Wout van Aert: “Als ik de Mikuni Pass overleef, begint er een nieuwe koers voor mij”

woensdag 21 juli 2021 om 11:56
Wout van Aert: “Als ik de Mikuni Pass overleef, begint er een nieuwe koers voor mij”

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft een eerste verkenningsronde gedaan van het olympische parcours in Tokio. De winnaar van drie Touretappes verkeert in topvorm voor de wegrit en de tijdrit. “Ik denk dat het haalbaar is om twee keer op topniveau te zijn. We richten ons eerst op zaterdag om dan zo goed mogelijk te herstellen om woensdag nog eens te knallen”, doelt Van Aert op de tijdrit.

“De zwaardere delen van de wegrit ga ik morgen pas verkennen”, laat de Belgische kampioen weten aan Sporza. “De tijdrit heb ik nu verkend en die is enorm lastig, maar het moet me wel liggen. Het is echt op de kracht. Behalve een strook is het allemaal lopend bergop. De wegrit zal heel zwaar zijn maar met de benen waarmee ik uit de Tour kom, zou het stom zijn om op voorhand al iets te kiezen.”

‘Evenepoel mag de slag niet missen’
In Tokio deelt Van Aert het kopmanschap met Remco Evenepoel. “Het is net een voordeel dat we twee ijzers in het vuur hebben. We hebben een verschillend profiel. Evenepoel is de betere klimmer. Zaterdag wordt de Mikuni Pass een kritiek punt in de koers. Daar is het aan Evenepoel om mee koers te maken. Hij moet daar proberen om mee te zijn. Remco mag daar de slag niet missen”, zegt WVA al iets van de Belgische tactiek.

“Bij mij zal dat eerder overleven zijn. Als ik daar in de buurt van de koplopers bovenkom, begint er een nieuwe koers voor mij. En dan kan er heel veel”, weet Van Aert. “Dat wordt een kritiek punt en dat weet de concurrentie ook, dus ze zullen mij er proberen af te rijden. Ik moet geconcentreerd zijn.”


Dit artikel delen:

85 Reacties

tvm 21 juli 2021 om 12:24

Benieuwd wat Evenepoel gaat doen als hij met pakweg 5 anderen weg is en Van Aert in een groepje met 5 anderen daar niet ver achter zit.

S'mon 21 juli 2021 om 12:28

Zou moeten wachten denk ik, maar wat hij zal doen weet ik niet.

Edit 12:56u: Juist het interview op sporza gelezen met Evenepoel. Daar zegt hij het volgende: "We hebben een ploeg waarmee we twee tactieken kun uitspelen. Wout kan wachten tot aan de meet en ik kan proberen om alleen te gaan."
Als ik dat lees denk ik inderdaad dat (zoals ik vooraf ook al dacht) Evenepoel de koers gaat openbreken (misschien al vroeg), en dat zonder van Aert in te grote moeilijkheden te brengen. Mocht zijn plan niet lukken dan rijdt hij, volgens mij, volledig in dienst van Wout.

ThorHushovd 21 juli 2021 om 12:43

nee joh, tuurlijk niet wachten.

bartp25 21 juli 2021 om 12:50

Hangt af van de afstand en de mannen die mee zijn met Evenepoel

ZureVla 21 juli 2021 om 13:49

Ik denk de aansluiting missen in de afdaling en 5de worden.

Staf V 23 juli 2021 om 02:09

Ik denk, in normale Lefevre tactiek, rijden om eerste Belg te zijn, maar wss gaat hij al voor de Mikuni pas er onderdoor zitten.

LyndaLid 21 juli 2021 om 12:33

Het probleem voor Van Aert is dat vrijwel iedereen met Evenepoel naar de streep zou kunnen rijden. Pogacar, Roglic, Valverde, Schachmann, Almeida, en zo nog een hoop jongens (of bejaarde mannen in het geval van de Spanjaard) zullen nooit bang zijn voor het Strijkijzer uit België.

Dan moet Van Aert dus hopen dat ie (1.) zelf overleeft, wat me lastig lijkt, of (2.) Evenepoel echt kan storen. Maar ik vraag me af of de toppers dat laten gebeuren als ze eenmaal Van Aert kwijt zijn.

ThorHushovd 21 juli 2021 om 12:47

Evenepoel wint z’n etappes bijna altijd op z’n Wellens, door van ver aan te gaan met een aanval en door zijn tijdritcapaciteit (ook heuvelop) moet er snel gereageerd worden omdat de vogel anders gevlogen is. Vergeet niet dat ook een Pogacar, Roglic, Valverde, Schachmann, Almeide allemaal goede aankomers zijn, maar dat na 234 geen van die allen zeker weet dat ze zullen winnen in een groepssprintje – en sterker nog die gaan kijken naar elkaar.

Alles zal afhangen of er nog landgenoten bij zijn die voor hun kopman kan werken.

Staf V 23 juli 2021 om 02:11

Lang geleden dat wellens nog eens iets gewonnen heeft he…..

Westland95 21 juli 2021 om 12:51

Pog, Rog en de echte klimmers gaan Wout er daar wel af rijden vermoed ik. Het is echte nog echt wel een flink stuk tot de streep na de top. Wel zin om Evenepoel eens een keer tegen de echt grote mannen te zien.

Beer 21 juli 2021 om 13:06

Rog gaat knechten voor van Aert natuurlijk.

Tomasz 21 juli 2021 om 13:09

Beer, en stel nou in het meest onwaarschijnlijke scenario dat Roglic niet gaat knechten voor Wout (Ik weet het, zeer onwaarschijnlijk, maar stel) hoe verontwaardigd ga jij dan vervolgens tekeer op dit forum?

YogiBear 21 juli 2021 om 13:45

Tomasz. Ik gok dat in alle scenarios waarin Van Aert niet wint, er gemopperd gaat worden. Wellicht wat minder als Evenepoel wint.

Maarten_85 21 juli 2021 om 14:04

@Beer: Heb je Roglic dan ooit al zien knechten voor van Aert? Of heb je hem ooit al zien knechten überhaupt?

