Wout van Aert crost ook na 31 december op zijn Bianchi-fiets

maandag 28 december 2020 om 10:53
Wout van Aert crost ook na 31 december op zijn Bianchi-fiets

Team Jumbo-Visma rijdt vanaf 1 januari met Cervélo-fietsen op de weg. In het veld blijft Wout van Aert voorlopig trouw aan zijn Bianchi-crossfiets, zij het in een ander kleurtje gespoten. Dat wordt ons bevestigd vanuit de ploeg.

Cervélo is bezig met de ontwikkeling van een crossfiets maar die is er nog niet. Het is bovendien niet echt bevorderlijk om in de loop van het seizoen van fiets te wisselen. Dus was de grote vraag met welk tuig Van Aert op 1 januari in Baal van start zou gaan.

Een aantal namen deden de ronde, maar logischer was dat Van Aert tot het eind van het veldritseizoen zijn huidige Bianchi trouw zou blijven. En dat wordt het uiteindelijk ook, al krijgt de Zolder Pro-crossfiets straks een nieuw jasje. Het blauw-groene kleurtje moet plaats maken voor geel-zwart.

Dit artikel delen:

94 Reacties

Michelangelo 28 december 2020 om 11:13

Het bericht waarvan je wist dat het ging komen.

Jammer voor een fietsenbouwer als Bianchi dat je niet de exposure krijgt die je eigenlijk zou verdienen. Hopelijk voor Bianchi blijft wel de merknaam zichtbaar (maar ook dat vraag ik me af…)
@redactie, hoe zit dat precies, is dat al bekend?

-Stijn- 28 december 2020 om 12:02

Denk dat ze gewoon in de kleuren van de cervelo gaan spuiten maar geen merk op.

harryjohan71 28 december 2020 om 12:14

Bianchi heeft de afgelopen weken veel publiciteit gekregen met alle discussie. Iedere wielerfan weet op welk merk Van Aert rijdt in januari. Dat kun je van de andere veldrijders niet zeggen.

Checco 28 december 2020 om 12:17

Ook lekker voor de nieuwe sponsor dat zij het in ieder geval niet zijn.

-Stijn- 28 december 2020 om 12:22

Beetje eigen schuld van de sponsor en je kan het niet maken om een sticker erop te plakken als het niet van dat merk is

Frank V 28 december 2020 om 13:59

lees dan: “Het blauw-groene kleurtje moet plaats maken voor geel-zwart.”

Derierre de la course 28 december 2020 om 21:02

@Michelangelo ze krijgen precies de exposure die ze verdienen. Meer zelfs omdat er ook op gereden wordt nadat ze stoppen met betalen.

Yeez 28 december 2020 om 11:14

De fiets wordt een merkloos zwart/geel frame @michelangelo

Wheely 28 december 2020 om 11:15

Logisch, wisselen midden in het seizoen is niks. Ik vermoed toch dat Nieuwenhuis wel zo snel mogelijk switcht.

Merlinappa 28 december 2020 om 14:47

Sterker nog: Joris rijdt al sinds een tijdje op zijn Scott. Toch een veel beter crossmachine.

Checco 28 december 2020 om 11:19

Toch wel wat gênant als je 1 vd 2 beste crossers in je rangen hebt, en er tegen het nieuwe jaar geen oplossing is.

Michelangelo 28 december 2020 om 11:24

Waarom genant? En voor wie? En hoezo is er geen oplossing? Volgens mij zit Van Aert na 1 januari ook gewoon op een crossfiets…

Wat wil je eigenlijk zeggen Checco?

kkv81 28 december 2020 om 11:25

Dat begrijp ik niet helemaal. Er is toch een oplossing, hij rijdt op de Bianchi waar hij al op reed maar dan in een andere kleur.

Marik 28 december 2020 om 11:26

edit wf: niet doen

Checco 28 december 2020 om 11:26

Dat als je voor een andere fietsconstructeur kiest en je moet nog op je oude fietsen verder rijden, dat dat niet bijster professioneel overkomt… Was Jumbo vergeten dat ze een meer dan prima crossertje id ploeg hebben? Of heeft Cervélo beloften gedaan die ze niet konden inlossen?

@Marik: ik heb daarentegen meer en meer het gevoel dat elke reactie die nog maar een schijn van kritiek richting heilige huisjes Jumbo en MVDP bevat, onmiddellijk moet worden aangevallen door een groepje hardcore fans die geen tegengas dulden. Neem het allemaal niet zo serieus man, het is maar 1 mening van iemand. Aanvaard dat mensen een andere kijk kunnen hebben op iets en val ze niet blind aan.

Michelangelo 28 december 2020 om 11:30

Blijkbaar weet je niet hoe het zit Checco, maar durf je er wel het oordeel "genant" op te plakken.

Ook zo klaar mee…

kkv81 28 december 2020 om 11:32

Ik denk dat het management van Jumbo het plaatje in zijn geheel bekijkt. Ze hebben met Cervelo een fietsleverancier uitgekozen met een goede reputatie. En ik denk dat Cervelo niet in een paar weken een crossfiets in elkaar zet en Wout op de gok er wedstrijden op laat rijden. Ik denk dat ze na uitvoerig testen straks (ws met de input van Wout) met een uitstekende crossfiets gaan komen.

Checco 28 december 2020 om 11:33

Ik vind dat een beetje gênant ja. Wat ook de reden is, ze gaan met Cervélo in zee vanaf 1/1/21 maar groot uithangbord van Aert moet verder op zijn oude crossfiets. De reden doet er voor mij zelfs niet toe, professioneel komt het niet echt over.

harryjohan71 28 december 2020 om 11:43

@Checco Het is juist zeer professioneel wat JV doet ten gunste van Van Aert. Wisselen halverwege het seizoen van fiets is pas onprofessioneel. JV heeft dit uitstekend opgelost met hun sponsoren. Van Aert staat vast volledig achter deze oplossing. Jumbo zal ook wel tevreden zijn met de kleuren van de fiets in januari. Zeer denigrerend om zijn Bianchi een ‘oude’ fiets te noemen.

Michelangelo 28 december 2020 om 11:44

@Checco,
Hoe kun je iets genant vinden, en tegelijkertijd zeggen dat de reden er niet toe doet?

Daarmee zeg je gewoon: ik heb mijn mening gevormd, en welk argument er ook komt boeit me niet. En ik roeptoeter graag gewoon mijn mening zonder enige onderbouwing met feiten of kennis van zaken.

En daarmee bevestig je denk ik ook wat velen hier van jou vinden en denken: checco is iemand die niets liever doet dan provoceren, maar “niet thuis” geeft als er inhoudelijk gediscussieerd moet worden. Dat is de tendens in alle recente posts van je. En da’s waarom ik jou liever kwijt ben dan rijk hier…

Checco 28 december 2020 om 11:50

Wat is dan de reden volgens jou? Ik denk namelijk dat Cervélo op dit moment geen crossfiets heeft die klaar is om mee te doen ad top. En ondanks dat ze bij Jumbo een topper hebben ih veldrijden, kiezen ze voor een merk dat nu nog een goeie crossfiets moet beginnen te ontwikkelen. Ik vind dat vreemd ja.

Beer 28 december 2020 om 11:52

Ik vind dat Checco best een punt heeft. Cervelo stapt in bij Jumbo, maar is er niet helemaal klaar voor en laat zo commercieel gezien een grote kans liggen om op 1 januari uit te pakken.

De oplossing voor dit probleem vind ik dan wel prima en voor van Aert sowieso het beste dat hij niet midden in het seizoen van fiets moet wisselen.

Dikke Vrouw 28 december 2020 om 11:57

Dat beer het eens is met Checco hoeft niet te verbazen…

VespavanBern 28 december 2020 om 11:58

Opzich wel eens met checco. Aan de andere kant is de keuze van JV ook wel te begrijpen aangezien het gewoon een weg ploeg is, VA kan ook nog steeds gewoon crossen, maar alleen op een fiets zonder merklogo.

Checco 28 december 2020 om 12:00

En dat van ‘midden in het seizoen wisselen’ -> als Cervélo al een crosser had, dan kon Wout daar de voorbije maanden al mee getraind hebben (zoals we hem hebben zien doen op zijn wegfiets van Cervélo). Genoeg crossjes nog voor het WK om ook in wedstrijd helemaal gewoon te raken ah nieuwe tuig.

Barry Batsbak 28 december 2020 om 12:06

Jongens, het is mooi weer vandaag. Ga lekker naar buiten.

Turtlehead 28 december 2020 om 12:09

Checco heeft zeker een punt. In het verleden wisselde Nys halverwege het seizoen juist met veel bombarie, en hield dan zijn nieuwe fiets boven het hoofd bij de finish. Dat is exposure en lekkere business.
Tegelijkertijd geeft het misschien aan waar de schoen wringt: aan crossfietsen is niet echt lekker geld te verdienen (buiten de niche), en dat is ook niet de reden voor de fietsen-deal met Jumbo. Crossen is 2e keuze, en daarom doen ze er langer over.

Quintenri 28 december 2020 om 12:16

Al dat geruzie hier altijd… In plaats van inhoudelijk te reageren wordt er gereageerd met “ik vind dat van jou, en alle anderen vinden dat ook”. Nou, ik vind helemaal niets van niemand. Ik ben hier om wielernieuws te lezen en inhoudelijk te reageren op dit nieuws. Verder heeft Checco zeker een punt, ik vind het ook niet zo professioneel van Cervelo om niet op tijd een crossfiets klaar te hebben voor Wout. Toevallig één van de twee beste crossers ter wereld…

Michelangelo 28 december 2020 om 12:19

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Het is de vraag of CX wel groot genoeg is voor een merk als Cervelo, en of er daadwerkelijk een commerciele kans wordt gemist. TJV is half schaatsploeg, half wegploeg (met daarbij iemand die toevallig af en toe nog in de weilanden rijdt). Vraag is of dat wel voldoende basis is voor Cervelo om een volledige CX fiets te ontwerpen: wat is de return on investment? Ik kan niet in de plannen van Cervelo kijken, maar ik kan me voorstellen dat zij veel meer interesse hebben in de markt van wegfietsen en gravelbikes, dan in de niche markt van CX fietsen. En is dat dan genant? Of gewoon een commerciele afweging die niet past in het denken van sommige reaguurders hier (en alles wat ze niet snappen is "onzin" of "genant"…)

Checco 28 december 2020 om 12:23

Nou ja, ze moeten nu in ieder geval een crossfiets beginnen te ontwikkelen (te laat), dus of dat commercieel interessant is of niet speelt in deze dus geen rol. De fiets komt er. Maakt de keuze voor Cervélo vanuit Jumbo alleen maar vreemder, met 1 vd 2 beste veldrijders aan boord.

En zijn genuanceerde meningen met goed afgewogen woordenkeuzes enkel belangrijk bij jouw troetelrenners en -ploegen, of ook als je bv. Patje en zijn Wolfpack zit zwart te maken?

tetedelacourse 28 december 2020 om 12:51

Of die fiets er nou wel of niet is maakt helemaal niet uit. Midden in het seizoen van fiets wisselen is sowieso niet ideaal. Je hoort dan ook alleen klachten van de Checco’s van deze wereld. Niet van Wout zelf. Die heeft straks nog steeds een fiets waar die op kan winnen en hoeft zich niet op een andere fiets te wurmen, poeh wat onprofessioneel.

Er is bovendien nog genoeg rumoer over al dan niet een contractverlenging voor Wout. Stel dat Wout niet blijft kan ik me prima voorstellen dat er nooit een crossfiets komt. Verspeelde R&D kosten. Maargoed, dat blaat allemaal niet zo lekker op een forum natuurlijk.

Thijs E 28 december 2020 om 12:52

Eens met Checco, Cervelo heeft met Van Aert een uithangbord van jewelste en dan ben je te laat met je CX fiets. Joris Nieuwenhuizen, toch ook geen pannenkoek, is afgescheept met een gravelfiets.

Wat betreft de businesscase, wellicht krijg je dat op 1 soort frame niet rond (hoewel ik in de bossen meer CX-fietsen zie dan ooit), maar sponsoring van een WT-ploeg is een pakket en andere modellen zijn onderdeel van 1 businesscase. Je maakt mij niet wijs dat de ontwikkeling van een CX-frame niet uit kan en van een TT-frame wel.

Die laatste heb je nodig voor winst in een grote ronde, maar verkoop je hooguit aan wat triatleten of fanaten. Een CX-fiets is veel veelzijdiger en de ontwikkeling minder lastig: de geometrie ontloopt elkaar allemaal niet heel erg veel en aerodynamica speelt amper een rol.

Checco 28 december 2020 om 12:54

@tetedelacourse: Dus ze gaan pas in augustus aan de nieuwe crossfiets beginnen denk je? Als ze Wout zijn handtekening binnen hebben. Maandje of 2-3 moet volstaan. Over geblaat gesproken…

Wheely 28 december 2020 om 12:57

Barry Batsbak +1
Allemaal even een time out jongens, even afkoelen buiten.

Beer 28 december 2020 om 13:10

Ik zou graag mijn mening kunnen geven zonder dat daar een hatelijke reactie van jou op volgt Michelangelo. Beetje rustiger aub.

VerstandOpNul 28 december 2020 om 14:07

Ik snap wat je zegt Checco, maar ik vind dit dan nog wel een goede oplossing, zodat in elk geval WvA niet de dupe wordt.

Toen ze indertijd overstapten van Giant naar Bianchi bleken deze de tijdritfietsen niet op tijd klaar te hebben en moest Mollema de slottijdrit afwerken op een fiets waar hij nooit eerder op had gezeten. Dat vond ik toch vele malen kwalijker.

tetedelacourse 28 december 2020 om 14:33

@Checco, geen idee wanneer ze er aan beginnen. Heb ik ook niks over gezegd. Bel Cervelo als je dat zo graag wil weten, maar houd die 3 maanden onzin voor jezelf. Reageer vooral niet op het feit dat Wout deze winter lekker op een winnende crossfiets blijft zitten en het hem verder worst zal wezen. Volgende winter zal er een CX zijn. Of Wout is er al niet meer, het lost zich wel op.

De keuze van JV voor Cervelo af laten hangen op al dan niet bij aanvang een crossfiets zou pas onprofessioneel zijn. En ik zal je er eerlijk bij zeggen dat ze van mij prima bij Bianchi hadden mogen blijven en ik het nog maar moet zien met Cervelo.

kleomantre 28 december 2020 om 15:24

Sterker nog misschien interesseert dat hele crossen ze bijzonder weinig bij TJV en zijn ze er alleen mee bezig omdat Wout nou eenmaal wat wil blijven crossen. Als in de achtergrond dan ook nog contractbesprekingen lopen, zou ik al helemaal niet op de zaken vooruit lopen.

Ik kan er alleen in meegaan dat het wat knullig is als WvA ergens in het najaar de ferme wens heeft uitgesproken om langer te blijven, waarbij de afgelopen twee maanden wat aan details is geschaafd en de handtekening bijna gezet is of reeds gezet maar nog niet wereldkundig gemaakt.

Dan is het alsnog prima opgelost. Wout gaat er qua fiets niet op achteruit, de sponsor zit er blijkbaar niet mee en mocht hij blijven zal er vast werk van gemaakt worden om een degelijke vervanger te fabriceren voor het volgende veldritseizoen.

Overigens denk ik wel dat er uit het bericht, als je tussen de regels leest, valt op te maken dat een contractverlenging van WvA nog niet geregeld is. Of dat het tot voor kort niet geregeld was. Sterker nog dat het niet een kwestie is of is geweest van onderhandelen over kleine details waarbij de uiteindelijke handtekening zetten vrijwel een zekerheid is. Ik verwacht namelijk wel dat JV deze media aandacht, die niet geheel onterecht als knullig/misser bestempeld kan worden, had willen vermijden.

CechRepublic 28 december 2020 om 17:05

Ik heb Barry’s advies opgevolgd en heb een paar uur met de hond gewandeld.

Barry Batsbak 28 december 2020 om 17:30

Goed gedaan Cech. Ben zelf een lekker rondje gaan hardlopen in de zon. Net even wat draadjes terug gelezen. Niks gemist.

CechRepublic 28 december 2020 om 18:12

Was zelf ook graag nog gaan hardlopen, maar een blessure houdt me even aan de kant.

Derierre de la course 28 december 2020 om 21:09

Het zou volgens mij pas onprofessioneel zijn om je sponsoring af te laten hangen van 1 renner waarvan je nog niet eens zeker weet of die na dit jaar nog bij je rijdt.

De cross is voor TJV volgens mij echt bijzaak en daarin mag Wout doen en laten wat hij wil. Inclusief eigen sponsoren. Zou me niet verbazen dat hij met een eigen materiaalsponsor komt wanneer Cervelo die crossfiets niet rond krijgt.

Wat telt is dat Cervelo op wielergebied een veel innovatievere sponsor is dan Bianchi en wellicht meer geld mee brengt ook.

HoofdIsVrij 28 december 2020 om 12:03

Al iets bekend over de fiets van Vos?

Thijs E 28 december 2020 om 12:54

Donkerbruin vermoeden dat dit een geel-zwarte Giant wordt/blijft

Barttej 28 december 2020 om 12:06

Jammer dat de redactie alleen maar navraag doet over de fiets van Van Aert, terwijl Vos ook vanaf 1 januari voor Jumbo-Visma rijdt en er een dezelfde soort ‘probleem’ ontstaat. Daar had dan ook wat aandacht naar toe kunnen gaan in dit nieuwsbericht.

-Stijn- 28 december 2020 om 12:19

Waarschijnlijk laat die haar huidige fiets ook gewoon overspuiten in dezelfde kleuren. Meest logische, ze gaat niet ineens met een bianchi rijden omdat van Aert dit doet.

rovi 28 december 2020 om 13:15

Als je vanuit de Pon-holding (eigenaar Cervelo en Focus) gedachte nadenkt, zou de oplossing voor na dit seizoen niet zijn dat Van Aert/Vos op een Focus Mares gaan rijden? Al dan niet met een Cervelo sticker erop? Scheelt een pak ontwikkelkosten voor de holding

Murcia 28 december 2020 om 13:24

Pon zal vooral willen weten of Wout verlengt, Je gaat geen crossfiets ontwikkelen voor welgeteld een renner die er dan na 2021 nooit meer op gaat rijden. Ik ben het met je eens dat als hij blijft zijn volgende een Focus zal zijn, het wordt wel weer eens tijd voor een opvolger van de Mares. De reden dat hij er nu niet op rijdt vanaf januari is omdat hij zich gewoon prettig voelt op de Bianchi, dan ga je er niet halverwege een goed lopend seizoen een andere fiets voor in de plaats zetten.

Merlinappa 28 december 2020 om 14:51

+1 murcia. Helder en duidelijk. Misschien moeten Beer en Checco dit ook even lezen.

Beer 28 december 2020 om 15:20

@Merlinappa, waarom is die opmerking nodig? Misschien moet je mijn reactie hierboven eens lezen. Komt deels op hetzelfde neer.

Quintenri 28 december 2020 om 13:27

Even een andere vraag: heeft Pinarello een goeie crossfiets? Aangezien Pidcock vanaf volgend seizoen bij Ineos rijdt en wie weet Van Aert ook ooit…

Even ter aanvulling: ik weet dat ze een crossfiets hebben, maar zijn daar al goeie resultaten op gehaald? Is het een topfietsje?

Wheely 28 december 2020 om 13:35

Pidcock rijdt officieel pas vanaf 1 maart voor Ineos en zal nu voor zijn eigen Trinity blijven crossen dus ook op zijn huidige fiets blijven verwacht ik.

Murcia 28 december 2020 om 13:38

Je doelt op de Crossista, en dat zal Pinarello kennende wel een topfiets zijn. Maar de toppers in het veld rijden nu op Canyon, Bianchi, Ridley en Trek. Dus kunnen we nog geen topresultaten noteren denk ik. Geeft overigens wel aan waarom het binnenhalen van Pidcock en mogelijk Wout zo belangrijk is als je die fiets in de markt wil zetten in vooral Vlaanderen. Succes verkoopt.

Michelangelo 28 december 2020 om 14:06

Alles hangt ook samen met de ambities die de diverse fabrikanten zelf hebben. Volgens mij heeft Cervelo helemaal geen ambities richting off-road; enkel in TT, weg (en gravel).

Het is dus van de diverse merken maar de vraag hoe ver de ambities gaan om een CX fiets te ontwerpen en deze breed aan de (vlaamse) man te brengen. Want het blijft een behoorlijke niche markt, met in de huidige situatie ook weinig potentie voor meer!

Benieuwd of er een andere oplossing uit de bus gaat komen zoals hierboven al benoemd (geen Cervelo crossfiets maar een ander (gelieerd) merk).

Frank V 28 december 2020 om 14:00

Goed zo, mooi tuig en hij lijkt er zich goed op te voelen.

En als Cervélo geen interesse heeft in een crossmodel, prima toch?

VerstandOpNul 28 december 2020 om 14:10

Benieuwd of WvA nog vragen over z’n fiets krijgt mocht hij wereldkampioen worden (deja-vu naar Rohan Dennis vorig jaar)..

Murcia 28 december 2020 om 14:16

Denk ik niet, niemand doet geheimzinnig over de oplossing en er is respect voor de oude en de nieuwe sponsor. Dennis was een ongelooflijke klootviool naar zijn sponsor toe en deed dingen volledig op zijn eigen houtje.

re-cycle 28 december 2020 om 14:18

Het is bovendien niet echt bevorderlijk om in de loop van het seizoen van fiets te wisselen…..

Daar waar ze na een half rondje al van fiets wissellen

Wheely 28 december 2020 om 14:25

Nou inderdaad, als er een sport is waar wisselen wel bevoordelijk is dan is het veldrijden wel!

kleomantre 28 december 2020 om 15:27

regelmatig met wisselende resultaten

Polleke 28 december 2020 om 14:34

Voor of tegen, gegeven blijft dat dit voor Cervélo een PR ramp is…

Merlinappa 28 december 2020 om 14:52

Ja, dat handjevol mensen wat cross kijkt én door heeft dat Wout niet op een Cervelo rijdt zal Cervelo echt last van hebben. Goede grap.

Polleke 28 december 2020 om 15:11

En toch…

rogierb 28 december 2020 om 17:28

De fietsmarkt is groter dan Vlaanderen alleen.

Marik 28 december 2020 om 14:49

Denk dat het voor de sfeer op het forum beter is als Wout bij een andere ploeg gaat rijden. Zijn we van een hoop gezever af.

tetedelacourse 28 december 2020 om 15:02

Dan kan de sfeer op het forum me echt gestolen worden hoor. Een klasbak als Wout, daar moeten ze bij JV alles aan doen om die te houden. Als coureur en als persoon fenomenaal. Wat een klasbak.

Murcia 28 december 2020 om 15:15

@tetedelacourse
Kan het zelf niet beter formuleren, 100% mee eens.

Marik 28 december 2020 om 16:01

Ben het er ook mee eens hoor :)

kleomantre 28 december 2020 om 16:30

Ik kan je wel begrijpen Marik, alhoewel er dan vast nieuw gezever voor terug komt.

Zelf zou ik het vreemd vinden om er niet nog een jaartje aan vast te plakken bij JV t/m 2022. Het is toch een ploeg die hem gesteund heeft in zijn revalidatie, die 'm naar een hoger niveau heeft gebracht door begeleiding en/of trainingsvormen en die 'm al goede vooruitzichten bood tijdens het gezever met Sniper. Een beetje goodwill opbouwen en een beetje loyaliteit uitstralen, ook al realiseer ik me dat sporters niet al te lang hun carrière op basis van loyaliteit moeten voortzetten.

Wat ik natuurlijk als buitenstaander niet zie is of er misschien intern conflicten zijn geweest. Of dat JV beloften doet voor de opbouw van een team dat niet of maar matig wordt nagekomen of waar geen concrete visie voor is. Wout is denk ik iemand die eerder dan een VdP baat zou hebben bij een goede ondersteuning en daar ook vertrouwen uit haalt. Wat ik eveneens niet kan inschatten is of hij zich zelf prettig voelt bij het regime (omtrent voeding bv) ook al lijken de trainingsvormen bijzonder goed aan te slaan. Verder heb ik totaal geen inzicht in zijn salarisstrookje. Wie weet werd hij goed betaald maar toch wat magertjes afgezet tegen de status die hij dit jaar verworven heeft. Frits lijkt me niet iemand die zomaar met geld rondstrooit als het niet hoeft.

Het zal mij overigens benieuwen vanuit welke kant het nieuwe de wereld in is geslingerd dat Ineos in gesprek is met Van Aert. Als dat vanuit hemzelf of zijn management is gebeurd, hoewel het vaak beproefde tactiek is vanuit de speler in andere sporten, zou ik dat niet chique vinden en heeft het er de schijn van dat hij kostte wat het kost iets wil forceren en waarschijnlijk vooral financieel. Ik vind dat een wat zorgelijk motief bij sporters, die al financieel geen zorgen meer moeten hebben. Als dat geld namelijk niet gepaard gaat met de juiste sportieve omkadering heb je minder plezier en minder palmares en dat gaat die beter gevulde bankrekening (die anders toch al wel rijkelijk gevuld zou zijn) niet verzachten. Het lijkt me toch vooral dat je er ooit van droomt om grote koersen te winnen en als je dat blijkt te kunnen en je al een absolute kopman bent dan moet je kiezen voor het sportieve. Als je dan wat geluk hebt, kun je het als Sagan bij Bora regelen.
Het geldelijk motief vind ik wel een belangrijk motief voor mindere renners, die jaarlijks weinig tot zeg 1,5 a 2 ton per jaar verdienen. Als je dan een keuze krijgt waarbij je 2,5 tot 5 ton kan verdienen dan snap ik het wel. Dat kan wel het verschil zijn tussen je zorgen maken hoe je iets van je levensstijl kan aanhouden na je carrière en een paar jaar in alle rust ontdekken wat je daarna graag wil doen zonder enige druk.

Murcia 28 december 2020 om 16:48

@kleomantre
Ben het met je eens, maar feit blijft dat Wout dit jaar in een klap de sensatie van het peloton is geworden. Dan is het logisch dat het opwaarderen van zijn oude contract voor de weg (meerdere bronnen spreken van zo rond de 700000 euro per jaar.) een miljoenenzaak gaat worden en Wout en zijn management het ijzer nu gaan smeden.
Ik denk zelf dat het verhaal INEOS bij Jef Van den Bosch vandaan komt en ik ben geen fan van die tactiek maar helaas gebeurt dit in elke sport.

TJV en haar sponsors zullen heel ver gaan om hem te behouden, met Roglic is hij het visitekaartje en winstgarantie van de ploeg (bovendien nederlandstalig) maar ook zij hebben hun grenzen. Bij Tom is men al vrij ver gegaan en je zag dit seizoen nog niet zo veel van die investering terugbetaald door de sporter. Een gat van 1 of 2 ton zie ik nog niet zo snel als een reden voor een overstap maar bij een half miljoen per jaar is een overstap voor een prof begrijpelijk.

Ivo_1978 28 december 2020 om 14:52

cervelo betaalt heel veel centjes aan JV om die ploeg op hun materiaal te laten rijden. die centjes kan JV goed gebruiken om van Aert binnen de ploeg te houden. De rest is bijzaak. Ook de geel zwarte bianchi is bijzaak. Na januari zal de fiets toch in regenboog kleuren gespoten worden.

rogierb 28 december 2020 om 17:52

Edit redactie: Niet doen.

Panache 28 december 2020 om 15:03

Voor wie er nog illusies had maakt deze gang van zaken wederom duidelijk dat er vanuit TJV en Cervélo nul interesse is in het veldrijden. Of dat een logisch gegeven is of een gemiste kans laat ik in het midden.

Murcia 28 december 2020 om 15:10

Voor mij logisch, TJV is geïnteresseerd in renners/rensters niet in het opzetten van een cyclocross team wat weer veel extra geld kost. Maar de renners binnen de ploeg die aan veldrijden doen komen helemaal niks te kort. Wout krijgt een eigen ploegleider + een armada aan materiaal (de grote teambus) en fysieke ondersteuning mee. Dat zal bij Vos straks niet anders zijn.

Beer 28 december 2020 om 15:22

Wout brengt natuurlijk ook zijn eigen veldritsponsors mee natuurlijk. Betaald zo (deels) zich zelf.

Staf V 28 december 2020 om 15:57

Even vermelden dat Wout voor de cross een apart contract heeft, enkele extra sponsors, bv een ‘Red bull’ helm.
Dat hij in 2021 gewoon verder crost met Bianchi in een andere kleur kan maar op één ding wijzen en dat is dat hij vrij is van fietssponsor voor de cross, geen enkele fietssponsor zou het toelaten aan een ploeg om ‘hun gesponsorde’ fietsen te overspuiten in een vreemde kleur en mss het logo te overspuiten, of dat hun onder contract liggende renners met een ander merk zouden rijden, dus, WVA is vrij van merk keuze in de cross, ps: die Cervelo waar Joris Nieuwenhuis mee rijdt geeft weinig vertrouwen gezien zijn belabberde resultaten tov verleden winter, onlangs was hij er nog positief over, denk dat hij daar nu een andere mening over heeft. Mss kan WF eens informeren bij JN maar die zal zich aan de regel van geen slechte reclame houden en niks negatief zeggen.

Murcia 28 december 2020 om 16:10

Klopt, Red Bull, Cibel en Caps zijn prominente privé sponsors voor de cross. Ben het niet eens met je opmerking over de vrije fietsenkeuze voor hem. Als Cervelo met een nieuw model komt via dochter Focus zal hij daar echt wel op gaan rijden. Dat zal een voorwaarde zijn die de ploeg voor verlenging laat opnemen. Dit seizoen is er een soort van dispensatie omdat er geen nieuw model is maar ik zie het in geen geval gebeuren dat hij verlengd en Pon lijdzaam toeziet hoe hij in de winter op een ander merk dan het hunne rond rijdt.

Merlinappa 28 december 2020 om 16:38

Joris rijdt ondertussen al op een Scott, zegt genoeg denk ik. ;)

Staf V 28 december 2020 om 16:03

En wat met Marianne Vos, die zal vanaf 1/1/2021 ook bij JV crossen.

Chekie 28 december 2020 om 16:05

Lars Boom bleef bij het overgaan van Colnago naar Giant het seizoen op de Colnago rijden. Afgeplakte logo’s. zo vreemd is dat niet. In het verleden in de staal en alu tijd reden er veel renners met frames van andere merken. Zelfs op de weg.

kelderfan 28 december 2020 om 16:09

Het zou inderdaad een prima oplossing zijn, dat Wout en Tim gewoon op hun Bianchi-fiets kunnen blijven rijden. In die moddercross Dendermonde hebben die fietsen het goed gedaan.

rvb 28 december 2020 om 16:20

de tour fiets? krijgen ze die wel af?

Fast Freddy 28 december 2020 om 17:05

Heeft één van de wijsneuzen hier een idee hoeveel tijd het kost om een nieuw type frame te ontwikkelen? Een pro waardig type, zonder kinderziektes. Is nogal relevant gezien de tijd tussen tekenen contract met Cervelo en 1-1-21.

Michelangelo 28 december 2020 om 17:17

Wat denk je zelf als je de reacties leest? Volgens mij heeft niemand een idee, maar wel allemaal een mening.
Ik vraag me ook af of Cervelo zich gaat bezig houden met een CX fiets, aangezien ze zich richten op road en gravel. En het risico om een baggerfiets in mekaar te flanzen die vervolgens afgekraakt wordt door de toprijder is veel groter dan het risico wat je loopt als je iemand nog even op een ander merk fiets laat rondrijden…

Murcia 28 december 2020 om 17:30

@Michelangelo
De oplossing ligt binnen de Pon Holding zelf. De expertise voor het maken van crossfietsen ligt bij Focus en die zullen in staat kunnen zijn om een opvolger van het huidige model te maken. Cervelo of Focus maakt voor het moederbedrijf niets uit. Sterker nog op die manier zouden ze twee van hun merken onder de aandacht brengen.

Checco 28 december 2020 om 17:39

Dat is denk ik net de kritiek, dat Jumbo kiest voor een merk dat geen crossfiets hééft.

Michelangelo 28 december 2020 om 17:51

Murcia,
Ik denk dat de grootste fout kan zijn het overhaast maken van een CX fiets, die vervolgens dezelfde kritieken krijgt als destijds de FELT fiets van Van Aert. Dan heb je EN heel veel tijd in R&D gestoken, EN hele slechte PR.

Ken de structuur van PON niet goed, maar als ze al een goede fiets hebben bij een ander dochterbedrijf, dan zou ik het denk ik ook wel weten. Of het ontwerp van Focus voorzien van een Cervelo sticker. Of in de zomer een Cervelo en in de winter een Focus…

Het gaat mij te ver om vervolgens te zeggen dat TJV de verkeerde fietsleverancier kiest vanwege de aanwezigheid van Van Aert, die nog maar 1 jaar onder contract ligt. Het crossen wordt goed gefaciliteerd door TJV (met bus, begeleiding ect), maar het blijft pure bijzaak voor de ploeg als geheel. Schaatsen is voor TJV veel belangrijker dan die 2 crossers die er rond fietsen.

moa 28 december 2020 om 18:39

Ben benieuwd wanneer hij tekent. Ik kon in de docu toch een paar keer opmaken dat hij binnenskamers geuit heeft dat ie echt niet te tevreden was met de keuzes van de ploegleiding. Hij wil winnen, ook in dienst rijden, maar niet uitgewrongen worden als een citroen. Zijn verlies in de RVV en het WK zal hij ook wel wijten aan de vermoeidheid van het lange seizoen, in dienst. Tijdens zijn eigen koersen is de ondersteuning WT onwaardig, zelfs procontinentale teams hebben betere knechten.

JV heeft goud in zijn handen, maar wil zich precies niet verbinden om te kunnen oogsten.

Murcia 28 december 2020 om 18:49

Heb je eigenlijk gewoon liever dat hij niet verlengt? Je schetst in je betoog een beeld van een renner die nu bij een ploeg rijdt waar hij niet wordt gewaardeerd, niet naar wordt geluisterd, geen ondersteuning krijgt en misbruikt wordt als renner. Daarbij benoem je geen enkel positief punt van de ploeg waarbij hij zijn grootste successen heeft behaald.
Gooi die schroom van je af en zeg gewoon dat hij bij Sir Dave moet tekenen.

Derierre de la course 28 december 2020 om 21:19

@Moa je hebt door dat je bovenstaand allemaal zelf invult en dat het zomaar kan zijn dat Wout daar heel anders over denkt?

Lalsacien 28 december 2020 om 21:23

@moa als JV niet zijn nek had uitgestoken had hij niet gewonnen wat hij dit jaar heeft gewonnen. Zo kun je het ook bekijken.

moa 28 december 2020 om 21:33

ik heb het liefst dat ie blijft en ondersteuning krijgt waar nodig en overal kopman is waar ie wil. in de reportage over de tour kon je duidelijk zijn ongenoegen zien. hij bleef beleefd in beeld maar je zag het aan zijn gezicht en hij zei letterlijk es, we bespreken het later ( sic: buiten beeld).

maar het is alsof ze bij JV niet goed beseffen wat WVA wel waard is. misschien dat ze nu wel in actie schieten al INEOS in beeld komt.

Michelangelo 28 december 2020 om 21:54

moa,
ik denk dat wat jij wilt gewoon een illusie is bij TJV. Daar rijden dusdanig veel goede renners dat, hoe goed je ook bent, er altijd een moment komt dat je concessies moet doen. Bijvoorbeeld in de vorm van je programma. Als hij overal kopman wil zijn, dan gaat hij niet naar de TdF maar bijvoorbeeld als sprinter mee naar de Vuelta. En wil je wel naar de TdF, dan is het diverse dagen in de rol van knecht.

Anders had hij moeten kiezen voor een route zoals Mathieu. Kleinere ploeg, dik salaris, kunnen rijden wat je wilt, maar mindere omkadering. Maar wel overal de uitgesproken kopman.

en laten we ook reeel zijn: in ieder “bedrijf” waar volwassen mensen werken vallen soms scherpe woorden. Het zijn geen juniors die braaf naar hun trainer luisteren, maar volwassen topsporters die ook gewoon hun eigen mening en ideeen hebben. Dat schuurt soms, en dan is er uiteindelijk een baas die de beslissingen neemt. En dan heb je daar ook als een volwassen vent mee te dealen.

Of denk je dat er bij Ineos, Quickstep of weet ik welke andere ploeg nooit dit soort discussies zijn?

Lalsacien 28 december 2020 om 22:27

@moa Binnenkort zullen we het weten. Ik kan mij uitspraken herinneren van HK, Ligthning, Klaver, User en andere "niet meer aanwezige leden" dat het komende jaar alle opgekropte frustraties en problemen bij JV rondom van Aert (en De Plus) aan de oppervlakte zouden komen.

Headlines

Materiaalzone

Populair