Wout van Aert: “Die hele gele trein voor me gaf veel motivatie”

woensdag 12 augustus 2020 om 16:49
Wout van Aert: “Die hele gele trein voor me gaf veel motivatie”

foto: Cor Vos

Wout van Aert boekte in de openingsrit van de Dauphiné zijn derde overwinning in twaalf dagen na Strade Bianche en Milaan-San Remo. “Blijkbaar heb ik goede benen”, lachte hij na de finish.

“De ploeg wilde vandaag voor mij werken omdat we kansen zagen in deze etappe”, zei Van Aert in het flashinterview. “Zo’n ploeg, met eerst Tony Martin en daarna al die sterke kopmannen die voor me werkten, gaf zoveel motivatie om voluit te gaan in de sprint. Een geweldige overwinning.”

Jumbo-Visma’s goudhaantje vond het een voordeel dat de etappe op 35 kilometer van het eind al een eerste keer de streep passeerde. “Zo hadden we een betere indruk van de finish dan alleen de computer. Toen we hier voorbij kwamen, zei ik tegen de jongens dat ik me echt goed voelde en dat ik ervoor wilde gaan. Met nog vijftien kilometer te gaan, zag ik een hele gele trein voor me. En zoals ik al zei, dat gaf heel veel motivatie. Op het eind hielden zelfs Primož, Tom en Steven me in positie. Dit is een echte teamoverwinning.”

Gele trui
Ook is Van Aert de eerste drager van de gele leiderstrui. “Dat betekent veel voor me. Het is iets wat ik nog niet heb meegemaakt. De gele trui in de Dauphiné lijkt erg veel op die in de Tour de France, dus misschien is het een voorproef voor de toekomst”, lachte hij. “Ik ga morgen echt van de dag genieten en dan draaien we de rollen om en ga ik het team zo goed mogelijk helpen.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

jooprioolpijp 12 augustus 2020 om 16:58

De flow in deze ploeg is zo belachelijk groot… maar ik moet zeggen, tot dusver managed de ploeg ook dat goed (voor zover we dat te zien krijgen).

Franco Ballerini 12 augustus 2020 om 17:07

Go with the Flow, volgens mijn favoriete band. Dit nog zo’n anderhalve maand volhouden, eventuele rest schade zien we dan wel weer…

tendam 12 augustus 2020 om 17:08

Ze managen het zelfs geweldig… Merijn Zeeman moet de meest bizarre week uit z’n loopbaan hebben gehad. Extreme pieken en extreme dalen.

hnac 12 augustus 2020 om 17:26

Sterkste team in een ronde wedstrijd ooit van Team Jumbo-Visma (ex. Team LottoNL Jumbo, Belkin Pro Cycling Team, Blanco Pro Cycling, Rabobank etc. tot aan Kwantum Hallen-Decossol bij de oprichting in 1984)

Willeke 12 augustus 2020 om 17:29

Er spat zoveel plezier vanaf. Niet alleen van Wout, maar van de hele ploeg. Fantastisch om te zien. Hopelijk houden ze dit vol. Dan kan het nog heel leuk worden dit seizoen.

Romāns Vainšteins 12 augustus 2020 om 19:40

Qua plezier vind ik het wel meevallen, wat er name van afspat is in prijsstiervorm met kokende ogen en schuim op de bek afgeleverd zijn.

Brabander 12 augustus 2020 om 18:18

Merijn Zeeman, sinds die er is draaid ploeg super. Nag zeker hier ook in genoemd worden!!!!

S. Morgenstern 12 augustus 2020 om 20:57

Zeeman zit er al sinds 2013.

Coureurs du Courage 13 augustus 2020 om 09:51

Bevestigd wel het punt tbh. In 2012 was deze ploeg het lachertje van het peloton; konden geen deuk in een pakje boter gereden krijgen. Vanaf 2013 kwam daar verandering in: Met Mollema die een hoge notering in de Tour afleverde. Het jaar daarop de overwinning van Boom na jarenlange NL droogte. Maar er werd vooral hard gewerkt aan een nieuw plan waar nu de vruchten van geplukt worden.

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 10:02

Dat laatste is zeker waar, maar dat is een traag procent geweest, met ups en downs en geen directe omslag zoals je het in de eerste zinnen presenteert. Ze haalde in 2012 bijvoorbeeld gewoon 23 overwinningen, waaronder een rit in de Tour de France.

Michelangelo 12 augustus 2020 om 18:28

Ik denk dat hiermee ook de “groene trui discussie” voor de aankomende Tour gesloten is. En dat WvA zich zonder probleem gaat wegcijferen voor winst in de Tour.

Want als je in de Dauphiné een dergelijke leadout krijgt en het vetrouwen van de gehele klassementsploeg, dan gaat dat “terugbetaald” worden. Door te acteren als een fantastische knecht in de TdF. Om vervolgens in het klassieke seizoen weer een sterke ploeg in steun te hebben.

En het zou mij niets verbazen als WvA nog ergens een dagje voor eigen kans kan rijden met steun van de ploeg zoals vandaag, mits er geen enkel risico is om klassementen om zeep te helpen.

Hopelijk houden ze deze spirit vast in het team… en dat lukt vaak goed als je wint!

Dion 12 augustus 2020 om 18:44

Gesink was ook een beest vandaag.

Murcia 12 augustus 2020 om 19:10

Inderdaad, kreeg terecht een zeer verdiende pluim van de Cauwer.

Schollekop 12 augustus 2020 om 19:19

Symphatieke renner, Woutje! Gun hem nog veel meer overwinningen.

Franco Ballerini 12 augustus 2020 om 19:30

Fijn om te horen, Schollekoppie!

Headlines

Materiaalzone

Populair