Marco 21 juli 2021 om 14:08

Dus Rog gaat met een Belgische vlag over zijn Sloveens shirtje voor Wout knechten…

Chippen 21 juli 2021 om 14:15

@maarten_85

zijn er uberhaupt veel van de huidige grote namen die sportief teruggeven aan de ploegmaats?

mathieu heel af en toe eens een kilometer trekken voor een sprinter, alaphilippe probeert sporadisch wel eens iets (doorgaans met meer voordelen voor hem dan voor zijn ploegmaat), pogacar heeft eens 1 keer wat nephulp geboden aan mcnulty (waar de tegenzin er echt afdroop) en roglic… mja, misschien jaren geleden eens voor kruijswijk

Murcia 21 juli 2021 om 14:22

Roglic reed dit jaar nog in de AGR een gat dicht naar de koplopers op de Cauberg in dienst van Wout maar op een OS rijdt hij ook gewoon voor zichzelf en terecht. Door de kleine ploegen zullen de knechten sneller zijn opgesoupeerd en dit biedt wel kansen voor types als Mollema en ook Evenepoel. De kopmannen zullen dan zelf aan de bak moeten en het naar elkaar kijken scenario is niet uitgesloten zo zonder knechten.

Lalsacien 21 juli 2021 om 14:45

Beer heeft gelijk. Dat heeft Roglic vorig jaar bij het WK ook gedaan.

Maarten_85 21 juli 2021 om 15:43

@Chippen: Van Aert in de Tour van vorig jaar en in mindere mate dit jaar, Alaphilippe en de rest voor Cavendish dit jaar, … Dan zijn er nog de Kwiato's en de UAE'ers (ik hoef zelfs geen namen te noemen) die hun eigen carrièrekansen opofferen voor de kopman. En dan zwijgen we nog van vroegere jaren. Cavendish heeft bijvoorbeeld in alle ploegen waar hij voor reed (behalve de magere jaren) wel eens steun gehad van de absolute kopmannen zoals Wiggins en Froome. Roglic is daar inderdaad jammer genoeg niet toe in staat.

@Lalsacien: Niet zeveren, hé, monsieur le Français! Ik zei van Aert, niet Alaphilippe. Had Roglic van Aert daar geholpen, dan was die nu wereldkampioen. En had hij van Aert geholpen op de Champs-Elysées, zoals ALLE, ja echt ALLE andere ploegmaats, dan had van Aert misschien al een jaar eerder die rit gewonnen.

Roglic moet op de Olympische Spelen overigens niet voor van Aert rijden, maar voor Pogacar. Of omgekeerd, of met een dubbel kopmanschap, afhankelijk van de vorm. Ze rijden voor Slovenië én maken allebei kans op goud. Mocht de situatie zich voordoen dat een renner alleen vooruit is, en Pogacar is bijvoorbeeld weggevallen, en Roglic zit net als vorig jaar bij van Aert in de achtervolgende groep ná die pas, dan zou hij de teambelangen kunnen laten meespelen en met wat meer inzet het gat naar de koploper helpen dichten. We weten echter van vorig jaar dat hij dat niet doet en net als al de rest liever profiteert van al het achtervolgingswerk van van Aert.

Tomasz 21 juli 2021 om 16:02

Maarten, het is algemeen bekend dat Roglic vorig jaar steenkapot zat.
Daarnaast vind ik het altijd spuuglelijk als ploeggenoten elkaar helpen in een landenwedstrijd. Je rijdt voor je land en de rest doet er die ene wedstrijd niet toe.

Maarten_85 21 juli 2021 om 16:07

@Murcia: Jou moet ik apart antwoorden omdat ik eerst nog even moest opzoeken hoe het nu ook alweer zat. En met reden. Roglic ging als knecht naar die wedstrijd als deel van zijn voorbereiding op het (voor hem) belangrijker werk. Da's niet meer dan normaal. Hij heeft één keer een lekkere streep getrokken in dienst van van Aert en alle andere favorieten om een kopgroepje met als sterkste man Loïc Vliegen (weer hij, remember MSR 2020) terug te halen. Dan zat zijn werk er al op, want dan had hij pech. Ik kan nu niet zeggen dat ik daardoor overdonderd was, eerlijk gezegd. De internationale pers trouwens ook niet, als je ziet dat het hoofdnieuws over zijn deelname draaide rond de vraag of hij al dan niet met een motortje had gereden.

Moest hij nu eens iets gedaan hebben láter in de wedstrijd in de rechtstreekse strijd tegen die andere favorieten, dan zou ik al helemaal anders geoordeeld hebben. En zo is het altijd met die ploeg, op twee keer na: Van Hooydonck in Gent-Wevelgem en Teunissen op de Champs-Elysées. Voor de rest is het knechtenwerk voor van Aert in het beste geval even goed als dat van een gemiddelde World Tour-ploeg, en meestal is het zelfs een pak minder. En dat voor een ploeg met een budget dat groter is dan dat van de Wolfpack, waar de ploegmaats er wél bijna altijd collectief en allemaal samen staan op de cruciale momenten. Gênant, als je het mij vraagt…

Beer 21 juli 2021 om 16:18

Mooi uiteengezet Maarten! Mijn opmerking was dan ook sarcastisch. Als het gaat over wereldtoppers die knechten voor ploegmaats dan steekt van Aert er met kop en nek boven uit. Dat er in dat opzicht iemand in slaagt om VDP te vernoemen; hilarisch en triest tegelijk.

Maarten_85 21 juli 2021 om 16:28

@Tomasz: Steenkapot, maar toch finishen in het wiel. We kunnen het erover blijven hebben, maar da's dikke zever en volgens mij weet jij dat ook.

En je negeert natuurlijk één klein detail: van Aert had net drie weken lang zijn botten afgedraaid voor die kerel en daarmee voor een groot stuk zijn kansen gehypothekeerd voor de wedstrijden die hijzelf kon winnen: de groene trui, de WK-wegrit, de WK-tijdrit, de Ronde van Vlaanderen, … Of denk je nu echt dat al dat kopwerk niet afmattend werkt en hij fris als een hoentje aan zijn najaar kon beginnen? Niet dus! Dan is een beetje meerijden tijdens die laatste kilometers niet spuuglelijk, dan is dat een wederdienst.

