Wout van Aert gaat niet voor groen in de Tour en is kritisch op Netflix-serie: “Gericht op commotie”
foto: Cor Vos
maandag 12 juni 2023 om 12:25

Wout van Aert gaat niet voor groen in de Tour en is kritisch op Netflix-serie: “Gericht op commotie”

Wout van Aert won in de Tour de France van 2022 het puntenklassement, maar hij ambieert geen tweede zege in dit nevenklassement. De Belg heeft andere doelen. “Groen winnen was mooi en belangrijk voor mij, maar het mooiste in deze sport is om als eerste over de finish te komen”, zei de alleskunner van Jumbo-Visma tegen Sporza.

“Het puntenklassement zit soms ritzeges in de weg. Ik wil de volgende Tour niet moeten focussen vanaf het begin op de tussensprints”, legde Van Aert uit. Vorig jaar weerhielden zijn groene ambities hem er overigens niet van om ritten te winnen. Maar liefst drie keer boekte hij dagsucces in de Tour van 2022. Bovendien was hij van grote waarde voor Jonas Vingegaard, die het eindklassement op zijn naam schreef.

Kan Van Aert dit jaar weer zo succesvol zijn? “Ik ben iemand die graag gelooft dat er bijna geen limieten zijn, maar als het over de Tour van vorig jaar gaat, dan mag het niet de ambitie zijn om nog beter te doen. Die Tour was exceptioneel, dat besef ik en dat beseft de ploeg.”

Netflix
In de nieuwe Netflix-serie Tour de France: Unchained wordt ook aandacht besteed aan Van Aerts optreden in de Tour van 2022. In een van de afleveringen lijkt er wrevel te zijn tussen Van Aert en klassementskopman Vingegaard. Laatstgenoemde hoopte dat de Belg hem op sleeptouw zou nemen na een teamaanval in de rit naar Calais, die Van Aert na een solo op zijn naam schreef.

“Ik heb eindelijk ook eens kunnen kijken”, zei Van Aert over de serie. “Want raar, maar waar, hoewel ik een van de hoofdrollen speel, wist ik niet wat er te zien zou zijn. Het is best storend dat er verhaaltjes in de docu werden geschreven, die er niet waren. Voor mij is de serie gericht op commotie. Jonas en ik zijn beste maten. Er wordt gefocust op momenten waarin het moeilijk is om de juiste keuze te maken, maar er zijn ook zoveel momenten waarin we elkaar versterkt hebben en hebben samengewerkt. Het is jammer dat dat er uitgehaald is.”

Corona
Tot slot, vertelde Van Aert dat hij op zijn hoede is voor het coronavirus in aanloop naar de Tour. “De angst zit er toch wat in. De Giro was een wake-upcall. Corona is er nog altijd. Ik ben vooral geschrokken dat een aantal ploegmaats stevig ziek is geweest, hoewel het toch over lichte besmettingen ging.”

RIDE Magazine
29 Reacties
12-06-2023 12:57
Het meest humoristische vond ik het 3 keer herhalen van hetzelfde bedenkelijke gezicht van Vingegaard aan het diner. Die zat waarschijnlijk gewoon even in gedachten verzonken op een rustig moment, maar het werd erin geplakt alsof hij daar de hele avond als een puber met een zuur gezicht zat te mokken.
12-06-2023 13:15
Netflix krijgt het voor elkaar om a la Drive to Survive de reactie van de TJV mannen op de klapstoeltjes (moment dat Roglic pech kreeg in de Giro klimtijdrit) te plakken achter de beelden van Froome die zonder fiets de Mont Ventoux bedwingt. Ze hebben een draaiboek en een script en daar worden uit een grote grabbelton beelden bij gezicht. Ik sla over.
    12-06-2023 14:11
    Netflix-docu's zijn goed om leken enthousiast te krijgen voor de sport, door middel van geforceerde heroïek of conflicten.

