Wout van Aert doet hardlooptraining op ochtend voor verkenning WK-parcours

vrijdag 16 september 2022 om 09:53
Wout van Aert doet hardlooptraining op ochtend voor verkenning WK-parcours

foto: Cor Vos

Wout van Aert is ruim op tijd afgereisd naar Wollongong voor de wegwedstrijd van het WK wielrennen 2022, maar daar traint hij niet alleen op de fiets. Vrijdagochtend heeft de Belgische kopman namelijk de hardloopschoenen aangetrokken en zes kilometer hardgelopen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Een serieus ochtendloopje voor Van Aert in Wollongong. Op de sportapp Strava is te zien dat hij 6,12 kilometer gelopen heeft in minder dan een half uur, aan een gemiddeld tempo van 4.50 minuut per kilometer.

Het was niet de enige training van de dag voor Van Aert, want later trainde hij ook nog 121 kilometer bij over een deel van het WK-parcours. Daarbij deed hij onder meer Mount Pleasant aan. Die klim van 1,1 kilometer aan 7,7% is onderdeel van de lokale omloop tijdens de wegrit.

In tegenstelling tot zijn WK-concurrent Mathieu van der Poel, die pas zaterdagavond afreist naar Australië, is Wout van Aert al ruim van tevoren in Wollongong aangekomen. Afgelopen woensdag reed de coureur van Jumbo-Visma zijn eerste trainingstochtje in Australië, met als bijschrift ‘Beating the jetlag on the bike’.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Het Belgische Jachtluipaard 16 september 2022 om 09:59

Benieuwd wie het beste met die jetlag om kan gaan. Kan mss een verschil maken op de fiets?

0
Limal 16 september 2022 om 10:10

Haha, een “serieuze hardlooptraining” van… 6km aan 4min50/km!! Zijn hartslag is waarschijnlijk nooit boven de 120 gegaan.

Hoe noemen ze ‘komkommertijd’ in Australië? Koakoala time?

4
Westland95 16 september 2022 om 10:39

Eucalyptustime

1
Wheely 16 september 2022 om 10:18

Fietsje op de schouder? Cross seizoen staat voor de deur he.

1
Marlin 16 september 2022 om 10:44

Volgens de redactie een hardlooptraining. Wat een giller. 6 km aan dat tempo is voor een sportman gewoon loslopen. Het is wel ongewoon dat een wielrenner gaat joggen in voorbereiding op een WK. Van Aert is een van de weinigen (de enige ?) die soms gaat joggen tijdens een trainingsperiode. Als crosser heeft hij daarmee ervaring. Hij bouwt dan ook af en toe een loopje in, zelfs tijdens het wegseizoen. Al zou ik hem dat volgende week niet meer aanraden, kort voor het WK.

2
Aplus 16 september 2022 om 12:11

Roglic doet/deed het regelmatig tijdens hoogtestages

0
Reusjen 16 september 2022 om 12:26

Dit is voor een topsporter niet eens loslopen. Dit is voor mij een pace die ik met 2 vingers in mijn neus op een halve marathon loop, en ik ben verre van een topsporter.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 16 september 2022 om 12:45

Veel bewegen is een beproefd middel om symptomrn van n jetlag te verminderen.

0
Mechia 16 september 2022 om 12:55

Hij doet dit op een nuchtere maag wat bevordelijk is voor de verbranding.

0
HV 16 september 2022 om 10:44

Een serieus ochtendlooptje???

Evenepoel liep op 16-jarige leeftijd een halve marathon in 1:15. Dat is een tempo van 3m30 per kilometer of 21km. Dumoulin de 10 km in 33min.

Ik heb nieuws voor de overduidelijke niet-hardloop-kenners in de redactie: Dit is geen serieus ochtendloopje. Dit is even hobbelen in de ochtend.

4m50 per kilometer is voor Van Aert niet bepaald een grote inspanning, zeker niet over een luttele 6 kilometer.

3
Mooie Sjors 16 september 2022 om 10:51

Die Pidcock schijnt ook enorm snel te kunnen hollen he.

1
Beer 16 september 2022 om 11:09

Tijd voor een loopwedstrijd tussen wegrenners!

0
Dumoulist 16 september 2022 om 11:34

Het schijnt dat Froome zelfs bergop hard kan rennen.

2
Lalsacien 16 september 2022 om 11:38

@Dumoulist Froome rent net zo hard de berg op als Mollema dat met de fiets kan doen…

0
testbeeld 16 september 2022 om 12:27

Dit blijft leuk..!

0
De Siepel 16 september 2022 om 23:38

Dit is een DL 1 duurloop. Echt een trainingstempo. Sneller dan simpel joggen maar zeker geen wedstrijdtempo.

0
Gr.R. 16 september 2022 om 10:53

Wat had Quinten Hermans vanochtend op zijn brood? Aardbeien of abrikozenjam?

Zo benieuwd!

2
Mooie Sjors 16 september 2022 om 10:56

Die is in hongerstaking maar heeft nog niemand iets laten weten. Gaat pas duidelijk worden op de dag van de wegrit.

0
Gr.R. 16 september 2022 om 11:30

@Mooie Sjors: hongerstaking? Hadden ze alleen vegemite?

0
Mooie Sjors 16 september 2022 om 11:02

Ziet hij er scherp uit of oogt het toch wat molliger?

0
Romāns Vainšteins 16 september 2022 om 11:23

Hij is mollig scherp, dat is net zoiets als ‘ne valse dikke’

0
Reusjen 16 september 2022 om 12:28

Bedoel je voor of nadat hij gekakt had vanmorgen? WF heeft gefaald daar een nieuwsbericht over te plaatsen, maar hij schijnt vanmorgen dus het glazuur uit de pot te hebben gepoept.

0
Wieler-Joke 16 september 2022 om 12:32

Wel veel hoogtemeters in dat loopje normaal zit die rond de 4:30 per km maar dat is gewoon ter ontspanning lijkt mij.

0
Klein Verzet 16 september 2022 om 12:45

Hardlooptraining? Kom op zeg, 5 minuten per kilometer is amper hardlopen te noemen, eerder een beetje loslopen. Ik meen dat Roglic dit zo'n beetje elke ochtend doet. Desalniettemin is en blijft WvA de meest allround wielrenner die er op dit moment bestaat.

0
kleomantre 16 september 2022 om 12:48

godverdomme wat een superheld

1
lo squalo dello Stretto 16 september 2022 om 13:05

Hup Wout Hup

1
Tuubke 16 september 2022 om 13:10

Dit is ‘nieuws’ van het niveau ‘Wie laat nu de hondjes van Elisabeth uit’?

0
iLLan 16 september 2022 om 13:43

Waar is de rubriek klein nieuws gebleven als je hem nodig hebt?

0