En trouwens, wat is er spuuglelijk aan als een groepje achtervolgers samenwerkt om het gat naar de koploper dicht te rijden? Jij hebt een raar beeld van de koers…

Tomasz 21 juli 2021 om 16:33

Maarten je komt super fanatiek en ook enorm verbeten op me over. Zo verbeten zelfs dat je feiten negeert en verdraait om je eigen gelijk te halen. Mijn ervaring is dat het kansloos om met zulke mensen een gesprek te voeren, laat staan te discussiëren.
Je hebt in alles gelijk.

Maarten_85 21 juli 2021 om 16:37

Nou, ik ben heel benieuwd naar voorbeelden. Je kan niet zomaar iemand uitmaken voor fanatieke betweter zonder zijn uitspraken onderuit te halen. Dat is niet netjes en zo wil ik inderdaad ook liever niet met jou in discussie gaan.

@Beer: Oei, excuses! Dat had ik niet door…

Beer 21 juli 2021 om 16:46

Tomasz, welke feiten verdraait of negeert Maarten dan? Gemakkelijk opmerking. Hij slaat de nagel gewoon op de kop.

Tomasz 21 juli 2021 om 16:56

Quote Maarten: Steenkapot, maar toch finishen in het wiel. We kunnen het erover blijven hebben, maar da’s dikke zever en volgens mij weet jij dat ook.

Als eerste, eeeh nee dat wist ik niet.
Ik keek naar de beelden en zag een Roglic die net kon aanpikken en niet meer dan dat. Jullie lijken me wielerfans die weten hoe het werkt en ik hoef jullie niet te vertellen dat op kop een sprint aantrekken andere energie vraagt dan net kunnen aanpikken.
Ten tweede kun je zien dat Roglic in kleine groepjes altijd bij de eerste aankomt en een vinnige sprint heeft. Die vinnige sprint heb ik niet gezien. Logisch want hij zat steenkapot.
Ten derde gaven Roglic én Van Aert aan dat Roglic steenkapot zat.
Dus om aan te geven dat dit allemaal gezever is, dat vind ik pas gênant. Het is tevens feiten verdraaien (Wat ik al eerder aangaf)
Ten slotte heb ik een openbaring voor beer en Maarten, een eigen overtuiging is niet de absolute waarheid hè. Hoe het op mij aankomt is het zo dat jullie zo ontzettend teleurgesteld waren in het feit dat Van Aert geen steun kreeg, dat er iemand moest boeten . Als die overtuiging onderuit wordt gehaald door de echte waarheid dan past dat niet in jullie straatje. Lastig, snap ik, maar get over it.

Michiel 21 juli 2021 om 17:09

Niet met Tomasz in discussie gaan. Hij doet alleen maar verheven

hanjovdberg 21 juli 2021 om 17:18

Man man man als ik sommige reacties hier lees van ene Maarten en Beer zit het wel heel diep die haat VS Roglic en de adoratie van WvA. Get a life zeg. Hoe vaak moet WvA het nog bevestigen dat hij content is met zijn rol?

Maarten_85 21 juli 2021 om 17:27

Kijk, iemand die steenkapot zit, steenkapot!, die finisht niet in het wiel. Die kan zich in de afdaling laten meeglijden, maar moet er dan af. Of hij doet nog een ultieme inspanning en laat dan gaan. Roglic zat niet stikkapot, want hij kon nog rustig meefietsen.

Trouwens, die man had net drie weken Tour achter de rug en had ei zo na het geel binnengehaald, met alle krachtsinspanningen en al het afzien die daarmee gepaard gaan. Kijk eens naar van der Poels overwinningen in de AGR en de Tirreno-Adriatico. Dat soort diep gaan, dat kan een echte Tourfavoriet ook, het zou er nog aan ontbreken! Doe nu niet alsof-ie daar in Imola plots een schoothondje was en niet meer in staat was om ook maar een beetje in het rood te gaan!

En trouwens, waar haal je het vandaan dat hij maar net kon aanpikken? Want dat wordt ook altijd genegeerd. Kijk eens naar de klim, waar hij zich zogezegd helemaal naar de vaantjes heeft gereden. Hij reed heel die klim gewoon in het wiel van van Aert en moest zelfs niet het minste gaatje laten als ze boven kwamen. Nee, Roglic moest zelfs eerst nog voorbij Hirschi, maar hij deed dit zonder verpinken. Dat is straf, voor iemand die piepedood zit!

Tomasz 21 juli 2021 om 17:41

Maarten ik kan het niet anders dan met jouw laatste zin eens zijn. Het was ook zeer straf voor iemand die piepedood zat. Maar Roglic is dan ook gene gewone hè. De klasbak.

Maarten_85 21 juli 2021 om 18:10

Tja, en dan toch nauwelijks meerijden op een stuk parcours dat veel makkelijker loopt voor mensen en dieren die onderhevig zijn aan de zwaartekracht. Roglic is inderdaad heel straf.

Westland95 21 juli 2021 om 18:17

Slaat nergens op om te veronderstellen dat je kan meedraaien (en daadwerkelijk iets kan toevoegen) als je alleen maar kapot in het wiel zit. Dan heb je zelf waarschijnlijk nooit gekoerst.

Maarten_85 21 juli 2021 om 18:33

Met de pietepeuterige kanttekening dat je dan wel ervan moet uitgaan dat Roglic (steen)kapot zat, iets waarover ik eerder toch mijn sterke twijfels geformuleerd heb. Vermoeid? Vast en zeker. Allemaal trouwens, ook van Aert en Alaphilippe. Maar kapot? Dat spreken de beelden van de top (in het wiel), de koershouding in de achtervolging (freewheelend met minieme inspanningen en een sporadische kopbeurt) en de afloop aan de meet (in het zog) vierkant tegen.

Tomasz 21 juli 2021 om 18:43

Lepel, Dank je wel voor je moeite.
Maar mensen met een andere overtuiging zijn met rationele argumenten niet te overtuigen.
“Dan komt het omdat Van Aert zo beleefd en loyaal is.”