    Als je de sport al wat kent, dan worden ze plots heel doorzichtig en valt het op hoe matig het inhoudelijk vaak is.
12-06-2023 12:44
Gezien maar ik vond dat Vinegaard gewoon niet kon volgen. Wat hij ook toegaf. Trouwens Wout is een geweldige renner die ook oog heeft voor zijn ploegmaten.
    12-06-2023 13:06
    'How The Race Was Won' heeft ook laten zien dat Netflix bewust commotie opzoekt door beelden van verschillende momenten aan elkaar te knippen, dus ik snap Van Aert en ben het er ook mee eens dat er alleen commotie wordt gezocht (ik zag o.a. valpartijen uit Roubaix en Polen in een serie die over de Tour gaat).

    https://www.instagram.com/p/CtRt8inA5iG/?hl=en
12-06-2023 15:43
Dat Wout zich dubbel geplooid heeft in functie van de ploeg, staat buiten alle kijf, maar één uitspraak vond ik toch wel frappant : "Ik heb mijn eigen graf gegraven.". Dat zei hij na de finish van etappe (12 ?) tegen Philipsen, nadat hij tweede werd in de sprint, en besliste niet te wachten op zijn gevallen kopman. Dat klonk als dat hij daar bewust de ploegorders in zijn oortje negeerde, en dat alleen maar had kunnen verantwoorden met ritwinst.
12-06-2023 12:41
Heb het bewuste fragment niet gezien want ben afgehaakt na de eerste aflevering.
    12-06-2023 13:21
    Was na aflevering 1 ook aan het twijfelen om verder te kijken maar wou het bewuste fragment eens zien.. Tijd verschijten heet dat dan.
    12-06-2023 13:27
    Ondanks de vele negatieve kanten ga ik het wel verder uitkijken omdat het uiteindelijk toch ook wat leuke beelden bevat die ik nog niet zag.
12-06-2023 12:44
Wat betreft de docu, iedereen die bekend was met Drive to Survive (eenzelfde soort docu voor F1, voorloper van Unchained) wist vooraf dat er middels allerlei onsmakelijke trucjes geprobeerd wordt om drama en sensatie in beeld te brengen die er in de werkelijkheid niet is. Het is niet eens het uitvergroten van een bestaand akkefietje, het gaat letterlijk tot aan het uit context aan elkaar plakken van verschillende uitspraken en die monteren onder beelden die er niks mee te maken hebben om een rivaliteit te creëren die niet eens bestaat. DtS is wel flink geslaagd in zijn opzet om F1 bij een ruimer en vooral ander publiek onder de aandacht te brengen, dus aan de formule zal ook niet teveel gesleuteld worden.

Ik vind de laatste zin uit het artikel trouwens opvallend. Met het risico om een corona discussie te starten (wat absoluut niet de bedoeling is...), maar wat is een "lichte besmetting"? Het is blijkbaar niet gebaseerd op het ziektebeeld, want van een lichte besmetting waren zijn ploegmaats wel stevig ziek geworden.
    12-06-2023 12:51
    Misschien het aantal virusdeeltjes? Dat wordt gemeten dacht ik omdat daar een drempelwaarde voor geldt om gewoon je ding te blijven doen.
12-06-2023 14:05
Een Van Aert die niet voor groen gaat, gaat nog steeds top 3 rijden in dat klassement. Die kan na 2 weken alsnog beslissen van het toch maar even te winnen.
    12-06-2023 14:33
    Denk persoonlijk dat dat z'n plan is. Mijn verwachting is dat hij na 2 weken ten hoogste +- 75 punten achterstaat en dan met de vingers in de neus nog 150 extra punten pakt op zijn naaste concurrenten, tenzij hij (wederom) zoveel moet werken voor de ploeg, maar zelfs dan is het combineerbaar met zijn ambities denk ik.
    12-06-2023 15:00
    Groene trui vraagt toewijding van begin tot het eind, en van tussensprints tot eindsprint.
    Als je een vrouw hebt die op knappen staat, denk ik dat je liever uitstapt met 1 of 2 ritzeges en je kopman zo goed mogelijk in het klassement, dan met een straatlengte voorsprong in het puntenklassement wat je moet laten vallen.
    12-06-2023 15:06
    Acht em echt niet kansloos als ie verstandig met z'n krachten omgaat..
    Natuurlijk moeten de topfavorieten dan wel tegenslag of uitval tegenkomen
12-06-2023 15:47
Bij mij heet de serie "au coeur du peloton" en niet "unchained"? Ik dacht dat unchained een HBO-serie of van een andere streaming dienst was, die puur en alleen op TJV gericht was.

On topic: Ik vind best dat er gezegd mag worden dat WOut ook had kunnen wachten toen hij boven op de heuvel kwam en Jonas op 10 meter hing. Dat Jonas dan tijd had kunnen winnen op Pogi en de tour misschien wel totaal anders was gelopen, das heel wat anders. Maar waarom mag die andere invalshoek niet? Das toch niet zo vreemd? En bovenal, volgens mij heeft Wout MEER dan genoeg gedaan voor de ploeg. En niet alleen in de tour van 2022.
12-06-2023 12:51
Wat misschien interessanter is: hij heeft aangegeven de Tour te verlaten indien zijn vrouw tijdens de tour bevalt. Ik denk dat Vingegaard mevrouw van Aert op zijn bagagedrager zet en alle kasseien doet die hij kan terugvinden.

EDIT: ze is blijkbaar uitgerekend enkele dagen na de tour.
12-06-2023 14:29
Daar te Calais had ik veel meer het gevoel dat Vingegaard van Aert met toestemming losgooide. De te behalen winstsecondes waren niet gigantisch en solo had hij, zowel op kracht als de jacht erachter, veel meer kans op ploegsucces. Dat een commercieel platform als Netflix op zijn beurt framet ten behoeve van spektakel is weinig mis mee: het moet leuk en entertaining zijn.

    12-06-2023 14:44
    Vind persoonlijk ook weinig mis met de reeks, waar ik wel nog maar een paar afleveringen van zag. Mooi gemaakt, met meer focus dan het rommeltje dat de serie over Movistar was, en iemand die het wielrennen van nabij volgt ziet zo door de wat te gezochte verhaallijnen heen.

    Het verhaal van die Tour kennen we nu wel, en niet iedereen zal de noodzaak voelen om die te herbeleven. Maar in ieder geval interessant om wat figuren die in deze contreien minder aan bod komen, eens aan het woord te horen. Ik denk aan een Vaughters (die me overigens een vrij vervelende vent lijkt) of de aflevering rond FDJ/AG2R.
12-06-2023 12:51
Dat is wat Netflix doet, oude wonden openrijten, in vlekken wrijven en waarschijnlijk veel aandacht aan getransgenderde wielrenners geven.
    12-06-2023 12:57
    Had Plugge even gewaarschuwd... Ook negatieve aandacht is aandacht, de dwepers vreten het toch wel!
    12-06-2023 13:06
    Een documentaire over coorperation zal waarschijnlijk veel minder animo voor zijn.
    12-06-2023 13:44
    ik snap de toespeling op transgender niet.
    12-06-2023 14:44
    En voor ketonen moet je ook al niet bij hun zijn.. saai!
12-06-2023 12:44
Wederom een bom die ontploft in Vlaanderen. Tenminste toch bij Eddy Planckaert.

Wout die NIET voor groen gaat, hoe durft ie...

EDIT:
@Djerkson, jouw zogenaamd geromantiseerde beeld over fakkels en rieken is toch echt wel wat we hier op WF (het afvoerputje van wielerminnend Vlaanderen) regelmatig te zien krijgen. Een "plaagstootje" wordt bijna standaard beantwoord met afgehakte paardenhoofden in bed (of duimpjes naar beneden) en allerlei andere verwijten over de poster zelf ipv inhoudelijke argumenten terug, of gewoon gezellig wat meelachen.
    12-06-2023 13:00
    Letterlijk niemand laat daar zijn slaap voor. Het is precies of er het idee leeft dat er in België een dolgedraaide meute de straat op komt met fakkel, riek, pek en veren iedere keer er weer een ronkende titel verschijnt. Je zal maar opgroeien met zo een gemediatiseerd beeld van de wereld, het mean world syndrome.
    12-06-2023 14:15
    Volgens mij is ook niet elke Nederlander al een paar jaar van zijn leven dagelijks bezig met lange teksten over wat Remco Evenepoel nu weer allemaal verkeerd doet, maar zeker ben ik het niet.
    12-06-2023 14:25
    Jij hebt een heel alternatief universum in je knar zitten, schrijf er eens een boek over of zo. Dit is welgemeend : zou best eens iets uit kunnen rollen.
    12-06-2023 15:04
    Klopt niet helemaal, Mick, ik ben het ook al met je eens geweest en die nick is best geestig gekozen. Als ik van mening verschil, wil ik dat graag weerleggen. Om je een idee te geven: op dit moment is er zelfs geen GCN+ in België die deze uitzendt, geen VTM en geen Sporza. Het is enkel een sporthoogtepunt in het journaal. Je kan dus werkelijk zeggen dat deze ronde van Zwitserland totaal niet leeft hier in Vlaanderen, Wallonië verwacht ik ook niet. De Ronde van België zal dan weer wel stevig bekeken worden. Een gemiste kans, maarja...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine