Wout van Aert begint aan crosscampagne: “Niet realistisch om meteen top te zijn”

woensdag 25 november 2020 om 17:55
Wout van Aert begint aan crosscampagne: “Niet realistisch om meteen top te zijn”

foto: Cor Vos

Wout van Aert duikt over drie dagen, in de CAPS Urban Cross Kortrijk, onderdeel van de X²O Badkamers Trofee, voor het eerst dit crossseizoen het veld in. Na zijn goede prestaties op de weg, tempert de drievoudige wereldkampioen de verwachtingen.

Na het wegseizoen, dat hij besloot met de tweede plaats in de Ronde van Vlaanderen, bleef Van Aert enkele weken van de fiets. “Daarna heb ik op een ontspannen manier terug opgebouwd naar dit weekend. Op dit moment ben ik zeker nog niet in topvorm. Het eerste blok met de crossen in Kortrijk, Tábor en Boom hoop ik vooral aan te grijpen om beter te worden.”

De voorbije weken heeft de renner van Jumbo-Visma in Spanje vooral aan de basis gewerkt, legt hij uit. “Na het veldritseizoen schakel ik meteen terug over naar de weg. Het is dus belangrijk dat ik mijn goede vorm zo lang mogelijk kan doortrekken.” De hoge verwachtingen in aanloop naar de veldrit van Kortrijk wil hij dan ook temperen.

foto: Cor Vos

“Na mijn seizoen op de weg is het niet abnormaal dat er veel van mij wordt verwacht. Maar wie denkt dat ik gewoon de lijn van de weg kan doortrekken naar het veld, benadert het op een veel te eenvoudige manier. Ook voor mij zou het heel gevaarlijk zijn om zo te gaan denken”, gaat de winnaar van Milaan-San Remo, Strade Bianche en twee Touretappes verder.

Heel hoog niveau
Het is niet realistisch om meteen top te zijn, zegt Van Aert. “Ik cros lang genoeg om te weten dat het niveau heel hoog ligt. Vergeet niet dat ik tegen de wereldtop rij. Die mannen hebben hier een hele zomer naartoe gewerkt, mijn aanloopperiode is veel te kort. Ik hoop dat ik op karakter en conditie mijn wagonnetje kan aanhaken, maar verwacht niet dat ik de koers zal maken.”

Na de crossen van Kortrijk Tábor en Boom bouwt Van Aert verder naar de kerstperiode en de periode van de kampioenschappen. “Omdat het nu op de weg zo goed draait, is mijn kijk op het veldrijden wel wat veranderd. Maar ik cros nog altijd om te winnen, ik blijf niet in het veld om mee te rijden. Ik wil meedoen om de prijzen en wedstrijden winnen hoort daar uiteraard bij.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Thijs E 25 november 2020 om 18:08

Misschien is zijn techniek nog een beetje roestig, maar als hij zijn vermogen voor 95% heeft en dat op het parkoers kwijt kan, dan wordt het toch janken voor de rest.

thorsen 25 november 2020 om 18:22

MvdP begon ook totaal niet in topvorm vorig seizoen, maar won wel alles. Pas tegen het WK was hij echt top. Niet te veel indekken he Woutje! ;)

boenk 26 november 2020 om 02:37

Hij verloor wel één cross en had wat geluk (van Aerts) nodig om geen tweede te verliezen, he ;-)

Toen Mathieu pas aan vorig seizoen begon, had hij het nog wel twee weken wat moeilijker met Iserbyt. Ik vermoed dat van Aert meteen top 5 rijdt, maar of hij direct wint, betwijfel ik. Het concept veldrijden is ook nog net iets meer op het lijf van Mathieu geschreven (explosiever, korte inspanningen, technische vaardigheid). Al heb ik wel de indruk dat het niveau iets minder hoog ligt dan dezelfde tijd vorig jaar.

guyremgabdel 25 november 2020 om 18:24

Zaterdag Kortrijk en zondag Tabor om mee te beginnen. 2 topcrossen al subiet naeen. Verstandig ?

Michelangelo 25 november 2020 om 18:38

Volgens fanboy Wuyts op Sporza doet Wout echt niet mee om zomaar wat rond te fietsen.

Ik ben heel benieuwd naar zijn niveau (en daarmee meteen ook het niveau van Toon, Eli en de anderen). Ik heb namelijk niet echt de indruk dat ze ten opzichte van vorig jaar een stap hebben gezet, maar dat zal pas duidelijk worden als Wout en Mathieu weer terug zijn in het veld.

Nu voelt het steeds alsof ik kijk naar de keukenkampioen-divisie: amusant, spannend en af en toe met mooie staaljes, maar je hebt niet het idee dat je de “creme de la creme” aan het werk ziet.

boenk 26 november 2020 om 02:38

Ik ben het met je eens, per uitzondering he ;-)

Ik heb de indruk dat het niveau zelfs iets minder is dat vorig jaar.

Michelangelo 26 november 2020 om 09:36

Boenk, laten we daar geen gewoonte van maken he!!! ;-)

Remko Smallenbroek 25 november 2020 om 18:38

Leuk! Geeft de cross gelijk weer meer aanzien

Arie den Blanken 25 november 2020 om 20:26

En vooral leuk als hij vijfde wordt achter de tenoren van de crossen die tot nu toe zijn gereden.

Har77 26 november 2020 om 10:18

@Arie: je gaat me toch niet vertellen dat je wat er nu vooraan rijdt beschouwt als tenoren he? Tenoren vindt ik een mooie benaming voor renners met exeptioneel talent die er mijlenver bovenuit steken. Met alle respect voor die jongens, maar het blijft toch echt een beetje als kijken naar de zwemles van 5 jarigen, in plaats van naar Pieter van den Hoogenband.
Het heeft gewoon weinig sex-appeal allemaal. Zelfs oude beelden van Nys stralen meer uit dan wat de Iserbyt’s, Aertsen en Van Tourenhout’s nu laten zien. Dan heb ik het nog niet gehad over de stijl en ruwe power van Wout en de beheersing en explosief vermogen van Mathieu.

Barry Batsbak 26 november 2020 om 11:08

Zwemles van 5 jarigen *proest*

+1 voor Har77

xistnc 26 november 2020 om 11:31

Je kunt het toch ook prima hebben over ‘de tenoren van de zwemlessen voor 5-jarigen’?

girardengo 26 november 2020 om 16:42

Beetje overdreven vergelijking met vijfjarigen; zo groot is het verschil toch ook weer niet? Maar als ironie wel leuk.

Posterix 25 november 2020 om 18:40

“Ik cros al lang genoeg…” om te weten dat cross met twee keer een s op het eind is.

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 18:43

Ik cros? Jij/hij/zij/het crost?

Met dubbel s toch mooier.

Wheely 25 november 2020 om 21:11

Het is gewoon veldrijden wat mij betreft.
Ik rijd veld.
Hij rijdt veld.
Wij rijden veld.
Wij hebben veld gereden.

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 21:27

Ik rijd veld
Jij/hij/zij/het rijdt veldt
Wij/jullie/zij rijden velden

piet kierewiet 25 november 2020 om 18:54

hij wint hem gelijk dit weekend

EricV 25 november 2020 om 19:21

Wanneer heeft hij voor t laatst vdp verslagen in t veld?

winningmood 25 november 2020 om 20:15

Volgens mij bij het WK veldrijden in Valkenburg op 4 februari 2018

Wheely 25 november 2020 om 20:20

De Strade telt wel ook een beetje vind ik.

rogierb 25 november 2020 om 22:05

Wat jij vindt is niet relevant.

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 23:17

Veldrijden is niet relevant.

girardengo 26 november 2020 om 16:45

@winningmood
Goed dat ik bij dat historische moment aanwezig was;-)

peervaneynthoven 26 november 2020 om 00:14

Weet iemand per wanneer hij op zijn nieuwe Cervélo start?

Bami Bal 26 november 2020 om 22:48

Nee.

Murcia 26 november 2020 om 00:20

Baal GP Sven Nys op nieuwjaarsdag.

Romāns Vainšteins 26 november 2020 om 07:35

Had je hem liever op een andere dag gezien?

Headlines

Materiaalzone

Populair