Reiger 21 juli 2021 om 18:43

Om al dit slappe gezeur even in het juiste perspectief te zetten: Vorig jaar tijdens het WK was er maar 1 coureur de sterkste van het hele veld en dat was Alaphilippe. Op het moment dat hij aanging kon WVA niet mee en ook toen er werd achtervolgd bleef hij in zijn eentje vooruit. Compleet zinloze discussie hierboven van vooral fans die verblind zijn door hun adoratie en blind zijn voor de echte feiten.

Maarten_85 21 juli 2021 om 18:46

Ik heb al vaker gezegd dat van Aert de ideale renner is om je punt te halen door gewoon zijn woorden te citeren. Of heb jij hem ooit al één negatief woord over zijn ploeg of een ploegmaat horen zeggen sinds hij in de zwart-gele kleuren rijdt? En dat ondanks de beperkte investeringen om een klassieke ploeg rondom hem te bouwen. Enfin, laat ons – nogmaals – hopen dat het volgend jaar beter zal zijn.

En ik snap wel waarom hij zich zo opstelt, hoor. Hij is (of beter, was) maar al te blij dat hij eindelijk van die eigenmachtige Nuyens af was en hij was JV daar vast heel erg dankbaar voor. We kunnen ons nauwelijks voorstellen hoe het moet geweest zijn voor hem tijdens die laatste maanden en net na de overstap, maar zijn matige resultaten zullen ongetwijfeld een goede aanwijzing zijn. Als hij dan ook bij die nieuwe ploeg begint te zeuren, welke reputatie zou hij dan niet krijgen? Dat zal hij vermijden als de pest. Hij is bovendien nog steeds een relatieve nieuwkomer in het wegpeloton, als dat al een rol speelt. Ik zie een rijpe dertiger al vlugger van zijn oren maken als iets niet klopt. (Plus, hij is een Vlaming, met een Vlaams karakter, en dat behoeft geen uitleg, vermoed ik.)

@Reiger: Als per se de beste renner op één (bepalend) stuk van het parcours altijd de overwinning zou moeten behalen, dan zouden er veel minder mensen geïnteresseerd zijn in de koers. Wielrennen is ook tactiek en zoveel meer…

Tomasz 21 juli 2021 om 18:54

Maarten je kunt het toch niet anders dan met me eens zijn dat jouw reacties bol staan van de veronderstellingen en aannames die je presenteert als feiten!
Bijzondere manier van discussies voeren vind ik dat.
Wees dan gewoon een kerel en zeg dat het jouw mening is en niet meer dan dat. Je bent de almachtige niet zeg.

Maarten_85 21 juli 2021 om 19:04

"Bol staan van…" Goed, maak dan eens een lijstje, zoals ik je eerder al heb gevraagd. Je hebt toen één voorbeeld gegeven en ik heb daar met voldoende argumenten op geantwoord, denk ik. Wees vooral zelf zo eerlijk om concreet te zijn, in plaats van mij te gaan vragen om mij "als een kerel" te gedragen. Opnieuw, dat is niet netjes. Ik discussieer graag, maar ik wil mij niet steeds moeten verdedigen tegen vage aanmerkingen. Je kan mij verwijten dat ik de discussie verderzet (nou ja, dat doen jullie uiteindelijk ook, natuurlijk), maar je kan niet zeggen dat ik niet met argumenten mijn punt probeer te maken. Ik lees af en toe ook bij jullie eens een argument en daar ga ik graag op in. Maar met zulke uitlatingen als hierboven kan ik werkelijk niks aanvangen. Nee, ik ben het niet met je eens "dat mijn reacties bol staan van de veronderstellingen en aannames die ik presenteer als feiten", TENZIJ jij mij duidelijk zegt WAAR dat zo is en ik moet erkennen dat je gelijk hebt. Opnieuw, zoals ik elders heb gezegd, het is wel degelijk mogelijk dat dat het geval is, en ik ben in het verleden zeker al door gesprekspartners op fouten in mijn redenering gewezen, maar dat is in deze discussie nog niet gebeurd en dat zal met zulke loze uitspraken ook niet gebeuren.

Maarten_85 21 juli 2021 om 19:43

Het gebeurt wel vaker dat ik het niet eens ben met de bondscoach, maar al helemáál ben ik het vaak niet eens met de bondsvoorzitter. Die is gewoonlijk trouwens niet meer dan een veredelde spreekbuis van de bondscoach, toch zeker zolang hij aan hem blijft vasthouden. Dat zal nu op de Olympische Spelen ook wel zo zijn, ook als zou blijken dat Dylan Teuns en andere renners in topvorm danig gemist worden.

Je artikel begint trouwens al met een fout, want Hirschi zat nog achter Roglic op de top. Wat een fantastische beeld-per-beeldanalyse zal dat zijn. En volle beurten, in de achtervolging op één coureur, terwijl de reporter even later moet toegeven dat Roglic van Aert geen seconde dichter heeft gebracht? Is die serieus? Nee, dat waren trouwens ook geen volle beurten. De échte beelden spreken dat tegen. Het was eventjes aan kop komen om dan weer in het wiel te kruipen. Dat deden die andere renners ook. En allemaal hoopten ze dat van Aert het gat ging dichtrijden en zij daarvan gingen profiteren. Anders wás dat gat ook gewoon dichtgereden. Zeker met zoveel tijdrijders in die groep. Of ga ook jij van van Aerts achtervolging een uitstapje met de deplorabele schoothondjes maken, allemaal helemaal over de rooie na die lastige klim? De meeste steun kreeg van Aert overigens nog van Hirschi.

Misschien moet je de volgende keer dus maar een andere bron citeren dan HLN. Ik lees die krant zelf nooit, wel De Standaard, juist omdat ik niet veel goeds verwacht van gazetten als HLN of Het Nieuwsblad. Voor kwaliteit moet je toch eerder bij een kwaliteitskrant zijn.

Beer 21 juli 2021 om 20:26

We moeten het niet moeilijker maken dan het is. Van Aert heeft 3 weken voor Roglic geknecht. Toen het moment er was om iets terug te doen, op het WK, heeft hij het niet gedaan met het zwakke excuus dat hij ‘dood zat’. Dat is idd ontzettend teleurstellend. En dat had best een samenwerking over de landsgrenzen heen kunnen zijn. Dat van Aert-supporters daar volgens enkele verheven posters hier er niets over mogen zeggen, is nog triester.

Reiger, het is niet omdat Alaphillipe de sterkste was dat hij ook automatisch wint. Een goede samenwerking had hem kunnen terug fluiten.

S. Morgenstern 21 juli 2021 om 20:30

Roglic heeft daar zeker wel wat gedaan voor Van Aert. Door alle betrokkenen ook duidelijk uitgesproken dat dat zo is geweest.

Beer 21 juli 2021 om 20:35

Hij heeft in elk geval niet gedaan wat hij moest doen: keihard samenwerken met van Aert in een poging om Alaphillipe terug te halen.

Reiger 21 juli 2021 om 22:29

@[email protected] Natuurlijk hebben jullie beiden gelijk wanneer er gezegd wordt dat door een goede samenwerking Alaphilippe kon worden teruggepakt. Mijn punt is meer dat Flip de sterkste in koers was op het (achteraf) beslissende moment. En over Rogliç kun je natuurlijk een grote welles/nietes discussie starten, maar daar kom je toch niet uit volgens mij. Hij zegt dat hij niet kon en dat wordt slecht gegeten hier door sommigen die vinden dat hij wél kon. Meer is t niet.

Staf V 23 juli 2021 om 02:16

Wout gaat de Mikuni pas in tijdritmodus beklimmen, stel dat hij dan 30sec verliest, stel stel stel…Roglic heeft Van Aert volgend jaar in de tour wel nodig hé, of niet?

Panache 21 juli 2021 om 13:02

Hmm, ik weet het niet, lopend bergop blijft Froome toch een favoriet.
Qua hoogtemeters zullen de sterke ‘klassieke’ klimmers toch los moeten komen van renners als Van Aert, maar als er niet doorgereden wordt en men pokert, dan zie ik Van Aert wel op de Van Avermaet wijze meesluipen. Er is altijd wel een renner a la Fuglsang die hem naar voren loodst en genoegen neemt met zilver of brons.

Reiger 21 juli 2021 om 13:10

Ik denk,omdat de ploegen klein zijn en WVA op dit moment dé topfavoriet is, het heel lastig gaat worden de wedstrijd te controleren. Er zal vooral veel gekeken worden naar de Belgen om het werk op te knappen. Een medaille zit er wel in voor wout maar ik betwijfel of het een gouden wordt.

Tomasz 21 juli 2021 om 13:15

Ik denk dat je gelijk krijgt, de Belgen krijgen van de andere ploegen het werk opgedrongen en dat gaat te veel zijn. Tenzij Evenepoel een superdag heeft en op 60 km van de meet aan gaat.

dikkechaap 21 juli 2021 om 16:45

Alleen bij fantasten is Van Aert de topfavoriet. Tenzij het een hele vreemde koers wordt zal hier een klimmer winnen.

MarkPeeters 21 juli 2021 om 23:36

Wie kans maakt op zilver of brons, kan toch ook kans maken op goud, zou ik denken?

boomcie 21 juli 2021 om 13:24

Belgische tactiek is simpel. Evenepoel moet mee zijn met de beteren bergop en trapt enkel door als hij niemand in het wiel heeft, anders volgt hij in de wielen met Van Aert als excuus. Van Aert probeert zo dicht mogelijk te blijven op de Mikuni en als hij aansluit kan Evenepoel gaten dichten voor hem of solo gaan.

dikkechaap 21 juli 2021 om 16:43

Belgische tactiek is ingewikkeld. Van Aert kan niet met de besten mee op de Mikuni, en Evenepoel is te traag om het af te maken in een klein groepje. Als Evenepoel alleen vooruit is hebben de anderen een reden om samen te werken, en zal Van Aert de aansluiting dus niet meer kunnen maken vooraan.

Beer 21 juli 2021 om 20:28

Nederlandse tactiek is simpel: hopen dat iedereen zijn ogen sluit wanneer Mollema op kousevoeten weg rijdt.

MarkPeeters 21 juli 2021 om 23:38

De Nederlandse tactiek is veel eenvoudiger dan de Belgische: hopen dat ze de grote groep kunnen volgen en niet halfweg koers al in een verloren positie rijden.

Reiger 21 juli 2021 om 23:47

De Belgische tactiek is makkelijk. Er wordt bij het wielrennen een medaille gewonnen en voor de rest van de spelen niks.

S. Morgenstern 22 juli 2021 om 00:38

De eerste twee opmerkingen in dit draadje zijn heel interessant. Ze laten zien wat de mogelijkheden zijn met zo’n mooie selectie en vervolgens waar de moeilijkheid zit (dat de kwaliteiten van de twee beste renners elkaar ook tegen kunnen werken). Perspectieven die een aanzet kunnen zijn voor een mooie discussie, maar vervolgens wordt het een heel klein en sneu Nederland-Belgie spelletje. Helaas een terugkerende tendens, met terugkerende hoofdrolspelers. Zou mooi zijn als daar iets aan wordt gedaan, bij voorkeur uit eigen beweging.

josemanuelfuente 21 juli 2021 om 14:03

Het komt allemaal goed met het Nederlandse wielrennen ………. :)
https://www.hln.be/binnenland/bart-de-wever-n-va-pleit-voor-hereniging-van-vlaanderen-en-nederland~a2ea655c/

Chippen 21 juli 2021 om 14:25

ik zie dat ooit wel gebeuren, maar denk dat zelfs georges van aert dan al gestopt is met koersen

jooprioolpijp 21 juli 2021 om 15:04

Edit redactie: Niet doen

Chippen 21 juli 2021 om 14:21

zijn er eigenlijk overzichten van de deelnemers, gesorteerd per (merken)team?

want ze gaan niet voor elkaar werken, maar als er een groep van 5 naar de finish gaat en roglic valt daar aan, dan gaat een van aert of dumoulin dat echt niet dichtrijden voor de rest. of evenepoel of almeida als asgreen aanvalt.

Panache 21 juli 2021 om 15:18

Kleine moeite. 

COSNEFROY Benoît AG2R Citroën Team
 SCHÄR Michael AG2R Citroën Team
 VAN AVERMAET Greg AG2R Citroën Team
 
RUMAC Josip Androni Giocattoli – Sidermec
 SEPÚLVEDA Eduardo Androni Giocattoli – Sidermec

 DE BOD Stefan Astana – Premier Tech
 FRAILE Omar Astana – Premier Tech
 FUGLSANG Jakob Astana – Premier Tech
 GRUZDEV Dmitriy Astana – Premier Tech
 HOULE Hugo Astana – Premier Tech
 IZAGIRRE Gorka Astana – Premier Tech
 IZAGIRRE Ion Astana – Premier Tech
 KUDUS Merhawi Astana – Premier Tech
 LUTSENKO Alexey Astana – Premier Tech
 PRONSKIY Vadim Astana – Premier Tech
 VLASOV Aleksandr Astana – Premier Tech

 ARASHIRO Yukiya Bahrain – Victorious
 CARUSO Damiano Bahrain – Victorious
 MÄDER Gino Bahrain – Victorious
 PERNSTEINER Hermann Bahrain – Victorious
 TRATNIK Jan Bahrain – Victorious

 HAVIK Yoeri BEAT Cycling

 BODNAR Maciej BORA – hansgrohe
 BUCHMANN Emanuel BORA – hansgrohe
 KELDERMAN Wilco BORA – hansgrohe
 KONRAD Patrick BORA – hansgrohe
 SAGAN Juraj BORA – hansgrohe
 SCHACHMANN Maximilian BORA – hansgrohe

 AULAR Orluis Caja Rural – Seguros RGA

 GESCHKE Simon Cofidis, Solutions Crédits
 HERRADA Jesús Cofidis, Solutions Crédits
 MARTIN Guillaume Cofidis, Solutions Crédits

 ALMEIDA João Deceuninck – Quick Step
 ASGREEN Kasper Deceuninck – Quick Step
 CAVAGNA Rémi Deceuninck – Quick Step
 EVENEPOEL Remco Deceuninck – Quick Step
 ŠTYBAR Zdeněk Deceuninck – Quick Step
 VANSEVENANT Mauri Deceuninck – Quick Step

 GROSU Eduard-Michael DELKO
 ŠIŠKEVIČIUS Evaldas DELKO

 KUBIŠ Lukáš Dukla Banska Bystrica

 BETTIOL Alberto EF Education – Nippo
 CRADDOCK Lawson EF Education – Nippo
 HIGUITA Sergio EF Education – Nippo
 URÁN Rigoberto EF Education – Nippo
 VALGREN Michael EF Education – Nippo

 KUKRLE Michael Elkov – Kasper
 SCHLEGEL Michal Elkov – Kasper

 ZAKARIN Ilnur Gazprom – RusVelo

 GAUDU David Groupama – FDJ
 GENIETS Kevin Groupama – FDJ
 KÜNG Stefan Groupama – FDJ
 VALTER Attila Groupama – FDJ

 CHOI Hiu Fung HKSI Pro Cycling Team

 AMADOR Andrey INEOS Grenadiers
 CARAPAZ Richard INEOS Grenadiers
 DENNIS Rohan INEOS Grenadiers
 DUNBAR Eddie INEOS Grenadiers
 GEOGHEGAN HART Tao INEOS Grenadiers
 KWIATKOWSKI Michał INEOS Grenadiers
 MOSCON Gianni INEOS Grenadiers
 NARVÁEZ Jhonatan INEOS Grenadiers
 PORTE Richie INEOS Grenadiers
 SIVAKOV Pavel INEOS Grenadiers
 THOMAS Geraint INEOS Grenadiers
 VAN BAARLE Dylan INEOS Grenadiers
 YATES Adam INEOS Grenadiers

 BEVIN Patrick Israel Start-Up Nation
 BOIVIN Guillaume Israel Start-Up Nation
 MARTIN Dan Israel Start-Up Nation
 NEILANDS Krists Israel Start-Up Nation
 WOODS Michael Israel Start-Up Nation

 TZORTZAKIS Polychronis Kuwait Pro Cycling Team

 FRAYRE Eder L39ion of Los Angeles

 MÜHLBERGER Gregor Movistar Team
 OLIVEIRA Nelson Movistar Team
 VALVERDE Alejandro Movistar Team

 JURADO Christofer Robín Panama es Cultura y Valores

 ASADOV Elchin Salcano Sakarya BB Team
 BALKAN Onur Salcano Sakarya BB Team

 EL KOURAJI Mohcine Sidi Ali – Kinetik Sports Pro Cycling Team

 MUGISHA Moise SKOL Adrien Niyonshuti Academy

 BUDYAK Anatoliy Spor Toto Cycling Team

 QUINTANA Nairo Team Arkéa Samsic

 CHAVES Esteban Team BikeExchange
 DURBRIDGE Luke Team BikeExchange
 HAMILTON Lucas Team BikeExchange
 JUUL-JENSEN Christopher Team BikeExchange
 KANGERT Tanel Team BikeExchange
 YATES Simon Team BikeExchange

 ARNDT Nikias Team DSM
 BENOOT Tiesj Team DSM
 LEKNESSUND Andreas Team DSM
 ROCHE Nicolas Team DSM

 BENNETT George Team Jumbo-Visma
 DUMOULIN Tom Team Jumbo-Visma
 FOSS Tobias Team Jumbo-Visma
 ROGLIČ Primož Team Jumbo-Visma
 VAN AERT Wout Team Jumbo-Visma

 DLAMINI Nic Team Qhubeka NextHash

 ÖRKEN Ahmet Team Sapura Cycling

 CICCONE Giulio Trek – Segafredo
 ELISSONDE Kenny Trek – Segafredo
 GHEBREIGZABHIER Amanuel Trek – Segafredo
 MOLLEMA Bauke Trek – Segafredo
 NIBALI Vincenzo Trek – Segafredo
 RIES Michel Trek – Segafredo
 SKUJIŅŠ Toms Trek – Segafredo

 GIBBONS Ryan UAE-Team Emirates
 HIRSCHI Marc UAE-Team Emirates
 MAJKA Rafał UAE-Team Emirates
 MCNULTY Brandon UAE-Team Emirates
 POGAČAR Tadej UAE-Team Emirates
 POLANC Jan UAE-Team Emirates
 RIABUSHENKO Alexandr UAE-Team Emirates

 JOHANNESSEN Tobias Halland Uno-X Dare Development Team

 HOELGAARD Markus Uno-X Pro Cycling Team
 MASUDA Nariyuki Utsunomiya Blitzen

Wheely 21 juli 2021 om 15:38

TJV: Always Outnumbered, Never Outgunned.

Staf V 23 juli 2021 om 02:23

En weet iemand de startvolgorde van de tijdrit?.

Maarten_85 21 juli 2021 om 14:29

Ik zie het niet gebeuren voor van Aert. 6,5 km met zulke hoge stijgingspercentages, da's te veel van het goede voor iemand met zijn gewicht, alleskunner of niet. Ook in de Tour liet hij juist vaak (verstandig) lopen op de momenten dat het zo steil werd.

Bovendien kijkt nu al iedereen naar hem alsof hij het allemaal zomaar gaat oplossen. Zo hebben hijzelf en de idolate journalisten de koers alweer een pak eenvoudiger gemaakt voor de concurrenten. Als er een gaatje valt en de echte klimmers hem in moeilijkheden brengen, zal niemand die bij hem zit, meehelpen om de achterstand te beperken. Ook in de resterende kilometers hoeft hij niet op steun van andere landen te rekenen. Dat levert hen niks op. Ik weet dat medailles veel meer motiveren dan een podiumplaats in een andere koers, maar er zullen hoe dan ook stoorzenders bij zitten met een mannetje vooraan. De andere renners zullen door hun aanwezigheid alleen al ontmoedigd raken. Tel daar het afschrikeffect van van Aert bij; dat zal alleen maar het laatste greintje motivatie uit de benen zuigen. Dan zullen ze er vast op rekenen dat een wanhopige van Aert zich leegrijdt en gaan ze daarna van zijn werk proberen te profiteren door van achter zijn rug de sprong naar voren te maken.

Hopelijk heeft hij dan toch nog de steun van Mauri Vansevenant om iets aan de achterstand te doen, maar met één mannetje kan dat onmogelijk lukken. Daarom is het ook zo godsjammer dat die oelewapper van een bondscoach een pannekoek die nog steeds teert op zijn olympische titel van Rio, de voorkeur heeft gegeven op Dylan Teuns, ook toen al gebleken was dat die patattenzak in elke bergrit een halfuur langer nodig had om de streep te bereiken en eenmaal zelfs maar vijf seconden marge had op de tijdslimiet. Alsof Usain Bolt of Michael Phelps vanwege al hun gouden plakken nog een olympisch ticketje hadden kunnen afsnoepen van de jongere atleten als ze in competitie waren gebleven. Dat slaat werkelijk nergens op. En dan valt het nog af te wachten wat Benoot presteert na zijn bedenkelijke Tour na valpartij en het debacle tijdens de rit die Teuns won. Hadden ze nu wél Teuns meegenomen, dan had van Aert tijdens en na die klim nog een extra mannetje in steun gehad en was er wel nog een kans dat hij de achterstand kon goedmaken. Zeker als Evenepoel vooraan een stokje in de wielen steekt en de samenwerking verstoort. Nu zie ik bij de Belgen maar één kanshebber, en het zal niet voor goud zijn.

djerkson 21 juli 2021 om 14:58

Van Avermaet was ook kansloos in Rio. Bekijk die 20 nog eens, het waren bijna allemaal klimmers en klassementsmannen. En toch…

Maarten_85 21 juli 2021 om 15:05

Van Avermaet was toen 31 jaar, hij is er nu 36. Zijn grootste tegenstander was letterlijk weggevallen. Er is een 'gouden generatie' jonge renners bij gekomen die zijn generatie helemaal naar het achterplan verdringt. Tijdens de Tour klom hij bovendien niet beter dan Cavendish. Hij gaf zelf toe dat het zijn slechtste Tour ooit was. Welke signalen zie jij dat het in deze week nog goed komt voor hem? Of hadden de Britten Cavendish moeten meenemen voor als het uitdraait op een massasprint?

Enkel als de klimgeiten elkaar het wit uit de ogen kijken, zie ik een kans voor van Aert. Maar juist hijzelf zal als een rode lap werken die ervoor zorgt dat de koplopers het nooit echt zullen willen laten stilvallen eens hij gelost is.

Westland95 21 juli 2021 om 15:24

Eens. Leuk dat Wout de rit over de Ventoux won hoor, maar dat was vanuit de vlucht en de kleppers reden daar wel 3 minuten op hem dicht op de laatste klim.

Beer 21 juli 2021 om 16:24

Slechts 3 minuten.

Chippen 21 juli 2021 om 22:19

ik vind je nogal overdreven negatief over van avermaet. slechte tour, ja, maar staat er meestal wel als hij er moet staan in het eendagswerk en verdient iets meer krediet. werd als hopeloos voorbijgestreefde has-been ook nog 3e in de ronde van vlaanderen en zal volgens mij wel een meerwaarde hebben in de olympische wegrit. je hebt geen 5 renners nodig die allemaal de finale rijden.

en ik vind je dan weer heel optimistisch over teuns en hoe ver die kan meegaan in een finale. en als hij er nog zou bij zitten, dan vind ik teuns sowieso niet het type renner dat geschikt is als helper. een aanklampende springveer die erg onregelmatig klimt en helemaal geen beuker/tempobeul is. het type dat enthousiast begint en na 500 meter op kop opzij gaat.

Maarten_85 22 juli 2021 om 17:02

Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar kan je standpunt wel snappen. Behalve je laatste zinnen over Teuns. De manier waarop hij die Tourrit won, is juist het tegendeel van wat je daar beschrijft. Rustig eigen tempo kiezen, op het juiste moment de andere renners oprollen en op het einde zijn inspanning het verste kunnen doortrekken. Dan lijkt hij mij de ideale knecht in een kleine ploeg tijdens de olympische wegrit.

jv88 21 juli 2021 om 14:36

Prima idee! Economisch goed en kunnen in Europa meer een vuist maken. Laat de Walen zich dan maar wel bij Frankrijk voegen.

En sport en wielren technisch zouden we Matheu en Wout hebben. Kan meteen die stomme discussie eens stoppen!

Maarten_85 21 juli 2021 om 15:25

De Fransen zullen hen graag zien komen met zo’n gigantische staatsschuld. Die staat misschien wel helemaal op hun conto. (62% tijdens de laatste berekening in de jaren 80; sindsdien jaarlijkse miljardentransfers.) Of gaan we die schulden aan de Vlamingen ‘cadeau’ doen als een soort bruidsgeschenk voor de Nederlanders?

jooprioolpijp 21 juli 2021 om 15:00

Er zal net zo zeer naar bv. Rog en Pog en co gekeken worden om ‘het op te lossen’ als naar de Belgen. De aanwezigheid van vAert maakt dat bijna alle andere landen hem moeten lossen op de Mikuni-pas, maar de vraag is wie dat gaat opknappen. Offert Pog zich op voor Rog of andersom? Gaat Mollema mollemalen en kijkt de rest naar elkaar? En vooral, waarom zou de splitsing niet al op Mt Fuji plaatsvinden? 14,5 km aan 6% is wellicht niet genoeg om mannen als vAert te lossen, maar opnieuw, wie rijdt de gaten dicht?

Maarten_85 21 juli 2021 om 15:29

Is dat een reactie op mij? Het verschil is dat Pog en Rog na die pas vooraan zullen zitten en van Aert wellicht bij de achtervolgers. Dat is de hele crux.

kelderfan 21 juli 2021 om 16:00

Ja Roglic en Pogacar zitten na de pas vooraan en er is geen land, die daar tegenop kan.
De meeste kans heeft toch Wout van Aert, want die is in vorm en 't weer speelt een grote rol.

dikkechaap 21 juli 2021 om 16:39

Wanneer heeft Van Aert laten zien bij de besten omhoog te kunnen met zulke stijgingspercentages? Dit zou toch een daverende verrassing zijn wat mij betreft, als hij daar mee kan.

Marco 21 juli 2021 om 17:21

@Maarten_85 Ik heb op een bepaald moment je reacties niet meer gelezen… (geen commentaar op je reacties)

Maar pak ff een biertje en denk om je gezondheid

Maarten_85 21 juli 2021 om 17:49

Overdag drink ik geen alcohol. Niks mis met mijn gezondheid, trouwens. Tuurlijk, ik snap wat je bedoelt. Ik debatteer gewoon graag van tijd tot tijd en houd ervan als iedereen dan met goede argumenten zijn standpunt verdedigt. Een ander speelt liever videogames.

Ik wacht hier trouwens nog altijd op iemand die mijn woorden logenstraft of mij ertoe aanzet om één van mijn standpunten te herzien, iets wat ik in dat geval heus wel zou doen en wat in het verleden ook al is gebeurd. Dat vind ik belangrijker dan dit soort reacties.

Meestal word ik trouwens tegengesproken door de koers zelf waarover ik een voorspelling doe. Dat is ook al wat.

peervaneynthoven 21 juli 2021 om 23:50

Deze discussie is volledig verzadigd met (telde ik snel) 16x @Maarten_85. Zijn “gelijk” is gebeiteld in marmer, onwrikbaar en met geen 100 paarden van zijn ‘geloof’ af te krijgen. Niet te doen om daar een discussie mee te voeren. Hij ziet in een appel een watermeloen en dat blijft te allen tijde een watermeloen voor hem.

Reiger 22 juli 2021 om 00:35

Gelukkig houdt hij t allemaal lekker kort en bondig. Leest lekker weg zo..

Kelder is de Man 22 juli 2021 om 06:22

Beter 16 x Maarten dan 1 x peer.

Tomasz 22 juli 2021 om 07:00

Peer je slaat de spijker op z'n kop. Dat is precies hoe het is. Ik ben dan weer zo stom om me te laten verleiden de discussie aan te gaan terwijl ik in de comments al aangeef dat het geen zin heeft.
Discussies voeren met keffertjes en bijtertjes is vooral even vermoeiend als zinloos.

Maarten_85 22 juli 2021 om 16:38

Kunnen jullie gelukkig nog dit soort berichten posten, als het je niet met argumenten lukt. Het moet inderdaad vervelend zijn als je debatteerkwaliteiten niet verder reiken dan holle kreten en loze beschimpingen. Ik kan ook maar bij mijn principe blijven om iedere al dan niet boude stelling met argumenten te onderbouwen, en dat heeft dan blijkbaar wat meer tekentjes nodig en vereist een wat langere aandachtsspanne dan jullie kunnen verdragen.

Ik vind het alleen erg jammer dat jullie mij opnieuw diezelfde verwijten maken zonder ook maar één voorbeeld te geven. Het is één ding dat jullie de intellectuele gave missen om een echte discussie te voeren met argumenten en tegenargumenten, woord en wederwoord. Maar dit is laf, een flauwe smoes als je het op een eerlijke manier niet kan halen.

Nee, peervaneynthoven, ik presenteer die standpunten niet als een 'geloof'. Ik poneer stellingen, doe observaties, maak voorspellingen van wat nog komt, en ik redeneer en ik beargumenteer en gebruik daarvoor alle technieken die ik in mijn arsenaal heb, zowel retorisch als heuristisch, en alle ervaringen die ik in ruim twintig jaar koers kijken heb opgebouwd. Mijn denktrant kan niet verder verwijderd zijn van 'geloof', maar misschien is het ijdele hoop om dat besef in jouw knikker te laten doordringen.