjes 28 juni 2021 om 09:17

Die van het AD is inderdaad leuker, aangezien je niet afhankelijk bent van de pech van de dag, want je mag renners die uitvallen vervangen.

bartp25 27 juni 2021 om 21:38

Waarom niet meesprinten. Die 5 km volle bak gaan het verschil niet maken qua frisheid. De eventuele boni seconden juist wel.

Glorious 27 juni 2021 om 21:46

Hij wil de tijdrit winnen, geel is wat anders.

bartp25 27 juni 2021 om 22:17

Heb je het artikel gelezen? Quote van Aert: in de tijdrit een gooi naar het geel doen.

Rickerdiaz 27 juni 2021 om 22:25

@bart ik denk niet dat dat realistisch is, dus ik denk persoonlijk dat hij voor de etappe gaat.

bartp25 28 juni 2021 om 00:09

Wat realistisch is dat is wat anders. Ik zie hem de tijdrit niet winnen en ook geen geel pakken. Maar Glorious zegt dat van aert geel niet wil pakken maar de tijdrit. Dan zegt van Aert toch wat anders.

Veloburto 27 juni 2021 om 22:01

Die gaat gewoon sprinten morgen

Alfons Haavers 27 juni 2021 om 22:06

WvA is niet slecht, maar ik heb het gevoel dat hij toch nog ‘n eind verwijderd zit van zijn absolute topvorm. Tijdrit winnen met deze vorm of geel pakken als je ziet wie er allemaal voor hem staat in het klassement, zal aartsmoeilijk worden.

De Tour gebruiken om in topconditie aan de start te staan van de OS zou je nu denken, maar eigenlijk is hij zodanig belangrijk voor Roglic dat er wellicht toch weer stevig geknecht zal moeten worden willen ze bij Jumbo de Tour winnen.

Bikeage 27 juni 2021 om 22:19

Misschien gaat Matje wel mee sprinten voor de boni’s :)

joep b 27 juni 2021 om 22:54

Niet meesprinten gaat wouter wel degelijk helpen om energie te sparen.tis de vraag of het genoeg is..denk van niet

lampje 28 juni 2021 om 06:00

Wel om energie te besparen, niet om in het geel te komen.

Jose Maria 28 juni 2021 om 00:18

Maarja, als die topvorm er nog niet is, dan gaat die tijdrit ook geen ‘garantie’ zijn voor succes. Die etappe van morgen snap ik nog wel, dat is een sprint voor mannen als Ewan en Merlier, dinsdag is de finish ietsjes ‘lastiger’ en vals plat omhoog de laatste 300 meter. Wellicht wil hij gewoon van het gedoe rond groen af?

Ik zie nog zoveel mannen met een goede tijdrit in de benen hoog in het klassement staan, het zou mij niets verbazen als iemand als Lutsenko of Kelderman het geel zou pakken.

Scott Sunderland 28 juni 2021 om 01:00

Sprinten tegen Ewan is vrij zinloos voor Van Aert in een echt vlakke etappe. Leuk toch dat hij zich een doel stelt in de tijdrit. Laat hem het proberen. Ik denk niet dat zijn vorm na de operatie aan de blindedarm al toereikend is. Roglic en Pogacar gaan het vast goed en misschien wel beter dan Van Aert doen, maar niets is zeker.

Woutje 28 juni 2021 om 03:56

Wat betreft die eerste zin wijs ik even naar de Tirreno

Panache 28 juni 2021 om 09:29

Ik kan Scott Sunderland wel volgen. Wout won zijn grote sprints na een selectieve aanloop, of in een selectieve finale. Dus waaiers, heuvels of licht oplopende sprint. In de Tirreno zat bijna 10 km klimmen op gemiddeld 7,4%.

Reiger 28 juni 2021 om 10:42

Dat Wout niet in hele goede doen is tot nu toe lijkt wel duidelijk toch? Als hij zich maar niet helemaal naar de kloten rijdt in dienst van Rogliç. Er zijn grotere, persoonlijke doelen, te behalen na de Tour.

zomaareens 28 juni 2021 om 08:40

Regen en technisch, denk dat hij het niet kan laten…

madeinstars 28 juni 2021 om 09:36

Ik zou het toch maar doen Wout. Die boni’s zullen belangrijk zijn.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair