Wout van Aert en Jumbo-Visma praten binnenkort over contractverlenging
In de rand van het interview over het parcours van de Tour de France van 2021 gaf Wout van Aert aan dat hij binnenkort aan tafel zit met het management van Jumbo-Visma om te praten over zijn toekomst bij de ploeg.
Van Aert heeft nog een overeenkomst met het Nederlandse WorldTour-team tot eind 2021, maar na zijn sterke prestaties van de voorbije maanden is het logisch dat beide partijen vervroegd samenzitten om het huidige contract open te breken en te verlengen.
Of, naast het financiële aspect, zijn rol in de Tour de France bij die besprekingen een belangrijk item wordt, wilden we weten. “Dat moet niet op papier staan, maar ik vind een carrièreplanning wel belangrijk”, zegt Van Aert. “Ik ben ambitieus en heb doelen die ik wil najagen. De bespreking komt er binnenkort en dan zullen we het inderdaad ook over het sportieve hebben. Maar wat dat betreft zitten de ploeg en ikzelf op dezelfde golflengte.”
Waarmee de winnaar van onder meer Milaan-San Remo en twee Tour-etappes laat uitschijnen dat hij een verlengd verblijf bij het team van manager Richard Plugge wel ziet zitten. “Ik heb dit jaar mijn beste niveau gehaald, mede omdat ik van deze ploeg deel uitmaak. Het is een omgeving waarin ik me thuis voel en waarin ik op mijn best presteer.”
Alle ballen op geel, alle krachten moeten gespaard worden.
Dus geen etappe overwinningen en daardoor eventueel een tegenstander niet op meer achterstand rijden (waaieretappe).
Liefs, Wuyts
Serieuze modus: ik hoop dat ie blijft.
Een contract opstellen dat per definitie uitgaat van een nog immer groeiende curve of een langdurig vasthouden van het huidige niveau lijkt me ook niet handig. Doe dat er dan als prestatiebonus bovenop. Dikke kans dat dit, zeker in verhouding, het beste jaar ooit van van Aert was.
Tenslotte kan ik me perfect voorstellen dat ze hem dolgraag willen houden maar levensbelang is dat zowel voor hen als de volger ook niet. Bij EF zou hij even goed zijn als hiero.
Je kan niet eens spreken van een ruil, Van Aert is kopman in de klassiekers, punt. De ploeg heeft niemand anders die in aanmerking komt.
Het zou interessanter zijn voor Van Aert als er hem ook goeie renners ter ondersteuning beloofd worden.
Een rol voor van Aert in de Tour zoals dit jaar lijkt me prima, maar geef hem dan op zijn beurt betere ondersteuning in het voorjaar.
En aangezien Wout zelf al spreekt over groen (en dat hij niet te veel kansen meer wil laten schieten), vrees ik dat het voor Jumbo heel moeilijk wordt om de puzzel te leggen.
Roglic is het hele jaar door in topvorm en doet overal mee voor de prijzen (al denk ik dat Tourwinst misschien toch moeilijk wordt) en die wil gewoon een team rond hem gebouwd hebben in de Tour. En terecht. Daarnaast kan die ook wat kleinere rondjes meepikken, nog als kopman naar de Vuelta en eigenlijk zelfs de Waalse klassiekers doen.
Dan heb je Dumoulin en Kruijswijk, die ook nog eigen ambities koesteren en niet zomaar willen knechten voor Roglic. Kruijswijk kan je nog naar de Giro sturen, maar ik denk dat Tom diep vanbinnen toch echt nog de Tour wil winnen (zeker eentje met 2 tijdritten).
Dan zit je nog met een Kuss, die ik toch ook geen jaren aan een stuk meer blind zie knechten.
En tot slot heb je nog Groenewegen, zowat de snelste sprinter ter wereld, die ongetwijfeld ook naar de Tour wil.
Zelfs al kun je al dit geweld houden, kan ik me toch niet inbeelden dat dan nog ruimte is om een paar mannen voor Wout te halen voor het voorjaar.
Maar de tectiek van Jumbo kan wel in vraag gesteld worden. Uw hele team opofferen terwijl je juist van je collectieve sterkte kan profiteren, niet slim. Zeker niet in de eerste 2 weken.
Jumbo is toch ook nog steeds met commercials op tv? Dat is echt niet voor het moment van herkenning als iemand "bakje champignons" zoekt. Het gaat ze om opbouwen van (geholpen en niet geholpen) Brand Awareness, Consideration en daar kopen ze mediadruk voor in. Die hebben gewoon uitgerekend: Sponsorbudget van 10 mln koopt met commercials X mediadruk (GRP's). Een gemiddelde wielerploeg rijdt zoveel minuten in beeld? Ok, dan is dat ons zoveel waard. Red je die minuten niet? Dan ga je maar in de ontsnapping. Rijd je (zoals Jumbo dit jaar) overal in de leiderstrui in beeld? Dan zijn ze spekkoper vs wat ze anders in commercials hadden gestopt.
Toch blijft het wat vreemd, die merken die wielerploegen sponsoren. Jumbo heeft zichzelf als wielerploeg internationaal op de kaart gezet, ze krijgen eigenlijk veel meer exposure dan nodig. Wie weet bijvoorbeeld wat een merk als NTT doet en zo ja wat hebben ze er eigenlijk aan als jij dat weet? Het merendeel van de sponsors zijn vage lokale merken, uitzonderingen daargelaten. Van Alpecin, Bora en Quickstep snap ik het bv een stuk beter.
Heel soms maakt Jumbo commercials voor het mainstream publiek met daarin hun sporters. Verstappen, Dumoulin en een schaatser zijn daar voor gebruikt. Dat doet vermoeden dat het no.1 commerciële uithangbord binnen hun wielerploeg gewoon Tom Dumoulin is (ondanks zijn nét niet vorm van dit jaar).
De eerste is een finaniėle instelling, dienstverlener waar de IT manager en de CFO redelijk fanatiek cyclo's rijden. Ze hadden op de short list IBM, HP, Accenture, Atos Origin en NTT toegevoegd omdat ze wilden weten waar NTT mee zou komen. Het voorstel van NTT zag er verrassend goed uit en NTT kreeg de kans nadat men 2 grote referenties had bezocht.
Een half jaar later kiest een groot mijnbouwbedrijf die tevens ( fiscaal) alhier kantoor hebben voor NTT. De IT manager had eea vernomen van de Ned fin instelling en is een sportfanaat, de reden dat hij al contact had met de IT mngr bij de fin instelling.
De uitrol van het eerste project loopt in de vele miljoenen. Wereldwijde implementatie en loopt minimaal 3 jaar. NTT was hier in beeld omdat men ze beter wilde leren kennen en de kans kregen ze omdat het met gunnen te maken had. Gunnen omdat ze op TV in beeld zijn en in ieder geval bepaalde volgers, de IT mngr en CFO ze daardoor kenden.
Dat die twee managers de komende jaren een paar keer vermits Corona in de auto's een etappe mee mogen volgen en VIP dagen krijgen zal niet vreemd zijn. En nee, ze hebben vooral gekeken naar de kwaliteit en inhoud van het voorstel van NTT en de referenties die doorslaggevend waren, de VIP plaatsen zijn een bijkomstigheid maar evenwel doorslaggevend wellicht tov een IBM etc.
Interessant, ja zoiets zal zeker meewegen dan. Wel jammer dat ze stoppen als sponsor.
@profronde
Nee, dat lijkt me niet. Hele andere schrijfstijl.
En dan 1e in San Remo, 2e in Lombardije, 1e in Luik en 2e in Vlaanderen.
Plus 1e in Strade, 1e in Piemonte, 3e Milaan Torino.
Dat in een seizoen zonder Amstel, Roubaix, San Sebastiaan en Canada brengt je sowieso binnen die top-5.
Echter met de nieuwe aankopen zal Wout voldoende ondersteuning hebben waarbij twee knechten tot diep in de fimale mee moeten kunnen om aanvallen af te slaan en gaten te dichten.
Daarbij, wanneer een Wout en Mathieu samen werken wanneer ze geïsoleerd zitten dan hebben ze niet veel hulp meer nodig.
Veel toppers hebben ook klassiekers gewonnen door gewoon op tijd te demarerren en vooruit te blijven ook omdat erachter werd getwijfeld of het regelmatig stil viel. Een DCQ is welocht veruit de sterkste klassiekerploeg maar daar is hij niet de absolute kopman, daar mag iedereen winnen als het maar ee DCQ renner is.
Maar met Van Aert in een vrije(re) rol, met inspelen op groen, en de rest van de ploeg aanvallen en in dienst van eventueel geel. Dumoulin en Roglic sowieso mee, dan Gesink, Marin en Kuss buiten discussie. Dan kún je kiezen Kruijswijk als extra joker mee te nemen, maar botst dat wellicht met de Giro (zie ik hem graag nogmaals). Bennett wil volgens mij sowieso de Giro in het Olympische jaar. Ik opteer dan voor Hofstede en/of Bouwman als extra knechten: bergop inmiddels zeer degelijk en op het vlakke zeer waardevol.
Maar het is wat prematuur hier op in te spelen: de parcoursen Giro en Vuelta volgen nog, en het is de vraag hoe de wielerkalender 2021 er uit komt te zien én wat er van door zal gaan.
Ik heb de indruk dat hij het in de Tour prima naar zijn zin heeft gehad in zijn knechtenrol met af en toe vrijheid om een etappe te pakken, ondanks dat Wuyts graag anders zou zien. Maar als volgend jaar Evenepoel weer meedoet zal de klassementshonger van Wuyts ook wel weer gestild worden.
Verder wat @Witte trui aangeeft.
Dat hij zich thuis voelt bij TJV is duidelijk en vooral hetgeen hij aangeeft;
“Dat moet niet op papier staan, maar ik vind een carrièreplanning wel belangrijk” “Ik ben ambitieus en heb doelen die ik wil najagen. De bespreking komt er binnenkort en dan zullen we het inderdaad ook over het sportieve hebben. Maar wat dat betreft zitten de ploeg en ikzelf op dezelfde golflengte.”
“Ik heb dit jaar mijn beste niveau gehaald, mede omdat ik van deze ploeg deel uitmaak. Het is een omgeving waarin ik me thuis voel en waarin ik op mijn best presteer.”
Wout gaf meermaals aan ook bij extra time koers in verdekte woorden dat hij geen ronderenner gaat worden. Althans toch zeker niet de komende jaren. Resteren zijn doelen, OS, klassiekers en op termijn of eerder wanneer dit in te passen valt de groene trui.
Het is dus het financiële plaatje wat aan zijn potentie tegemoet zal moeten komen en hoe TJV hem en wanneer echt kans geeft op de groene trui. Al het andere zijn ze het in feite al meerendeels overeens. Eigenlijk zijn ze al voor 80% rond zou je kunnen stellen wat ook uit zijn woorden blijkt.
Wellicht dat hij op termijn ook voor passende rondes van een week wil gaan zodra deze passen bij zijn capaciteiten, tijdrijden, redelijke beklimminge maar geen superbergen en etappes in de sprint winnen.
Scenario's zoals hierboven omschreven, zover gaat men eea niet dichttimmeren in afspraken omdat er erg veel scenario's in een koers te bedenken zijn en zelden dit zover wordt opgenomen.
Of zoals WvA zelf aangeeft mbt zijn rol in de TdF, " dat moet niet op papier staan". Ofwel het gaat hem erom of men op dezelfde lijn zit qua velerlei opties. Hij geeft duidelijk aan dat men niet alles kan en moet vastleggen.
Het geeft ook aan dat hij zich er prima thuis voelt en er vertrouwen is. Het zal erg gek moeten gaan wil die verlenging spaak lopen.
Bij Klimklassiekers heeft TJM voldoende personeel.